Het is nu do maart 28, 2024 5:39 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
In het algemeen(Poteau foto's) 
Auteur Bericht
John S.
Bericht 
Eberbach, ben je al in het Poteau-museum geweest. De eigenaar zal ook veel van jouw vragen kunnen beantwoorden. Hij is Nederlander, dus dat is wel handig.


ma nov 27, 2006 10:02 am
Eberbach
Bericht 
Nee Jumpmaster, nog niet. Ben al wel diverse malen in de Ardennen geweest en ook langs het Poteau museum gereden, maar er nog niet binnen geweest. Eerstvolgende bezoek ga ik er heen :mrgreen:


ma nov 27, 2006 10:05 pm
David
Bericht 
Let goed op de openingstijden! Ze zijn er niet altijd!
Tip; boek de half-track "trip"!


wo dec 20, 2006 9:40 pm
John S.
Bericht 
Ja, die halftrack-tocht is inderdaad indrukwekkend :wink:


vr feb 09, 2007 10:23 pm
Harro
Bericht 
Toevallig had ik het gisteren met Kevin over de altijd weer overal opduikende foto van een Waffen-SS'er, die in boeken aan de meest uiteenlopende eenheden wordt toegeschreven aan de meest uiteenlopende fronten, maar waarvan vaststaat dat hij op 18 december 1944 bij het Belgische Poteau op de foto werd gezet. Ook zie ik zo hier en daar in discussie mijn screen- en echte naam opduiken in verband met deze foto met de veronderstelling dat ik zijn identiteit ken. Dit is niet het geval.

Wel was er lang sprake van een misverstand. Nadat ik ontdekte dat verschillende andere personen die in de Poteau foto's voorkomen tot de Stabskompanie en de 2. (le.SPW-) Kompanie van de SS-Panzer-Aufklärungs-Abteilung 1 LSSAH (Schnelle Gruppe Knittel ook bekend als Kampfgruppe Knittel) behoorden en ik hierover in diverse topics op meerdere fora schreef, kwam ik in contact met Steve. Dit bleek de buurman te zijn van Walter Armbrusch, een veteraan van SS-Panzergrenadier-Regiment 1 LSSAH (Kampfgruppe Hansen) die gefotografeerd was tijdens het Ardennenoffensief. Door miscommunicatie koppelde ik hem aan de Poteau foto en sindsdien duikt overal in discussies de naam Walter Armbrusch op als de "identiteit" van deze SS'er. Echter!!! - het betreft hier een persoonsverwisseling. Walter staat op een andere foto en die werd niet bij Poteau genomen. Derhalve is mij over "Schütze V" - de naam die de soldaat van Jean-Paul Pallud kreeg - niets meer bekend dan dat hij of tot Kampfgruppe Hansen of tot Schnelle Gruppe Knittel behoorde. Diverse auteurs stellen dat hij tot 2./SS-PzGren.Rgt. 1 LSSAH behoorde maar ik heb die bewering op geen enkele primaire of andere oorspronkelijke bron kunnen terugvoeren.

Voorts werd in meerdere topics, waaronder de bovengenoemde twee, aangevoerd dat de eigenaar van het museum in Poteau zijn identiteit kennen. Maar bij doorvragen blijkt het vervolgens weer om het misverstand rond Walter Armbrush gaat (hij zou in Amerika wonen en onbekend willen blijven, etc.). Navraag leert mij dat de eigenaar van het museum, Rob de Ruyter, het ook niet weet.
Rob de Ruyter schreef:
Hallo Timo,

Zelf waren wij niet op de hoogte van dat forum en naar mijn weten hebben wij nog nooit gezegd tegen welke bezoeker dan ook dat we de naam van de bewuste schütze V zeker weten. Ons is wel de naam Armbrusch genoemd door enkele onderzoekers! Helaas worden er op forums tal van onzorgvuldigheden besproken of er wordt overdreven.

Wij zijn zeker altijd geintresseerd in nieuwe info betreffende de slag in de Ardennen speciaal St.Vith-Poteau.

Rob de Ruyter


Ik hoop dat het misverstand dat ik of het museum weet wie het is nu eindelijk de wereld uit is. Ook hoop ik dat zijn identiteit ooit nog boven water komt maar die kans is steeds kleiner.

Afbeelding


wo apr 18, 2007 7:26 pm
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
Hartelijk bedankt voor de verheldering, Harro! :D

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


wo apr 18, 2007 8:10 pm
Profiel
Eberbach
Bericht 
Ja da's duidelijke taal! :P Bedankt :!: :!:


wo apr 18, 2007 9:53 pm
John S.
Bericht 
Duidelijk ! Thanx !


wo apr 18, 2007 9:55 pm
Harro
Bericht 
Ik zal binnenkort iets posten over de ontstaansgeschiedenis van de foto's die bij Poteau werden genomen, zoals veteranen mij hierover vertelden.

Overigens staat de echte foto van Walter Ambrusch op pagina 268 van Pallud.


vr apr 20, 2007 11:47 am
Panzermeyer
Bericht 
Deze bekende foto is toch van een filmopname? Staat deze filmopname op internet?

Hieronder trouwens nog een filmfragment van deze soldaat. Bij die andere foto had ik altijd het gevoel van een verbitterde Duitse soldaat, nu ik deze andere foto's bekijk (had ze nog niet eerder gezien) zie ik een totaal ander scenario.

Afbeelding

Zie deze site voor meer 'bekende' fotos. Wist overigens niet dat al die bekende foto's op dezelfde weg zijn opgenomen.. :!:


vr apr 20, 2007 12:25 pm
Harro
Bericht 
Er waren twee SS Kriegsberichter aan het werk bij Poteau, een fotograaf als een cameraman. Daardoor zijn er van dezelfde soldaten zowel foto's als een film. Overigens viel het materiaal al in Amerikaanse handen voordat ze klaar waren met hun werk en daardoor haalden deze beelden nooit de Wochenschau.


vr apr 20, 2007 12:44 pm
Panzermeyer
Bericht 
Harro schreef:
Er waren twee SS Kriegsberichter aan het werk bij Poteau, een fotograaf als een cameraman. Daardoor zijn er van dezelfde soldaten zowel foto's als een film. Overigens viel het materiaal al in Amerikaanse handen voordat ze klaar waren met hun werk en daardoor haalden deze beelden nooit de Wochenschau.


En dit materiaal is nooit meer vrijgegeven door de Amerikanen? Het zijn namelijk anno 2007 geen oorlogsgeheimen meer maar een filmopname van historische waarde over het Ardennenoffensief. Jammer..


vr apr 20, 2007 12:59 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Huh, als dit niet vrijgegeven is, hoe kan dit materiaal dan al jaren in allerlei publicaties opduiken? :?: :shock:

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr apr 20, 2007 2:31 pm
Profiel WWW
Harro
Bericht 
Natuurlijk is alles vrijgegeven. Ik zie überhaupt geen reden waarom het geheim zou moeten blijven. De filmbeelden werden nog tijdens de oorlog gebruikt in deze film die de War Office over het Ardennenoffensief maakte voor de Amerikaanse bioscoopjournaals.


vr apr 20, 2007 3:09 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Dat dacht ik ook al, ik verbaasde me dan ook over de bewering dat het niet vrijgegeven zou zijn. De foto's en film waren immers al heel lang volledig in de publiciteit.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr apr 20, 2007 11:17 pm
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group