Het is nu do maart 28, 2024 1:17 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 2 berichten ] 
bevrijdingsoptocht gemeente wittem '45 ,vliegt.crash apr.'44 
Auteur Bericht
leonard
Bericht bevrijdingsoptocht gemeente wittem '45 ,vliegt.crash apr.'44
Hallo , mijn vader 97 jaar heeft de oorlog met veel geluk overleeft , zijn wens is om foto's terug te zien van de bevrijdingsoptocht waar mijn vader met zijn groep de eerste prijs mee behaalde in de gemeente wittem , mechelen 1945 ( ZL) . Weet iemand misschien hier iets over ?

Nog een andere vraag , in april 1944 was op de akker van mijn vader een vliegtuig neergestort (Wittem , Cartils ) Mijn vader en zijn broer waren de stukken ijzer op aan het ruimen op de akker en verderop waar nu het oorlogsmonument is was vroeger een kleine stortplaats hadden ze de stukken ijzer gedeponeerd omdat ze anders niet konden oogsten een paar maanden later , Plotseling kwamen duitse soldaten en moesten alles weer terug leggen op de akker , waarna ze gefusilleerd zouden worden alle wegen werden afgezet en een peleton duitse soldaten met mijn vader en zijn broer richting kleine stortplaats (nu monument) daar aangekomen vroegen de duitsers aan mijn vader waarom ze dat gedaan hadden en geen angst hadden waarop mijn vader antwoorde ik heb niks verkeerd gedaan en heb ook geen angst , als we de stukken ijzer nu niet opruimen kunnen we later niet oogsten wat betekend dat wij en jullie niks te eten hebben straks , en dat bleek de redding te zijn op het laatste moment for hun .

Waar kan ik achterhalen welk duits peleton hier in april 1944 gestationeerd waren (waarschijnlijk in cartils vlakbij ) . ?

bij voorbaat hartelijk dank .


vr mei 13, 2011 11:47 am
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht 
Dit zijn in elk geval een aantal crewmembers van het bewuste neergeschoten vliegtuig (Hallifax V) Het werd neergeschoten op 28 april 1944 om 01:40.
De piloot was Gerald Maffre, een Canadees uit Longueuil in Quebec . Hij en drie anderen overleefden het niet.

http://www.rcaf434squadron.com/air-crew ... al/6705889

Twee werden gevangen genomen, van één ( Stacey )is zijn verhaal te lezen in het boek: Amazing Airmen: Canadian Flyers in the Second World War

_________________
Ni dieu, ni maitre


vr mei 13, 2011 2:50 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 2 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group