Het is nu zo nov 17, 2019 6:28 am

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Nederlandse Waffen-SS'ers namen deel aan Holocaust 
Auteur Bericht
Nieuws Bot

Bericht Nederlandse Waffen-SS'ers namen deel aan Holocaust
Gepubliceerd op: 24 februari 2010

Nederlanders die tijdens de Tweede Wereldoorlog vochten in de Duitse Waffen-SS waren betrokken bij de moord op Joden in de Sovjet-Unie. Historicus Evertjan van Roekel heeft hiervoor bewijzen gevonden in dagboeken. In Historisch Nieuwsblad (3/2010) laat Van Roekel geen spaan heel van de bewering van Nederlandse oostfrontveteranen, dat zij slechts gewone soldaten waren.

Van Roekel bestudeerde in het Nederlands Instituut voor Oorlogsdocumentatie (NIOD) dagboeken van Nederlanders die vochten in de SS-divisie ‘Wiking’. In drie daarvan vond hij schokkende beschrijvingen van moordpartijen op Joden in de Sovjet-republiek Oekraïne. In en rond de stad Tarnopol deden Nederlandse soldaten op 4 en 5 juli 1941 mee aan het folteren, fusilleren en begraven van Joden.

Voor de Nederlandse SS’ers waren deze moordpartijen iets vanzelfsprekends. Een van hen schreef in zijn dagboek: ‘Het zal een ieder wel duidelijk zijn dat wij SS’ers onbarmhartig tegen de Joden optreden.’ Een ander herinnerde zich, ‘hoe mooi het was om in Tarnopol een opperrabbijn aan de toren van zijn synagoge op te hangen en toen de synagoge in brand te steken.’ Ook in de stad Mariopol hielden de SS’ers huis. ‘Mariopol viel in onze handen en de mooiste buit die wij ons hadden kunnen dromen was wel de 13.000 Joden die levend in onze vingers kwamen, maar er natuurlijk niet meer levend uit kwamen.’

Volgens Van Roekel werpen de dagboeken nieuw licht op het aandeel van Nederlandse oostfrontsoldaten in de Holocaust. De bewering van veteranen, die zeggen dat zij pas na de Tweede Wereldoorlog over de Duitse misdaden tegen de Joden zouden hebben gehoord en er zelf van schrokken, wordt door de dagboeken ontkracht.

Dat historici niet eerder met dit bewijsmateriaal tegen Nederlandse SS-soldaten zijn gekomen, wijt Van Roekel aan de slechte leesbaarheid van de dagboeken. ‘Ze waren ontzettend moeilijk te ontcijferen’, zegt hij. ‘Ik heb er maanden over gedaan. Dat zal wel de reden zijn dat iedereen, ook gerenommeerde onderzoekers, over de gruwelijke passages over de moord op de Joden heen hebben gelezen.’

Het complete artikel van Evertjan van Roekel vindt u in Historisch Nieuwsblad nr. 2, 2010, dat verschijnt op donderdag 25 februari a.s.

Overgenomen van: Historisch Nieuwsblad

wo feb 24, 2010 3:55 pm
Profiel WWW
Hoofdredactie
Kevin

Bericht 
Ben erg benieuwd naar dit artikel. De stelling dat Nederlandse SS'ers niks te maken gehad zouden hebben met de oorlogsmisdaden tegen Joden aan het Oostfront heeft me altijd verbaast

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur

wo feb 24, 2010 3:59 pm
Profiel WWW
Frank M

Bericht 
Helemaal nieuw is het allemaal niet; de ontkrachting van die vermeende 'schone handen', maar goed.. Ik denk eerder dat de noviteit ligt in het feit dat nu eens duidelijk een aantal zaken op rij is gezet en wordt ondersteund door geschreven materiaal. Maar dat kunnen we dus vanaf morgen lezen: ik ben benieuwd!

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.

wo feb 24, 2010 8:13 pm
Profiel WWW
Hoofdredactie
Kevin

Bericht 
Klopt Frank, schreef Loe de Jong er ook al niet wat over?

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* Kerstmis onder vuur

wo feb 24, 2010 8:22 pm
Profiel WWW
Frank M

Bericht 
Ja, maar met de bekende 'bril'. Helemaal ongekleurd was het niet en omgeven door redelijk wat onduidelijkheid. Ik kon er in ieder geval maar moeilijk een helder en structureel verhaal van maken. N.K.C.A. in 't Veld had er al een betere blik op.

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.

wo feb 24, 2010 8:30 pm
Profiel WWW
Schindler

Bericht 
Had iemand dan verwacht dat ze hier niet aan zouden deelnemen ?
Het was niet altijd een kwestie van moeten deelnemen, bloeddorst noemde een oud oostfront strijder die ik in Groningen heb gesproken.
Hij heeft er nog steeds geen spijt van. :!:

do feb 25, 2010 10:48 am
Profiel
Forumlid v/h jaar '10
Harro

Bericht 
Niet verbaasd, hooguit dat het de Wiking divisie betreft. Niet brandschoon maar toch de enige Waffen-SS divisie die aan het Oostfront vocht waartegen na de oorlog geen grote processen zijn gevoerd wegens oorlogsmisdaden.

do feb 25, 2010 12:10 pm
Profiel
John S.

Bericht 
Nog iets meer info:

ARNHEM - Nederlandse leden van de Waffen-SS hebben zich tijdens de Tweede Wereldoorlog schuldig gemaakt aan genocide. Ze waren betrokken bij het martelen en planmatig vermoorden van Joden.

Dat stelt de Wageningse historicus Evertjan van Roekel. Hij baseert zich op dagboeken van Nederlanders die vochten in de SS-divisie Wiking. De dagboeken bevinden zich in het archief van Het Nederlands Instituut voor Oorlogsdocumentatie (NIOD).
Volgens Van Roekel betekent zijn vondst dat het beeld moet worden bijgesteld dat in de literatuur over de Tweede Wereldoorlog wordt geschetst als zouden Nederlandse oostfrontveteranen slechts 'gewone soldaten' zijn geweest, die alleen aan gevechtshandelingen deelnamen.
Volgens de Wageningse historicus, die op dit onderwerp hoopt te promoveren, is het voorbarig om te concluderen dat Nederlandse Waffen-SS'ers op grote schaal bij de Holocaust betrokken waren. "Niet elke Waffen-SS'er was een oorlogsmisdadiger. Dit kunnen incidenten zijn geweest. Ik heb slechts een stukje van de geschiedenis onthuld."

Lees vandaag in De Gelderlander het volledige interview met historicus Evertjan van Roekel.

There was no glory in the victory of war, only honor to those who fought bravely,
and memories of those who sufferd and died in battle. D.R. Burgett

do feb 25, 2010 2:28 pm
Profiel ICQ
Wilco_Vermeer

Bericht 
Lijkt me wel interessant te weten om welke eenheid het specifiek ging binnen de Wiking. Ik begrijp geloof ik dat het ontcijferd is uit totaal drie dagboeken. Vraag ik me wel af hoe moeilijk de ontcijfering was en wat de foutmarge dan is (interpretatie van handschriftanalyse). Ook kan, stel dat blijkt dat het om een specifiek onderdeel ging waarbij betrokkenen bijvoorbeeld allen ingedeeld waren, nagetrokken worden waar zij bij betrokken zijn geweest en of er door hen of hun eenheid zelf iets is "gedaan" of dat dit grootspraak is van activiteiten die ze gezien hebben. Ik heb het intervieuw nog niet kunnen lezen, dus weet niet wat voor nader onderzoek de historicus heeft gedaan (verificatieonderzoek).

do feb 25, 2010 3:36 pm
Profiel WWW
Forumlid v/h jaar '10
Harro

Bericht 
Welke Wiking eenheid de opperrabijn van Tarnopol ophing en de synagoge platbrandde lijkt mij nog wel te achterhalen. Welke eenheden in Mariopol (in Polen, of bedoelen ze toch Mariupol in de oekraïne) een groep van 13 duizend Joden ombracht ook.

do feb 25, 2010 4:32 pm
Profiel
Hoofdredactie
Kevin

Bericht 
Ik heb het artikel zojuist gelezen. Heftige citaten. Helaas geen details over de precieze eenheden. Wat alleen niet onderbouwd wordt is de vraag in hoeverre deze drie verslagen representatief zijn. Deze mannen wisten van de uitroeiing van de Joden, keurden het goed of gaven er zelfs actieve steun aan, maar dat betekent naar mijn mening niet automatisch dat dit geldt voor alle Nederlandse SS'ers.

Het lijkt mij zeker niet uitgesloten dat er na de oorlog SS-vrijwilligers waren die werkelijk niet wisten van dergelijke oorlogsmisdaden en die oprecht geschokt waren. Dat deze dagboekfragmenten "nieuw licht" werpen op "beweringen van veteranen als Kistemaker en Folmer, die zeggen dat zij pas na de Tweede Wereldoorlog over de misdaden van de nazi's zouden hebben gehoord", zoals geschreven wordt, vind ik onvoldoende bewezen.

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* Kerstmis onder vuur

do feb 25, 2010 4:58 pm
Profiel WWW
Forumlid v/h jaar '11
koos24

Bericht Historicus Evertjan van Roekel
Historicus Evertjan van Roekel was net op RADIO 1
Hij nuanceerde zijn stelling een beetje, hij had onderzoek gedaan
in 8 dagboeken en vond meer onverschilligheid dan actieve
deelname.

http://www.radio1.nl/terugluisteren/tijd
instellen op 18:00
begin: 00:16:10

do feb 25, 2010 8:35 pm
Profiel
Hoofdredactie
Kevin

Bericht 
Bedankt Koos, heel duidelijke nuances in het radiofragment. Er wordt ook gesproken van "incidenten".

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* Kerstmis onder vuur

do feb 25, 2010 11:26 pm
Profiel WWW
Wilco_Vermeer

Bericht 
Ik heb het artikel in Historisch Nieuwsblad net gelezen. daar wordt overigens maar in geciteerd uit drie dagboeken van drie personen. Uit de daar genoemde citaten is niet echt op te maken of de dagboekschrijvers daadwerkelijk zelf meededen, getuige waren van of de verhalen alleen goedkeurden.

Het artikel zal wel niet compleet zijn, maar ik filter het volgende eruit. De aangehaalde citaten geven vooral een mening weer van een persoon waaruit onduidelijk is of de persoon ook daadwerkelijk zelf bepaalde acties onderneemt. Er spreekt haat tegen Joden uit en hoe de SS-mannen er wel mee om zouden gaan. Eem vp;gemde cotaat gaat over een partizanenactie waarbij de SS eenheid in een hinderlaag van "civilisten" was gelopen en beschrijft hoe tegen deze hinderlaag is opgetreden. Hier lijkt het vooral de woordkeus waarbij de civilisten Joden worden genoemd en de vrouwelijke deelnemers minderwaardig worden benoemd die schokkend is, maar tsja een optreden tegen partizanen die militairen in een hinderlaag lokken om dat nu als oorlogsmisdaad te beschouwen? Hooguit kan je vraagtekens zetten bij het doden en ophangen van overlevenden van de partizanen waar over gesproken wordt. In een volgende citaat wordeneen mongool en twee Joden doodgeschoten en wordt dit als bewijs aangevoerd voor medeplichtigheid aan Genocide. De aangehaald citaten spreken echter constant van het benoemen van Sovjet Militairen als Joden. Het is daarom uit het citaat niet te halen of het in dit geval om Joodse burgers gaat of om Sovjet militairen. Een volgend citaat is vooral sadistisch te noemen waarbij het echt gaat om mishandeling en misbruik van "Joden" of Sovjet burgers?? of militairen, weer is niet te achterhalen waar het specifiek om gaat aangezien in de citaten Sovjet militairen en buirgers steevast als Joden worden aangemerkt. Er blijkt ook niet uit het artikel of van Roekel onderzocht heeft of dit in de dagboeken consequent gebeurd. Tot slot wordt het verhaal van de opperrabbijn aan de kerk genoemd, maar onduidelijk is of dit een vorm van grootsrpaak is, of de persoon daadwerkelijk zelf dit heeft gedaan of dat het verhaal is opgeschreven van horen zeggen.

Op basis van het artikel en de dagboekfragmenten kan je zeker stellen dat de dagboekschrijvers overkomen als Jodenhaters, alle Sovjets als Joden benoemen, een Sadistische gedachtengang hebben en mogelijk betrokken zijn geweest bij sadistisch optreden tegen personen waarvan onduidelijk is of het in alle gevallen om burgers, daadwerkelijk Joden of Sovjet militairen gaat. Dat er moorden gepleegd zijn is een conclusie die getrokken kan worden uit de citaten. Een opmerking over het ophangen van de Rabbijn in Tarnopol wordt in het artikel al gelijk gerelativeerd dat dit om een actie van een Einsatzgruppe zal gaan. Dit is opmerkelijk want als dit waar is (het is een opmerking van van Roekel) dan is hetgeen de Nederlandse SS-er in zijn dagboek heeft opgeschreven niet waar. Daar schrijft hij namelijk alsof hij de rabbijn zelf (of zijn eenheid) heeft opgehangen. Van Roekel trekt dus conclusies uit bepaalde citaten die hij voor waar aanneemt (nergens wordt op enige wijze aangegeven of de gebeurtenissen ook historisch door hem zijn onderzocht), maar wijst tegelijkertijd een ander citaat wel af als niet door de dagboekschrijver zelf gedaan.

Het is op zijn minst een interessant verhaal van Van Roekel maar in mijn ogen niet geheel zuiver in de getrokken conclusies. Het is goed dat in dagboeken bepaalde zaken worden uitgefilterd, maar zonder cross-reference onderzoek naar de gebeurtenissen zelf blijft bij mij de vraag hangen of de dagboeken de werkelijkheid beschrijven of de "gewenste" werkelijkheid, lees grootspraak. Ik hoop dat zijn onderzoek zelf diepgaander is dan wat in Historisch Nieuwsblad uit de doeken wordt gedaan.

Overigens eindigt hij het artikel met een goede conclusie, namenlijk dat in deze gevallen de Nederlanders wisten van vervolgingen en er getuige van waren, maar dat hieruit niet geconcludeerd kan worden dat dit voor iedere Nederlandse Waffen-Ss soldaat gold.

vr feb 26, 2010 9:52 am
Profiel WWW
Hoofdredactie
Kevin

Bericht 
Interview met Evertjan van Roekel door Radio Nederland Wereldomroep.

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* Kerstmis onder vuur

vr feb 26, 2010 12:24 pm
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende