Het is nu do maart 28, 2024 9:25 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Piet Stavast 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker
Drentse Gerrit

Geregistreerd:
vr jul 26, 2013 2:06 pm
Berichten: 213
Woonplaats: Assen
Bericht Re: Piet Stavast
Eisbein schreef:
Piet Stavast had informatie verstrekt en dat werd niet duidelijk vermeld.


Geachte Eisbein,

Na het nalopen van de activiteiten van Stavast en Bakker tijdens de oorlog, kom ik tot de conclusie dat beide elkaar tijdens de oorlog waarschijnlijk niet zijn tegengekomen (en dat het mi onwaarschijnlijk is dat Stavast informatie verstrekte over Bakker). Vandaar dat ik nieuwsgierig ben, waar uw informatie vandaan komt. Vooralsnog lijkt het een geheel foute vermelding op de verzetssysteemkaart van Bakker (maar ik sta open voor andere theorieën).

Groet,

Gerrit

_________________
Zij waren jong, hielden van het leven,
zij hebben het geriskeerd, zij hebben het gegeven,
opdat het uwe mooi zal zijn.

Andre Boude, para operatie Amherst


ma maart 03, 2014 8:50 pm
Profiel
Eisbein
Bericht Re: Piet Stavast
Heer Gerrit.

De verklaring daarover is simpel.
Na de eerste verwarrende maanden vanaf mei 1945 kwamen de vragen over wie, wanneer en waarom.
Plots waren er mensen die belangrijk deden maar het niet waren.
De Stichting '40-'45, waarbij ik ook ben aangesloten, kreeg te maken met hulp aanvragen en een betrouwbaar informatie systeem was een eerste vereiste.
De bekende en zeer betrouwbare verzetsgroepen konden dan de hun bekende gegevens noteren en ook die van verzetsmensen die niet direct bij hun groep waren aangesloten geweest.
Een dubbelcheck was daarmee mogelijk.
Gezien het verborgen karakter van illegaliteit wisten we toch vaak alles van een persoon zonder hem ooit gesproken of ontmoet te hebben.
Hoe minder gezichten je kende hoe minder gevaar liep die man bij eventuele arrestatie van jouzelf bij scherp verhoor.
Liegen staat/stond vrij.
Na notitie van de gegevens werd dan de naam van de informant eronder gezet voor eventuele verdere vragen.
In uw geval dus STAVAST.
Het systeem is niet waterdicht want ik weet situaties waarbij criminelen door de Duitsers zijn doodgeschoten en hun familie informatieformulieren kregen toegestuurd die met leugens zijn geretourneerd.
Die liggen nu op Loenen.
Ook op de erelijst van gevallenen staan zij vermeld.
Op klachten daarover wordt niet gereageerd. Het zij zo.

Succes met uw zoektocht en gegroet.


ma maart 03, 2014 10:08 pm
Avatar gebruiker
Drentse Gerrit

Geregistreerd:
vr jul 26, 2013 2:06 pm
Berichten: 213
Woonplaats: Assen
Bericht Re: Piet Stavast
Een duidelijk verhaal, bedankt!

Mooi en indrukwekkend boek van Stavast overigens .

_________________
Zij waren jong, hielden van het leven,
zij hebben het geriskeerd, zij hebben het gegeven,
opdat het uwe mooi zal zijn.

Andre Boude, para operatie Amherst


di maart 04, 2014 6:24 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group