Het is nu do maart 28, 2024 1:37 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 4 berichten ] 
Informatie over Albrechts, SD Zutphen/Deventer 
Auteur Bericht
JanB
Bericht Informatie over Albrechts, SD Zutphen/Deventer
In een proces-verbaal over een mishandeling van een Nederlandse verzetsman (met de dood tot gevolg) kom ik de naam Albrechts tegen als dader. Volgens het pv betreft het een SD'er, die in november-december 1944 werkte in de omgeving van Zutphen, Deventer, Lochem.
Kan iemand mij meer gegevens over deze Albrechts leveren?


di maart 23, 2010 6:05 pm
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
Is het wellicht deze man? Lange link. Hij had zijn werkveld wat noordelijker liggen, maar het lijkt mij een optie om niet gelijk uit te sluiten. Duitse namen zijn vaak wisselend geschreven in de verschillende Nederlandse documenten van vlak na de oorlog. Zo ben ik in twee verschillende documenten drie versies van een naam van dezelfde man tegengekomen. Verwarrend soms, maar dat was de periode vlak na de oorlog ook. Zeker als men geen dader in handen had, was het allemaal 'hear say'. Heb je een rang o.i.d. uit het proces-verbaal kunnen halen? Dat helpt vaak.

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


di maart 23, 2010 6:23 pm
Profiel WWW
JanB
Bericht Re: Informatie over Albrechts, SD Zutphen/Deventer
Frank M,
Dank voor je bericht. Ik denk dat ik bij het Nationaal Archief maar eens in het dossier van deze Albrecht duik, om te zien of hij werkelijk degene is die ik zoek.

JanB


vr maart 15, 2013 1:38 pm
w.grootenhuis
Bericht Re: Informatie over Albrechts, SD Zutphen/Deventer
De Ahlbrecht die U noemt is vermoedelijk de Duitser Louis Wilhelm August Ahlbrecht, Officier bij de SD in Gelderland. Deze moet U niet verwarren met Arthur Wilhelm Ahlbrecht ( geboren in 1903), die ter dood was veroordeeld en in 1952 is geëxecuteerd. Hij was SD commandant in Friesland. De Ahlbrecht die U zoekt is bij cassatie veroordeeld tot levenslang en in 1958 is deze straf omgezet in 22 jaar. De zaaknummer bij Gerechthof is NL 172.

m.vr.gr
Wim


ma maart 24, 2014 9:48 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 4 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group