Het is nu za feb 29, 2020 7:59 am

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 109 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Steun gezocht voor oprichting Bomber Command-monument 
Auteur Bericht
Ries

Bericht 
Iemand die wekenlang krijgsgevangenen afschiet is wellicht heel geschikt om te gaan werken voor Bomber Command, dat jarenlang als kerntaak heeft de Duitse burgerbevolking te terroriseren.

do okt 21, 2010 11:39 am
Profiel
Moderator
Jean

Bericht 
Nu ga je er wel een beetje over. Mijn ouders die nog leven, hebben de aanvallen van V1 en V2 op Antwerpen meegemaakt. Ze zijn nu op reis in Duitsland...

do okt 21, 2010 2:18 pm
Profiel
wesley

Bericht 
Een monument voor Bomber Command... ben er geheel voor!!
Mijn steun hebben ze!

Als je ooit met de veteranen van Bomber Command hebt gepraat begrijpt men dat dit heel belangrijk is, zij verdienen die erkenning.

do okt 21, 2010 2:23 pm
Profiel WWW
Ries

Bericht 
HKBA44 schreef:
Nu ga je er wel een beetje over. Mijn ouders die nog leven, hebben de aanvallen van V1 en V2 op Antwerpen meegemaakt. Ze zijn nu op reis in Duitsland...

Mij hoor je niet zeggen dat voor Robert Lüsser en Wernher von Braun een monument moet worden opgericht.

do okt 21, 2010 2:25 pm
Profiel
Ries

Bericht 
wesley schreef:
Als je ooit met de veteranen van Bomber Command hebt gepraat begrijpt men dat dit heel belangrijk is, zij verdienen die erkenning.

Met in het achterhoofd de miljoenen onschuldige Duitse burgers die familie kwijt raakten of zagen hoe ze voor het leven verminkt raakten en ook nog eens huis en haard verloren, past m.i. bij een monument voor Bomber Command alleen maar bescheidenheid.

do okt 21, 2010 2:42 pm
Profiel
Technische Dienst
Egbert

Bericht 
Ries schreef:
past m.i. bij een monument voor Bomber Command alleen maar bescheidenheid.

Ries, wist je al dat voor Harris zelf al wel een monument opgericht is?

http://www.bible-researcher.com/dresden/harris.html

do okt 21, 2010 3:38 pm
Profiel
Vehikel

Bericht 
Ries schreef:
Iemand die wekenlang krijgsgevangenen afschiet is wellicht heel geschikt om te gaan werken voor Bomber Command, dat jarenlang als kerntaak heeft de Duitse burgerbevolking te terroriseren.

Volgens mij weet je echt niet wat je zegt, sorry dat ik het zo stel. IEDERE soldaat die in actie geweest is zal je bevestigen dat zulke dingen nu eenmaal gebeuren. JIJ kunt je niet voorstellen hoe soldaten reageren na maandenlange strijd, of in het geval van mijn vader, eerst op het randje ontsnappen, na ter dood veroordeeld te zijn wegen sabotage. dan 800 te voet door Duitsland en Frankrijk, dan maandenlang front, Bastogne mee helpen bevrijden na het Ardennen offensief, en dan even bijna het leven erbij inschieten door iemand die zich overgeeft en nog even................ Overigens is dezelfde man na de oorlog tot aan zijn pensioenering een zeer gerespecteerd politieman geweest. Dit om maar even te zeggen dat iedereen in zulke situaties zo kan reageren.
En om nog even terug te komen op de Duitsers zelf. Zelfs mijn eigen schoonvader ( jawel is een Duitser) was als Hitlerjugend soldaat op het laatste van de oorlog ingezet IN DRESDEN en om het even met zijn eigen woorden te stellen. "Het is vreselijk, maar er was geen andere manier. De terreur van de SS en de SD waren zo groot dat de oorlog anders nog veel langer zou geduurd hebben". En in zulke bewoordingen heb ik VEEL Duitsers gehoord.

do okt 21, 2010 4:44 pm
Profiel
Ries

Bericht 
Egbert schreef:
Ries schreef:
past m.i. bij een monument voor Bomber Command alleen maar bescheidenheid.

Ries, wist je al dat voor Harris zelf al wel een monument opgericht is?

http://www.bible-researcher.com/dresden/harris.html

Ja, dat wist ik. Werd in het begin door tegenstanders overgoten met rode verf. Ik vraag me af wat er mis mee is. Waarom voldoet het niet meer?

Afbeelding

do okt 21, 2010 8:54 pm
Profiel
Ries

Bericht 
Vehikel schreef:

A) Volgens mij weet je echt niet wat je zegt, sorry dat ik het zo stel.

B) IEDERE soldaat die in actie geweest is zal je bevestigen dat zulke dingen nu eenmaal gebeuren. JIJ kunt je niet voorstellen hoe soldaten reageren na maandenlange strijd

C) Overigens is dezelfde man na de oorlog tot aan zijn pensioenering een zeer gerespecteerd politieman geweest.

D) De terreur van de SS en de SD waren zo groot dat de oorlog anders nog veel langer zou geduurd hebben". En in zulke bewoordingen heb ik VEEL Duitsers gehoord.

B: Klopt, er gebeurden excessen. Maar dat een groepje soldaten wekenlang loopt te moorden is gelukkig een uitzondering.

C) Zal ik een lijstje maken van mensen die na de oorlog gerespecteerd werden en tijdens de oorlog grote schoften waren? Dat zegt dus niets.

D) Ik weet niet waar jij precies komt, ik hoor steevast andere verhalen. Maar omdat ik A) 'niet weet wat ik zeg' zal ik niet met meer voorbeelden komen. Laat de volgende keer trouwens dat 'sorry dat ik het zo stel' maar zitten, daar meen je volgens mij toch niets van.

do okt 21, 2010 9:07 pm
Profiel
Vehikel

Bericht 
Ries schreef:
Vehikel schreef:

A) Volgens mij weet je echt niet wat je zegt, sorry dat ik het zo stel.

B) IEDERE soldaat die in actie geweest is zal je bevestigen dat zulke dingen nu eenmaal gebeuren. JIJ kunt je niet voorstellen hoe soldaten reageren na maandenlange strijd

C) Overigens is dezelfde man na de oorlog tot aan zijn pensioenering een zeer gerespecteerd politieman geweest.

D) De terreur van de SS en de SD waren zo groot dat de oorlog anders nog veel langer zou geduurd hebben". En in zulke bewoordingen heb ik VEEL Duitsers gehoord.

B: Klopt, er gebeurden excessen. Maar dat een groepje soldaten wekenlang loopt te moorden is gelukkig een uitzondering.

C) Zal ik een lijstje maken van mensen die na de oorlog gerespecteerd werden en tijdens de oorlog grote schoften waren? Dat zegt dus niets.

D) Ik weet niet waar jij precies komt, ik hoor steevast andere verhalen. Maar omdat ik A) 'niet weet wat ik zeg' zal ik niet met meer voorbeelden komen. Laat de volgende keer trouwens dat 'sorry dat ik het zo stel' maar zitten, daar meen je volgens mij toch niets van.

B/C Helaas, jawel ik zeg helaas, zijn dit soort dingen geen uitzondering. (Overigens is "lopen moorden" wel een zeer boute stelling.) 75% van de verteranen die FRONT dienst hadden zullen dat bevestigen. Aan beide kanten ! Overigens heeft mijn vader ook zijn leven lang het beeld voor ogen gehad van een groepje ongeveer dertienjarige HJ knapen, die levend verbrand waren. Zijn woorden: "Nadat hevig geweervuur uit een huis kwam konden wij niet anders dan de vlammenwerpers inzetten. Toen we nadien gingen kijken vonden we alleen een groepje verbrande kinderen in HJ uniform." Dit beeld heeft ie zijn leven lang meegesleept en heeft ie honderden malen verteld om te tonen hoe vreselijk oorlog is. Ik vertel je dit, gewoon om je te tonen dat soldaten/officieren/bombercommand reageerden op gebeurtenissen en dat er daardoor dingen plaatsvonden die wij NOOIT meer volledig kunnen beoordelen of inschatten, omdat wij de situatie niet aan den lijve hebben meegemaakt.
En wat betreft je vraag waar ik in Duitsland kom: Osnabrück, Trier, Leipzig, Chemnitz, Dresden. Natuurlijk zijn er daar mensen die het volledig afkeuren, logisch, vooral wanneer je er zelf niet bij was, OF wanneer je er zelf enorm onder geleden hebt. Maar er zijn er ook heel veel, die het hebben meegemaak, maar die minstens twijfelen of er een andere mogelijkheid was om de oorlog snel te beëindigen, of zelfs vlakaf verklaren dat er helaas geen andere manier was.

do okt 21, 2010 9:50 pm
Profiel
Hoofdredactie
Kevin

Bericht 
Volgens mij zou heel deze discussie voorkomen kunnen worden als het monument wordt opgedragen aan de gesneuvelde vliegeniers van Bomber Command en niet aan de organisatie zelf. Het monument zou zelfs tegelijkertijd kunnen worden opgedragen aan de onschuldige slachtoffers van de bombardementen in Duitsland en ook in bezette landen, want bijvoorbeeld in Nederland kwamen ook veel burgers om door Britse bombardementen. Zet het neer om de gruwelijke kant van de oorlog te tonen en niet als eerbetoon daaraan.

In Dresden is dit al gerealiseerd in de vorm van de Frauenkirche die heropgebouwd werd met behulp van de Britten. Het kruis bovenop de kerk is ook geschonken door de Britten en staat symbool voor de Brits-Duitse verzoening. Dat is in een verenigd Europa toch een veel mooier gebaar dan oude wonen op te rijten?

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur

do okt 21, 2010 9:54 pm
Profiel WWW
GI joe

Bericht 
Kevin schreef:
Volgens mij zou heel deze discussie voorkomen kunnen worden als het monument wordt opgedragen aan de gesneuvelde vliegeniers van Bomber Command en niet aan de organisatie zelf. Het monument zou zelfs tegelijkertijd kunnen worden opgedragen aan de onschuldige slachtoffers van de bombardementen in Duitsland en ook in bezette landen, want bijvoorbeeld in Nederland kwamen ook veel burgers om door Britse bombardementen. Zet het neer om de gruwelijke kant van de oorlog te tonen en niet als eerbetoon daaraan.

In Dresden is dit al gerealiseerd in de vorm van de Frauenkirche die heropgebouwd werd met behulp van de Britten. Het kruis bovenop de kerk is ook geschonken door de Britten en staat symbool voor de Brits-Duitse verzoening. Dat is in een verenigd Europa toch een veel mooier gebaar dan oude wonen op te rijten?

Zijn niet de meeste oorlogsmonumenten bedoeld om de herinnering van het vreselijke wat is gebeurd levend te houden, zodat de kans op herhaling ook kleiner is?

Ik heb aan dit monument bijgedragen. Niet omdat ik vind dat het leuk is dat er vele duizenden Duitsers gedood zijn tijdens de bombardementen, maar omdat ik respect heb voor de velen die hun leven gaven voor onze vrijheid want daar ging het uiteindelijk om. De bezette Nederlanders klonk het geluid van al die bommenwerpers als muziek in de oren. Ook voor ons heeft het in die zin z'n nut gehad :wink:

De website heet niet voor niets: theygaveeverything.com, het lijkt me dus duidelijk dat het om een monument gaat ter nagedachtenis aan hen die sneuvelden.

vr okt 22, 2010 7:40 pm
Profiel
GI joe

Bericht 
@Ries: Je hele probleem met dit monument is dus dat het een groot monument gaat worden in plaats van een 'ingetogen en sober' monument?
Je zou de grootsheid van dit monument ook juist tegenovergesteld kunnen bekijken: er wordt een groot monument neergezet om de aandacht te vestigen op het gruwelijke dat oorlog is.... Ik denk dat Bomber Command, ondanks de (in jouw ogen) onnodige bombardementen toch een stevig monument verdient heeft met ruim 55.000 slachtoffers. Niet dat het aantal er veel toe doet, elke dode is er een teveel. Toch heeft de inzet van Bomber Command vele anderen het leven gered.

vr okt 22, 2010 7:58 pm
Profiel
Comu

Bericht 
Ik kan wel met Ries mee. Wat is de reden voor een monument? Eren of gedenken? Dat is in deze, lijkt mij, wel een tikje pikant.

vr okt 22, 2010 8:03 pm
Profiel WWW
Ries

Bericht 
GI joe schreef:
Je zou de grootsheid van dit monument ook juist tegenovergesteld kunnen bekijken: er wordt een groot monument neergezet om de aandacht te vestigen op het gruwelijke dat oorlog is....

Je weet net zo goed als ik dat dit monument niet wordt neergezet om de aandacht te vestigen op de gruwelijkheid van oorlog, maar om het z.g. glorieuze van Bomber Command te benadrukken.
Het is nog maar de vraag hoeveel levens Bomber Bommand gered heeft. Maar één ding is zeker: als je een rekensom maakt van hoeveel levens BC verwoest heeft en dat wat gered is, dan is het resultaat erbarmelijk te noemen. Geen reden om op een dergelijke manier te gedenken en iedere donatie is er m.i. één teveel.

De cd's van de Beegees zijn hier in huis inmiddels verwijderd. Ik kan die kweelstem niet meer horen nadat hij zich zonodig met dit soort zaken moest inlaten.

za okt 23, 2010 12:32 am
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 109 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende