Het is nu vr maart 29, 2024 9:36 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 8 berichten ] 
Kinderen begraafplaats Mont-de-Huisnes 
Auteur Bericht
munc222
Bericht Kinderen begraafplaats Mont-de-Huisnes
Ik was onlangs op deze begraafplaats (in feite ossuaire), kortbij de Mont St Michel en het viel me op dat er ook kinderen begraven liggen. vb:

Acher Charlotte 21.11.1944 - 17.04.1945
Meyer Jean Pierre 14.02.1945 - 09.05.1945

Ik kan hierover weinig terugvinden - zijn dit kinderen die in gevangenschap overleden zijn ? Weet er iemand hier iets meer over ?


do sep 02, 2010 12:15 am
PoppyBooks
Bericht 
In het algemeen kun je denk ik wel zeggen dat er vele kinderen omgekomen zijn door oorlogshandelingen of overleden zijn aan hun verwondingen.
Plaats van overlijden strekt zich uit over een groot gebied omdat de Duitse begraafplaatsen eigenlijk een soort verzamelplaatsen zijn.
Op de Duitse begraafplaats in Ysselstein (Nederland) liggen ook kinderen begraven.
Een voorbeeld hiervan is Josef Meijer, geboren op 20-2-1945 en overleden op 21-2-1945.

Richard


do sep 02, 2010 8:54 am
munc222
Bericht 
Ze kunnen moeilijk door oorlogshandelingen overleden zijn vermits Frankrijk al bijna een jaar bevrijd was. Ik kan alleen gevangenschap bedenken als oorzaak....


vr sep 03, 2010 5:56 pm
PoppyBooks
Bericht 
Ik weet zo niet of geheel Frankrijk al bevrijd was voor 8 mei 1945, maar de Kanaaleilanden zijn tot 9 mei 1945 bezet gebied geweest.
Als ik het goed heb zijn de meeste Duitse oorlogsslachtoffers van de Kanaaleilanden overgebracht naar deze begraafplaats.
Vandaar ook mijn opmerking dat Duitse begraafplaatsen meer verzamelplaatsen zijn.
Dus oorlogshandelingen is best mogelijk.


vr sep 03, 2010 6:19 pm
Dennis N
Bericht 
Waar en wanneer ook ter wereld sterven kinderen. Dat dit in de periode 40-45 is gebeurd hoeft dus helemaal niet met oorlogshandelingen te maken te hebben.... Ik weet dat er het afgelopen jaar in de nabije omgeving een baby en een peuter is overleden, maar enig oorlogsgeweld is mij ontgaan.


za sep 04, 2010 8:36 am
PoppyBooks
Bericht 
Ik geef alleen maar de mogelijkheid aan dat het door oorlogshandelingen/geweld kan zijn gekomen. Zeg niet dat het ook zo is. Er zijn natuurlijk vele andere redenen te bedenken waarom iemand (kind of volwassene) overlijdt.


za sep 04, 2010 9:36 am
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
De zuigelingensterfte in Frankrijk vertoonde in 1945 een piek. Hier een grafiekje op pagina 3. Dat had in belangrijke mate te maken met problemen met de distributie van melk, maar ook al voor de oorlog was de zuigelingensterfte, net als het algemene sterftecijfer van de bevolking, nog een stuk groter dan tegenwoordig.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


za sep 04, 2010 10:22 am
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht 
Zoals in zoveel landen zijn er kinderen het slachtoffer geworden van rechtstreekse oorlogshandelingen of door onrechtstreekse , manipulatie van achtergebleven oorlogstuigen (munitie ed.) Net nog gelezen dat auto ongevallen zeer veel voorkwamen, zeker door de oprukkende geallieerden.
Wat Kevin schrijft is correct, maar voeg daar zeker het gebrek aan medicijnen, en het feit dat buiten de grote steden de Fransen toen nog in de late middeleuwen leefden aan toe.

_________________
Ni dieu, ni maitre


za sep 04, 2010 3:36 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 8 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group