Het is nu do maart 28, 2024 9:41 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 11 berichten ] 
Soldatenfriedhof Ysselsteyn in de sneeuw 
Auteur Bericht
Ries
Bericht Soldatenfriedhof Ysselsteyn in de sneeuw
Omdat ik kennelijk met http://www.stiwotforum.nl/viewtopic.php?t=11100 veel mensen een plezier deed, plaats ik nu wat foto's van waar ik vandaag was:

Afbeelding

Helaas waren de omstandigheden in Ysselstein niet zo geweldig als eerder in Mierlo, het was nogal bewolkt.

Bewolkt of niet: de laan naar de hoofdingang blijft statig en uiterst sfeervol.

Afbeelding

De begraafplaats zelf is vooral overweldigend: meer dan 31.000 Duitse militairen vonden hier hun laatste rustplaats. Op achttien van hen na, stierven allen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Deze achttien zijn soldaten die een wereldoorlog eerder sneuvelden. Ze rusten vlak bij de ingang en hun zerken staan in een halve cirkel om een soort sarcofaag.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De meeste van deze jongens, waarvan hier een paar graven,

Afbeelding

spoelden tijdens de Eerste Wereldoorlog dood aan in Nederlandse gemeenten aan de Maas.


zo feb 14, 2010 6:46 pm
pedor
Bericht 
Mooie foto's. Het is, vind ik, sowieso een overweldigend aanblik. Zoveel kruizen. Ben hier een paar keer geweest.


zo feb 14, 2010 6:56 pm
trappmeister
Bericht 
Mooie reportage.


zo feb 14, 2010 7:09 pm
Ries
Bericht 
Vlakbij het grote kruis, ongeveer in het midden van de begraafplaats, ligt een forse kei met opschrift ‘In memoriam Lodewijk Johann Timmermans, kapitein b.d., *4-4 1916 +28-2 1995.'

Afbeelding

Afbeelding

Deze kapitein Timmermans is nauw met de geschiedenis van de begraafplaats verbonden. Tijdens de meidagen van 1940 vocht de man tegen de Duitsers om vervolgens in het verzet te gaan. Na de oorlog – in 1948 - werd hem gevraagd tijdelijk het Duitse Soldatenfriedhof te beheren.
Die ‘tijdelijke’ aanstelling zou uiteindelijk tot 1976 duren, het jaar waarin het beheer werd overgedragen aan de Duitse oorlogsgravendienst, de Volksbund Deutsche Kriegsgräberfürsorge. Ook na zijn pensionering bleef Timmermans zeer nauw bij het wel en wee van de begraafplaats betrokken, zozeer zelfs dat zijn laatste wens was dat zijn as over de militaire begraafplaats Ysselsteyn zou worden uitgestrooid, hetgeen in 1995 gebeurde.


zo feb 14, 2010 11:40 pm
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
Mooi Ries, zeker het laatste stukje tekst!

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


ma feb 15, 2010 10:26 am
Profiel WWW
Janz
Bericht 
Adembenemend zo met die sneeuw. De stilte die het uit straalt is oor verdovend.

Over een tijdje ga ik met de fiets richting het zuiden. Dan maar eens Margraten en Ysselsteyn bezoeken.


ma feb 15, 2010 1:33 pm
Ries
Bericht 
pedor schreef:
Mooie foto's. Het is, vind ik, sowieso een overweldigend aanblik. Zoveel kruizen. Ben hier een paar keer geweest.


Als veel kruizen je iets doen, dan zal deze foto van Ysselsteyn je ook wel raken:


Afbeelding


ma feb 15, 2010 5:39 pm
pedor
Bericht 
Ook een mooie foto Ries. Het gaat mij niet alleen om de kruizen, maar het verteld
het leed wat oorlog teweeg brengt. Ik denk dan aan de jongens/mannen die daar liggen en waarvoor... Zo heb ik dat ook bij de Amerikaanse en Gemenebest begraafplaatsen. De Amerikaanse begraafplaatsen zijn prachtig aangelegd en deze Duitse en de Duitse begraafplaats bij Lommel maken veel indruk.


ma feb 15, 2010 10:28 pm
Ries
Bericht 
pedor schreef:
Ook een mooie foto Ries. Het gaat mij niet alleen om de kruizen, maar het verteld
het leed wat oorlog teweeg brengt.


Dat begreep ik eigenlijk ook wel Pedor. De massaliteit is zo confronterend.


ma feb 15, 2010 10:32 pm
Ries
Bericht 
Nog een paar sfeerfoto’s:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Informatiebord in drie talen:

Afbeelding

Waarvan het Nederlands op z'n zachtst gezegd rammelt:

Afbeelding


di feb 16, 2010 11:04 pm
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
Voor de volledigheid: het zijn niet alleen Duitse militairen die hier liggen. Ook een redelijk aantal Nederlanders die in Duitse krijgsdienst zaten liggen hier begraven.

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


di feb 16, 2010 11:19 pm
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 11 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group