Het is nu do maart 28, 2024 10:31 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vervolging geallieerde oorlogsmisdadigers? 
Auteur Bericht
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Ik heb geen cijfers, maar er zijn wel degelijk geallieerde soldaten vervolgd vanwege oorlogsmisdaden. Dat gebeurde al tijdens de oorlog door militaire rechtbanken. De Amerikanen hebben bijvoorbeeld soldaten vervolgd vanwege hun aandeel in de executie van krijgsgevangenen in Biscari en Salina. Veel is waarschijnlijk in de doofpot gestopt, omdat er nou eenmaal een oorlog te winnen was.

Dat er tegenwoordig geen zaken meer geopend worden tegen geallieerde oorlogsmisdadigers uit WO2, heeft o.a. te maken met de publieke opinie. Een Amerikaanse openbaar aanklager hoeft het echt niet in z'n hoofd te halen om een veteraan uit WO2 voor het gerecht te slepen: het land zal op z'n kop staan. Dat is het verschil met Duitsland, waar de overheid en de bevolking afstand genomen hebben van het naziverleden en men het als een plicht beschouwt de laatste nog levende oorlogsmisdadigers te vervolgen.

Overigens betwijfel ik het zeer of er werkelijk nog Amerikaanse en Britse veteranen rondlopen die iets soortgelijks op hun kerfstok als deze Duitser: 15 krijgsgevangenen ombrengen en vervolgens in brand steken, is niet bepaald niets en is moeilijk in de doofpot te stoppen.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


do okt 07, 2010 5:38 pm
Profiel WWW
wo2-freak
Bericht 
10 krijgsgevangenen toch?

Maar Kevin, het lijkt alsof jij het een beetje goed wilt praten. Dus een Amerikaanse veteraan die oorlogsmisdaden heeft gepleegd tijdens de Tweede Wereldoorlog moet je niet vervolgen, omdat dan heel het land op zijn kop staat? Als je zegt dat oorlogsmisdadigers voor hun misdaden gestraft moeten worden, tijdens WO2, kort erna of 65 jaar later, dan vind ik dat dit voor iedereen moet gelden en niet alleen voor de Duitsers of Japanners.


do okt 07, 2010 6:13 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Ik praat niets goed, ik constateer enkel. En je hebt gelijk, het zijn er inderdaad 10 en niet 15.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


do okt 07, 2010 6:34 pm
Profiel WWW
wo2-freak
Bericht 
Kevin schreef:

Overigens betwijfel ik het zeer of er werkelijk nog Amerikaanse en Britse veteranen rondlopen die iets soortgelijks op hun kerfstok als deze Duitser: 15 krijgsgevangenen ombrengen en vervolgens in brand steken, is niet bepaald niets en is moeilijk in de doofpot te stoppen.


Dit gevonden op wikipedia:

http://en.wikipedia.org/wiki/American_m ... e_war_dead

Mensen doden en verbranden is zeer ernstig, maar dit vind ik toch veel erger. En ik weet wel bijna zeker dat er nog Amerikaanse veteranen rondlopen die soortgelijke dingen hebben gedaan. Er zijn nog een stuk of 2 miljoen Amerikaanse WW2 veteranen en het lijkt mij echt enorm sterk dat zij zich allemaal netjes hebben gehouden tijdens de oorlog..


do okt 07, 2010 6:45 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Het verminken van de lichamen van gesneuvelde vijandige soldaten is walgelijk en een schending van de conventie van Genève, maar waarom is het erger dan het vermoorden van 10 krijgsgevangenen door één persoon? In het artikel kun je ook lezen dat er van bovenaf tegen de verminking van lijken opgetreden werd.

Als er in de VS een veteraan zou rondlopen die de dood van 10 krijgsgevangenen op z'n geweten heeft, ben ik er voor dat deze man ook gewoon vervolgd wordt. Maar ook als dat niet gebeurt, vind ik dat geen reden om maar helemaal geen oorlogsmisdadigers te vervolgen. Duitsland probeert recht te zetten wat ze jarenlang nagelaten hebben.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


do okt 07, 2010 7:35 pm
Profiel WWW
Harro
Bericht 
wo2-freak schreef:
Mensen doden en verbranden is zeer ernstig, maar dit vind ik toch veel erger.

Levende mensen doden en in brand steken is minder erg dan mensen die al dood zijn verminken. Die moet je even uitleggen.


do okt 07, 2010 9:29 pm
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
wo2-freak schreef:
Er zijn nog een stuk of 2 miljoen Amerikaanse WW2 veteranen en het lijkt mij echt enorm sterk dat zij zich allemaal netjes hebben gehouden tijdens de oorlog..

Het merendeel van die 2 miljoen nog levende veteranen heeft niet aan het front gevochten...

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


do okt 07, 2010 10:23 pm
Profiel
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Al je het artikel op wikipedia goed leest, kan je lezen dat er door de Amerikaanse oveheid ook wel degelijk actie tegen die activiteiten werd ondernomen. Het is overigens nog steeds zo dat indien er een aanklacht wordt ingediend tegen een Britse, Amerikaanse, Nederlandse of andere militair voor misdaden tijdens Wo2, dat deze wel degelijk kan worden vervolgd. Wel dient er een aanklacth tegen de persoon te komen, met de nodige bewijslast.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


za okt 09, 2010 10:23 am
Profiel WWW
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Wikipedia schreef:
Executions during World War II and postwar
The United States Army carried out 141 executions over a three year period from 1942 to 1945, and a further six executions were conducted during the postwar period, for a known total of 147. 70 of these 141 wartime executions were carried out in the European Theatre, 27 in the Mediterranean Theatre, 21 in the Southwest Pacific Area, 19 in the continental United States, two in Hawaii, one in Guadacanal and one in India. Of the six postwar executions, one took place in Hawaii, one in Japan, two in France and two in the Philippines. An execution was also carried out by the United States Air Force in Japan in 1950.

All executions carried out by the Army during 1942 to 1948 were performed under the authority of the Articles of War of June 4, 1920, an Act of Congress which governed military justice between 1920 and 1948. With the exception of Eddie Slovik, shot for a purely military offense, all of these soldiers were executed for murder and/or rape. It should be noted that several of the soldiers listed as convicted and executed for murder and/or rape had also been convicted on other charges, including those of a military nature such as desertion and mutiny, plus lesser crimes that would not have been considered capital unless combined with more serious offenses which carried the death penalty.

De lijst met veroordeelden kun je hier bekijken. Het gaat niet specifiek om oorlogsmisdaden, maar om misdaden gepleegd tijdens de oorlog. Het kan bijvoorbeeld gaan om moord op soldaten binnen de eigen krijgsmacht of verkrachtingen van burgers.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


za okt 09, 2010 11:04 am
Profiel WWW
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Een opmerkelijke zaak is ook deze:

Wikipedia schreef:
Fort Lawton Riot
The largest and longest U.S. Army court-martial of World War II took place at Seattle's Fort Lawton. 43 U.S. soldiers, all of them African-American, were charged with rioting; three were also charged with the lynching death of an Italian prisoner of war named Guglielmo Olivotto. A 2005 book, On American Soil, helped to convince the US Army Board for Correction of Military Records that prosecutor Leon Jaworski had committed "egregious error," and that all convictions should be reversed. President George W. Bush signed legislation allowing the Army to disburse back pay to the defendants or their survivors.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


za okt 09, 2010 11:09 am
Profiel WWW
PoppyBooks
Bericht 
In het boek "The interpreter" (Alice Kaplan) wordt het verhaal verteld van enkele excuties (US Army, na veroordeling) die plaats hebben gevonden in WO2 op het Europese strijdtoneel.Van de 70 geexecuteerden waren er 55 African American.
Dat is 79 % terwijl het leger bestond uit 8,5% zwarten. (Overgenomen van de omslag van het boek).


za okt 09, 2010 11:22 am
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Dat is inderdaad een wrang gegeven: racisme was ook in de militaire rechtspraak in de VS overduidelijk aanwezig.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


za okt 09, 2010 2:04 pm
Profiel WWW
Harro
Bericht 
Harro schreef:
wo2-freak schreef:
Mensen doden en verbranden is zeer ernstig, maar dit vind ik toch veel erger.

Levende mensen doden en in brand steken is minder erg dan mensen die al dood zijn verminken. Die moet je even uitleggen.

Geen uitleg?


za okt 09, 2010 3:01 pm
wo2-freak
Bericht 
Harro schreef:
wo2-freak schreef:
Mensen doden en verbranden is zeer ernstig, maar dit vind ik toch veel erger.

Levende mensen doden en in brand steken is minder erg dan mensen die al dood zijn verminken. Die moet je even uitleggen.


Eerst een ding:

Dode mensen kun je niet doden, dus ik snap niet waarom er staat;
''Levende mensen doden...''

Maar dan komt hier de uitleg:

Jij zegt: ''Levende mensen doden en in brand steken is minder erg dan mensen die al dood zijn verminken.''

Als je mensen dood en dan vervolgens in brand steekt, dan vallen deze mensen ook gewoon onder de categorie: ''mensen die al dood zijn.''
Er staat dus eigenlijk: nadat hij ze doodgeschoten had, heeft hij ook nog eens de lijken verbrand.

Dus eigenlijk wil jij van mij weten waarom ik verbranden van lijken minder erg vind dan het koken van schedels, geslachtsdelen in iemand zijn mond stoppen, het huid van iemand zijn schedel halen, afgehakte koppen hangen aan een boom, een gewonde, nog levende Japanse soldaat bewerken voor een souvenir etc. ?

Als je daar antwoord op wilt hebben, dan geef ik je graag een antwoord. Maar ik hoop echt zo heel erg dat je nu begrijpt waarom ik het verbranden van lijken minder erg vind dan als een psychopaat iemand zijn schedel bewerken.

Dit las ik ook op wikipedia:

But the Japanese wasn't dead. He had been wounded severely in the back and couldn't move his arms; otherwise he would have resisted to his last breath. The Japanese's mouth glowed with huge gold-crowned teeth, and his captor wanted them. He put the point of his kabar on the base of a tooth and hit the handle with the palm of his hand. Because the Japanese was kicking his feet and thrashing about, the knife point glanced off the tooth and sank deeply into the victim's mouth. The Marine cursed him and with a slash cut his cheeks open to each ear. He put his foot on the sufferer's lower jaw and tried again. Blood poured out of the soldier's mouth. He made a gurgling noise and thrashed wildly. I shouted, “Put the man out of his misery.” All I got for an answer was a cussing out. Another Marine ran up, put a bullet in the enemy soldier's brain, and ended his agony. The scavenger grumbled and continued extracting his prizes undisturbed.


za okt 09, 2010 4:47 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Wo2-freak, je snapt best wat Harro bedoelt. Het stuk op Wikipedia gaat, op dat voorbeeld dat je geeft na, over het verminken van de lichamen van reeds omgekomen vijandelijke soldaten. Dat is echt wat anders dan het vermoorden van krijgsgevangenen. Je snapt toch wel dat er binnen het oorlogsrecht een ontzettend groot verschil zit tussen het doden van krijgsgevangenen en het doden van vijandige soldaten gedurende de strijd?

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


za okt 09, 2010 4:59 pm
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group