Re: Reacties op 'Ter herinnering aan..'
De ramp met het s.s. PAVONDe PAVON was een z.g.n. stoom-shelterdeck-vrachtschip
Gebouwd in 1930
Bruto registerton = 4128
Netto registerton = 2439
Lengte = 120,24 m
Breedte = 16,15 m
Holte = 6,92 m
De reddingsmiddelen bestonden uit 4 kleine sloepen, waarvan 2 op het verhoogde dek bij de commandobrug
hingen en 2 een verdieping lager ter hoogte van het grotere dek, benevens een gering aantal zwemvesten en
reddingsboeien.
De Pavon in betere tijden ...
Aan luchtafweermiddelen werd beschikt over 2 mitrailleurs (tegen luchtdoel, klein kaliber) op het achterdek,
alsmede een mitrailleur tegen luchtdoel en een klein kanon, opgesteld bij de commandobrug.
Er was geen radio aan boord.
Mei 1940
Op 11 mei 1940 (een dag na de Duitse inval in Nederland, België, Luxemburg en Frankrijk) had het schip
materieel vervoerd naar Vlissingen t.b.v. de Franse troepen en had daarbij reeds luchtaanvallen van de
Duitsers doorstaan.
In verband met de snelle Duitse opmars door de lage landen en de daardoor ontstane grote geallieerde
troepen concentraties nabij Duinkerken trachtte men zoveel mogelijk troepen naar Engeland en/of het
westen van Frankrijk over te brengen.
Ook veel Nederlandse troepen uit Noord-Brabant en Zeeland bevonden zich in de omgeving van Duinkerken.
Op 20 mei 1940 is een groot detachement Nederlandse troepen (c.a. 1200 man) aan boord van de Pavon
ingescheept met bestemming Cherbourg. Ondanks de protesten van de kapitein van de Pavon en van de
Nederlandse Schout-bij-nacht H.J. van der Stad (ex Commandant Zeeland) werden op bevel van de Franse
Generaal-majoor Watrin nog eens 200 man bijgeladen.
Naar schatting bevonden zich 1450 man aan boord. Veel later dan gepland vertrok de Pavon op 20 mei ten
21.30 uur zonder escorte naar zee richting Cherbourg.
Na ongeveer een uur in volle zee, werd de Pavon aangevallen door een Duits vliegtuig, dat mitrailleerde en
bombardeerde. Na twee mislukte aanvallen werd het schip midscheeps getroffen in het middenruim. De bom
drong door in het onderruim waar een grote hoeveelheid katoenbalen lagen gestouwd. De katoenbalen
begonnen te branden. Er ontstond een geweldige paniek velen sprongen overboord. Talrijke in het water
gesprongen militairen verdronken. Anderen werden door de toegesnelde Franse Marinevaartuigen gered.
Het schip was inmiddels gedraaid en aan de grond gezet bij Oye la Plage, niet ver van Gravelins
(Grevelingen). Toen een Franse chasseur langszij kwam sprongen tallozen op dit schip over
De geredden werden aan wal gebracht te Duinkerken, terwijl vermoedelijk anderen te Boulogne aan wal
zijn gezet.
Nadat het schip aan de grond was gezet zijn vele gewonden aan land gebracht en later naar het militaire
hospitaal te Calais vervoerd. Het aantal slachtoffers van deze ramp werd, op grond van een destijds
gehouden onderzoek, op 50 personen geschat. De lijst van omgekomen en vermisten (waarschijnlijk aan
boord van de Pavon) vermeldt de namen van 38 Nederlandse militairen.
Aalmoezenier M.D. Lam (ingedeeld bij de Staf van het 27e Regiment Infanterie) aan boord van de Pavon
heeft de slachtoffers geestelijke bijstand verleend en heeft aan land gekomen ook daar diverse regelingen
m.b.t. de verzorging van de gewonden getroffen.
Onder de slachtoffers van de ramp waren verscheidene luchtwachters o.a. van de Luchtwachtpost Helmond.
In 1948 bezocht een groep oud luchtwachters het wrak van de Pavon waar veel van hun kameraden in omkwamen......