Het is nu di maart 19, 2024 10:29 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 4 berichten ] 
Informatie over mijn opa 
Auteur Bericht
Meveda
Bericht Informatie over mijn opa
Ik zoek informatie over mijn opa Marinus de Lange uit Oudewater.

Hij heeft tijdens de oorlog gedwongen gewerkt in Duitsland en was gevestigd in Eberswalde boven Berlijn ,waarschijnlijk in een munitiefabriek.

Uit onderzoek heb ik kunnen achterhalen dat er in Eberswalde een munitie fabriek was genaamd (ehem. Finower Industrie GmbH (Waldeslust) P249 Finower Industrie GmbH, Finow/Mark Brandenburg (cg)

Waarschijnlijk is hij gehuisvest in de Panzergrenadier Kazerne in Eberswalde omdat hij daar postkaarten van mee naar huis had genomen,verder stond er in zijn werkpas Gemijn Nord 2 Rosenberg.

Mijn opa heeft er nooit over willen praten omdat hij zich verschrikkelijk voelde over wat hij daar meegemaakt had, ik heb alleen wat foto's, paspoort en persoonlijke dingen waarop staat dat hij gewerkt heeft voor ene H. Walter.

Ik zou graag de naam van de Fabriek willen weten en waar hij gehuisvest was.

Ik hoop dat jullie wat meer info voor mij hebben over wat voor fabrieken er in of in de omgeving van Eberswalde waren waar dwangarbeiders gewerkt hebben.
In 2015 ga ik naar die plaats toe en dan zou echt alle hulp welkom zijn.


wo dec 31, 2014 4:38 pm
jw1985
Bericht Re: Informatie over mijn opa
Ik vermoed dat je opa niet in Finower Industrie GmbH (Waldeslust heeft gewerkt. In deze munitiefabriek werkten namelijk vrouwelijke gevangenen uit Ravensbrück.

In Eberswalde (waar je opa waarschijnlijk was ondergebracht) was echter nog een fabriek waar de Duitsers gebruik maakten van dwangarbeiders tijdens de oorlog.

Deze fabriek Kirow Ardelt GmbH, Niederlassung Eberswalde, oftewel kortweg Ardelt had veel dwangarbeiders in dienst.

Dat hier Nederlanders hebben gewerkt is af te leiden van een Duitse wikipagina:

Wie schon während des Ersten Weltkrieges, waren die Ardeltwerke auch in der Zeit des Nationalsozialismus ein bedeutender Rüstungsbetrieb. Im Zweiten Weltkrieg beschäftigte das Unternehmen zahlreiche Zwangsarbeiter. Die Unterbringung erfolgte in mehreren Arbeitslagern. Im April 1942 wurden in das „Waldlager Britz“ 450 ungarische jüdische Bürger, 223 russische und französische sowie 100 polnische Kriegsgefangene eingeliefert. Dazu kamen aus dem Zivilbereich 106 Franzosen, 66 Niederländer und 126 weibliche Ostarbeiter. Für den April 1943 werden nur noch 205 ungarische jüdische Bürger ausgewiesen, die im Juni 1943 auf 171 sinkt und einen Monat später die Zahl „Null“ ausweist. Für den Monat Februar 1945 wird die Lagerstärke mit „1495“ angegeben.

http://de.wikipedia.org/wiki/Kranbau_Eberswalde


wo dec 31, 2014 5:36 pm
Meveda
Bericht Re: Informatie over mijn opa
WOW super bedankt voor je antwoord, hier kan ik weer verder mee zoeken.....


wo dec 31, 2014 7:29 pm
MiekeVL
Bericht Re: Informatie over mijn opa
Meveda schreef:
WOW super bedankt voor je antwoord, hier kan ik weer verder mee zoeken.....
Beste,

Mijn grootvader heeft tijdens de wereldoorlog ook als dwangarbeider gewerkt in Eberswalde voor Ardelt-Werke. Heb je hier intussen nog meer informatie over kunnen verzamelen?

Alvast bedankt!


ma jan 06, 2020 9:30 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 4 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group