Het is nu do maart 28, 2024 9:09 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Zoektocht naar Pierre Geleyns 
Auteur Bericht
Saint-Ghislain
Bericht 
Militair dossier opgevraagd bij adjudant Van Tilborg.

Nog even een vraagje tussendoor: mag een gemeente een graf van een Eerste Wereldoorlog-soldaat (gesneuveld) gelegen op een gemeentelijke begraafplaats zo maar ruimen? Het graf is (nog) niet aangeduidt als "historisch waardevol".


do feb 10, 2011 12:13 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Als het geen formeel oorlogsgraf is (ingeschreven bij het register van de oorlogsgravendienst en dus eigenlijk een privaat graf, ja dan mag dat als de grafrechten verlopen zijn.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


do feb 10, 2011 1:38 pm
Profiel WWW
Saint-Ghislain
Bericht 
Net de dienst Oorlogsgraven aangeschreven voor meer informatie. Het zou jammer zijn moest een graf van een gesneuvelde soldaat zo maar even geruimd kunnen worden...


do feb 10, 2011 2:01 pm
Leo
Bericht 
Mijn vader heeft een militair graf op een aparte strook van de gemeentelijke begraafplaats. In Herent trouwens. Hij was militair en gewapend weerstander in Wo2. Overleden in 1977 en de concessie van het graf beloopt 99 jaar. Het wordt trouwens door de gemeentelijke diensten onderhouden. Een tiental jaren geleden werdt het verplaatst om ruimte op het kerkhof te maken voor de TGV. :?


do feb 10, 2011 3:49 pm
Saint-Ghislain
Bericht 
Leo schreef:
Mijn vader heeft een militair graf op een aparte strook van de gemeentelijke begraafplaats. In Herent trouwens. Hij was militair en gewapend weerstander in Wo2. Overleden in 1977 en de concessie van het graf beloopt 99 jaar. Het wordt trouwens door de gemeentelijke diensten onderhouden. Een tiental jaren geleden werdt het verplaatst om ruimte op het kerkhof te maken voor de TGV. :?


Het feit dat de concessie 99 jaar duurt... Is dat omdat hij op een gemeentelijke begraafplaats begraven is? Stel dat een (gesneuvelde) soldaat op een militaire begraafplaats ligt. Is het dan "anders"?


do feb 10, 2011 4:16 pm
Leo
Bericht 
Ik denk dat er voor een militaire begraafplaats andere normen meespelen.
Ik kan er geen uitsluitsel over geven.

Feit is dat vader de oorlog overleeft heeft en een normale dood stierf. Dus niet " gevallen voor het koninkrijk" o.i.d.


do feb 10, 2011 5:14 pm
Pieter F
Bericht 
De grond waarop militaire begraafplaatsen liggen zijn in eeuwige bruikleen gegeven aan de desbetreffende natie.


do feb 10, 2011 6:51 pm
PoppyBooks
Bericht 
Comu schreef:
Mensen die de oorlog overleefd hebben terwijl men in krijgsdienst was, komen volgens mij niet op een militaire begraafplaats terecht. Heb ik daar gelijk in?


Volgens mij hebben veteranen in België de mogelijkheid om op een soort ereveld van oudstrijders te worden begraven. Ook hier dan uniformiteit van de grafstenen.


vr feb 11, 2011 1:53 pm
Paddy
Bericht 
PoppyBooks schreef:
Comu schreef:
Mensen die de oorlog overleefd hebben terwijl men in krijgsdienst was, komen volgens mij niet op een militaire begraafplaats terecht. Heb ik daar gelijk in?


Volgens mij hebben veteranen in België de mogelijkheid om op een soort ereveld van oudstrijders te worden begraven. Ook hier dan uniformiteit van de grafstenen.


Inderdaad, bij de aanleg van nieuwe kerkhoven wordt er ook een ereperk voorzien. Op oude kerkhoven was dat niet altijd het geval.

Grtz.


za feb 12, 2011 2:14 am
IA010
Bericht 
Saint-Ghislain schreef:
Net de dienst Oorlogsgraven aangeschreven voor meer informatie. Het zou jammer zijn moest een graf van een gesneuvelde soldaat zo maar even geruimd kunnen worden...


Hoe het in België is weet ik niet, maar in NL zijn decennialang na de oorlog particuliere (militaire) maar evengoed oorlogsgraven geruimd omwille van verlopen contracten, geruimde percelen en zelfs de aanleg van monumenten. Zo verstond de gemeente Rotterdam het om tientallen oorlogsgraven (Crooswijk) te ruimen ten faveure van een of ander monument voor de gevallenen van het mei bombardement. Ook families die grafrechten niet langer konden betalen, hebben aanleiding tot gevolgruimingen gegeven.

Deze praktijk heeft ertoe geleid dat enkele tientallen gesneuvelden uit 1940 geen graf meer hebben. Tegenwoordig is dat alleen nog maar mogelijk als een begraafplaats verzuimd heeft de Oorlogsgravenstichting in te lichten dat ze graven ruimt of contracten verlopen ziet. Dat gebeurt in feite nauwelijks meer begreep ik. Daarom hebben wij in Nederland nog regelmatig bijzettingen op de beide erevelden Grebbeberg en Loenen.


za feb 12, 2011 2:44 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group