Het is nu do nov 14, 2019 7:37 pm

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 109 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Steun gezocht voor oprichting Bomber Command-monument 
Auteur Bericht
Nieuws Bot

Bericht Steun gezocht voor oprichting Bomber Command-monument
Gepubliceerd op: 13 oktober 2010

Veel Britse veteranen zijn verbaasd over het feit dat er nog geen monument is voor Bomber Command, de afdeling van de Royal Air Force (RAF) die zich tijdens de Tweede Wereldoorlog onder meer bezighield met het bombarderen van de Duitse infrastructuur en munitiefabrieken. Dat monument moet er snel komen vinden ze. De Bomber Command Association is daarom op zoek naar donateurs.

De Bomber Command-stichting is op zoek naar steun. Voor het monument is ongeveer 5,5 miljoen euro nodig. Dit geld is niet alleen bedoeld voor de totstandkoming van het monument maar ook voor het onderhoud in de periode hierna.

Onder meer Bee Gees-zanger Robin Gibb, beschermheer van Bomber Command Association, maakt zich hard voor de zaak. Enkele maanden geleden stemde de 'Westminster City Council' in met de komst van een monument in Green Park, hartje Londen. Architect Liam O'Connor heeft inmiddels een ontwerp voor het monument gemaakt, maar er moet nog veel geld ingezameld worden. In totaal is ongeveer 5,5 miljoen euro nodig.

In het monument in Green Park zullen onder meer onderdelen van een originele Halifax-bommenwerper verwerkt worden. Deze bommenwerper werd in mei 1944 neergehaald boven België. Alle acht bemanningsleden kwamen om het leven.

Lees het complete artikel op: Historiek.net

wo okt 13, 2010 10:10 pm
Profiel WWW
GI joe

Bericht 
Ik ga hier zeker aan doneren. Ik heb zojuist even het interview met Robin Gibb bekeken. Aan het einde zegt hij dat de inbreng van Nederlanders speciaal gewaardeerd wordt, mede omdat ons leger procentueel gezien het meeste heeft geleden onder de tweede wereldoorlog. Dat is voor mij een totaal nieuwe bewering en ik heb er totaal geen kijk op wat wij procentueel verloren aan strijdkrachten en wat andere landen in dat opzicht verloren hebben. Heeft er iemand cijfers of kan iemand mij vertellen of deze bewering juist of onjuist is?

ma okt 18, 2010 8:38 pm
Profiel
Vin1

Bericht 
Verrassend inderdaad. Vraag mij af of dit klopt?
Het Russische leger heeft bijv. ook giga veel soldaten verloren.
Maar ja, dat was natuurlijk ook wel een giga groter leger....

di okt 19, 2010 11:06 am
Profiel WWW
Hoofdredactie
Kevin

Bericht 
Heb er nu even geen tijd voor, maar de percentages kun je berekenen m.b.t. de cijfers die hier gegeven worden.

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur

di okt 19, 2010 11:43 am
Profiel WWW
Eberbach

Bericht 
Was er een aantal jaren geleden niet een discussie over de baas van Bomber Command, n.l. 'Bomber Harris'? Hem werden oorlogsmisdaden verweten, o.a. vanwege het bombardement op Dresden.

Ik heb er geen oordeel over, maar hoe verhoudt zich dat met een monument voor Bomber Command?

di okt 19, 2010 8:52 pm
Profiel
Jan1981

Bericht 
dat is volgens mij ook een reden waarom ze er daar niet echt warm voor lopen.

Discussies of de bombardementen zoals die op dresden wel nodig waren, spelen nog altijd een rol.
Wie begon ermee.. enz enz

In mijn inziens verdienen ze het gewoon, ze hebben jerry op economisch en militair gebied gewoon sneller naar het instorten gebracht...

W. Churchill

wo okt 20, 2010 10:12 am
Profiel
Moderator
Jean

Bericht 
Dit soort monument mag niet het resultaat verheerlijken maar zich enkel richten op allen die deelnamen, en aan diegene die het niet overleefden. De ondernomen krachttoer mag niet onderschat worden. Ik vermoed dat de Engelsen zich niet op glad ijs gaan wagen en "Sir Arthur" prominent naar voren gaan schuiven. Nee laat het een sober monument worden met eerbied aan allen.

wo okt 20, 2010 10:38 am
Profiel
Jan1981

Bericht 
Citaat:
Dit soort monument mag niet het resultaat verheerlijken maar zich enkel richten op allen die deelnamen, en aan diegene die het niet overleefden. De ondernomen krachttoer mag niet onderschat worden. Ik vermoed dat de Engelsen zich niet op glad ijs gaan wagen en "Sir Arthur" prominent naar voren gaan schuiven. Nee laat het een sober monument worden met eerbied aan allen.

Lijkt mij inderdaad het beste...

W. Churchill

wo okt 20, 2010 1:23 pm
Profiel
Ries

Bericht 
HKBA44 schreef:
Nee laat het een sober monument worden met eerbied aan allen.

Nou vergeet dat maar:
'Het wordt een van de grootste monumenten van de Tweede Wereldoorlog. Het is belangrijk dit monument op te richten. Dan is er een plek om hen die voor onze vrijheid de ultieme prijs betaalden te herinneren en eren. Her en der zijn al kleinere monumenten voor verschillende gesneuvelde leden van Bomber Command, maar er zijn er nog veel meer die nog helemaal nergens een monument hebben.' (bron: http://historiek.net/woii/steun-gezocht ... ument-3830 )

Nog voordat tijdens WO2 de eerste vliegtuigbom op Groot-Brittannië viel, dropten in de nacht van 15 op 16 mei 1940 bijna honderd Britse bommenwerpers hun bommen op doelen in Duitsland. De crews van de bommenwerpers waren niet eens in staat een doel ter grootte van een enkele voetbalvelden te raken en ook later in de oorlog liet de precisie veel te wensen over waardoor aanvallen op militaire doelen relatief weinig succes hadden en er veel ‘collateral damage’ was. Nadat er zelfs officieel werd overgegaan op area bombing, waarbij complete steden als strategische doel werden aangemerkt, waren met name de burgers helemaal de klos. Met als gevolg dat uiteindelijk – volgens voorzichtige cijfers - 61 Duitse steden geheel of gedeeltelijk in puin lagen, 36 miljoen huizen verwoest waren, 7.5 miljoen mensen dakloos rondzwierven, 300.000 doden waren gevallen en 800.000 mensen gewond waren geraakt.

Of al dat geweld iets heeft bijgedragen aan het verkorten van de oorlog is nog maar zeer de vraag. In 1944 bijvoorbeeld gooide de RAF een recordaantal bommen op Duitsland, in hetzelfde jaar bereikte de Duitse oorlogsproductie haar hoogtepunt. Bij de bevolking versterkten de bombardementen het al gangbare vijandbeeld dat ze van de geallieerden hadden. Niet voor niets werd door de Duitse propaganda dankbaar en uiterst effectief gebruikt gemaakt van de bombardementen.

Persoonlijk vind ik Hamburg, Dresden, Darmstadt, Pforzheim, Kassel en veel andere Duitse steden meer dan voldoende monument. Als Robin Gibb en zijn vrienden bij mij een bijdrage voor hun monument willen halen, doneer ik ze met alle plezier een paar zakken puin. Uiterste soberheid, Jan1981, zou de fans van Bomber Command en Sir Arthur Harris inderdaad sieren. Want ongeacht of je het met me eens bent of niet: de rol van Bomber Command is op z’n minst uiterst discutabel te noemen.

wo okt 20, 2010 5:21 pm
Profiel
Vehikel

Bericht 
Ries schreef:
HKBA44 schreef:
Nee laat het een sober monument worden met eerbied aan allen.

Persoonlijk vind ik Hamburg, Dresden, Darmstadt, Pforzheim, Kassel en veel andere Duitse steden meer dan voldoende monument. Als Robin Gibb en zijn vrienden bij mij een bijdrage voor hun monument willen halen, doneer ik ze met alle plezier een paar zakken puin. Uiterste soberheid, Jan1981, zou de fans van Bomber Command en Sir Arthur Harris inderdaad sieren. Want ongeacht of je het met me eens bent of niet: de rol van Bomber Command is op z’n minst uiterst discutabel te noemen.

Wanneer ik dat goed begrijp dan zouden dus RAF vliegers die meevlogen bij de slag om Engeland een monument verdienen, en zij die in opdracht Dresden bombardeerden niet, om het maar even zwart/wit te stellen. Dit herinnert mij zeer aan wat mjn vader overkwam. Na een voettocht/ontsnapping vol gevaren van 800 kilometer aangesloten bij Pattons tankleger. Vechtend dwars door Frankrijk, Belgie en Duitsland getrokken. Bastogne helpen bevrijden, etc, etc en uiteindelijk zelfs geen erkenning krijgen als veteraan, omdat ie "in vreemden krijgschdienst was" en zich direct bij Patton troepen had aangemeld, ipv de geëingende kanalen te volgen. Potverdikke zelfs nog problemen gehad om bij de maresschaussee te gaan daardoor!!!
Ik vind dat iedere instantie of persoon die zijn best deed het nazigevaar uit te schakelen een monument verdient. Vergeet niet dat de tijd anders was en mensen anders dachten. Tegenwoordig wordt er gejammerd bij de minste verliezen en hebben "veteranen" met respect voor de echte overigens, al psychologische problemen wanneer ze een keer de kogels hebben horen fluiten. Pas op, ik bedoel niets denigrerend hoor, maar 70 jaar geleden werd er over verliezen, burger of militair, nu eenmaal heel anders gedacht. Ik vind het dan ook niet kunnen, of zelfs ongepast, vanuit het heden hierover te oordelen.

wo okt 20, 2010 5:40 pm
Profiel
Ries

Bericht 
Je begrijpt het niet goed. Heb ik het met maar één woord over de Slag om Engeland gehad of enige vergelijking gemaakt?

Wat je vader heeft meegemaakt zal de man knap gefrustreerd hebben, heel vervelend voor hem, maar wat heeft het met het bombarderen van burgerdoelen te maken?

Dat de tijd anders was, daarmee ben ik het eens. Dat je onze huidige veteranen afzeikt, met als lekker makkelijk excuus dat het niet denigrerend bedoeld is, moet je zelf weten.

Als je het vanuit het heden ongepast vindt over het verleden te oordelen, dan zou dat ook niet in positieve zin kunnen en stel je dus zelf het plaatsen van dat monument indirect ter discussie.

wo okt 20, 2010 8:34 pm
Profiel
Vehikel

Bericht 
Ries schreef:
Je begrijpt het niet goed. Heb ik het met maar één woord over de Slag om Engeland gehad of enige vergelijking gemaakt?

Wat je vader heeft meegemaakt zal de man knap gefrustreerd hebben, heel vervelend voor hem, maar wat heeft het met het bombarderen van burgerdoelen te maken?

Dat de tijd anders was, daarmee ben ik het eens. Dat je onze huidige veteranen afzeikt, met als lekker makkelijk excuus dat het niet denigrerend bedoeld is, moet je zelf weten.

Als je het vanuit het heden ongepast vindt over het verleden te oordelen, dan zou dat ook niet in positieve zin kunnen en stel je dus zelf het plaatsen van dat monument indirect ter discussie.

Je vernoemt het niet, maar mijn conclusie ligt nogal voor de hand, vrees ik Overigens was mijn vader daardoor absoluut niet gefrusteerd, ik maak alleen de vergelijking dat mensen die toevallig onder het verkeerde commando stonden volgens jou en de Nederlandse regering toendestijds dus maar geen monument cq erkenning verdienen. Mijn vader heeft overigens ook toegegeven dat ze na een bepaald incident een week of twee ook geen krijgsgevangenen gemaakt hebben ( lees hier de Duitsers zich laten overgeven en dan de stengun erover. ) Dus ook meteen maar een oorlogsmisdadiger??????? Nogmaals de omstandigheden waren totaal anders.
Bovendien zeik ik onze huidige veteranen niet af, maar ze vergelijken met mannen die WO II hebben meegemaakt gaat me toch te ver.
Ik heb geen zin hier verder over te discussieren, maar geloof me, praat eens met veel Duitsers, zoals ik regelmatig doe, vooral oudere mensen, en je zult je mening moeten bijdraaien

wo okt 20, 2010 10:26 pm
Profiel
Ries

Bericht 
Vehikel schreef:
Mijn vader heeft overigens ook toegegeven dat ze na een bepaald incident een week of twee ook geen krijgsgevangenen gemaakt hebben ( lees hier de Duitsers zich laten overgeven en dan de stengun erover. ) Dus ook meteen maar een oorlogsmisdadiger???????

Hoe noem jij een buitengewoon gore praktijk als het laten overgeven van de vijand en er dan een Stengun overheen halen precies? Jij hebt daar wel begrip voor?

Vehikel schreef:
(...) maar geloof me, praat eens met veel Duitsers, zoals ik regelmatig doe, vooral oudere mensen, en je zult je mening moeten bijdraaien

Nee, ik geloof je niet. Ik kom erg veel in Duitsland, heb er vrienden en spreek er sowieso veel mensen. Tot nu toe heb ik daar geen enkel argument gehoord dat reden is om 'bij te draaien'. Integendeel zelfs: ik ben in Würzburg geweest en hoorde daar dat in 1945, vlak voor het einde van de oorlog, zo’n beetje de hele binnenstad is weggevaagd door Bomber Command. Mij werd - op een gegeven moment zelfs met tranen in de ogen - verteld hoe de schuilplaatsen zo vol zaten dat er voor de deuren honderden mensen stonden die er niet in konden. De laatsten werden door de bommen uiteengereten, die hadden geluk, de eersten stikten langzaam omdat het vuur alle zuurstof opbruikte.
En weet je wat de reden was van het bombardement? Er waren geen andere doelen meer! Het enige in de stad dat je met heel veel pijn en moeite als van militaire waarde zou kunnen betitelen was een verdelerhuisje voor de elektriciteit…

De vraag is wat mij betreft of Bomber Command een monument waardig is, terwijl het bombarderen van burgerdoelen een hoofdtaak was. Ik twijfel niet aan het lef van de vliegtuigcrews, die mogen wat mij betreft geëerd worden met een medaille. Wel heb ik flink moeite met de doelstelling van Bomber Command en Air Marshall Arthur 'Bomber' Harris.
Net zoals ik bijvoorbeeld denk dat de Engelsen en Polen tijdens de Slag bij Arnhem dapper gevochten hebben, maar dat de slag door het drammerige ego van Montgomery bij voorbaat tot mislukken gedoemd was. Ik leg de schuld niet bij degene die uitvoering gaven, maar bij hun meerderen.

do okt 21, 2010 1:28 am
Profiel
Ries

Bericht 
Vehikel schreef:
Tegenwoordig wordt er gejammerd bij de minste verliezen en hebben "veteranen" met respect voor de echte overigens, al psychologische problemen wanneer ze een keer de kogels hebben horen fluiten.

Vehikel schreef:
Bovendien zeik ik onze huidige veteranen niet af, maar ze vergelijken met mannen die WO II hebben meegemaakt gaat me toch te ver.

Heb je enig idee hoe het er in Uruzgan aan toe is gegaan? Waren die vuurgevechten en die bermbommen voor spek en bonen?

do okt 21, 2010 1:51 am
Profiel
Vehikel

Bericht 
Ries schreef:
Vehikel schreef:
Mijn vader heeft overigens ook toegegeven dat ze na een bepaald incident een week of twee ook geen krijgsgevangenen gemaakt hebben ( lees hier de Duitsers zich laten overgeven en dan de stengun erover. ) Dus ook meteen maar een oorlogsmisdadiger???????

Hoe noem jij een buitengewoon gore praktijk als het laten overgeven van de vijand en er dan een Stengun overheen halen precies? Jij hebt daar wel begrip voor?

Kijk mijn beste, in eerste instantie had ik voor zoiets ook absoluut geen begrip, maar zoal ik al zei, als je de omstandigheden niet kent, mag je ook niet oordelen. Ik zal je de situatie kort schetsen, alhoewel ik absoluut niet de behoefte voel mijzelf voor mijn mening of mijn vader voor zijn mening te verontschuldigen. "Een groep Duitse officieren zit klem in een grot. Ze zwaaien met een witte vlag, worden gesommeerd met hun handen op hun hoofd naar buiten te komen. Ze doen dit. De laatste heeft een Walther achter zijn hoofd verborgen en schiet de GI naast mijn vader dood." Ieder mens die een klein beetje van psychologie kent kan zich de reactie daarop van de GI's voorstellen.

[edit] quote verbeterd [/edit]

do okt 21, 2010 6:25 am
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 109 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende