Het is nu do maart 28, 2024 11:05 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Adrianus Kroeze, kamperveen (gld), verzetsgroep Marinus Post 
Auteur Bericht
Gerben
Bericht Adrianus Kroeze, kamperveen (gld), verzetsgroep Marinus Post
Beste Allemaal,

Kan iemand mij meer vertellen over mijn opa Adrianus Kroeze uit Kamperveen. Hij was is de oorlog werkzaam op het distributiekantoor van de stad Kampen, en heeft volgens eigen zeggen in het verzet gezeten bij de groep Marinus Post.

Weet iemand meer over mijn opa, gaarne bericht.

Met vriendelijke groet,

Gerben Flier


do dec 29, 2005 1:33 pm
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
Ho! Informatie gezocht m.b.t de 'Postjes uit Nieuwelande'.

Ik heb dacht ik ergens nog adressen liggen van de levende kinderen van Marinus. Ik zal even zoeken misschien dat zij je kunnen helpen.

Had je opa ook een bijnaam? Zoekt soms veel makkelijker, aangezien ze veel met bijnamen werkten.

Je hoort van me.

Egbert

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


do dec 29, 2005 5:43 pm
Profiel
Gerben
Bericht 
Een eventuele verzetsnaam van mijn opa is mij onbekend. Wat ik wel weet is dat bij mijn opa betrokken was bij wapendroppingen op "de Dompe" in kamperveen, overvallen op distributiekantoren in de regio en hulp aan onderduikers o.a. een tandarts Polak uit kampen. Mijn Opa en Marinus post woonden vlak bij elkaar in Kamperveen.

p.s. grappig dat een oldebroeker reageert, ben net verhuist uit oldebroek


do dec 29, 2005 5:55 pm
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
Bedankt voor je reactie, ik ga vanavond even op zoek. M'n avatar (fotootje bij mijn berichtjes) is trouwens Johannes Post, de broer van Marinus.

Heb je ook geen vals persoonsbewijs of iets dergelijks waar een andere naam dan die van je opa op staat? Dat was ook weleens een schuilnaam.

Ik heb boeken over Johannes en Marinus Post, ik zal daar ook even in kijken. Het verzet heeft namelijk ook veel interesse van mij.

(En ja, ik ben een Oldebroeker, het is geen groot dorp, dus misschien ken ik je van gezicht. :wink: )

Egbert

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


do dec 29, 2005 6:10 pm
Profiel
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
Helaas, ik heb nog niets kunnen vinden. Morgen misschien.

Maar... weet verder niemand uit jou familie iets over het oorlogsverleden van jouw opa? Soms kunnen enkele voorvallen veel helpen!

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


do dec 29, 2005 11:46 pm
Profiel
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
PM send...

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


vr dec 30, 2005 9:57 pm
Profiel
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
Bigshot schreef:
Had je opa ook een bijnaam?


Gerben schreef:
Een eventuele verzetsnaam van mijn opa is mij onbekend.


Ik heb in mijn 'verzet-archiefje' een persoon gevonden waar ik alleen de bijnaam van heb. Hij was betrokken bij een overval op een distributiekantoor in Wezep.

De bijnaam is: Loet

Ik weet niet of hij dat is, het kan. Ik zal eens kijken of ik meer over die persoon kan vinden.

Gerben schreef:
Wat ik wel weet is dat bij mijn opa betrokken was bij wapendroppingen op "de Dompe" in kamperveen, overvallen op distributiekantoren in de regio en hulp aan onderduikers o.a. een tandarts Polak uit kampen.


Ik heb enkele boeken over de geschiedenis van onze regio in die tijd, ik zal even kijken of ik nog wat kan vinden over 'Loet' of misschien dat ik andere aanwijzingen krijg.

Gerben schreef:
Mijn Opa en Marinus post woonden vlak bij elkaar in Kamperveen.


Marinus woonde aan de Venedijk 3 te Kampen. De boerderij is later platgebrand. Er zaten Joden ondergedoken. Een zekere politieman Boesveld' was daarbij betrokken. Tijdens de overval hebben zijn zoon Jan en hij (Marinus) hun pistolen leeggeschoten op de overvallers en daarna zijn ze gevlucht. De boerderij is vernield door de Duitsers.

Ik wacht rustig je reactie af.

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


vr dec 30, 2005 10:16 pm
Profiel
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
Ik heb niet meer gegevens over 'Loet' gevonden, dan dat hij een uistraling had van 'net twintig', en dat hij de gids van de KP-Marinus op de Veluwe was. Voor zover ik weet heeft hij niet meegedaan aan overvallen. Ik heb echt meer informatie over je opa nodig, zijn geboortedatum bijvoorbeeld. Het probleem is dat de KP-Marinus een heel select groepje was. Henk Steenbeek, een Kampenaar, zat er ook bij. Er dwarrelde ook een Hugo rond. Dat zou hem ook kunnen zijn, maar dat verwacht ik niet, want die heeft van mei tot september 1943 in Friesland ondergedoken gezeten. Maar deze Hugo heeft wel weer meegedaan aan overvallen e.d.

Kortom: Ik vind het persoonlijk een lastig iets. Je opa heeft meegedaan aan overvallen, wapendroppingen e.d., maar nergens is zijn naam, of ook maar enige aanwijzing naar hem te vinden. Vreemd. Ik zou zeggen: Of het is 'Loet' of... ja, het verzet is hem na de oorlog vergeten en zodoende weten weinig mensen iets van zijn oorlogsverleden.

Een persoon die je ongetwijfeld meer kan vertellen is: Atie Visser de persoonlijke koerierster van Marinus en van de KP-Marinus. Zij heeft ook een boek geschreven over die KP, maar nergens kom ik de naam van je opa tegen. Ik weet niet of Atie Visser nog leeft. In de oorlog stond zij bekend als: 'Karin'.

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


vr dec 30, 2005 11:01 pm
Profiel
Gerben
Bericht 
Hoi Egbert,

Mijn opa kan zeker niet Loet zijn, mijn opa is geboren op 3 juni 1910. Dus qua leeftijd kan het niet kloppen. mijn opa heeft tot 1942 in een molen gewoond, aan de Naaldeweg in Kamperveen. Deze is in 1942 afgebrand door een blikseminslag. Op dezelfde plek is hierna een woning gebouwd waar hij tot aan zijn dood heeft gewoond. ik weet ook zeker dat mijn opa contacten heeft gehad met Hilbert van Dijk ( top KP). Hij is ook regelmatig geweest bij de KP vergaderingen in Kampen. Ik weet met enige zekerheid van zijn betrokkenheid bij de overval op het DK te IJselmuiden in Juli 1943. Hij was daar destijds bezorger van distributiebescheiden en vanaf 5 februari 1944 ambtenaar op het DK. Ik ben er ook bijna van overtuigd dat mijn opa vermeld staat in het boek het grote gebod. Hierover zal ik je nog meer vertellen.
Ik heb trouwens in de Rozenstraat gewoond en woon sinds Juni dit jaar in Elburg.

Vriendelijke groet Gerben Flier.


za dec 31, 2005 2:36 pm
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
Aha, dat is behoorlijk wat meer informatie dan ik in de eerste instantie ontving.

Ik ga vanavond (hoop ik) verder zoeken.

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


ma jan 02, 2006 7:57 pm
Profiel
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
Nog even een reactie voordat ik verder ga zoeken.

Als je opa contact had met Hilbert van Dijk toen die nog in Kampen woonde, zat je opa vroeg in de oorlog in het verzet. Want Van Dijk is later naar het westen van ons land vertrokken.

Dan ben ik benieuwd waar je opa in het verzet zat tussen het vertrek van Hilbert van Dijk en de terugkomst naar het oosten van Marinus Post (die was na de overval op zijn huis vertrokken uit Kampen maar keerde in een later stadium van de oorlog terug).

Je opa kan de persoon 'Hugo' ook niet zijn, die zat ten tijde van de overval in IJsselmuiden in Friesland ondergedoken.

Heeft je opa ook nog contact gehad met Jaques van der Horst (Izaäk)? Dat was ook een Kampenaar en heeft net als Hilbert van Dijk in de LKP-top gezeten.

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


ma jan 02, 2006 8:15 pm
Profiel
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
Gerben schreef:
Ik weet met enige zekerheid van zijn betrokkenheid bij de overval op het DK te IJselmuiden in Juli 1943.


Ten tijde van deze overval, zat Marinus Post nog in het westen van het land. Na de mislukte overval van zijn broer Johannes op de Weteringschans is Marinus weer naar het oosten vertrokken. Het is natuurlijk heel goed mogelijk dat Marinus Post ook overvallen deed in het oosten van het land, terwijl zijn onderkomen in het westen lag. Dat gebeurde wel vaker. Ook kan jou opa Marinus hebben getipt over de buit die te halen viel in IJsselmuiden.

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


di jan 03, 2006 11:38 am
Profiel
Gerben
Bericht 
De overval in IJsselmuiden is inderdaad gepleegd met hulp vanuit het DK intern. Het kan voor mij dan ook niet anders dat de combinatie mijn opa/Marinus moet zijn geweest bij die overval. De kraken in Wezep en Elburg zijn ook gepleegd door de groep van Marinus, maar hier kan ik geen enkele relatie met mijn opa vinden bij die overvallen.

Bij navraag in de familie is gebleken dat hij zich ook enorm bezighield met het stelen van stempels voor persoonsbewijzen en overige belangrijke bescheiden e.d, t.b.v. onderduikers. Verder ben ik erachter gekomen dat hij met anderen bonkaarten naar Kinderdijk inNoord-Holland heeft gebracht dij een zekere ds. van der krans of Kraat., verkleed als duitse soldaten. Ik heb ook alles nageplozen naar info over deze man, maar heb niks kunnen vinden. Tevens bij navraag is gebleken dat mijn opa het verzetsherdenkingskruis kon krijgen, maar deze geweigerd heeft omdat hij heeft aangegeven dat hij zijnplicht zijn insziens gedaan heeft wat hij moest doen als goed nederlander en daar niet voor hoefde te worden beloond. Volgens familie zou om diezelde reden de Yad Vashem erkentenis hebben geweigerd. Of e.e.a. wat betreft de Yad Vashem, waarheid is durf ik niet te zeggen.

mvg Gerben


di jan 03, 2006 1:44 pm
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
Gerben schreef:
De overval in IJsselmuiden is inderdaad gepleegd met hulp vanuit het DK intern. Het kan voor mij dan ook niet anders dat de combinatie mijn opa/Marinus moet zijn geweest bij die overval.


Zoals ik al aangaf is dat heel goed mogelijk geweest.

Citaat:
De kraken in Wezep en Elburg zijn ook gepleegd door de groep van Marinus, maar hier kan ik geen enkele relatie met mijn opa vinden bij die overvallen.


Klopt! Bij de beschrijvingen van deze overvallen heb ik nergens iets over je opa gelezen.

Citaat:
Bij navraag in de familie is gebleken dat hij zich ook enorm bezighield met het stelen van stempels voor persoonsbewijzen en overige belangrijke bescheiden e.d, t.b.v. onderduikers. Verder ben ik erachter gekomen dat hij met anderen bonkaarten naar Kinderdijk inNoord-Holland heeft gebracht dij een zekere ds. van der krans of Kraat., verkleed als duitse soldaten. Ik heb ook alles nageplozen naar info over deze man, maar heb niks kunnen vinden.


Interessant, maar ik heb nog nooit van die naam gehoord. Van welke kerk was die dominee? Als die kerk nog bestaat, kan één briefje voldoende zijn.

Citaat:
Tevens bij navraag is gebleken dat mijn opa het verzetsherdenkingskruis kon krijgen, maar deze geweigerd heeft omdat hij heeft aangegeven dat hij zijnplicht zijn insziens gedaan heeft wat hij moest doen als goed nederlander en daar niet voor hoefde te worden beloond.


Daar zijn er inderdaad velen van. Er zijn mensen die graag die verzetsmensen onderscheiden zagen (denk aan Joden die de oorlog overleefd hebbben) en het jammer vinden dat een dergelijke erkenning werd geweigerd.

Citaat:
Volgens familie zou om diezelde reden de Yad Vashem erkentenis hebben geweigerd. Of e.e.a. wat betreft de Yad Vashem, waarheid is durf ik niet te zeggen


Ik dacht dat de Yad Vashem erkentenis voornamelijk werd gegeven aan personen die Joden hadden geholpen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Maar dat durf ik je niet met zekerheid te zeggen.

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


di jan 03, 2006 1:57 pm
Profiel
Gerben
Bericht 
Citaat:
Quote:
Tevens bij navraag is gebleken dat mijn opa het verzetsherdenkingskruis kon krijgen, maar deze geweigerd heeft omdat hij heeft aangegeven dat hij zijnplicht zijn insziens gedaan heeft wat hij moest doen als goed nederlander en daar niet voor hoefde te worden beloond.


Daar zijn er inderdaad velen van. Er zijn mensen die graag die verzetsmensen onderscheiden zagen (denk aan Joden die de oorlog overleefd hebbben) en het jammer vinden dat een dergelijke erkenning werd geweigerd.


Het verzetsherdenkingskruis heeft mijn opa zelf geweigerd.

wat ik nog vergeten was te melden dat hij ook contacten geeft gehad met Toon Slurink uit Kampen. Slurink was ook een bekende in het Kamper verzet. Slurink is echter gefussileerd in de oorlog. Na de oorlog heeft mijn opa tot aan zijn dood bevriend geweest met een der onderduikers bij bij hem ondeegedoken is geweest. Deze onderduiker heette Piet Doornebal uit Apeldoorn. Ook deze man zou zijdelings in het verzet zijn geweest, echter hij is een aantal jaren geleden helaas overleden.


di jan 03, 2006 2:19 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group