Het is nu do maart 28, 2024 9:06 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Medailles voor dieren 
Auteur Bericht
AnoukV
Bericht Medailles voor dieren
ik heb een vraagje, ik en mijn vader (wilco Vermeer) gaan namelijk wat meer over onderscheidingen voor dieren in WO2 uitzoeken. Zoals welke dieren onderscheidingen gehad hebben en waarvoor. Maar nou is mijn vraag of dieren ook andere medailles dan alleen The Dickin Medal, konden krijgen. :?: :!: :?:

Graag zo snel mogelijk antwoord!! :roll:


wo aug 13, 2008 9:56 am
RainbowRob
Bericht 
Misschien even vragen bij de partij van de dieren :D

Qua onderscheidingen weet ik uit het hoofd alleen even de Dickin maar goed die ken je zelf ook al. Daarnaast is in Nederland het Victoriakruis voor dieren. Maar deze werd volgens mij nog niet gebruikt tijdens wo2, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Ik weet wel dat er allerlei dieren gebruikt werden in de oorlog zoals duiven, honden en katten. Daarnaast werden dieren soms gebruikt als mascotte zoals de 2 honden van Montgomery Rommel en Hitler. De Poolse 22e compagnie Army Service Corps had zelfs een beer genaamd Voytek.


wo aug 13, 2008 10:18 am
AnoukV
Bericht 
RainbowRob schreef:
Misschien even vragen bij de partij van de dieren :D

Qua onderscheidingen weet ik uit het hoofd alleen even de Dickin maar goed die ken je zelf ook al. Daarnaast is in Nederland het Victoriakruis voor dieren. Maar deze werd volgens mij nog niet gebruikt tijdens wo2, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Ik weet wel dat er allerlei dieren gebruikt werden in de oorlog zoals duiven, honden en katten. Daarnaast werden dieren soms gebruikt als mascotte zoals de 2 honden van Montgomery Rommel en Hitler. De Poolse 22e compagnie Army Service Corps had zelfs een beer genaamd Voytek.


Dat honden en duiven gebruikt werden wist ik al. Maar dat katten ook ingezet werden nog niet, en dat van die beer sta ik al helemaal versteld van :lol:

Maar de Dickin is toch vergelijkbaar met het victoriakruis of niet??


wo aug 13, 2008 11:01 am
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Inderdaad, maar dan voor dieren. De Dickin Medal wordt dan ook wel het Victoria Cross voor de dieren genoemd.

Honden, Paarden en Duiven werden vooral actief ingezet. De andere dieren waren voornamelijk mascottes en hebben daar zeker geen Dickin Medal voor gehad.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


wo aug 13, 2008 8:50 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Zie ook voor de Dickin Medal http://www.ww2awards.com/award/1926

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


wo aug 13, 2008 8:52 pm
Profiel WWW
Ries
Bericht 
Het volgende verhaal is niet uit WO2, maar uit de tijd dat wereldoorlogen nog geen nummer hadden.

Terwijl de Slag bij Verdun zijn hoogtepunt naderde, werd fort Vaux belegerd. De Franse bezetting had flink te lijden van Duitse granaatinslagen en vrijkomende strijdgassen. Uiteindelijk was er in het fort geen druppel water meer aanwezig. De mannen likten aan de muren in de hoop een beetje condens naar binnen te krijgen.

Ten einde raad maakte commandant Raynal een kokertje met een verzoek om hulp gereed. Het werd aan de poot van de laatste duif in het fort, Vaillant, gebonden. Volgens de overlevering keerde de doffer echter meteen terug omdat er rondom fort Vaux teveel strijdgas hing. Na enig ‘aandringen’ vloog de duif de tweede keer wel richting duiventil waar hij - vergiftigd door gas - stervend aankwam. In plaats van de basis te vormen van een stevig edoch smakelijk duivensoepje, zoals meestal met dergelijke duiven het geval was in tijden van schaarste, werd hij opgezet.

In dergelijke hachelijke tijden hebben mensen, en niet dieren, behoefte aan helden en heldendom. Frankrijk is een land dat dol is op medailles en ander eremetaal. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Vaillant postuum het prestigieuze Croix de Guerre – en maar liefst met palmen – kreeg. Deze onderscheiding was een soort hoofdprijs die voor verreweg de meeste mensen, die veel meer deden dan slechts hun domme instinct te volgen, onhaalbaar bleek.
De resten van Vaillant zijn nog steeds te bewonderen in het duivenmelkermuseum ‘Musée Colombophile' te Suresnes.

Oorlogsmedailles voor dieren zijn eigenlijk een aanfluiting voor mensen die een dergelijke medaille verdienden én voor degenen die het verdienden, maar nooit kregen.
Net zomin als dat dieren eigenschappen als humor of gevoel voor kunst hebben, bestaat er in de dierenwereld een equivalent voor het puur menselijke begrip dapperheid. En dan te bedenken dat het zelfs bij mensen al zo moeilijk is een definitie voor ‘dapperheid’ en ‘heldendom’ te geven.


wo aug 13, 2008 10:15 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Tsja Ries, maar dat veranderd niets aan het puur historische feit dat de onderscheiding nog tot op de dag van vandaag aan dieren wordt uitgereikt.
Zo kan je jezelf ook bij vele onderscheidingen aan mensen afvragen of deze terecht is of was. Maar dat telt niet bij beschrijven van historische gebeurtenissen en gegevens.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


wo aug 13, 2008 10:21 pm
Profiel WWW
Ries
Bericht 
Wilco_Vermeer schreef:
Inderdaad, maar dan voor dieren. De Dickin Medal wordt dan ook wel het Victoria Cross voor de dieren genoemd.

Honden, Paarden en Duiven werden vooral actief ingezet. De andere dieren waren voornamelijk mascottes en hebben daar zeker geen Dickin Medal voor gehad.


Met uitzondering van Simon, de scheepskat van de HMS Amethyst die de medaille ontving omdat hij ratten te lijf ging (dat doen katten nou eenmaal), hij een verwonding door een kanonsinslag overleefde (ook al geen verdienste) en het moreel verhoogde (dat doen de planten in mijn tuin ook).


wo aug 13, 2008 10:41 pm
Ries
Bericht 
Wilco_Vermeer schreef:
Maar dat telt niet bij beschrijven van historische gebeurtenissen en gegevens.


Wat bedoel je daar precies mee?


wo aug 13, 2008 10:42 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Zoals ik het schrijf. de onderscheiding wordt nu eenmaal uitgereikt, dat is een gegeven. En hij werd uitgereikt, dat maakt het een historische gebeurtenis en gegeven. Niet meer en niet minder. Hoe minderwaardig er ook over gedacht kan worden.
Ik geef slechts aan dat ik bij historisch werken geen beoordeling probeer te geven van het gebeuren en het gegeven, slechts een beschrijving.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


wo aug 13, 2008 10:50 pm
Profiel WWW
Ries
Bericht 
Ik zie het verlenen van een of andere flutonderscheiding nou niet echt als een historische gebeurtenis van enige betekenis. Jij wel?

Wat bedoel je met 'historische werken'?


wo aug 13, 2008 11:14 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Tsja, gelukkig mogen mensen van mening verschillen. Of iets nu een flutonderscheiding is of niet doet simpelweg niets af aan het feit dat de onderscheiding werd en wordt uitgereikt. Iets wat gebeurd is is simpelweg een historische gebeurtenis. Niets meer en niets minder. Ik kan er ook niets aan doen dat iets wat in het verleden gebeurd is een historische gebeurtenis is. Mijn geboorte stelt voor de wereld niet zo veel voor, maar is wel iets wat in de historie gebeurd is en is daarmee gewoon een historische gebeurtenis.
Het verschil zit hem denk ik in wat je onder een historische gebeurtenis verstaat. Voor mij is iets wat in het verleden is gebeurd, of het nu van historisch belang is (de term die jij denk ik geeft aan historische gebeurtenis) laat ik daarbij geheel in het midden.

Historisch werken is niet meer en nietminder dan het werken met gegevens uit de geschiedenis, werken met informatie en gegevens van dingen die zijn gebeurd.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


wo aug 13, 2008 11:20 pm
Profiel WWW
Ries
Bericht 
Hele geruststelling Wilco. Ik ga eens lekker verzitten, laat een flinke scheet en noem het trots een historische gebeurtenis.


wo aug 13, 2008 11:28 pm
RainbowRob
Bericht 
Ries schreef:
Ik zie het verlenen van een of andere flutonderscheiding nou niet echt als een historische gebeurtenis van enige betekenis. Jij wel?

Wat bedoel je met 'historische werken'?


Waarom een flutonderscheiding?


wo aug 13, 2008 11:35 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
Ik denk dat Ries hier met 'flutonderscheiding' de verlening bedoelt en niet het stukje metaal an sich.

Ik ben het volledig met je eens Ries. Onderscheidingen zijn ooit ingevoerd om moed en andere soorten verdienstelijkheid te belonen en zo ook te stimuleren. Dieren zijn dieren en zijn simpelweg niet ontwikkeld genoeg om bewust verdienstelijkheid te kunnen tonen en zullen ook niet extra gemotiveerd worden door zo'n beloning. Ik vraag me af wat de officiële beweegredenen waren om deze onderscheidingen in te stellen? En kan iemand mij een aanbeveling voor zo'n onderscheiding tonen?


do aug 14, 2008 12:44 am
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group