Het is nu vr maart 29, 2024 4:09 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Johannes "John" van Kooijk, 506th PIR 2 HQ 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
Pietje schreef:
Je had het niet voor mij te hoeven splitsen... schrijf dan even dat je het voor je zelf deed... :?

Had ik ook al gedaan, in het topic getiteld "WO2 Quiz"...
Egbert schreef:
HIER de discussie voortzetten over Van Kooijk, daar is dit topic niet voor. Alvast bedankt!

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


ma jul 10, 2006 11:52 pm
Profiel
IA002
Bericht 
De volgorde van de quiz klopt misschien wel maar de quiz klopt zelf niet.... !

Citaat:
en heb aangegeven dat het uit de quiz komt


Volgens mij als iemand dit topic dircet aanklikt ziet hij/zij nergens in jouw bericht dat het een afsplitsing/voortzetting is van een vraag gesteld in de quiz....


ma jul 10, 2006 11:59 pm
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
Pietje schreef:
Volgens mij als iemand dit topic dircet aanklikt ziet hij/zij nergens in jouw bericht dat het een afsplitsing/voortzetting is van een vraag gesteld in de quiz....

Klopt, enkele posts verder staat het wel, kijk even naar de beginpost. Ik hoop dat het zo naar je tevredenheid is.

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


di jul 11, 2006 12:01 am
Profiel
John S.
Bericht 
Nou Pietje, blijkbaar ben je dus een beetje de weg kwijt.. ....
Ik heb een quizvraag gesteld die gewoon door een ieder die het kan en wil opzoeken te vinden is. Dat jij daarnaast nog meer additionele informatie wilt is heel fijn voor je, maar geen criterium over het al dan niet mogen plaatsen van een vraag. Of denk je dat je nu ineens ook moderator bent? (kijk ook eens na de discussie hier met Egbert).

Trouwens het hele veroordelende toontje van je posts gaat me veel te ver, vooral omdat je ook nog eens onzin praat en uitgaat van aannames die helemaal niet kloppen. Voordat je moeilijk gaat doen is het misschien slim om eerst duidelijkheid te hebben over de inhoud van het verhaal...

Ik heb al meteen aangegeven dat ik op zoek zou gaan naar meer info over van Kooijk. Waarschijnlijk kan de familie Pulles me daarbij helpen.


di jul 11, 2006 8:32 am
John S.
Bericht 
Ik heb er totaal geen bevoegdheden voor maar, voor mijn part mag dit topic gesloten worden omdat dhr. Pietje wel heel veel moeite heeft om de boel te volgen.....En dat alleen maar leidt tot irritaties. Dus...


di jul 11, 2006 9:02 am
IA002
Bericht 
John/Johnannes (Joop) van Kooyk - en we letten even niet op de schrijfwijze van de naam door Jumpmaster :roll: ) kwam bij Philips te werken, maar had ook een winkel in sportartikelen in Eindhoven. Eerst aan de Iepenlaan, later aan de Mathildelaan, naast het PSV-stadion.
In de oorlog kwamen nogal wat Duitsers, onder wie veel officieren, inkopen bij hem doen. In de omgeving van de winkel zat de Gestapo, er lagen officieren van de Luftwaffe in het Victoriahotel en er was een korps motorrijders. Hij kende de gang van zaken op vliegveld Welschap, de verliezen aan Duitse kant en de plannen van de Duitsers
Hij schreef uit voorzichtigheid nooit iets op en raadde anderen aan dit ook niet te doen." Er waren genoeg Duitsers die dingen vertelden, omdat ze de oorlog spuugzat waren. Hij kreeg ook informatie van een Duitse boerenjongen die zo nu en dan in de winkel kwam. Hij was legerkok en wilde niks liever dan naar huis. 'Das ist doch alles Scheisse, was der Führer da macht', zei hij bijvoorbeeld over de Duitse invasie in Rusland."

Toen de Amerikanen in september 1944 bij Son landden, was Van Kooyk goed op de hoogte van de Duitse posities in en om de stad. Zo kon hij kolonel Robert Strayer van het 101e 'Screaming Eagles' bijvoorbeeld vertellen hoe het station van de achterzijde te benaderen, hij wees de kortste en veiligste weg naar het vliegveld en hij bracht de Amerikanen op de hoogte van de Duitse versterkingen. De Amerikaanse luitenant Eddie Shames heeft menig keer verklaard dat daardoor veel Amerikaanse levens zijn gespaard.

De strijd bracht Van Kooyk, inmiddels in het uniform van een Amerikaanse kapitein, naar Bastogne in België en via Oostenrijk naar Berchtesgaden. Hij sprak vlekkeloos Duits en Engels en werd zodoende veelvuldig ingezet als tolk. Het verhaal wil dat hij in Berchtesgaden 400 Duitsers louter op bluf zover kreeg dat ze hun wapens neerlegden en zich overgaven. Na de oorlog miste Van Kooyk in Nederland waardering voor zijn verzetswerk. Zo stoorde hij zich hevig aan mensen die volgens hem 'zogenaamd' in het verzet hadden gezeten. In Amerika was de lof over hem des te groter. In 1968 vertrok hij naar Clarksville, Tennessee. Van Kooyk werd er zelfs door president Truman gecomplimenteerd.

Aldus Eddie van Kooyk in het Eindhovens Dagblad van 21/12/1999

John maakte dus in september 1944 géén onderdeel uit van 101 maar zat bij het verzet. Hij fungeerde als tolk en is later – in uniform – met de 101 meegegaan. Echter – dit wil niet zeggen dat hij onderdeel uitmaakten van de 101 (net zo als de leden van No.10 Commando die bij Eindhoven landde geen onderdeel waren van de 101). Vraag is en blijft dus :- maakte hij vanaf medio september 44 organiek deel uit van de 101… Die vraag blijft vooralsnog onbeantwoord.

Heb zelf ook maar wat info in de US opgevraagd…


di jul 11, 2006 10:07 am
John S.
Bericht 
Pietje schreef:

Citaat:
want mijn familie weet helemaal niets



Waarom verbaast mij dit niet....? :mrgreen:


di jul 11, 2006 10:34 am
John S.
Bericht 
Ik heb spijt van mijn vorige post. Excuses daarvoor.


di jul 11, 2006 10:39 am
IA013
Bericht 
Kunnen we het wel een beetje volwassen houden? Bedankt!


di jul 11, 2006 10:41 am
John S.
Bericht 
Sebastien,

Citaat:
Kunnen we het wel een beetje volwassen houden? Bedankt!
_________________
Filmrecensent @ go2war2 / meedogenloos moderator voor STIWOT



Zoals je kunt zien heb ik van mijn kant reeds excuses aangeboden. Hiermee is wat mij betreft de kous af.


di jul 11, 2006 11:11 am
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Ik ontving via het contactformulier op Stiwot.nl een vraag van de kleinzoon van Johannes / John van Kooyk:

Raymond schreef:
johannes/john van kooyk was mijn grootvader. ergens las ik (als een quizvraag) dat hij bij het 101st airborn division heeft gehoord, dat anderen dit betwijfelden, maar dit wilden uitzoeken.
ik heb nooit beter geweten, maar zou graag willen weten of dit door records bevestigd kan worden.


Is hierover al meer informatie bekend?

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


zo okt 01, 2006 10:29 am
Profiel WWW
Eduard.k
Bericht 
Johannes/John van kooijk was mijn opa, ik was altijd al benieuwd naar het verleden van mijn opa.
Ik heb veel verhalen van mijn vader gehoord dat mijn opa bij het 101st airborn division heeft gehoord en een hoge rang had, dat kan ik bevestigen door enkele spelden en medailles die ik gekregen heb van mijn vader eduard van kooijk.
Ik heb ook gehoord dat mijn opa adidas naar nederland heeft gebracht, en dat hij soort van spion was en bij de duitsers infeltreerde omdat john vloeiend duits sprak zonder accent


za mei 14, 2011 1:26 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group