Het is nu do nov 14, 2019 6:35 pm

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Nederlandse Waffen-SS'ers namen deel aan Holocaust 
Auteur Bericht
hhso

Bericht 
Ik heb het artikel vanmorgen gelezen (was de laatste HN in de boekhandel, dus Frank.... :wink: .). Gezien de aandacht tot nu toe vond ik het nogal aan de korte en oppervlakkige kant. Ik denk dat Van Roekel gelijk heeft in zijn conclusie dat ook Nederlandse Waffenss-ers betrokken zijn geweest bij oorlogsmisdaden. Zou ook wel heel vreemd zijn als dit niet zo was, gezien de schaal waarop dit aan en achter het Oostfront gebeurde en de motivatie van de vrijwilligers. Schaal waarop dit binnen Wiking gebeurde wordt echter niet duidelijk.

Voor een goed begrip is het volgens mij noodzakelijk om de volledige scriptie van Van Roekel te lezen. Het nu geplaatse artikel is te kort om echt diepgang te maken, maar wel een goede opmaat om het onderwerp verder te verkennen.

vr feb 26, 2010 2:48 pm
Profiel
Frank M

Bericht 
Citaat:
was de laatste HN in de boekhandel, dus Frank....
:lol: Mijn vrouw was al zo aardig geweest om er een mee te nemen, dus hij lag gisteravond al klaar toen ik thuis kwam.. Ik heb het artikel inmiddels dus ook gelezen, maar ik sla er nog niet echt van achterover. Zoals al eerder aangehaald redelijk mager als het gaat om achtergrond informatie, mate van participatie, de omvang daarvan of zelfs maar de eenheid waarbinnen de geciteerde mannen dienden (een divisie is nogal omvangrijk). Wel goed dat er aandacht is voor het aspect en ik ben benieuwd naar de aangehaalde scriptie. Is die ergens in te zien of terug te lezen?

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.

vr feb 26, 2010 9:30 pm
Profiel WWW
Rednas

Bericht 
Nogal een open deur die wordt ingetrapt. Iedereen die zich er een beetje in heeft verdiept weet dat er Nederlanders betrokken zijn geweest bij oorlogsmisdaden aan het oostfront en de holocaust. Hoeveel dat er zijn geweest op de tienduizende vrijwilligers is echter een ander verhaal. Zeer zwak onderzoek om deze stelling te baseren op maar een handvol dagboeken. Jammer ook dat de onderzoeker zo ongenuanceerd te werk is gegaan en dat dit in alle media zo is gepubliceerd. Ik las later namelijk dat bv de massamoord op 13.000 joden ging om een actie van de einsatzgruppen ipv Wiking zelf.

Waarom ook alleen focussen op de Waffen SS? Heb ook gelezen over een NSKK'er die spreekt over wat hij met een bolsjewistische jood (een pleonasme voor de Duitsers).

vr feb 26, 2010 10:55 pm
Profiel
Forumlid v/h jaar '10
Harro

Bericht 
Sander, als je verder had gelezen in dit topic dan had je begrepen dat de onderzoeker niet zwak te werk is gegaan maar dat de media zijn bevindingen ongenuanceerd hebben gebracht.

Op het AHF forum bestaat overigens een topic over de oorlogsmisdaden van de Wiking divisie waarbij de moorden in Tarnopol en Mariupol ook ter sprake komen.

za feb 27, 2010 1:48 am
Profiel
Forumlid v/h jaar '11
koos24

Bericht Nuance
Tros nieuwsshow
(Het afluisteren duurt ongeveer 12 minuten)

Ik denk dat Harro gelijk heeft, vanmorgen was van Roekel
in de Tros nieuwsshow en gaf wederom een genuanceerd beeld
over de Nederlandse betrokkenheid.
Hij heeft in 3 van de 8 door hem onderzochte dagboeken
getuigenissen gevonden van misdrijven tegen Joden.

za feb 27, 2010 9:07 pm
Profiel
Frank M

Bericht 
Ben ik helemaal met je eens Timo, over de berichtgeving in de media. In het artikel zelf valt echter ook een aantal keer te lezen dat het onderzoek en de bevindingen van Van Roekel 'behoorlijk uniek' zijn. Hoe oprecht Van Roekel ook is in zijn onderzoek en in de presentatie van de resultaten, het klopt dus niet helemaal.

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.

zo feb 28, 2010 5:25 pm
Profiel WWW
Hoofdredactie
Kevin

Bericht Re: Nederlandse Waffen-SS'ers namen deel aan Holocaust
Het boek van Evertjan van Roekel over Nederlandse vrijwilligers in de Waffen-SS is deze maand uitgebracht:

Citaat:
Jongens van Nederland

Afbeelding

In Jongens van Nederland staat de positie van Nederlandse vrijwilligers in de Waffen-SS centraal. Circa 25.000 Nederlanders vochten voornamelijk aan het oostfront, maar ook in Nederland, binnen de gelederen van de Waffen-SS. Van Roekel illustreert deze historische feiten met dagboekfragmenten teneinde de persoonlijke belevingswereld van de SS’ers weer te geven. Onderwerpen als sociale achtergrond, motivatie om toe te treden en verhoudingen tussen Nederlanders en Duitsers binnen de organisatie komen aan bod, maar ook betrokkenheid bij genocide wordt uitvoerig beschreven. Zowel in menselijkheid als onmenselijkheid geeft Van Roekel een genuanceerd beeld en een persoonlijk gezicht aan deze Nederlanders die vochten aan Duitse zijde.

Uitvoering: Paperback
Omvang: 272
ISBN: 9789000301188
Uitgeverij: Spectrum
Bestellen: Bol.com

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur

Laatst bijgewerkt door Kevin op di okt 11, 2011 9:18 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

ma okt 10, 2011 10:08 pm
Profiel WWW
Ries

Bij mij komt de vraag op in hoeverre de Nederlandse vrijwilligers zich eigenlijk aan dergelijke excessen kónden ontrekken? Hoe sterk moest je zijn om je te ontdoen van de collectieve druk, van de indoctrinatie tijdens de opleiding en de wil te voldoen aan de opgedrongen groepsgeest om niet buiten de boot te vallen? Kun je een dergelijke wilskracht en een ontwikkeld geweten verwachten van dat soort snotneuzen die bovendien voor een groot gedeelte uit een benauwd milieu afkomstig waren?

ma okt 10, 2011 10:36 pm
Profiel
Forumlid v/h jaar '11
koos24

Ries schreef:
Bij mij komt de vraag op in hoeverre de Nederlandse vrijwilligers zich eigenlijk aan dergelijke excessen kónden ontrekken? Hoe sterk moest je zijn om je te ontdoen van de collectieve druk, van de indoctrinatie tijdens de opleiding en de wil te voldoen aan de opgedrongen groepsgeest om niet buiten de boot te vallen? Kun je een dergelijke wilskracht en een ontwikkeld geweten verwachten van dat soort snotneuzen die bovendien voor een groot gedeelte uit een benauwd milieu afkomstig waren?

En wat is betrokken? Persoonlijk betrokken? Staan kijken? In dezelfde eenheid aanwezig?

Heb het boek besteld, ik ben benieuwd.

di okt 11, 2011 7:02 pm
Profiel
sauerkraut

Lees eens "Van Leningrad tot Berlijn" van Perry Pierik. Over de Nederlanders aan het oostfront.
Ondanks enkele jammerlijke missers die de schrijver zich heeft veroorloofd kan ik het beslist
aanbevelen.

di okt 11, 2011 7:10 pm
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2