Het is nu do maart 28, 2024 3:45 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1 bericht ] 
Zoek familieleden van aangespoelde Poolse Para in Beusichem 
Auteur Bericht
r.velde
Bericht Zoek familieleden van aangespoelde Poolse Para in Beusichem
Tijdens een oriënterend bezoek op de Algemene begraafplaats in Beusichem stuitte ik op een grafkruis van de Poolse parachutist Adam Dec. Ik vroeg me af wat er met was hem gebeurd en waarom hij niet begraven was bij zijn kameraden in Oosterbeek.

Uit nader onderzoek bleek dat op 24 september 1944 tijdens de operatie Market Garden bij Driel de landing plaatsvond van de 1ste Onafhankelijke Poolse Parachutisten Brigade, onder bevel van generaal Sosabowski. Deze groep soldaten was bijeengebracht om ooit de Poolse hoofdstad Warschau van de Duitsers te bevrijden. De plannen wijzigden en de brigade werd ingezet om de in moeilijkheden geraakte geallieerde legers bij de Slag om Arnhem te helpen. Onder hevig Duits vuur probeerden zij in rubberbootjes de Rijn over te steken. Het doel was versterking van het Britse bruggenhoofd rond villa 'Hartenstein' in Oosterbeek (nu Airbornemuseum), dat tijdelijk dienst deed als hoofdkwartier van generaal Urquhart van de 1ste Britse Airborne Divisie.
In de nacht van 25 op 26 september dekten zij met de Engelse 'Dorsets', de aftocht van de Britse parachutisten. Het lukte Generaal Sosabowski en zijn mannen de zuidelijke Rijnoever bij Heteren en Driel van 21 tot 26 september 1944 bezet te houden. Toen ze uiteindelijk zelf moesten terugtrekken, waren er nauwelijks nog boten beschikbaar. Kleine groepjes bereikten nog de Betuwekant, maar een groot aantal sneuvelde of verdronk. Tijdens deze operatie zijn bijna vierhonderd Poolse soldaten om het leven gekomen of als vermist opgegeven.
Bijna twee maanden later op 15 november 1944 om 15.00 uur werd in Beusichem, volgens een rapport van marechaussee R. van Scherpenzeel, een geallieerd stoffelijk overschot uit de Lek gehaald. Enkele Duitse Oberfeldwebels waren bij de berging van het lijk aanwezig. Zij verklaarden dat de herkenningsplaatjes die op het stoffelijk overschot werden gevonden rood en blauw waren en beiden het opschrift hadden: “A.P. Dec. 1912. 57/1 Kat.” Voorts was het lijk gehuld in een kort bruin jasje met op de revers een valscherm. Opvallend was dat geen schoenen, sokken noch een bovenbroek werden aangetroffen. Al spoedig bleek dat het om de Poolse parachutist A.J. Dec ging.

Adam maakte deel uit van de 3e Parachute Bataljon van de 1e Poolse Onafhankelijke Parachutistenbrigade, oftewel Brygada Spadochronowa. Hij had als rang Strzelec, oftewel "rifleman". Vermoedelijk heeft Adam geprobeerd om zwemmend de overkant van de Rijn te bereiken, maar is onderweg doodgeschoten of verdronken.
Hij werd volgens opgave van de gemeente Beusichem op 15 november 1944 op de Algemene Begraafplaats in Beusichem begraven.

Dit ontdekte ik nog in het archief van Tiel:
De Beusichemse Jeugdvereniging, onder leiding van mevr. Bultes van Mourik, zamelde net na de oorlog geld in bij de inwoners van deze gemeente en kon zodoende het kruis en de zerk voor het graf van deze Poolse militair bekostigen.
Op 25 juni 1948 vond door de Poolse Vereniging uit Rotterdam een plechtigheid en kranslegging plaats bij het graf van Adam Dec. Zestig Polen en de Poolse consul gingen vanuit Hotel De Zwaan in Beusichem in tocht naar de Algemene begraafplaats. Bij het graf werd het stil en zongen de Polen hun volkslied en vervolgens de Jeugdvereniging het Wilhelmus. Twee Poolse meisjes in nationale dracht reikten de krans aan de consul over, die hij tegen het kruis van het grafmonument plaatste.
In de jaren vijftig werd Adam door een vergissing herbegraven op het Pools Militair Ereveld in Breda, terwijl de meeste van zijn gesneuvelde kameraden in Oosterbeek begraven liggen. Het originele grafkruis is echter in Beusichem achtergebleven.

De ouders van Adam Julian waren Wladyslaw Dec en Wiktoria Pichko uit Mszana, Krosno, Lwow in Zuid-Polen. Ik vroeg mij af of familieleden van hem nog leven en meer info over hem hebben. Ik weet niet hoe ik dit aan moet pakken. Wie helpt?

Alvast bedankt,
Richard van de Velde


wo sep 24, 2014 4:53 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1 bericht ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group