Het is nu do aug 06, 2020 2:41 pm

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 11 berichten ] 
Grandmenil.com (update oktober 2010: Ottre Massacre) 
Auteur Bericht
Bob6960

Bericht Grandmenil.com (update oktober 2010: Ottre Massacre)
Beste leden,

Hierbij wil ik de website "De Slag om Grandmenil" bij jullie onder de aandacht brengen.
De website gaat, zoals de titel al zegt, over de intensieve strijd gedurende de kerstdagen in en rond Grandmenil tijdens de slag om de Ardennen.
Naast verhalen van veteranen, zijn er talloze foto's en kaarten bijgeplaatst.
Ook is er een verhaal te lezen over een gevonden dogtag en diens reis naar Amerika.

Achter de schermen werk ik nog aan een aantal verbeteringen en uitbreidingen.

Veel leesplezier toegewenst!

Met vriendelijke groet,
Bob Konings
Grandmenil, België
http://www.grandmenil.com

za mei 02, 2009 8:54 am
Profiel WWW
struyf

Bericht 
Zeer boeiende site, ga ik zeker nog eens op rondneuzen!

za mei 02, 2009 6:08 pm
Profiel
Bob6960

Bericht 
Beste Struyf,
Bedankt voor de complimenten!

za mei 02, 2009 6:19 pm
Profiel WWW
David

Bericht 
Na dit weekend zal ik ook er ook uitgebreider rondkijken. Voor mij bekend gebied daar ik al jaren in de buurt (Izier) een weekje vakantie vier en het Ardennenoffensief één van m'n grootste interesses is.
De site ziet er in ieder geval goed uit!

za mei 02, 2009 6:35 pm
Profiel
pedor

Bericht 
Ziet er goed uit. Veel info. Hij staat bij mijn favorieten, zodat ik er
later op m'n gemak nog even naar toe kan. Mijn complimenten.

za mei 02, 2009 7:58 pm
Profiel
Moderator
Pieter F

Bericht 
Ziet er op het eerste oog zeker fraai uit. Ook ik ga deze site eens op mijn gemak bekijken.

za mei 02, 2009 8:03 pm
Profiel WWW
John S.

Bericht 
Good werk Bob, ik heb de gevechten rondom Grandmenil altijsd al boeiend gevonden.

There was no glory in the victory of war, only honor to those who fought bravely,
and memories of those who sufferd and died in battle. D.R. Burgett

za mei 02, 2009 8:03 pm
Profiel ICQ
Bob6960

Bericht 
Iedereen bedankt voor de complimenten!
Op dit moment wordt de site vertaald naar het Engels en staan er nog een aantal extra onderwerpen op de rol. De website wordt dus nog steeds aangevuld met allerlei dingen. Onder de "nieuwsknop" (beginpagina) zet ik steeds neer wat er nieuws is.
Hartelijke groet,
Bob Konings

di mei 05, 2009 7:57 am
Profiel WWW
Bob6960

Bericht 
Site update 16 oktober 2009.

Vandaag is het artikel "Het Ottré massacre: waarheid of mythe?" toegevoegd aan de site.
Na zes maanden onderzoek via Internet en persoonlijke gesprekken rondde ik het artikel afgelopen week af en ging het online.
Hier is het te lezen: http://www.grandmenil.com/ottre.htm

Vriendelijke groet,
Bob Konings
Grandmenil

vr okt 16, 2009 8:57 pm
Profiel WWW
Bob6960

Bericht 
Aanstaande zaterdag wordt nabij Grandmenil een monument onthuld voor cpl. Richard Wiegand.

Bericht uit de Cumberland Times.
LaVale veteran to be honored in Belgium with monument
Kevin Spradlin
Cumberland Times-News

The Naming of a Hero

Time: 3 a.m., Dec. 25, 1944. Place: Belgium, the Ardennes, the woods southwest of the strategic towns of Grandmenil and Manhay. Situation: A column of German “Panther” tanks ... rumbles down the road toward the west and Liege. The “Panthers” have split the defensive line of foxholes held by the 3rd Battalion of the 289th Regiment (U.S.Army) and are blasting the infantrymen on both sides of the road. The tanks have crushed an American jeep and the soldiers, under fire for the first time, crouch in their holes, confused.

One man, however, a corporal, shoulders and loads his bazooka, and with one shot halts the lead tank. In the next instant, a German shell blows the many away — but the German column is stopped.

Written by Tom Leamon for the Buglebuster Newsletter, Vol. 47, No. 5, in August 1991

CUMBERLAND — A LaVale native is being honored for his heroism more than 60 years ago in the small village of Grandmenil, Belgium. The act, for which the late Cpl. Richard F. Wiegand received the Silver Star posthumously, took place during the Battle of the Bulge in the Ardennes Forest early Christmas morning in 1944.

Next week, a monument will be erected to recognize Wiegand’s actions that turned a line of German tanks away from his fellow soldiers. He saved them but was killed in what was the Germans’ final major offensive of the war.

Today, a marble-white headstone in the shape of a cross marks Wiegand’s final resting place at Henri-Chapelle American Cemetery and Memorial.

Dimitri Detroz, a local resident who has “taken affection” for Wiegand’s story and has spearheaded the effort for the monument, said it’s a well-deserved recognition. The monument will be placed on the spot Wiegand fell, Detroz said. Detroz himself is a combat veteran with time in Rwanda in 1994.

The tribute might have come decades ago. But for nearly 50 years, the name of the Army corporal who successfully stopped the Germans’ advance — the tank debris was on a narrow road and unable to be moved — was unknown. Wiegand’s family, including brothers William Wiegand, of LaVale, and James Wiegand, of Ridgeley, W.Va., along with nephew Richard W. Wiegand, of Jessup, appreciate the gesture. All are military veterans themselves.

Richard W. Wiegand said he was “surprised” to learn of Detroz’s efforts.

“A couple of years ago, I was doing some research for my father. He’s always been interested in what happened to his brother. He didn’t have a lot of detail.”

Through the Internet, Wiegand was contacted by Bob Konings, a Grandmenil resident and an avid historian of the village of about 200 people. The two worked together to provide a true picture of the account of that 1944 day and Wiegand supplied a photo of his uncle for the Web site, www.grandmenil.com.

“I think it’s something that’s long overdue,” Wiegand said of the recognition of his uncle’s heroic actions. “For so many years, my uncle’s sacrifice has gone basically unrecognized.”

Wiegand lamented that in today’s society, students “aren’t even taught about World War II or the Korean War. To be honest, they aren’t even interested in history. I think the people in Europe are much more interested, much more aware, of the history of World War II.”

Wiegand, who served 23 years in the military, now works at Walter Reed Army Medical Center, where he continues to see examples of “the fantastic sacrifices our soldiers made” overseas that are “sobering.”

“It’s just amazing that people would take any interest in this at all,” Wiegand said. “We don’t take time to step back once in a while and look at the sacrifices these people made in World War II.”

Konings said he supports the monument but noted many others died that day.

“Although I think all men should be honored, I support all efforts of people who make efforts that we won’t forget what happened here, like Dimitri does,” Konings said by e-mail.

wo dec 09, 2009 1:41 pm
Profiel WWW
Bob6960

Bericht 
Beste leden,
Vorig jaar oktober plaatste ik de eerste versie van het Ottré massacre. Achter de schermen zijn we verder gegaan, met als resultaat dat de eerste versie er af is gehaald. Het onderzoek leverde namelijk veel meer informatie op dan wee eerst hadden.

Het complete verhaal is op de grandmenil website te lezen: http://www.grandmenil.com/ottre.htm

Nog steeds zijn we bezig om onbeantwoorde vragen op te lossen.

Met vriendelijke groet, Bob Konings

zo okt 10, 2010 8:09 am
Profiel WWW
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 11 berichten ]