Het is nu do maart 28, 2024 7:47 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Juiste kleuren Duitse camo 
Auteur Bericht
Harro
Bericht 
Nee, XF-9 Hull Red (X-9 is Brown)

Ik neem aan dat Pietje met "Ambush Pattern" het eind 1944 bekende patroon bedoelt. Ambush pattern zoals bekend van de Ardennen foto's (o.a. Königstigers) hadden als basiskleur gewoon de rode menie (primer) omdat er vanwege tekorten op verf werd bespaard. Dat is dus die XF-9 Hull Red.

XF-64 is niet van toepassing omdat dit Redbrown is. Deze kleur gebruikte men tot het najaar van 1944 (dus tot ze gingen besparen). Dat was dus XF-60 als basis met strepen XF-63 en XF-64.

En nogmaals, voor de strepen maakt het niet uit of de kleur iets afwijkt want dat deed de verf in werkelijkheid ook.


do okt 21, 2004 8:36 pm
Harro
Bericht 
Afbeelding

Zie hier "ambush pattern" met een grondlaag van rode primer (XF-9) met daarop donkergroene (XF-63) en donkergele (XF-60) vlekken en stippen.


do okt 21, 2004 8:40 pm
IA002
Bericht 
Het patroon is inderdaad wat ik bedoel met 'Ambush', echter dat van de rode primer heb ik nog nooit gehoord - ik heb pantzer colours 1,2,3 maar ben het niet tegen gekomen. kan je me helpen aan wat achtergrond informatie...?


do okt 21, 2004 8:49 pm
Harro
Bericht 
Christian Ankersjerne omschrijft het op zijn website alsvolgt...

Citaat:
In September 1944, the factories were instructed to leave the vehicles in the RAL 8012 'Rot' (red) primer. The vehicle sould then be camouflaged with Dunkelgelb, Olivgrün and Rotbraun by the crews. If no Dunkelgelb could be supplied, Feldgrau could be used.


De Duitsers zaten eind 1944 simpelweg met een enorm gebrek aan verfpigment.


do okt 21, 2004 8:58 pm
IA002
Bericht 
Mogelijk dat het slechts een aantal fabrieken betreft die dit hebben toegepast - zo zijn er ook foto's van Hetzers genomen in Nederland die geheel 'geel' kleurig waren (dus niet voorzien van een camo patroon terwijl dat het voorschrift was)

Citaat:
In February 1943, a general order was issued to change the base coat from Dunklegrau to Dunklegelb nach Muster (later numbered RAL 7028) - a tan color. Field units were issued tins of Rotbraun RAL 8017 (red brown) and Olivgruen RAL 6003 (dark olive green) paste concentrate to create camouflage patterns suitable for local conditions. This practice continued after Panzers were covered with anti-magnetic Zimmerit starting in August 1943.

In August 1944, an order was issued to the assembly firms to apply the camouflage pattern at the assembly plant using Dunklegelb RAL 7028 as the base coat with Olivgruen RAL 6003 and Rotbraun RAL 8017 applied in patches. This order created the uniform pattern which has become known as the “ambush” camouflage scheme.

Following the order to drop Zimmerit in September 1944, Panzers left the assembly plants with a base coat of primer Rot RAL 8012 (dark red) with only about half of the surface covered with patches of Rotbraun, Olivgruen, or Dunklegelb.

Finally, as initiated by orders dated November 1944 - but not to go into full effect until June (?? Pietje) 1945 - the Panzers were to receive a base coat of Dunkelgruen (RAL 6003). A camouflage pattern was to be created at the assembly plant by spraying on Rotbraun or Dunklegelb in sharp contours.
bron http://www.missing-lynx.com/panzer_facts.htm

maar laten we even uitgaan dat ze wel genoeg 'bruin'hadden, welke kleur moet ik dan gebruiken?


do okt 21, 2004 9:09 pm
Jurrie
Bericht 
Pietje schreef:
Jurrie,- je link heb ik gebruikt, had ik niets aan... Gunzo verf wordt hier zo goed als nergens verkocht en Xtracolar even eens niet (en ik woon echt niet in een dorp). Humbrol, Tamiya, Revell, Model Masters, Italery verkopen ze hier wel....
Ik heb zelf wat kleuren converters opgezocht op internet, echter moet je dan wel al weten welke kleuren het zijn om te converteren.... Gunzo en zo kwamen overigens niet op de lijstjes voor, kan het dus niet herleiden naar een merk dat hier wel verkocht wordt - en tevens zitten er afwijkingen in de informatie van die kleur converters - dus hoe betrouwbaar zijn ze?
b.v. de ene site schrijft RAL 6003 (groen) is gelijk aan Humbrol 105, andere zeggen weer Humbrol 117 (lijk mij sterk dat 2 potjes verf de zelfde kleur hebben) .... Ik ben er inmidels achter dat veel Tamiya gebruikt wordt enkel dat er verschil zit bij de kleur bruin/red die gebruikt wordt. Timo noemde XF9 (moet dat niet X9 zijn??) maar er zijn ook mensen die XF64 gebruiken...
In mijn ogen is dit toch wel de meest simpele vraag op dit forum tot nu toe, want elke modelbouwer hoeft toch enkel zijn verf kist open te doen en de potjes er uit te halen en de nummers op te lezen....(we zitten immers in de modelbouw sectie)
Maar nog een andere simpele vraag:- heb je zelf wel eens een Duits voertuig van een 3 kleurig camo patroon voorzien?....
:roll:


Zeg dat dan eerder, nu lijkt het alsof ik je voor niets probeer te helpen. Dan had ik ook ff kunnen zoeken naar de juiste kleuren, indien het dus met deze link niet zou lukken...

Het is zeker niet de meest eenvoudige vraag aangezien er enkele verschillende ambush camo schema's zijn en ik heb deze al een x gebruikt, maar zeer waarschijnlijk niet degene die jij bedoeld helaas:(

Maar je moet nu al een heel eind komen denk ik :D

Jurrie


do okt 21, 2004 9:09 pm
IA002
Bericht 
Ik dacht dat mijn vraag vrij duidelijk was maar trek dan even je verfdoos open en geef me dan even de merk(en) en nummers die jij heb gebruikt. De variaties op patroon hebben niets te maken met het gebruik van kleuren.., die waren namelijk het zelfde


do okt 21, 2004 9:12 pm
Jurrie
Bericht 
Er is helaas wel degelijk variatie. Alleen jij bedoeld zeer waarschijnlijk het meest bekende patroon, maar onthoud wel: er zit wel degelijk verschil tussen(in kleur ook dus)

Jurrie


do okt 21, 2004 9:16 pm
Jurrie
Bericht 
http://www.missing-lynx.com/articles/ge ... bpaint.htm

Hier bij stap 1 staan ook wat ambush kleuren

Jurrie


do okt 21, 2004 9:17 pm
Jurrie
Bericht 
http://www.armorama.com/modules.php?op= ... &artid=157

Kijk bij "Ambush Camouflage, from 19.08.1944" want dat is waarschijnlijk degene die je bedoeld

Jurrie


do okt 21, 2004 9:20 pm
Harro
Bericht 
Om eens te tonen hoe relatief een "juiste kleur" is bij dit soort onderwerpen:

Zelfs de kleuren zoals die in de fabriek werden aangebracht (dus die niet in het veld gemengt werden) verschilden afhankelijk van het moment. Neem b.v. de basiskleur Dunkelgelb.

18/02/1943 tot 31/03/1943: "dunkelgelb nach muster". De eerste variant op basis van de proefmonsters
1/04/1943 tot October 1943: gelbgrau RAL 7028 / Dunkelgelb. De eerste standaardversie.
October 1943 tot 1944: nieuw toon Dunkelgelb die de voorgaande vervangt
1944/ 1945: gelb RAL7028 "Ausgabe 1944". Weer een nieuwe toon Dunkelgelb omdat de vorige voorraad pigmenten opraakte.

Toen standaardversie twee eind 1944 opraakte en "Ausgabe 1944" nog op zich liet wachten verlieten de Panzers dus enige tijd de fabrieken zonder donkergele verflaag maar enkel met de laag rode grondverf. Königstigers verlieten bijv. gedurende twee maanden de productielijn in een rood jasje. Gedurende die periode mocht de beperkte voorraad Dunkelgelb enkel gebruikt worden voor vlekken en strepen in camo patronen zoals op het hierboven getoonde model. Om die reden hadden veel nieuwe voertuigen - niet alleen Panzers maar ook b.v. SPW's - rode grondverf als basis voor de camo.


do okt 21, 2004 9:23 pm
Jurrie
Bericht 
Precies Gustav! Pietje, als je even meld welke tank je nu precies gaat maken dan weet je ook de precieze kleuren :D !

Jurrie


do okt 21, 2004 9:25 pm
IA002
Bericht 
Bedankt, een Hetzer wordt het, ik vind alleen chocolade-bruin nog al erg donker overkomen, volgens mij was de tint toch meer naar het rood-bruine.


do okt 21, 2004 9:36 pm
Harro
Bericht 
Wat bedoel je met "chocolade bruin"? Waarom niet gewoon het patroon copiëren van de Königstiger hierboven? Mooi en historisch correct :mrgreen:


do okt 21, 2004 9:44 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Geen idee of je op zoekt bent naar een Hetzer in de Ardennen, maar misschien heb je hier wat aan:

Afbeelding

En er stond ook nog een stukkie tekst onder, hoop dat het leesbaar is:

Afbeelding


Bron: Armor at war - The Battle of The Bulge


do okt 21, 2004 9:57 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group