Het is nu vr maart 29, 2024 10:08 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Diorama Battle of the bulge 
Auteur Bericht
steunwieler
Bericht Diorama Battle of the bulge
Hallo iedereen,

Ik wil een diorama maken over de slag in de ardennen.
Hiervoor heb ik een bende Amerikaanse soldaten en ook Duitse soldaten.
Ook heb ik een scherman, een StuG IV, een Köningstiger, een Ferdinand(of elefant) en een Tiger.
Ik hoop dat ik er nog een scherman of iets amerikaans kan bijdoen maar kom.
Nu is mijn vraag:
Hoe moet ik de mannen kleuren??
En vooral: hoe moeten de tank worden geschildert??
Waren ze allemaal wit gekleurd voor de sneeuw??
Als jullie meer vragen hebben stel ze gerust.

MVG steunwieler


zo mei 16, 2004 2:47 pm
Jurrie
Bericht 
Ik zou de tanks de normale kleuren maken, net als de manschappen. En dan een spuitbus sneeuw halen/zelf sneeuw maken en alles onder een laag sneeuw dan! Ik heb al een x zoiets gemaakt, en dat is erg mooi met dat sneeuw!

De tanks zelf waren naar ik weet niet wit gekleurd(althans, meestal niet)

Misschien moet je nog ff wat meer info geven over hoe en wat!

Jurrie


ma mei 17, 2004 10:28 am
steunwieler
Bericht 
Dus ik heb ergens in een winkel een pakket gezien waar er onder andere een mooi platvorm bij zat.
Ik zou nu graag een tamelijk groot diorama van 15-tal tanks maken.
Ook wil ik graag er een aantal pantergrenadiers bijzetten en een aantal Amerikaanse soldaten.
Nu is mijn vraag:
Welke camouflage, kleur, hadden de duitse tank in het ardennen offensief??
En welke camouflage pakken hadden de soldaten??
Liefst zo juiste mogelijke kleuren.
Bv.
Een Scherman was toen groen gekleurd.
Dan zet je hier bv:
De Scherman(Amerikaans) was groen gekleurd.
De tanks die ik er nu al ga bijzetten,
die in het diorama komen,
zijn:
Elefant,
Tiger,
Scherman,
Köningstiger,
StugIV,
Jagdpanther,
misschien ook nog een crusader tank maar dat betwijfel ik sterk.
Ik zou er nog een aantal amerikaanse voertuigen bij willen zetten.
Alleen is schaal 1/72 moeilijker te vinden :(


ma mei 17, 2004 9:04 pm
Antwerp X
Bericht 
Zoek naar de Steelmasters Hors-série n°4, een top modelbouwtijdschrift. De n°4 gaat enkel en alleen over diorama's over Herbstnebel.

Voor Duitse Wehrmacht camouflageuniformen raad ik je aan eens naar mijn nieuwste aankoop te zien. De witte kant van dergelijke parka's werd ook gedragen. een goed boek voor dit onderwerp is hier te vinden: http://users.pandora.be/reitz/Wbook.htm

Al de Elephants zaten ten tijde van het Ardennenoffensief toch in de schwere PanzerJager Abteilung 614 aan het Oostfront?

Het merendeel van de duitse tanks was tijdens het ardennenoffensief geschilderd in de zogenaamde 'hinderlaag' camouflage.

De kleur van de Shermans hangt af van het tijdstip van je diorama. De eerste dag van het offensief sneeuwde het nog niet. Daarna is men de shermans wit beginnen verven, rechtstreeks boven het olive Drab. maar dat was meestal maar één laag witte verf, dus je moet onder de witte verf nog wel wat OD laten zien.


Maar als je net begint met het bouwen van diorama's raad ik zulke grote projecten af, ik zou je eerste dioramas klein houden.


ma mei 17, 2004 9:45 pm
Rick
Bericht 
Een crusader was een britse tank en heeft naar mijn weten niet meegadaan aan het ardennen offensief.

Rick


ma mei 17, 2004 10:09 pm
Robert Blokker
Bericht 
Ola

Bijna alle duitse voertuigen. Tijdens het Ardennen offensief waren, zoals AntwerpX al zei, In de Zogenaamde Ambush Camo (Hinderlaag Camo)
Deze ziet er zo uit:
Afbeelding
Een drie kleuren camo met stipjes erin

De Elefant (en de ferdinand) Hebben alleen actie gezien in Italie en het Oostfront.

Ik heb een plaatje gevonden van een Jagdpanther laat in de Oorlog aan het west front (De Ardennen vallen hier perfect in)
Afbeelding

Vrijwel alle Duitse voertuigen hadden laat in de Oorlog een Drie Kleuren camo

Ter vervanging van de Elefant zou je (indien beschikbaar in 1:72) een hetzer:
Afbeelding
Of een Jagdtiger in Drie kleuren camo:
Afbeelding

Ik heb online alleen een bericht gevonden van STUG III`s in de Ardennen die de Duitsers zo verbouwd hadden dat ze uiterlijk op geallieerde tanks leken. Deze werden Ersatz Stugs genoemd. Van deze voertuigen zijn helaas niet zo veel foto`s. Of er Stug IV`s rondgereden hebben weet ik niet precies.

De King Tiger in Ambush camo:
Afbeelding

Ik ben niet zo`n ster in geallieerde tanks maar Antwerp X was ook op dit punt correct. Zo gauw als dat de winter inzette en er sneeuw begon te vallen werden de Tanks voorzien van een "whitewash". Whitewash was een verf die in het veld werd aangebracht. Was in water oplosbaar en moest vaak overgeschilderd worden. het voordeel hiervan was wel dat zo gauw het weer beter werd je ook sneller terug kon naar je originele kleurtje. Het is een slappe wash over je model vaak aangebracht met alles wat ook maar aanwezig was daarom zag het er vaak rommelig uit en kwam de ondergrond (Olive drab) vaak zichtbaar erdoor.

Crusader is een tank die nooit is ingezet in de Ardennen.

Zo dit was mijn relaas over tanks in de Ardennen. Ik hoop dat je er wat aan heb.

Greetz Robert


di mei 18, 2004 12:14 am
Antwerp X
Bericht 
Vaak hadden die hetzers ook nog één langwerpige witte camouflagevlek, aangebracht zoals de donkergele strepen die te zien zijn op de afbeelding.


di mei 18, 2004 12:37 pm
Jurrie
Bericht 
@Robert, die camo schemes van de Duisters blijven ontzettend mooi!(om te doen!)

Maaru, er was toch ook iets uitgevaardigd dat na 1941/1942 de schemes gewoon allemaal panzer grey zouden zijn? Waarom is hier later op teruggekomen:S?

Jurrie


di mei 18, 2004 7:00 pm
Antwerp X
Bericht 
Lijkt mij voor de hand liggend: Panzergrau is nu niet bepaald de beste camouflageteint.....


di mei 18, 2004 9:05 pm
steunwieler
Bericht 
Citaat:
Al de Elephants zaten ten tijde van het Ardennenoffensief toch in de schwere PanzerJager Abteilung 614 aan het Oostfront?

Dit kon goed zijn,
maar ik heb er ook niet zoveel tankjes :?
dus ga ik beginnen met de middelen die ik heb :wink:
Citaat:
De kleur van de Shermans hangt af van het tijdstip van je diorama. De eerste dag van het offensief sneeuwde het nog niet. Daarna is men de shermans wit beginnen verven, rechtstreeks boven het olive Drab. maar dat was meestal maar één laag witte verf, dus je moet onder de witte verf nog wel wat OD laten zien.

OD??
wat is dit??
Het tijdstip... eigenlijk is de bedoeling een kleine tankslag waarin bv. de elefant dekking geeft of zo.
Dus het is niet volledig historisch juist.
Toch overweeg ik om de elefant dan maar weg te laten.
Citaat:
Maar als je net begint met het bouwen van diorama's raad ik zulke grote projecten af, ik zou je eerste dioramas klein houden.

Je hebt wellicht gelijk maar dit is fase 1;
het schilderen ervan.
Enkele tanks zullen direct worden geschildert de andere wacht ik liever mee.

P.S. robert,
ik dacht dat in de ardennen de tank's bijna volledig wit was gekleurd :?
Bij jouw foto's zie ik bijna geen wit??
kan je meer info geven waarom de tanks dan niet wit waren??
Dit ligt toch voor de hand??


wo mei 19, 2004 12:37 pm
Rick
Bericht 
OD staat voor olive drab de kleur van de amerikaanse tanks en pantserwagens dit varieerde van bijna grijs tot zeer donker groen (bijna bruin).
Later werden vooral aan duitse zijde de voertuigen gewit door middel van een soort kalkoplossing.

Rick


wo mei 19, 2004 4:33 pm
steunwieler
Bericht 
Ik heb nog een vraagje over de kleuren die nodig zijn.
Kan ik ze allemaal in een gewone modelbouwzaak vinden??
Of moet ik naar de andere kant van België??

Mvg,
steunwieler


wo mei 19, 2004 4:35 pm
Jurrie
Bericht 
Antwerp X schreef:
Lijkt mij voor de hand liggend: Panzergrau is nu niet bepaald de beste camouflageteint.....


Ik denk niet dat dat nu de reden is

Jurrie


vr mei 21, 2004 7:51 pm
Rick
Bericht 
Je zou bij iedere goede modelbouwzaak wel deze kleuren moeten kunnen krijgen.
En anders zou je eens op deze site moeten kijken hier verkopen ze de meeste modelbouw merken en ook verf:
http://www.plasticmodelbouw.nl/

Rick


vr mei 21, 2004 10:00 pm
Reinout
Bericht 
Tip : gebruik talkpoeder voor sneeuw.


zo mei 23, 2004 12:21 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group