Het is nu vr apr 19, 2024 9:24 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Standbeeld Major Richard (Dick) Winters 
Auteur Bericht
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Jeroen schreef:
Johan WILLAERT schreef:
Maar die is dan ook gesneuveld tijdens WO2....


Ow, over Howie twijfel ik geen moment hoor :wink: Vind dat een veel mooier verhaal eerlijk gezegd.


Hou eens op, Jeroen heeft ons half Normandië door gesleept op zoek naar dat monument ;).


vr jan 14, 2011 11:51 pm
Profiel
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Is dit iets anders trouwens?
- Richard Winters Leadership Project


vr jan 14, 2011 11:59 pm
Profiel
Bestuur STIWOT
Avatar gebruiker
Jeroen

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 10:20 pm
Berichten: 4956
Woonplaats: Helmond
Bericht 
Dat is hetzelfde... Gelukkig toch in du mont dus.

_________________
"When you go home, tell them of us and say, for your tomorrow, we gave our today." - 2nd (British) Division War Memorial, Kohima.


za jan 15, 2011 10:33 am
Profiel WWW
IA010
Bericht 
Zoals onderscheidingen vrijwel altijd sterk gerelativeerd moeten worden, zo geldt dat evenzo voor heldendom. Mijns inziens bestaat tastbaar heldendom niet, zeker niet in de Winteriaanse (on)werkelijkheid die sinds het ernstig geromantiseerde Band of Brothers over ons heen spoelde. Sinds BOB wordt oorlog door een hele generatie geijkt aan de 'helden' van Easy Company. Bizar gewoon.

Oorlog kent geen enkele romantiek, slechts grote tragiek. Maar door films en biografieën worden opeens militairen tastbaar, zoals onderscheidde militairen vaak herkende 'helden' worden of werden waarmee valt te identificeren. Dat ze meestal werden of worden omringd door (anonieme) militairen die niet minder moedig waren of zijn, ontgaat vele die overdrijven in hun verering.

Winters was moedig, maar de held die de BOB adepten er van willen maken was hij zeker niet. Althans, niet anders dan vele duizenden met hem. Dat er dan allerlei initiatieven ontstaan rond een kleine eenheid of persoon is natuurlijk enig, maar in feite wordt daarmee juist heel veel bevrijders ernstig tekort gedaan. Het is ronduit bizar te noemen dat van de stranden in Frankrijk tot kruispunten in Nederland één enkele compagnie steeds geroemd wordt - slechts omdat ze door een Hollywood productie in sterk overdreven mate werd uitgelicht.

Het zou goed zijn als inmiddels de BOB superlatieven eens wat zouden gaan liggen. Dat men zich weer eens bewust wordt dat oorlog geen romantisch gebeuren is met een scorebord. Dat er niet slechts enkele dozijnen afgeparachuteerde Amerikanen ons bevrijd hebben, maar honderdduizenden Geallieerden, ook indirect de Russen.

Een standbeeld voor Winters en zijn mannen bij Utah is dus volslagen belachelijk. Van doorge'winter'de kenners als veel mensen op dit forum had ik verwacht dat men zich unaniem zou verzetten tegen zoveel onrecht. Utah was van de 4th Infantry Division en niet van Dick Winters en zijn peloton. Te bespottelijk voor woorden dat men het zelfs maar suggereert!


za jan 15, 2011 1:34 pm
Bestuur STIWOT
Avatar gebruiker
Jeroen

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 10:20 pm
Berichten: 4956
Woonplaats: Helmond
Bericht 
Helemaal mee eens Allert! Eén kleine 'maar', wat ik nu begrijp is dat ze het bij Sainte-Marie-du-Mont willen plaatsen. Dus waarschijnlijk op de plek waar Winters z'n DSC heeft verdiend.

Ow en Comu; die ruchtbaarheid geven ze juist nu, omdat er nu vele bereid zijn te doneren.

_________________
"When you go home, tell them of us and say, for your tomorrow, we gave our today." - 2nd (British) Division War Memorial, Kohima.


za jan 15, 2011 1:48 pm
Profiel WWW
Bestuur STIWOT
Avatar gebruiker
Jeroen

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 10:20 pm
Berichten: 4956
Woonplaats: Helmond
Bericht 
Whaha, die verdiende die dan ook niet... * Jeroen rent hard weg * :wink:

_________________
"When you go home, tell them of us and say, for your tomorrow, we gave our today." - 2nd (British) Division War Memorial, Kohima.


za jan 15, 2011 1:58 pm
Profiel WWW
Dennis N
Bericht 
Ik ben het tot op zeker hoogte met Allert eens, maar als het standbeeld inderdaad op de juiste plaats komt, prima! Dick Winters is nu eenmaal de verpersoonlijking van de 101st AB Division en dat dit komt door BoB, vooruit maar. Dan zou je geen enkel monument of standbeeld meer neer kunnen zetten, omdat je dan altijd wel iemand of een groep tekort doet.

Overigens is BoB wel de reden voor mij persoonlijk geweest om mijn WO2 interesse weer op te pakken en kijk waartoe dat heeft geleid! ;-)


za jan 15, 2011 2:04 pm
Bestuur STIWOT
Avatar gebruiker
Jeroen

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 10:20 pm
Berichten: 4956
Woonplaats: Helmond
Bericht 
Zullen we het maar op 'per divisie' houden :wink: Die MOH discussie is al uitvoerig gevoerd ergens anders op dit forum (al kan ik het 1-2-3 ff niet vinden :oops:).

_________________
"When you go home, tell them of us and say, for your tomorrow, we gave our today." - 2nd (British) Division War Memorial, Kohima.


za jan 15, 2011 2:15 pm
Profiel WWW
ErnstJan
Bericht 
Als zelfs de TD het al niet kan vinden ;-)


za jan 15, 2011 2:17 pm
Bestuur STIWOT
Avatar gebruiker
Jeroen

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 10:20 pm
Berichten: 4956
Woonplaats: Helmond
Bericht 
Ja, als jullie het zo gaan stellen...: http://www.stiwotforum.nl/viewtopic.php?t=2126

_________________
"When you go home, tell them of us and say, for your tomorrow, we gave our today." - 2nd (British) Division War Memorial, Kohima.


za jan 15, 2011 2:22 pm
Profiel WWW
Johan WILLAERT
Bericht 
Allert Goossens schreef:
Een standbeeld voor Winters en zijn mannen bij Utah is dus volslagen belachelijk. Van doorge'winter'de kenners als veel mensen op dit forum had ik verwacht dat men zich unaniem zou verzetten tegen zoveel onrecht. Utah was van de 4th Infantry Division en niet van Dick Winters en zijn peloton. Te bespottelijk voor woorden dat men het zelfs maar suggereert!


Inderdaad....
En de actie rond Brecourt heeft al helemaal de criteria niet om hem een CMOH te verlenen...


za jan 15, 2011 3:35 pm
IA010
Bericht 
Jeroen schreef:
Helemaal mee eens Allert! Eén kleine 'maar', wat ik nu begrijp is dat ze het bij Sainte-Marie-du-Mont willen plaatsen. Dus waarschijnlijk op de plek waar Winters z'n DSC heeft verdiend.


Dat lijkt me al beter, hoewel ook die actie bij SMdM bezopen veel exposure krijgt. Winters deed niet zoveel bijzonders en vocht tegen een ongeregeld zooitje Duitsers. Dat die actie nog steeds bij Westpoint zou worden getoond als schoolvoorbeeld van het overvallen van een vijandelijke semipermanente veldversterking zou eerder een impliciete ridiculisering zijn van de Amerikaanse veldreglementen tot dan toe dan dat het Winters nu zo onderscheidde.

Maargoed, mijn doel is niet Winters te minimaliseren. Een monumentje op een plaats waar werkelijk iets substantieels werd bijgedragen lijkt me passend. Een serie van monumenten voor Easy Company tussen Normandië en Berchtesgaden lijkt me echter veel te veel van het goede. Monumenten horen bij die onderdelen die ze toekomen en wat mij betreft voor acties die bijzonder waren.


za jan 15, 2011 4:45 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11907
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Helemaal mee eens en dan nog is in mijn ogen een sprekender symbolisch monument dat voor- en tegenstanders eert en herdenkt op de betreffende locatie meer op zijn plaats dan een pure heldenverering van een bepaald persoon. Het verkrijgen van de onderscheiding (wat iedereen er ook van vind), en de vereeuwiging daarvan op vele plaatsen op het internet is in mijn ogen als persoonlijke verering genoeg. Het past wel een beetje bij de discussie die je overal op ziet komen, namelijk dat er te weinig heldenvereringen zijn. Maar ja wie is nu eigenlijk een held, die gewone soldaat die gewoon zijn werk deed en probeerde te overleven, of diegenen die op welke wijze dan ook 'naam' heeft gemaakt. Voor mij persoonlijk die gewone soldaat die weggeplukt werd uit zijn (en later ook haar) dagelijkse leven en gewoon ergens heengestuurd werd.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


za jan 15, 2011 5:12 pm
Profiel WWW
RainbowRob
Bericht 
Je kunt via die website nu voor "slechts" 115 dollar kopie kopen van de Band of Brothers foto zoals die in het Utah Beach museum hangt voorzien van 40 handtekeningen. Het geld zal gebruikt worden voor het standbeeld. Blijkbaar is dat nog niet helemaal zeker dan.


wo apr 06, 2011 5:29 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group