Het is nu vr maart 29, 2024 9:28 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 9 berichten ] 
Generaals / Veldmaarschalken 
Auteur Bericht
wo2-freak
Bericht Generaals / Veldmaarschalken
Ik vroeg mij af of er nog generaals/veldmaarschalken in leven zijn, die tijdens de Tweede Wereldoorlog actief waren. Het maakt verder niet uit of het Geallieerden waren, of dat zij behoorden tot de AS-mogendheden.
Weet iemand hier meer over?

Ik ben op wikipedia langs veel generaals gegaan, maar ben er tot nu toe geen tegengekomen die nog in leven is (volgens wikipedia).


vr jul 30, 2010 11:12 pm
Ries
Bericht 
Kijk eens op http://www.generals.dk/generals.php .

Het is een linkje waar ik me nogal over verbaasde toen ik het aantrof. Kennelijk is er geen onderwerp of iemand maakt er zijn 'levenswerk' van.


za jul 31, 2010 12:40 am
Bestuur STIWOT
Avatar gebruiker
Jeroen

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 10:20 pm
Berichten: 4956
Woonplaats: Helmond
Bericht 
http://ww2f.com/information-requests/27 ... icers.html

Blijkbaar niet... Hubert Meyer is nog wel in leven (96 als ik goed reken), maar die was 'maar' een SS-Obersturmbannführer. Ben benieuwd of iemand nog iemand weet met een hogere rang tijdens de oorlog die nog in leven is.

Ow, en generals.dk is inderdaad een geweldige website!

_________________
"When you go home, tell them of us and say, for your tomorrow, we gave our today." - 2nd (British) Division War Memorial, Kohima.


za jul 31, 2010 11:55 am
Profiel WWW
muncio
Bericht 
Prachtig levenswerk!


za jul 31, 2010 12:06 pm
Bestuur STIWOT
Avatar gebruiker
Jeroen

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 10:20 pm
Berichten: 4956
Woonplaats: Helmond
Bericht 
Gevonden!
http://ww2f.com/wwii-today/28615-highes ... erans.html

Volgens dat topic is het Michaël I van Roemenië, blijkbaar kwam er een maarschalkstitel bij z'n koningschap. :mrgreen:

_________________
"When you go home, tell them of us and say, for your tomorrow, we gave our today." - 2nd (British) Division War Memorial, Kohima.


za jul 31, 2010 12:06 pm
Profiel WWW
wo2-freak
Bericht 
Ik was dus niet de enigste die zich dit afvroeg :mrgreen:

generals.dk is een erg mooie site. Jammer dat nog niet alles compleet is. Hiermee bedoel ik dat bij veel generaals niet bij staat wanneer ze zijn overleden. Het lijkt mij iig sterk dat ze nog leven, aangezien sommige 1870 of nog eerder geboren zijn :P

Jammer dat er nog zo weinig generaals/veldmaarschalken in leven zijn. Wat had jij b.v. willen vragen aan Erwin Rommel of Patton? (Generaals/veldmaarschalken die al tijdens of meteen na de oorlog overleden helaas).

PS: Ligt het aan mij of gaat het plaatsen van berichten écht sneller op het forum? :lol:


za jul 31, 2010 12:35 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
Het is zo jammer dat je vaak pas bij een overlijdensbericht beseft dat een bepaald persoon nog zo oud is geworden en dat je die nog wel een keer had willen spreken, als je had geweten dat die persoon nog in leven was geweest. Het Rode Leger bijvoorbeeld had 5500 generaals, admiraals en maarschalken tijdens de Tweede Wereldoorlog. Daar zat ook een behoorlijk aantal jongemannen bij die pas in het eerste decennium van de 20e eeuw werden geboren en nu dus ongeveer 100 jaar zouden zijn. Het is dus goed mogelijk dat er nog een paar in leven zijn, maar ik heb geen idee wie dat zijn of hoe ik met ze in contact zou moeten treden.


wo aug 04, 2010 11:36 pm
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
Ik heb het idee dat bij die lijstjes de Russen nogal eens worden vergeten. Ik heb gelijk maar even gekeken, en ik vond een Sovjetgeneraal die pas in 2004 is overleden, namelijk Held van de Sovjet-Unie luitenant-generaal Gavriil Tarasovitsj Vasilenko (23-10-1910 - 04-06-2004, generaal-majoor op 20-04-1945).

En nog een paar die dit millennium haalden:

- Held van de Sovjet-Unie legergeneraal Nikolaj Grigorjevitsj Ljasjtsjenko (16-05-1910 - 10-10-2000, generaal-majoor op 03-06-1944)
- Held van de Sovjet-Unie Luitenant-generaal Vasili Jakovlevitsj Petrenko (01-01-1912 - 21-03-2003, generaal-majoor op 11-07-1945)
- Luitenant-generaal der luchtvaart Dmitri Tichonovitsj Nikisjin (02-1910 - 16-04-2003, generaal-majoor der luchtvaart op 27-06-1945)

En voor zover ik kan nagaan zijn de volgende generaals van het Rode Leger nog in leven:

- Luitenant-generaal der luchtvaart Pjotr Petrovitsj Archangelski (geboren 1910, generaal-majoor der luchtvaart op 17-03-1943, luitenant-generaal der luchtvaart op 27-06-1945)
- Held van de Sovjet-Unie kolonel-generaal der luchtvaart Boris Arsentjevitsj Sidnev (geboren 24-03-1911, generaal-majoor der luchtvaart op 17-03-1943)
- Luitenant-generaal Konstantin Fjodorovitsj Kalasjnikov (geboren 1912, generaal-majoor op 06-12-1942)
- Generaal-majoor Ivan Pavlovitsj Govorov (geboren 1912, generaal-majoor op 03-06-1944)
- Generaal-majoor der luchtvaart Sergej Jakovlevitsj Fjodorov (geboren 1910, generaal-majoor op 19-08-1944)


do aug 05, 2010 12:15 am
Profiel
ik ben Michiel
Bericht 
Jeroen schreef:
Gevonden!
http://ww2f.com/wwii-today/28615-highes ... erans.html

Volgens dat topic is het Michaël I van Roemenië, blijkbaar kwam er een maarschalkstitel bij z'n koningschap. :mrgreen:


Die Michaël is blijkbaar wel een bijzonder man als we het wikiartikel mogen geloven. http://nl.wikipedia.org/wiki/Micha%C3%A ... meni%C3%AB

Het was blijkbaar hij die door middel van een paleisrevolutie Roemenië uit de Duitse kant van de oorlog haalde.

@wo2-freak als je ooit met vakantie gaat in Kasteel Peleş in Sinaia heb je blijkbaar nog de kans om de oude koning-veldmaarschalk tegen het lijf te lopen.


wo aug 11, 2010 12:30 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 9 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group