Het is nu vr maart 29, 2024 7:36 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vader en zoon Reilingh (uit Zuidlaren) 
Auteur Bericht
ErnstJan
Bericht 
1942:
Citaat:
The Brigade spent the winter in fighting defensive battles in the front line, then received new orders. They were again to form a rear area security and anti partisan unit. From January to August they took part in security and defensive duties around the area of Kursk and a new commander arrived in July Karl Fischer von Treuenfeld. They remained in the Kursk area until 11 August when they were sent to the Minsk area on anti partisans duties


Citaat:
The 1 SS Infantry Brigade (mot) was a unit of the German Waffen SS formed from former concentration camp guards for service in the Soviet Union behind the main front line during the Second World War.


Dit roept weer meer vragen op, Blijkbaar zaten hier dus ook buitenlanders bij. Vraag ik me af hoe Robert hierbij gekomen is.


vr apr 01, 2011 10:38 am
ErnstJan
Bericht 
Jean schreef:

Bron:H.Verton

Wie is eigenlijk deze bron?
(laat maar heb ik al gevonden. Is het boek van hem aan te bevelen?)


vr apr 01, 2011 10:49 am
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht 
Het boek is niet aan te raden, pin je niet vast op de 1 SS Infantry Brigade (mot) , waarschijnlijk zat hij daar tijdelijk het was daar toen de gewoonte dat SS eenheden links en rechts "brandjes" gingen blussen waar het nodig was.

_________________
Ni dieu, ni maitre


vr apr 01, 2011 11:19 am
Profiel
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
http://www.waffen-ss.nl/aanvragen.php
Hier al eens geprobeerd?

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr apr 01, 2011 1:28 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Jean waar vond het gevecht plaats? Want de begraafplaats is Sossna en niet de plaats waar hij dodelijk gewond raakte.
De gewonden van de Wiking Divisie werden namelijk rond die periode ook daarheen vervoerd. Sossna was namelijk de hauptverbandplatz voor de hele regio.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr apr 01, 2011 1:52 pm
Profiel WWW
ErnstJan
Bericht 
Wilco_Vermeer schreef:
http://www.waffen-ss.nl/aanvragen.php
Hier al eens geprobeerd?


Ik heb daar gisteren info opgevraagd over vader en zoon. maar ze hebben het druk, dus kon een tijdje duren voor ik antwoord krijg.


vr apr 01, 2011 2:18 pm
ErnstJan
Bericht 
Wilco_Vermeer schreef:
Jean waar vond het gevecht plaats? Want de begraafplaats is Sossna en niet de plaats waar hij dodelijk gewond raakte.
De gewonden van de Wiking Divisie werden namelijk rond die periode ook daarheen vervoerd. Sossna was namelijk de hauptverbandplatz voor de hele regio.


Zou de naam dan Duits zijn en dat de reden zijn dat ik er niet meer over kan vinden?


vr apr 01, 2011 2:20 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Dat zou kunnen. Ik ben er wel achter dat het een riviertje moet zijn nabij Jelez. In Oblast Liptezk. In dit gebied zat ook de Wiking Divisie.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr apr 01, 2011 3:18 pm
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht 
Op het doodsprentje staat bij Maloarkhangel'sk.
Maloarkhangel'sk ligt zuid oostelijk van Orel, er is ook sprake van een verassingsaanval op 27/februari op het dorp Trudky (oostenlijk van Orel) door de Russen. Sossna is een rivier.

Citaat:
"Bron: Axis... Um den 10.Dezember 1941 war ein für die SS-Division “Wiking” vorgesehenes Marsch-Bataillon des SS-Infanterie-Ersatz-Bataillons “Westland”, Klagenfurt, mit etwa 400 Mann in Uman eingetroffen. Unter den Ersatzmannschaften befanden sich zahlreiche norwegische, dänische und niederländische Freiwillige, darunter der niederländische Freiwillige Hendrik Verton. Der Führer des Bataillons ist unbekannt.

Inzwischen hatten starke sowjetische Kräfte südostwärts Orel die deutsche Front durchbrochen. Das in Uman befindliche SS-Marschbataillon “Wiking” wurde entgegen seiner ursprünglichen Bestimmung der 1.SS-Infanterie-Brigade (mot) im Raum Orel zugeführt.
Ein Teil des Bataillons verlegte im Lufttransport mit Ju 52 nach Orel, Fluss Oka, 250 km südlich Moskau, während der andere Teil per Bahntransport nach Orel befördert wurde.
Die im Lufttransport herangeführten Teile, meist Niederländer, wurden dem SS-Infanterie-Regiment 10 (mot) bei Trudky – Mariefka, nach einem weiteren Bahntransport, zugeteilt.
Die auf dem Bahnhof Orel entladenen Teile des SS-Marschbataillons “Wiking”, darunter zahlreiche norwegische Freiwillige, verirrten sich auf dem Lkw-Transport im Schneesturm. Sie fuhren in den Feind hinein. Bei einem Gegenstoß im Liwny-Bogen wurden die meisten von ihnen tot aufgefunden. Nach Aussagen ehemaliger Angehöriger der 1.SS-Inf.Brigade (mot) dürfte keiner dieser Männer überlebt haben.

Der genannte niederländische Freiwillige Hendrik Verton berichtete zwar nach dem Krieg über den Einsatz des anderen Teiles des Marschbataillons mit der 1.SS-Inf.Brigade (mot) ab Dezember 1941, genauere Details lassen sich daraus aber nicht ersehen. Der Bataillonsführer fällt gleich zu Beginn des Einsatzes, es kommt zu hohen Ausfällen an Toten und Verwundeten. Erst später wird auch der niederländische Freiwillige Robert Reilingh schwer verwundet und verstirbt am 1.3.1942 auf dem HVP Sossna.

_________________
Ni dieu, ni maitre


vr apr 01, 2011 3:55 pm
Profiel
ErnstJan
Bericht 
Wel grappig dat ik steeds meer achter de naam kom.

Dank tot nu voor allen, maar ik ga nog verder zoeken.(hopelijk jullie ook :mrgreen: )


vr apr 01, 2011 4:58 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Jean, dat is zijn graflocatie er staat "Hij werd ter aarde besteld in Sossna bij Maloarchangelsk ten Zuidoosten van Orel". Dat is niet de locatie waar hij gewond raakte. Hij is gewond vervoerd naar de Hauptverbandplatz in Sossna zoals uit het citaat uit het boek ook blijkt. Bij de begraafplaats van de HVPl is hij begraven. De beschrijving is de locatie van die begraafplaats.

Hij is bij een actie met zijn oorspronkelijke eenheid gewond geraakt. Zo staat het ook in het boek van Verton beschreven.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr apr 01, 2011 7:16 pm
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht 
Idd. Wilco, zoals ik al zei op het doodsprentje staat Sossna bij Maloarkhangel'sk wat dan weer geografisch dicht bij Trudky ligt, waar op 27 februari een verassingsaanval plaatsvond, ik weet echt niet waar die jongen gesneuveld is, wel waar hij begraven is (was?). De Reka Sosna (één s) is een riviertje die dicht bij Livny stroomt, maar het betekent ook "spar" in het russisch, wat de zoektocht er niet makkelijker op maakt, alhoewel we weten tot nu toe al veel.

_________________
Ni dieu, ni maitre


vr apr 01, 2011 8:50 pm
Profiel
jan
Bericht 
ErnstJan, Ik heb het idee dat je al veder bent met je onderzoek.
Maar misschien levert het voor jou nog enige bijdrage op.

Gr, Jan

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


za apr 02, 2011 2:45 pm
ErnstJan
Bericht 
jan schreef:
ErnstJan, Ik heb het idee dat je al veder bent met je onderzoek.
Maar misschien levert het voor jou nog enige bijdrage op.

Gr, Jan

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Dank je Jan, deze had ik nog niet gezien.


zo apr 03, 2011 9:48 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group