Het is nu zo nov 29, 2020 12:40 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1012 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57 ... 68  Volgende
Ter herinnering aan.. 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker
arwanda1465

Geregistreerd:
za sep 18, 2010 8:40 pm
Berichten: 615
Woonplaats: Ergens in Nederland
Bericht Re: Ter herinnering aan..
Frank ZIJL (19 jaar)

Afbeelding
Foto: collectie Tineke Wetselaar

Geboren op woensdag 24 september 1921 te IJmuiden (NH)

Zoon van Thomas ZIJL en Neeltje DUBBELD

Afbeelding
IJmuider Courant, woensdag 21 september 1921

Frank neemt op in februari 1940 als beroepsmilitair dienst bij de Koninklijke Marine
Bij zijn aantreden in Vlissingen krijgt hij stamboeknummer 16480. Er komen begin
februari circa 120 nieuwe lichtmatrozen op voor hun eerste opleiding. Zij worden in
Vlissingen geplaatst aan boord van Hr.Ms. Noord Brabant.

Afbeelding
Heldersche Courant, zaterdag 23 maart 1940

Afbeelding
Foto: www.legerplaats.nl

Ondanks de volledige mobilisatie van de Nederlandse strijdkrachten, probeert
men in Vlissingen de jonge matrozen zo goed mogelijk hun eerste opleiding te
geven.

10 mei 1940.

De Duitse inval in Nederland brengt ook in Vlissingen een ernstige verstoring van het
normale dagelijkse gebeuren teweeg. Van een opleiding is geen enkele sprake meer.
De jonge matrozen worden ingezet voor diverse bewakingstaken, het uitkammen van
het terrein van scheepswerf De Schelde i.v.m. de aldaar gelande Duitse parachutisten.
Er wordt echter niets gevonden.
Zo gaan de eerste dagen voorbij. Op 12 mei 1940 wordt Vlissingen gebombardeerd,
ook de dagen daarna vinden er voortdurend luchtaanvallen plaats. Na de capitulatie
van de Vesting Holland gaat de strijd in Zeeland gewoon door. Op 15 mei trekken de
Duitsers op richting Walcheren. Op vrijdag 17 mei is de situatie dusdanig dat de nog
aanwezige marineleiding van het opleidingsschip besluit om het personeel de keus te
geven over te steken naar Zeeuws Vlaanderen om zo trachtten Engeland te bereiken
en daar verder te strijden of om te blijven en te capituleren. Wie voor het laatste kiest
van de nieuw opgekomen opleiding mag zelfs burgerkleding aantrekken. Iedereen die
dat wil kan naar huis gaan, of zich in uniform, krijgsgevangene laten maken.

Ongeveer 80 manschappen met enige kaderleden steken de Schelde over naar Zeeuws
Vlaanderen om zo naar België en Frankrijk te gaan en de oversteek naar Engeland te
maken. Via Brugge, Oostende, De Panne en Duinkerken, komt de groep op 20 mei 1940
te Boulogne-sur-Mer aan waar men zich inscheept aan boord van de s.s. Batavier II van
de Nederlandsche Stoomboot Maatschappij.
Zonder al te veel problemen komt het schip op 21 mei 1940 met een marine detachement
van 140 man op de rede van Portsmouth aan. Vanuit Portsmouth gaat men in konvooi naar
Falmouth en komen de jonge lichtmatrozen na enige omzwervingen aan boord van diverse
koopvaardijschepen en Engelse havens uiteindelijk aan boord van het m.s. Stuyvesant op
29 juli 1940 te Holyhead (Noord Wales) en worden daar gestationeerd om hun opleidingen
te voltooien. Het personeel kan na de afronding van hun eerste opleiding zeer binnenkort
een overplaatsing naar de vloot tegemoet zien.

Ook de opleiding van Frank is voltooid. Hij wordt overgeplaatst en komt uiteindelijk als
matroos 3e klasse aan boord van de Hr.Ms. Jean Frederic terecht.

Hr.Ms. Jean Frederic

De latere Jean Frederic werd tijdens eerste Wereldoorlog in opdracht van de British Admiralty
gebouwd op de scheepswerf van Lobnitz & Co te Renfrew, Glasgow, Schotland als de Mersey
class anti-onderzeeboottrawler HMS James Hulbert.

Afbeelding
www.clydeships.co.uk


De bouw van het schip, bestemd als escorte vaartuig, werd bij het einde van Eerste Wereldoorlog, voltooid
als vissersvaartuig. In 1919 is het schip afgebouwd en wordt het verkocht aan een particuliere maatschappij.
Het komt als M.J. Reid in de vaart. Het schip gaat later over in Franse handen en krijgt het de naam Jean
Frederic. In 1939 vorderde de Franse marine het schip en gaat het als patrouillevaartuig P 65 dienst doen
vanuit Brest.

Van de Jean Frederic is geen foto bekend. Hieronder een foto van het zusterschip de HMS James Caton,
gebouwd op dezelfde scheepswerf en ook in 1919.

Afbeelding
www.naval-history.net


Op 25 juni 1940, de capitulatie van Frankrijk, lag het schip te Falmouth en werd door de Britten in beslag
genomen. De Vrije Franse Strijdkrachten beschikten aanvankelijk niet over voldoende personeel om alle
schepen van de Franse marine die naar Engeland waren uitgeweken te bemannen. De Nederlandse marine-
leiding stelde personeel ter beschikking om een aantal van deze schepen te bemannen, waaronder de anti-
onderzeeboottrawler Hr.Ms. Jean Frederic.


Op 25 november 1940 werd de trawler in Nederlandse dienst gesteld. In eerste instantie werd het schip
onderdeel van de anti-invasievloot, maar later ging het schip konvooien escorteren tussen Falmouth en
Dartmouth.


De bemanning van de Hr.Ms. Jean Frederic, met als commandant de Luitenant ter zee der 1e klasse
A.C. LUNBECK, bestond totaal uit 39 opvarenden waarvan 3 afkomstig van de Royal Navy. Het schip
escorteerde, samen met de Nederlandse anti-onderzeeboottrawler Hr.Ms. Notre Dame de France en
2 jachtvliegtuigen van de RAF, op 1 mei 1941 een konvooi van 17 schepen vanuit Falmouth naar het
oostelijk gelegen Dartmouth. Gezien de weersomstandigheden, de snelheid van de schepen en de
afstand tot de kust van maximaal 10 zeemijl, was de verwachting dat het konvooi nog dezelfde avond
Dartmouth zou bereiken.


Om 15.45 uur bevond het schip zich ongeveer op vijf zeemijlen ten zuidoosten van Start Point, (South
Devon) in het Engelse Kanaal. Het schip kreeg een ASDIC contact en reageerde hier op terwijl het
konvooi verder voer. Na circa 10 minuten gaat het contact verloren. Hr. Ms. Jean Frederic gaat weer
op weg naar het konvooi maar werd verrast door een Duits gevechtsvliegtuig die het schip met vier
bommen en mitrailleurvuur bestookt. Het schip raakte zwaar beschadigd en na een half uur werd het
het zinkende schip verlaten.

De bemanning trachtte zich met behulp van twee reddingsvlotten drijvende te houden. Door de aanval
is de reddingssloep volkomen vernietigd. De vlotten bleken te klein om plaats te bieden aan de gehele
bemanning. Vele moesten zich aan het drijvende wrakhout van het gezonken schip vast blijven houden.
Door koude en uitputting verdronken 3 Britse en 23 Nederlandse bemanningsleden. Onder hen bevond
zich commandant. De dood van dit grote aantal bemanningsleden was bijzonder spijtig omdat de onder-
gang van Hr. Ms. Jean Frederic geschiedde op circa 5 zeemijl vanaf Start Point in het zicht van de kust
en bij een kalme zee.

De volgende dag werden 13 overlevenden om ongeveer 14.00 uur opgepikt door de Britse motorlaunch
HMS ML 157, die hen in Dartmouth aan land zette.


Afbeelding
www.google.nl/maps/place/Start Point Lighthouse (2016)


Van de totaal 26 slachtoffers konden vijf lichamen worden geborgen, zij werden aan land begraven.
De overige 21, waaronder Frank ZIJL, vonden een zeemansgraf ……


Willem BAKKER, Korporaal machinist (32 jaar).
Herman BLAZER, Korporaal machinist (30 jaar).
Mozes BLOG, Kok 3e klasse (27 jaar).
Izaäk van BOCHOVEN, Matroos 2e klasse (20 jaar), = (Begraven op Dartmouth Longcross Cemetery).
Gerrit de BOER, Matroos 2e klasse (19 jaar).
Lubbert BOUMA, Stoker-olieman (27 jaar).
Hermanus van BRUMMELEN, Stoker 1e klasse ZM (26 jaar).
Dinand BRUSSELMAN, Bootsman (34 jaar), = (Begraven op het eiland Sark, Parochial Cemetery).
Pieter DUBBELDAM, Matroos 2e klasse (21 jaar), = (Begraven op Dartmouth Longcross Cemetery).
Rudolf Wolter Marie HARKX, Stoker 1e klasse (21 jaar).
Karel HENDRIKS, Stoker 3e klasse (21 jaar).
Johannes Hermanus HUIBERS, Lichtmatroos (20 jaar).
Jacob KOOL, Matroos 3e klasse (19 jaar).
Adriaan Cornelis LUNBECK, Luitenant ter zee 1e klasse (36 jaar) Commandant,
= (Begraven op Dartmouth Longcross Cemetery).
Gerrit Albertus OTTEN, Matroos 3e klasse (20 jaar).
Theophilis Petrus Rosalia OTTJES, Stoker 1e klasse (19 jaar).
Cornelis PAKVIS, Matroos 3e klasse, (21 jaar).
Petrus Gerardus RIJNIERS, Monteur 2e klasse ZM (24 jaar).
Cornelis Johannes van SCHAFFELAAR, Matroos 3e klasse (19 jaar).
Cornelis SONKE, Matroos 3e klasse (20 jaar), = (Begraven op Dartmouth Longcross Cemetery).
Mathieu VLEUGELS, Matroos 1e klasse (21 jaar).
Frederik Wilhelmus VOS, Stoker 1e klasse (22 jaar),
Frank ZIJL, Matroos 3e klasse (19 jaar).

Oliver Ambrose CHISHOLM, Ordinary Signalman (25 jaar) Royal Navy.
Clarence Maxwell GREENER, Ordinary Telegraphist (-- jaar) Royal Navy.
Richard George MADDERS, Ty. Sub-Lieutenant (26 jaar) Royal Navy Volunteer Reserve.

Afbeelding
solarnutcase.livejournal.com (Sunset English Channel 09-09-2015)

_________________
Alles sal reg kom as ons almal ons plig doen


zo mei 01, 2016 12:10 am
Profiel
Avatar gebruiker
arwanda1465

Geregistreerd:
za sep 18, 2010 8:40 pm
Berichten: 615
Woonplaats: Ergens in Nederland
Bericht Re: Ter herinnering aan..
Douglas Haigh HOWLAND (27 jaar)

Afbeelding
Foto: www.findagrave.com = Kenneth Howland


Geboren in 1918

Zoon van John en Elizabeth HOWLAND, Newcastle upon Tyne, Tyne and Wear, Engeland

Getrouwd met Edna May HOWLAND

Woonplaats Benwell, Newcastle upon Tyne.

Sergeant Royal Air Force

Service No:528418

Afbeelding
Foto: www.findagrave.com = Douglas Howland


Douglas is op 8 mei 1945 overleden ten gevolge van een auto ongeluk

Hij is begraven op de Algemene Begraafplaats Gilzerbaan te Tilburg in

Plot B, Rij 1, Graf 16.

Afbeelding
Foto: www.findagrave.com = Moos Raaijmakers


De Algemene begraafplaats Gilzerbaan is een begraafplaats aan de Gilzerbaan (bij de kruising met de
Baronielaan) Tilburg, direct naast protestantse begraafplaats Vredehof.

Op de begraafplaats ligt een Brits ereveld met 76 doden, waarvan 66 geidentificeerd, uit de Tweede
Wereldoorlog, afkomstig uit landen van het Gemenebest. Bijna alle andere graven zijn in 2007 geruimd.

Afbeelding
Foto: www.panoramio.com © Aneta Geisler

Op de begraafplaats staat een herdenkingskruis (Cross of Sacrifice) naar ontwerp van Sir Reginald
Blomfield. Het is uitgevoerd in natuursteen, en er is een bronzen zwaard op aangebracht.

De Commonwealth War Graves Commission is verantwoordelijk voor de geallieerde graven; eigenaar
van de begraafplaats is de gemeente Tilburg.


Gedenkteken met Erelijst

In de Church of Venerable Bede, op de hoek van Benwell Grove en Westgate Road te Benwell,
Newcastle upon Tyne, de woonplaats van Douglas en Edna May is een gedenkvitrine aanwezig
met daarin een stenen rol met namen van de omgekomen inwoners van Benwell. Ook de naam
van Douglas staat hierop bijgeschreven

Afbeelding
Foto: www.fototime.com = Steve Ellwood (15-08-2014)


Afbeelding

Afbeelding
Foto's: www.newmp.org.uk = Tony Harding

_________________
Alles sal reg kom as ons almal ons plig doen


zo mei 08, 2016 12:05 am
Profiel
Avatar gebruiker
arwanda1465

Geregistreerd:
za sep 18, 2010 8:40 pm
Berichten: 615
Woonplaats: Ergens in Nederland
Bericht Re: Ter herinnering aan..
Klaas Pieter KUIPER (33 jaar)


Afbeelding
Foto: 'n Papieren Monument

Geboren op maandag 4 maart 1907 te Amsterdam

Zoon van Willem KUIPER en Neeltje RAB

Afbeelding
De Tijd, zaterdag 9 maart 1907

Woonplaats Rotterdam, Schiedamscheweg 92a

Klaas Kuiper werd op 1 april 1930 aangesteld als agent 2e klas van politie.
Op 1 oktober 1931 werd hij bevorderd tot agent 1e klas en op 1 april 1932
volgde zijn bevordering tot hoofdagent.

Met ingang 1 oktober 1932 werd hij echter als hoofdagent eervol ontslagen
om meteen weer te worden aangesteld als inspecteur van politie 2e klas.

Inspecteur Klaas Kuiper deed dienst op bureau Sandelingplein in Rotterdam Zuid


Rotterdam 10 mei 1940

Op de noordelijke Maasoever vonden twee politiemensen de dood. Majoor van
politie Jan Hordijk van de Afdeling Verkeer- en Voerwezen, op het Hoofdbureau
van Politie te Rotterdam, was gewekt door de commotie langs de Nieuwe Maas,
naar de Oosterkade gegaan. Hij trof daar 9 Duitse militairen aan net uit een op
de Maas geland watervliegtuig aan land gekomen waren. De Duitse militairen
hadden hun wapens naast zich liggen.
Majoor Hordijk hield met zijn dienstpistool de 9 onder schot en gaf onderwijl de
ter assistentie aangekomen agent Van Buuren van het bureau Centrum opdracht
een aantal Duitsers in een rubber boot gevangen te nemen. Majoor Hordijk werd
echter vlak nadien door vuur uit een mitrailleur van een van de gestrande water
vliegtuigen neergeschoten en overleed.

Agent van Buuren die vlakbij stond werd samen met een van de militairen van de
wacht van het Maasstation door de Duitsers ontwapend en gevangen genomen.
Beide werden door een 40-tal Duitsers meegevoerd naar de Boompjes, waar zij
naar het Maashotel moesten. Bij de Willemsbrug ging het merendeel van de Duit-
sers echter de brug op en slechts 3 soldaten begeleidden de gevangen agent en
soldaat. Dit groepje kwam inspecteur van politie Klaas Pieter Kuiper tegen, die
per rijwiel op weg was naar het bureau Sandelingplein in Rotterdam Zuid.
Kuiper vroeg Van Buuren wat er aan de hand was. Een van de Duitsers vond toen
dat inspecteur Kuiper ook maar mee moest en sommeerde hem zijn dienstpistool
af te geven.
Hierop ontstond een worsteling waarbij inspecteur Kuiper één van de Duitsers op
de grond wist te krijgen en agent van Buuren een andere Duitser.
De Nederlandse soldaat bleef echter passief toekijken waardoor de derde Duitser
inspecteur Kuiper in de rug kon schieten. Deze stierf ter plaatse.
Agent Van Buuren hield zich eerst alsof hij ook getroffen was, doch toen hij even
later opsprong om dekking achter een gestrande tramwagen te zoeken, werd hij
in de borst en rechterhand geraakt, zodat hij later zwaar gewond afgevoerd werd
naar het Coolsingelziekenhuis.

Klaas Kuiper stond in het politiekorps bekend als een karaktervaste jongeman,
rustig en mild tegen iedereen, maar fel en onverbiddelijk als naar zijn mening
van iets vol was. Dat was thans, in de morgen van 10 mei 1940, het geval .....


Klaas Kuiper werd op maandag 13 mei 1940 begraven op de Begraafplaats
Crooswijk aan de Kerkhoflaan 1, te Rotterdam in Vak J, nummer 4120.

Afbeelding
Rotterdamsch Nieuwsblad, woensdag 19 juni 1940

De ouders van Klaas keerden samen met zijn zuster Christina in juli 1940
terug naar Terschelling.

Op woensdag 17 juni 1992 werden de stoffelijke resten van Klaas Pieter Kuiper overgebracht naar het
Nationale Ereveld te Loenen (GL). Klaas heeft daar zijn laatste rustplaats gevonden in Vak A, nummer 827.

Afbeelding
Foto: André Reijniers (21 maart 2010)


Monument hoofdbureau van Politie te Rotterdam

Na de oorlog werd een monument in het hoofdbureau van politie te Rotterdam geplaatst, met daarop
de namen van alle politiemensen die tijdens de Tweede Wereldoorlog omgekomen zijn. Thans (in 2000)
hangt het monument, zonder de zijpanelen, in de ontvangsthal van het hoofdbureau aan de Doelwater 5,
te Rotterdam.

Afbeelding

Het monument, zonder zijpanelen, met links de naam van Klaas Pieter Kuiper

Afbeelding

Afbeelding
Foto's: 'n Papieren Monument


Monument Libanon HBS te Rotterdam

In het gebouw van het Libanon HBS, thans Libanon Lyceum aan de Ramlehweg nr. 6 te Rotterdam, hangt
links in het centrale trappenhuis ter herinnering een marmeren plaat met daarop in reliëf 51 namen van
(oud)docenten en (oud)leerlingen die in de Tweede Wereldoorlog zijn omgekomen.

Ook de naam van Klaas Pieter Kuiper staat op deze marmeren plaat bijgeschreven.

Afbeelding
Foto: Libanon Lyceum

_________________
Alles sal reg kom as ons almal ons plig doen


di mei 10, 2016 12:00 pm
Profiel
Avatar gebruiker
arwanda1465

Geregistreerd:
za sep 18, 2010 8:40 pm
Berichten: 615
Woonplaats: Ergens in Nederland
Bericht Re: Ter herinnering aan..
Adrianus Johannes van VUUREN (24 jaar)


Afbeelding
Foto: Oorlogsgravenstichting


Geboren zaterdag 29 mei 1915 te Waddinxveen (ZH)

Zoon van Antonius van VUUREN en Johanna Helena NOBEL

Woonplaats Waddinxveen

Beroep landbouwer

Dienstplichtig Soldaat van 1 - III - 4 R.I. (1e Compagnie, IIIe Bataljon, 4e Regiment Infanterie)


Antonius is tijdens de strijd om vliegveld Valkenburg door de Duitsers krijgsgevangen gemaakt.
Hij bevond zich op 11 mei als krijgsgevangene in de school (in gebruik als noodhospitaal) te
Valkenburg toen het dorp door Nederlands artillerievuur werd beschoten.

Gedeelte uit het verslag van een E.H.B.O.’er in Valkenburg, P. van Duijn:

"[11 mei 1940] ...... De school kreeg ook zijn eerste treffers te incasseren. Een paniek ontstond.
Verschillende gewonden vluchtten uit het raam naar buiten. Twee Duitsers en twee Hollanders
bereikten de overkant waar zij zich schuilhielden in een oven, waar dakpannen in gebakken
werden. Donderdags vonden zij deze vriend en vijand in zorgvolle omstandigheden ......

... Een ander sprong ook uit het raam, maar dat bekwam hem slecht. Hij werd dodelijk getroffen
onder het raam waar hij uitgesprongen was. Voor hij stierf brulde hij van angst en pijn. Op onze
vraag wie hij was schreeuwde hij “Van Vuuren”. Wij konden onmogelijk bij hem komen.
Zijn brullen zachtjes aan minder en op het laatst een poosje kermen en Van Vuuren was ter ziele..."


Antonius is overleden op zaterdag 11 mei 1940, circa 14.00 uur te Valkenburg (ZH)


Nederlandse graven achter de school in de tuin van de oude pastorie
Afbeelding
Foto: www.oudvalkenburgzh.nl


Antonius kreeg achtereenvolgens zijn:
1e graf te Valkenburg, zaterdag 11 mei 1940, veldgraf in de tuin achter de oude pastorie;
2e graf te Valkenburg, vrijdag 2 augustus 1940 Militaire Begraafplaats, achter de kerk, graf nr. 1;
3e graf te Valkenburg, maandag 23 oktober 1961, Militair Erehof, graf nr. 14.


Militair Erehof
Afbeelding
Foto: André Reijniers (02-09-2012)


Op het Militair Erehof naast de Hervormde Kerk aan de Broekweg te Valkenburg liggen 35 Nederlandse
militairen begraven die zijn gesneuveld in de strijd om het vliegveld.


Afbeelding
Foto: André Reijniers (02-09-2012)


Enkele bronnen:

"Algemeen overzicht van de strijd om en in de Vesting Holland en de
strijd tegen de Luchtlandingstroepen rondom 's-Gravenhage, Mei 1940"
C.D. Kamerling.
Staatsdrukkerij en Uitgeversbedrijf, 's-Gravenhage 1954.

"Herleefd verleden", Strijd om Valkenburg ZH in mei 1940
J. Portengen.
Uitgeverij Eburon, Delft 1995.

"Nederlandse gesneuvelden in de meidagen 1940"
J.W. de Leeuw.
Uitgeverij Aspekt, Soesterberg, 2012.

"Valkenburg mei 1940", de strijd om het vliegveld en het dorp
D. Harff en P. Harff.
Uitgave P.E. Harff, Eindhoven, 2012.


oorlogsgravenstichting.nl

www.mei1940.nl

www.oudvalkenburgzh.nl

_________________
Alles sal reg kom as ons almal ons plig doen


wo mei 11, 2016 12:00 pm
Profiel
Avatar gebruiker
arwanda1465

Geregistreerd:
za sep 18, 2010 8:40 pm
Berichten: 615
Woonplaats: Ergens in Nederland
Bericht Re: Ter herinnering aan..
Hendricus BAARS (20 jaar)


Afbeelding
Foto: wo2-hoekschewaard.nl


Geboren zaterdag 23 april 1920 te Nieuw Beijerland (ZH)

Zoon van Aart BAARS en Hendrica Bastiaantje van BELLE

Woonplaats Nieuw Beijerland


Matroos der 2e klasse der Koninklijke Marine, stamboeknummer 14732.

Overleden zondag 12 mei 1940 circa 12.00 uur te Kornwerderzand (FR)

Op 10 mei 1940 werd de Friese “Wonstelling” vanuit Den Helder met een marinebatterij van vier stukken
geschut van 3,7 cm versterkt. De bemanning bestond o.a. uit schepelingen uit de rol van het in Den Helder
liggende, logements- en opleidingschip Hr.Ms. Van Speijk. Drie van de stukken geschut werden geplaatst op
de kop van de Afsluitdijk en een stuk te Zurich. De matroos 2e klasse Hendricus Baars uit Nieuw-Beijerland
diende bij één van deze stukken. Op 12 mei bleek de positie voor de Afsluitdijk niet meer te houden en moest
worden teruggetrokken.

Luitenant Ham schreef over die dag:
“Rond 14.30 uur naderde op de dijk een wanordelijke troep, ten dele marcherende, ten dele in autobussen”.

Bijna het gehele bataljon (I-33 R.I.) en de vanuit Friesland, Groningen en Drenthe meegekomen territoriale
troepen, trok zich in de richting van de kazemattenstelling terug.
Kapitein Boers, commandant van de stelling Kornwerderzand, vermoedde een achtervolging door de vijand
en liet, achter de teruggetrokken troepen, de versperring sluiten en de brug springen. De explosie tilde de
draaibrug uit z’n lagers, waarna het zware gevaarte op de brugpeilers viel zonder daadwerkelijk te breken.

Afbeelding
Foto: wo2-hoekschewaard.nl

De explosie had wel een ander gevolg. Soldaat Cor Dekker, één van de terugtrekkende soldaten, verklaarde
later: “Toen we voor de brug op Kornwerderzand stonden ging hij de lucht in. Ik zie de stukken nog steeds
door de lucht vliegen net of ze nooit naar beneden komen en blijven hangen. Ik snap er geen barst van dat
we niet getroffen werden. Iets verderop moesten we een bochtje maken en daar lag een militair dood”.


Reserve 2e Luitenant Willem IJzereef over die dag: “Ik herinner me nog goed dat ik een dode marineman
heb zien liggen. Hij was in uniform gekleed en lag bij de brug, waarvan de spil was opgeblazen. Er was iets
misgegaan, een scherf was er afgevlogen waardoor hij op zo’n twintig meter van de brug getroffen werd”.


De marineman die getroffen werd door de scherf was Hendricus Baars. Enkele weken daarvoor, was hij op
23 april net 20 jaar geworden. In 1940 lag alleen de zuidelijke brug er. De soldaten die zich terugtrokken
moesten voor het water linksaf, teneinde via de schutsluizen over te kunnen steken. Men zag Hendricus
Baars vlak bij de brug liggen, zuidelijk van de rijbaan en oostelijk van de brug.



Hendricus Baars werd begraven op de Algemene Begraafplaats te Den Helder
(Huisduinen) in Vak K nr.42.

Afbeelding
Foto: In Memoriam", Onze Marinegraven

Hendricus is later herbegraven in het Erehof van de genoemde begraafplaats
in graf nr. 3.

Afbeelding

Afbeelding
Foto’s: André Reijniers (4 mei 2014)


De naam van Hendricus komt voor op het monument voor gevallenen van
de Wonsstelling, dat op het terrein staat van het Museum Kornwerderzand.

Afbeelding
Foto: www.wimhoogerdijk.info

Afbeelding
Foto: wo2-hoekschewaard.nl


Ook komt de naam Hendricus voor op het herdenkingsmonument te Piershil, gemeente Korendijk (ZH).
Het monument is een drieluik, bestaande uit drie donkergrijze marmeren platen en is geplaatst in het
plantsoen bij de N.H. kerk in de Voorstraat van Piershil. Het monument werd op 4 mei 1998 onthuld
door burgemeester B. Kolbach. Het drieluik werd ontworpen door de Dienst gemeentewerken en is
gerealiseerd op initiatief van een plaatselijk comité en de Vereniging Oud Militairen Indiëgangers.

Afbeelding
Foto: commons.wikimedia.org (Wikifrits 8 november 2015)

Afbeelding
Foto: wo2-hoekschewaard.nl


Enkele bronnen:

"Nederlandse gesneuvelden in de meidagen 1940"
J.W. de Leeuw.
Uitgeverij Aspekt, Soesterberg 2012.

"Blitzkrieg !" Halte Kornwerderzand, De slag om de Afsluitdijk verteld door ooggetuigen.
H. Sprakel en A. Sprakel
Uitgeverij Profiel BV te Bedum, 2006.

"Gedenkrol van de Koninklijke Marine 1939-1962"
en het niet gepubliceerde "Supplement" op deze Gedenkrol
H.J. Floor †,
Weesp, 2004.

"De Stelling van Den Helder, Mei 1940"
V.E. Nierstrasz.
Staatsdrukkerij en Uitgeversbedrijf, 's-Gravenhage 1960

"De Territoriale Verdediging van de Noordelijke Provinciën, Mei 1940"
V.E. Nierstrasz.
Staatsdrukkerij en Uitgeversbedrijf, 's-Gravenhage 1952.

"In Memoriam", Onze Marinegraven van den oorlog Mei 1940.
A. Chambon.
Uitgave: Comité "Onze Marine" 1941.


oorlogsgravenstichting.nl

wo2-hoekschewaard.nl

www.kazemattenmuseum.nl

www.regionaalarchiefalkmaar.nl

_________________
Alles sal reg kom as ons almal ons plig doen


do mei 12, 2016 12:00 pm
Profiel
Avatar gebruiker
arwanda1465

Geregistreerd:
za sep 18, 2010 8:40 pm
Berichten: 615
Woonplaats: Ergens in Nederland
Bericht Re: Ter herinnering aan..
Paul Cornelis (Paultje) SCHOUTE (23 jaar)


Afbeelding
Foto: Oorlogsgravenstichting


Geboren maandag 13 november 1916 te Arnhem (GL)

Zoon van Pieter Hendrik SCHOUTE en Clara Cornelia KEY

Het gezin bestaat verder uit oudere zus Hendrika (Henny) 1915 en later ook de jongere broer Jacob Dirk
(Bob) 1920

Woonplaats van de familie Schoute, Arnhem, Van Heemstralaan 18.


Paultje Schoute is reserve 2e Luitenant-vlieger bij de Militaire Luchtvaart en vliegt op de moderne Fokker
G-1 jagers. Hij is ingedeeld bij de 4e Ja.V.A. (4e Jachtvliegtuig Afdeling), officieel (4 - II - 1 Lv.R.). Dit
onderdeel is gedurende de mobilisatie en de meidagen van 1940 gestationeerd op vliegpark Bergen (NH).

Vrijdag 10 mei 1940:

Vanaf het vliegpark Bergen maakt Paultje in de eerste oorlogsdagen slechts enkele operationele vluchten
door een gebrek aan inzetbare Fokker G-1 toestellen op het vliegpark. De Duitsers wisten op 10 mei 1940
tijdens het eerste bombardement op Bergen om 03.54 een groot aantal toestellen op de grond zwaar te
beschadigen en te vernietigen.


De Moerdijkbruggen

Beide bruggen waren door Duitse valschermjagers van de 7de Fliegerdivision onder commando van de
Generalleutnant Kurt Student (1890) al in de vroege morgen van 10 mei 1940 bezet om zo de weg te
kunnen vrijmaken voor de opmars van Duitse grondtroepen naar Rotterdam en Den Haag.


Maandag 13 mei 1940:

In de vroege ochtend van deze Tweede Pinksterdag, tracht de laatst overgebleven bommenwerper van
de Bombardeervliegtuig Afdeling (Bom.V.A.) onderdeel van de Militaire Luchtvaart, de Fokker T-V “856”
in gezelschap van twee Fokker G-1 jagers de Moerdijkbrug te bombarderen. Dit bombardement diende
om een verdere opmars van de Duitsers via Noord-Brabant naar de ‘Vesting Holland’ tegen te houden of
in elk geval te vertragen.

Het is ongeveer 04.30 uur op 13 mei 1940 als op Schiphol de telefoon gaat. Het is Luitenant-generaal
P.W. Best, de Commandant Luchtverdediging. Hij geeft de Kapitein-vlieger J.G. Sissingh, commandant
van de Bom.V.A., het volgende bevel:

“Onmiddellijk een T-V uitrusten met twee bommen van 300 kilogram met vertraging. Daartoe kan al het
misbare uit het vliegtuig worden verwijderd. Meest mogelijke spoed betrachten. Melden wanneer toestel
klaar kan zijn”.


De Fokker T-V “856” is dan de nog enig overgebleven operationele bommenwerper. De reeds aanwezige
normale bommen in deze Fokker T-V werden vervangen door extra krachtige mijnbommen (met vertraging)
van ieder 300 kg, geschikt om pijlers van bruggen te vernielen.

Om 05.05 uur meldt Sissingh aan Best dat de T-V van de nieuwe bommenlading is voorzien.

Niet veel later volgt dan de opdracht:

“Bombardeer met de grootst mogelijke nauwkeurigheid de verkeersbrug bij Moerdijk met mijnbommen van
300 kilogram met vertraging. Bescherming twee G-1's, welke eventueel nog kunnen mitrailleren, doch niet
ten koste van veiligheid T-V voor en tijdens bombarde-ment. Het juiste treffen van de brug is thans van het
grootste belang. Bemanning van T-V en G-1's moeten na deze actie z.m. tevens berichten of grote colonne's
pantservoertuigen op of nabij de bruggen zijn waargenomen”.



Ter bescherming van de laatst overgebleven T-V komt er vanaf Bergen een Fokker G-1 [ met een onbekend
nummer (¹) ] richting Schiphol. Paultje Schoute is de vlieger en Henri Piet (Hans) Lindner (25 jaar) is de
boordtelegrafist/schutter. Om 04.15 uur vertrekken zij van Bergen en komen om circa 04.25 uur op Schiphol
aan.

De bombardementsvlucht zal worden uitgevoerd met de navolgende toestellen

De Fokker T-V “856” met als bemanning:

Bernard Swagerman
(23 jaar) Reserve 2e Luitenant-waarnemer, commandant,
Willem F. Anceaux
(27 jaar) 1e Luitenant-vlieger, 1e vlieger,
Olaf W. Douwes Dekker
(22 jaar) Adspirant Officier-vlieger, 2e vlieger,
Gerrit A. Riemsdijk
(22 jaar) Sergeant telegrafist,
Joachem Wijnstra
(22 jaar) Dpl. Soldaat vliegtuigmaker-luchtschutter.


De Fokker G-1 “308” met als bemanning:

Jhr. B. Sandberg
(35 jaar) 2e Luitenant-vlieger,
J. van den Breemer
(--- jaar) Dpl. Sergeant boordtelegrafist/luchtschutter.


De Fokker G -1 "----" met als bemanning:

Paultje Schoute
(23 jaar) Reserve 2e Luitenant-vlieger
Hans Lindner
(25 jaar) Dpl. Sergeant boordtelegrafist/luchtschutter.


Nadat de opdracht de opdracht was bekend gemaakt aan de betrokken bemanningen, bespraken de beide
jachtvliegers en de commandant-waarnemer van de “856” in het kort de wijze, waarop de bombardements-
vlucht zou worden uitgevoerd. Swagerman, Sandberg en Schoute kwamen – op grond van de door hen op
de vorige dagen opgedane gevechtservaring – met elkaar overeen, dat de “856” laag boven de grond naar
Dordrecht zou koersen om dicht bij deze stad zo snel mogelijk te klimmen naar 1000 meter. Op deze hoogte
van noord naar zuid vliegend, zou de brug worden aangevallen. Om de trefkans op het zo uitermate smalle
doel te vergroten, zou in twee achtereenvolgende aanvallen telkens één bom worden afgeworpen. De G-1’s
zouden de T-V tijdens zijn vlucht beveiligen door 300 meter boven en 100 meter ter weerszijden van dat
toestel hun positie innemen.

Afbeelding
Foto: www.nl-2000.com


“De drie machines startten om 05.19 uur en koersten naar Dordrecht, waarbij zij laag boven het open polder-
land vlogen. Ter hoogte van de stad aangekomen, klommen zij snel naar 1000 meter, waarna de “856” tot de
aanval overging. De eerste bom ontplofte in het water, op ongeveer 50 meter naast de brug. Aanvankelijk op
dezelfde hoogte doorvliegend, veranderde piloot van de T-V na enige tijd 180º van koers en zette – nu uit
zuidelijke richting komend – opnieuw de aanval in. De tweede bom kwam vlak naast een brugpeiler in het
water terecht, doch ontplofte niet.

Onmiddellijk na deze aanval zetten de vliegers een duikvlucht in en vlogen op lage hoogte terug. Even ten
noorden van Dordrecht, op minimum vlieghoogte gekomen. ontdekten zij plotseling een groepje Me 109
jachtvliegtuigen, dat snel op hen afkwam. De G-1’s spiraalden prompt omhoog, teneinde een positie in te
nemen tussen de “856” en de vijand. De achtervolgers splitsten zich daarop in drie groepen van elk drie
vliegtuigen. Terwijl twee groepen de beide G-1’s aanvielen, viel de derde groep de T-V recht van achter aan.
De boordschutter van de “856”bond onmiddellijk de ongelijke strijd aan. De overmacht was echter te groot.
Doorzeefd met 2 cm. granaten sloeg de “856” bij Ridderkerk te pletter, waarbij alle inzitttenden om het leven
kwamen. Slechts één van beide escorterende G-1’s, de “308” van Sandberg keerde om 05.59 uur terug op
Schiphol.

De G-1 van Paultje en Hans was bij Nieuw-Lekkerland neergestort ……”


De berging van de lichamen en (her)begrafenis bemanning G-1 in Nieuw-Lekkerland:

De gevolgen van de neergestortte Fokker G-1 waren desastreus. Het toestel met de dodelijk getroffen Paultje
Schoute crashte in de West Alblasserwaard, ten zuiden van het dorp Nieuw-Lekkerland en de polder Nieuw-
Lekkerland, even ten zuiden van de Oude Wetering.
Hans Lindner werd zwaargewond aan zijn gezicht en een van zijn benen, sprong (met of zonder parachute?)
uit het toestel en kwam neer tegen de oever van een wetering, maar bleek te zijn overleden. Paultje Schoute
werd in de cockpit van het gecrashte toestel ernstig verbrand, en inmiddels overleden, aangetroffen.

Toegesnelde omstanders hebben met gevaar voor eigen leven, er vlogen nog steeds schietende Duitse
Messerschmitt’s over, het brandende toestel geblust. Kort hierna kwamen een paar EHBO’ers aangelopen
en hebben beide vliegers in een schouw van molenaar Janus de Jong afgevoerd.

Paultje Schoute en Hans Lindner werden aanvankelijk begraven in Nieuw-Lekkerland.

Hans Lindner heeft op 7 juni 1940 zijn laatste rustplaats gevonden in zijn woonplaats
Amsterdam op de R.K. Begraafplaats Buitenveldert.


Afbeelding
Arnhemsche Courant, vrijdag 24 mei 1940


Het geplande huwelijk op tussen Henny Schoute en Emile Jules Rouffaer
werd voorlopig uitgesteld door het sneuvelen van Paultje. Het huwelijk
zou alsnog op 8 juni 1940 worden voltrokken twaalf dagen voorafgaand
aan de teraardebestelling van Paultje.

Afbeelding
Arnhemsche Courant, vrijdag 24 mei 1940


Het stoffelijk overschot van Paultje Schoute kreeg op donderdag 20 juni 1940
een definitieve rustplaats op de Algemene Begraafplaats ‘Moscowa’ in Arnhem.


Afbeelding
Arnhemsche Courant, vrijdag 21 juni 1940


Afbeelding
Foto: www.graftombe.nl (19-07-2011)


Reserve 2e Luitenant-vlieger Paul Cornelis SCHOUTE van het Wapen der Militaire Luchtvaart is postuum
onderscheiden, bij Koninklijke Besluit no. 6 van 9 mei 1946, met het VLIEGERKRUIS


Monument Moerdijk

Het monument bij de Moerdijkbrug in Dordrecht is in 1995 opgericht ter nagedachtenis aan de bemanning
van de Fokker T-V “856” bommenwerper en de bemanning van één der begeleidende Fokker G-1’s, die op
13 mei 1940 tijdens een bombardementsvlucht op de Moerdijkbrug om het leven zijn gekomen.

Afbeelding
Foto: www.13mei1940.nl


De namen van de zeven slachtoffers zijn op een plaquette aangebracht.

Afbeelding
Foto: rijnmondimg.regiogrid.nl


Het monument staat sinds 2015 in de berm van het fietspad Zuidzijde in het
verlengde van de Rijksstraatweg te Dordrecht ter hoogte van Willemsdorp.

Elk jaar, op 13 mei, worden bij het monument de zeven slachtoffers herdacht.



(¹) Het registratie nummer van de Fokker G-1 van Paultje Schoute en Hans Lindner is
meermalen gepubliceerd als “315”. Maar de “315” is, blijkens foto’s, door de Duitsers
buitgemaakt. Van enkele Fokker G-1’s is niet precies bekend wat er in de meidagen mee
gebeurde. Voor het toestel van Paultje komen in aanmerking de “320”, “324” en “326”,
met als grootste kanshebber de “320”, omdat de “324”en de “326” voor de mei-dagen op
Waalhaven waren gestationeerd.


Enkele bronnen

"De Fokker G-1 Jachtkruiser", Deel 2
F. Gerdessen e.a.
Uitgeverij Lanasta, Emmen, 2013.

"Nederlandse gesneuvelden in de meidagen 1940"
J.W. de Leeuw.
Uitgeverij Aspekt, Soesterberg 2012.

"De Luchtverdediging mei 1940", Band I en Band II
F.J. Molenaar
Staatsuitgeverij, ’s-Gravenhage, 1970.

oorlogsgravenstichting.nl

www.13mei1940.nl

www.4en5mei.nl

www.delpher.nl

www.anceaux.nl

www.schoute.net

_________________
Alles sal reg kom as ons almal ons plig doen


vr mei 13, 2016 12:00 pm
Profiel
Avatar gebruiker
arwanda1465

Geregistreerd:
za sep 18, 2010 8:40 pm
Berichten: 615
Woonplaats: Ergens in Nederland
Bericht Re: Ter herinnering aan..
Wilhelmus Henricus (Willem) BOOT (28 jaar)

Afbeelding
Foto: Vijf Dolle dagen .... in mei 1940


Geboren zondag 20 augustus 1911 te Zevenbergen (NB)

Zoon van Sebastiaan BOOT en Pieternella BOUWENS

Willem was het 6e kind van de in totaal 12 kinderen

Op vrijdag 23 juni 1939 gehuwd te Zevenbergen met
Elisabeth Henrica (Bets) van GEEL

Afbeelding
Foto: www.familieboot.com

Uit dit huwelijk geboren, op dinsdag 30 april 1940, zoon
Bastiaan Johannes Adriana, roepnaam Sjako


Willem was van beroep straatmaker

Afbeelding
Foto: www.familieboot.com

Woonplaats Zevenbergen


Willem diende als Dienstplichtig Soldaat 1-I-3 R.I. (1e Compagnie Ie Bataljon 3e Regiment Infanterie)

10 mei 1940

Het onderdeel van Willem, 1-I-3 R.I., had gedurende de mobilisatie stellingen betrokken in Vak Schaijk
van de Peel-Raamstelling achter het dorp Mill. In de vroege ochtend van 10 mei 1940, om 04.30 uur,
brak een Duitse pantsertrein met goederenwagons op die plaats door de verdedigingslinie waardoor een
Duits bataljon in de rug van de verdedigers terecht kwam en de strijd aanbond.
Het lukte niet om de binnengevallen vijand terug te dringen. De toestand verergerde dusdanig dat de
legerleiding besloot om de Peel-Raamstelling te ontruimen en terug te trekken op de Zuid-Willemsvaart.
Daar moest men proberen opnieuw weerstand te bieden aan de oprukkende vijand. Veel militairen bleven,
gezien de snelle Duitse opmars, niet aan de Zuid-Willemsvaart maar trokken verder terug via Vught naar
Tilburg, Breda, Roosendaal richting Zeeland. Willem kwam met andere militairen van diverse onderdelen
terecht in Bergen op Zoom waar een detachement Franse troepen aanwezig was die de stad in staat van
verdediging brachten tegen de oprukkende Duitsers. Een deel van de terugtrekkende Nederlandse troepen
waaronder Willem werden ingezet om de Fransen bij de verdediging van de stad te versterken.


In de loop van dinsdag 14 mei openen de Duitsers enkele aanvallen op gedeeltes van de ingerichte
stellingen te Bergen op Zoom.

In het gebied tussen de Moerstraatsebaan en de Zandstraat hielden de Franse en Nederlandse militairen
lange tijd stand in het voorterrein van de Zoomlinie. Zij maakten daarbij gebruik van de beschutting, die
de portieken, voortuinen en zijingangen van de huizen aan de Zandstraat hen te bieden hadden. Op den
duur wordt de druk op het voorterrein te groot en trekken de daar vechtende militairen zich al strijdend
terug achter de Zoomlinie. De druk op deze linie neemt toe door de Duitse aanvallen. Een gedeelte van
de linie, stelling Oost, blijkt in de loop van de middag ontruimt te zijn. Het Duitse mortiervuur wordt
steeds zwaarder. Het ergste is wellicht dat het peloton van de Franse luitenant Sénesse dat de Zuidzijde
Zoom verdedigt, door de gedeeltelijke ontruiming, van stelling Oost, ongedekt komt te liggen. Dat is het
peloton waarbij ook een zevental Nederlandse militairen was ingedeeld. De Franse kapitein Bayard besluit
de stelling te doen ontruimen en naar de stelling Stalenbrug te trekken.

Omtrent die tijd trok de heer B.T. van de Watering, die blokhoofd was bij de luchtbeschermingsdienst,
vanaf de Vismarkt naar zijn standplaats Villa Helena. Onderweg werd hij gewezen op het feit dat er in de
Van Overstratenlaan twee militairen op straat lagen. Het eerste wat Van de Watering deed, was er zorg
voor dragen dat de militairen naar het ziekenhuis gebracht zouden worden. Daarna wilde hij zich naar de
slachtoffers begeven. Hij zag bij de uit betonnen putringen bestaande versperring op de Zoombrug aan
het eind van de Van Overstratenlaan een Duitse militair stond. Deze had een mitrailleur in zijn handen.
Van de Watering vroeg hem toestemming zijn voornemen te mogen uitvoeren. Hij kreeg toestemming
om zich naar de slachtoffers te begeven, maar hij moest wel eerst een vraag beantwoorden. “Wo sind
die Franzosen?”, vroeg de Duitser. Van de Watering sprak de waarheid, toen hij zei dat hij dat niet wist.
Hij ondervond verder geen moeilijkheden. Een der Nederlandse militairen was, althans volgens Van de
Watering, reeds gestorven, terwijl de andere zwaar gewond was. Wie waren nu die slachtoffers?

Hoogstwaarschijnlijk waren het de 22 jarige korporaal J.H. Jongenelen uit Oudenbosch [reeds overleden
om 19.00 uur aan schotwonden-shock] en de 28 jarige soldaat W.H. Boot uit Zevenbergen [zwaar gewond
door schotwonden] beide afkomstig van 1-I-3 R.I.


Twee andere Nederlandse soldaten, die hoogstwaarschijnlijk ook aan het gevecht hebben deelgenomen,
waren gewond geraakt. De verwondingen waren van dien aard dat zij zich in staat bevonden om zich
binnen te werken in het verlaten huis op de hoek Zuidzijde Zoom (nr. 38) en de Van Overstratenlaan.


Het einde van de gevechten

Om ongeveer 18.30 uur op dinsdag14 mei 1940 was er een einde gekomen aan het oorverdovend krijgs-
tumult, dat in het gebied langs en ten noorden van de Zoom minstens vijf uur had aangehouden. De vrij
plotseling ingetreden stilte was een sein voor de burgers, die thuis gebleven waren – en dat waren de
meesten – om uit hun schuilplaatsen te komen ……



Algemeen Burger Gasthuis
Afbeelding
Foto: www.markiezenhof.nl



Willem wordt vanuit de Van Overstratenlaan, zwaar gewond aan zijn linker kaak en het rechterbeen,
per brancard naar het Algemeen Burger Gasthuis aan de Van Dedemstraat gebracht. Op de brancard
spalkt men zijn been. Aan de ernstig verwondde kaak kan men weinig meer doen. Willem is goed bij
kennis en verzoekt zijn vrouw en kind, vader en moeder te doen groeten.
Na te hebben gebeden en te zijn voorzien van de H.H. Sacramenten is Willem gestorven op dinsdag
14 mei 1940 om 20.00 uur



Afbeelding
Foto: www.familieboot.com


Willem wordt de volgende dag, woensdag 15 mei 1940, begraven te Bergen op Zoom op
de RK Begraafplaats, in een militair graf.


Op dinsdag 4 juni 1940 is Willem herbegraven te Zevenbergen op de RK Begraafplaats,
in Vak W - Rij 02 - Graf 35.

Zevenbergen, Links het graf van Willem
Afbeelding
Foto: Zevenbergen 50 jaar bevrijd


Willem heeft, op donderdag 14 oktober 2004, zijn laatste rustplaats gevonden op het Militaire Ereveld
Grebbeberg te Rhenen (UT), in Rij 15 - Graf 31.

Afbeelding
Foto: André Reijniers (01 juni 2014)


Afbeelding
Foto: André Reijniers (31 juli 2011)


Afbeelding
Foto: www.zuidfront-holland1940.nl


Enkele bronnen:

"Nederlandse gesneuvelden in de meidagen 1940"
J.W. de Leeuw.
Uitgeverij Aspekt, Soesterberg 2012.

"Zevenbergen 50 jaar bevrijd", Erfgoed van de levenden
J. de Groot (red.),
Uitgave: Oudheidkundige Kring Zevenbergen, 1994.

"Vijf dolle dagen ....in mei 1940"
Dr. E.G.H. Härtel,
Uitgave: De Geschiedkundige Kring van Stad en Land van Bergen op Zoom, 1984.

"De verdediging van Noord-Limburg en Noord-Brabant, Mei 1940"
V.E. Nierstrasz,
Staatsdrukkerij en Uitgeversbedrijf, 's-Gravenhage 1953.


oorlogsgravenstichting.nl

www.familieboot.com

www.markiezenhof.nl

www.zuidfront-holland1940.nl

_________________
Alles sal reg kom as ons almal ons plig doen


za mei 14, 2016 12:00 pm
Profiel
Avatar gebruiker
arwanda1465

Geregistreerd:
za sep 18, 2010 8:40 pm
Berichten: 615
Woonplaats: Ergens in Nederland
Bericht Re: Ter herinnering aan..
Jan DROST (23 jaar)

Afbeelding
Foto: www.werelate.org


Geboren vrijdag 9 februari 1917 te Leeuwarden (FR)

Zoon van Gerrit DROST en Jantje FEITSMA

Afbeelding
Leeuwarder Courant, zaterdag 10 februari 1917


Oudste zoon van 4 kinderen

Woonplaats Dokkum

Van beroep slager net als zijn vader

Afbeelding
Friesch Dagblad, dinsdag 19 maart 1940

Jan Drost was Dienstplichtig Wachtmeester bij de Artillerie. Gedurende de
mobilisatie/meidagen 1940, was hij gedetacheerd bij de M.C.-II-40 R.I.
(Mitrailleurcompagnie, 2e bataljon, 40e Regiment Infanterie)

Jan was verloofd met Liesbeth (Lies) KORFMAKER

Deze Mitrailleurcompagnie was gelegerd in de omgeving van Cadzand in
West Zeeuwsch-Vlaanderen onder commamndo van de reserve kapitein
Dr. U. Schults. De Mitrailleurcompagnie bestond uit vier secties.
Onbekend is sinds wanneer en bij welke sectie Jan was ingedeeld.

Wel bekend dat het een "wereldreis" moet zijn geweest om anno 1940
vanuit West Zeeuws-Vlaanderen met verlof naar Dokkum te reizen om
zijn verloofde Lies te ontmoeten.

Popke Pruiksma uit Kollum, die in de mobilisatietijd verkering had met
Sippie Korfmaker uit Dokkum. Jan Drost had verkering met een zuster
van Sippie. Zij heette Liesbeth Korfmaker.
Wanneer Jan en Popke met verlof waren, troffen zij elkaar in het huis van
Korfmaker aan de Westersingel in Dokkum. Toevallig waren Popke en Jan
allebei slager. Jans vader was slager in Dokkum en de vader van Popke
was slager in Kollum.



10 Mei 1940

Ingevolge een op 10 mei 1940 te 00.40 uur van de Commandant in Zeeland
(C.Z.), de Schout bij Nacht H.J. van der Stad, ontvangen bevel waren alle op
het kustfront aanwezige onderdelen van 03.00 uur af volledig strijdvaardig,
de kuststellingen werden bezet.

Van 04.00 uur af vertoonden zich bij herhaling Duitse vliegtuigen boven
Zeeuwsch-Vlaanderen en om 04.50 uur werd het Belgische vliegveld bij
Knokke gebombardeerd. De Nederlandse mitrailleurbedieningen openden
herhaaldelijk het vuur op de laag vliegende Duitse toestellen.
Om 08.15 uur ontving de commandant van II-40 R.I. van C.Z. telefonisch
de melding, dat Nederland in oorlog was met Duitsland en dat Engeland,
Frankrijk en België als bondgenoten waren te beschouwen.

Gezien in het begin de relatief rustige oorlogssituatie in West Zeeuwsch-
Vlaanderen kregen de diverse eenheden opdracht zich te verplaatsen naar
gebieden waar de strijd heviger was. Op 11 mei 1940 werden op last van
de C.Z. enige onderdelen aan het bevel van de commandant in Zeeuwsch-
Vlaanderen (C.-II-40 R.I.) onttrokken. Zo werden 1-II-40 R.I. en de aan
deze compagnie toegevoegde sectie zware mitrailleurs in de namiddag per
auto naar Breskens verplaatst en vandaar naar Vlissingen overgezet, waar
inscheping plaats vond op de Prinses Juliana, met als bestemming IJmuiden.

Op 12 mei 1940 om 10.30 uur werd van C.Z. bevel ontvangen twee secties
van M.C.-II-40 R.I. en andere troepen te Breskens in te schepen.
Deze onderdelen werden ter versterking ingezet op Zuid-Beveland nabij de
Zanddijkstelling en de Kanaalstelling ter verdediging van Walcheren.

Jan is ingedeeld bij een van deze twee secties en maakt vanuit Breskens
de oversteek naar Vlissingen waar de troepen in de avond 13 mei 1940
aankomen.

Op 14 mei 1940 zijn de troepen aangekomen aan de noordkust van Zuid-
Beveland en aanwezig in het vak van III-40 R.I. nabij Wemeldinge om
daar een eventuele omtrekkende beweging en/of landing op de noordkust
van Duitse troepen af te slaan. Nog dezelfde dag worden de troepen weer
(terug) verplaatst in de Zanddijkstelling gezien de ophanden zijnde Duitse
aanval die op 15 mei 1940 in de ochtend plaats zal vinden.

Onduidelijk is waar en wanneer Jan, op woensdag 15 mei 1940, gewond is
geraakt en het tijdstip van zijn overlijden. Vermoedelijk is hij tijdens een
luchtaanval bij Kapelle, aan het kanaal door Zuid-Beveland, gewond geraakt
en op dezelfde dag in het ziekenhuis te Goes aan zijn verwondingen overleden.

Jan wordt op zaterdag 18 mei 1940 op de NH begraafplaats te Goes begraven
in een militair graf.

Afbeelding
Leeuwarder Nieuwsblad, dinsdag 28 mei 1940

Jan is de enige militair uit Dokkum die gesneuveld is gedurende de meidagen

Reden genoeg voor de gemeenteraad om de kosten van zijn herbegrafenis in
Dokkum en het de kosten van zijn graf vanuit de gemeente te bekostigen.

Afbeelding
Afbeelding
Leeuwarder Nieuwsblad, donderdag 22 augustus 1940

De ouders van Jan doen in een krant van Zeeland een oproep om de persoonlijke
zaken hij bij zich droeg op het moment van overlijden terug te krijgen. Of deze
oproep resultaat heeft gehad is onbekend.

Afbeelding
De Zeeuw, Dagblad voor de Provincie Zeeland, donderdag 19 september 1940


Jan Drost wordt op zaterdag 15 november 1940, onder grote belangstelling in
zijn woonplaats Dokkum herbegraven.

Afbeelding
Afbeelding
Leeuwarder Nieuwsblad, maandag 18 november 1940


Op zaterdag 7 december 1940 wordt er op
het graf van Jan een monument onthuld

Afbeelding
Foto: Oorlogsgravenstichting (2007)

Afbeelding
Afbeelding
Nieuwsblad van Friesland, woensdag 11 december 1940


Monument te Dokkum

De naam van Jan komt voor op het oorlogsmonument op de Noorderdwinger
in Dokkum

Afbeelding
commons.wikimedia.org = Baykedevries (09-02-2013)


Straatnaam te Dokkum

Naar Jan Drost is een straat in de wijk Ooilanden in Dokkum vernoemd

Afbeelding
Google Street View, augustus 2010


Enkele bronnen:

"Nederlandse gesneuvelden in de meidagen 1940"
J.W. de Leeuw.
Uitgeverij Aspekt, Soesterberg 2012.

"Een laatste saluut", Fryslân in de oorlog
J. Kooistra
Uitgeverij PENN, Leeuwarden, 2005

"De strijd in Zeeland, Mei 1940"
C.D. Kamerling.
Staatsdrukkerij en Uitgeversbedrijf, 's-Gravenhage 1954.


krantenbankzeeland.nl

oorlogsgravenstichting.nl

www.4en5mei.nl

www.delpher.nl

_________________
Alles sal reg kom as ons almal ons plig doen


zo mei 15, 2016 12:00 pm
Profiel
Avatar gebruiker
arwanda1465

Geregistreerd:
za sep 18, 2010 8:40 pm
Berichten: 615
Woonplaats: Ergens in Nederland
Bericht Re: Ter herinnering aan..
Klaas Brouwer (36 jaar)

Afbeelding
=== Nog geen foto beschikbaar ===


Geboren donderdag 21 mei 1903 te Groningen

Zoon van Jan BROUWER en Duifke BOERSMA

Afbeelding
Nieuwsblad van het Noorden, dinsdag 26 mei 1903


Op zaterdag 24 mei 1930 te Odoorn (DR) gehuwd met Stofferina van DIJK

Afbeelding
De Noord-Ooster, dinsdag 3 juni 1930


Klaas Brouwer is administratief ambtenaar bij de gemeentepolitie te Groningen

Afbeelding
Nieuwsblad van het Noorden, zaterdag 2 januari 1931


Klaas is naast zijn werk bij de politie tevens reserve Kapitein der Infanterie en
gedurende de mobilisatie 1939 - 1940 is hij commandant van M.C.-II-25 R.I.
Deze mitrailleur compagnie is opgesteld in Groep Utrecht van het "Oostfront"
(Nieuwe Hollandse Waterlinie) van de "Vesting Holland".


Meidagen 1940

Gezien de ontwikkelingen - met name de inzet van Duitse parachutisten en
luchtlandingstroepen - in het westen van Nederland gedurende de meidagen
1940, was het noodzakelijk om diverse (reserve) troepen ter versterking in
de richting Rotterdam en Den Haag te vervoeren. Hiervoor werden o.a.
troepen aangewezen van de zogenaamde Legerkorpsreserve uit de Grebbelinie
en later ook uit de bezettingstroepen van het Oostfront van de Vesting Holland.


Op 11 mei 1940, circa 12.00 uur werd er opdracht gegeven om, voor de 3e maal,
versterkingen naar Rotterdam te sturen bestaande uit twee bataljons infanterie en
een motor-batterij artillerie. Tot deze versterking behoorde II-25 R.I., inclusief de
mitrailleur compagnie. Het bataljon dat over een vrij groot oppervlak was opgesteld
in de Groep Utrecht moest eerst worden verzameld. Voor het vervoer van II-25 R.I.
was aangewezen 2-IV Aut.Bat. (2e Compagnie, IV Auto Bataljon) dat was gelegerd
te Hilversum. Bij het verstrekken van de vervoeropdracht is niet meegedeeld, dat
het te vervoeren bataljon zich in de Groep Utrecht bevond, met het gevolg dat de
Auto Compagnie op 11 mei ten 14.30 uur opdracht ontving naar Gouda te rijden
met 90 auto's en 12 bussen van de Gooise Tram. Om 16.30 uur kwam de Auto
Compagnie te Gouda aan, waar het bevel werd gegeven terug te rijden naar Utrecht
om het te vervoeren bataljon op te halen. Hierdoor ontstond grote vertraging.
Te Utrecht moesten de onderdelen van het bataljon worden opgehaald in de forten
Vechten, Rijnauwen, Biltstraat, 't Hemeltje en in de Kromhoutkazerne, wat weer tot
vertraging aanleiding gaf.


Op zondag 12 mei 1940 om circa 07.30 uur kwam II-25 R.I. aan te Rotterdam en
kreeg het de opdracht om het Maasfront te bezetten in het Maasvak Keilehaven -
Leuvehaven, met 1e compagnie van Keilehaven tot Schiemond, 2e compagnie van
Schiemond tot Parkhaven, 3e compagnie op de Parkkade, Westerkade en Willems-
kade. De mitrailleur compagnie werd ter ondersteuning in het gehele vak opgesteld.

Klaas Brouwer raakte op de 12e mei 1940 zwaar gewond, gelijktijdig met korporaal
Wiebe Adema, op de hoek Kruiskade - Westersingel tijdens een bombardement op
station Delftsche Poort rond het middaguur.

De Duitse bombardementen worden niet met grote nauwkeurigheid uitgevoerd.
Geen van de beoogde doelen wordt direct geraakt. De bommen die zijn bedoeld
voor het station Delftsche Poort vallen net te vroeg, waardoor ze terechtkomen
op de Kruiskade en de Diergaarde.


De mitrailleurcompagnie was daar op dat moment in opmars voor het innemen van
posities aan het Maasfront. Klaas wordt zwaar gewond overgebracht naar het zieken-
huis op de nabij gelegen Coolsingel. Tijdens het bombardement van Rotterdam op
14 mei 1940 circa 13.30 uur werd het ziekenhuis ondanks een groot rood kruis op
het dak zwaar beschadigd. De patiënten konden maar ternauwernood worden naar
elders worden geëvacueerd.

Klaas Brouwer overleed aan zijn verwondingen in het gemeentelijk Armenhuis aan
de Oostervantstraat te Rotterdam - een geimproviseerd hospitaal - op 16 mei 1940.

Hij werd op donderdag 16 mei 1940 begraven te Rotterdam op de Algemene
Begraafplaats Crooswijk in vak P in een noodgraf

Op donderdag 23 mei 1940 wordt Klaas herbegraven op Crooswijk in vak P,
drielagen graf, 13-III


Afbeelding
Nieuwsblad van het Noorden, woensdag 22 mei 1940


Afbeelding
Nieuwsblad van het Noorden, donderdag 23 mei 1940


Klaas Brouwer heeft uiteindelijk zijn laatste rustplaats gevonden op
Crooswijk op het Militaire Erehof in Vak P, Rij, 2, Graf 87

Afbeelding
Foto: Oorlogsgravenstichting


Afbeelding
De Noord-Ooster, dinsdag 18 juni 1940


Klaas Brouwer is de eerste die door de gemeente Groningen werd opgenomen in het Gulden Boek.
Inschrijving in dit boek, ingesteld in 1940 tijdens het 900-jarig bestaan van de stad Groningen,
kan worden beschouwd als de hoogste vorm van waardering, gelijkwaardig aan het ereburgerschap.

Afbeelding
Foto: gemeente.groningen.nl


De naam van Klaas Brouwer staat op de het oorlogsmonument in het politiebureau te Groningen.
Het monument is een natuurstenen plaquette met daarop een reliëf van een gebogen man.

Het monument hing eerst in het oude Hoofdbureau van Politie aan het Martinikerkhof te Groningen.
Thans hangt in het politiebureau aan de Rademarkt 27.

Afbeelding
Foto: www.4en5mei.nl (I.C. Brouwer)


Enkele bronnen:

"Rotterdam Frontstad 10 – 14 mei 1940"
G. Groeneveld
Uitgeverij Vantilt, Nijmegen 2016.

"Nederlandse gesneuvelden in de meidagen 1940"
J.W. de Leeuw.
Uitgeverij Aspekt, Soesterberg 2012.

"De strijd om Rotterdam, Mei 1940"
V.E. Nierstrasz.
Staatsdrukkerij en Uitgeversbedrijf, 's-Gravenhage 1952.


alledrenten.nl

allegroningers.nl

gemeente.groningen.nl

oorlogsgravenstichting.nl

www.4en5mei.nl

www.delpher.nl

www.zuidfront-holland1940.nl

_________________
Alles sal reg kom as ons almal ons plig doen


ma mei 16, 2016 12:00 pm
Profiel
Avatar gebruiker
arwanda1465

Geregistreerd:
za sep 18, 2010 8:40 pm
Berichten: 615
Woonplaats: Ergens in Nederland
Bericht Re: Ter herinnering aan..
Levinus (Finus) DAANE (28 jaar)

Afbeelding
=== Nog geen foto beschikbaar ===


Geboren op zaterdag 30 maart 1912 te Yerseke, Zuid-Beveland (ZL)

Afbeelding
Nieuwe Zeeuwsche Courant, zaterdag 6 april 1912

Zoon van Marinus Joos DAANE en Janna Forra PAAUWE


Finus was oesterkweker van beroep


Op donderdag 12 mei 1938 gehuwd met Dina de RIJKE te Wemeldinge (ZL)

Afbeelding
Middelburgsche Courant, zaterdag 14 mei 1938


Finus was als Dienstplichtig Soldaat ingedeeld bij 2-III-38 R.I.
(2e Compagnie, IIIe Bataljon, 38e Regiment Infanterie)

Op 10 mei 1940 lag de 2e compagnie op Zuid-Beveland nabij Kruiningen tussen
de Bathstelling en de Zanddijkstelling in. Na het uitbreken van de vijandelijkheden
heeft de 2e compagnie stellingen betrokken in het noordelijke vak van de Zanddijk-
stelling nabij Yerseke. Na de val van de voorliggende Bathstelling volgde een aan-
val op de Zanddijkstelling, die in de avond van 15 mei bezweek. De troepen trokken
zich terug op de daarachter gelegen Kanaalstelling, die niet als stelling was ingericht,
maar ook verder richting Walcheren. Waarschijnlijk is een deel van de 2e compagnie
met ook Finus daarbij tijdens deze terugtocht overgestoken via Noord-Beveland naar
Schouwen-Duivenland en zo in de omgeving van Zierikzee terechtgekomen.


Zierikzee

Vrijdagmorgen, 17 mei 1940

Reeds vroeg in de morgen worden de bewoners gewekt door het geknal van
geweer- en mitrailleurschoten in de omgeving van de stad. Een ieder voelt zich
wat angstig, maar men denkt: de soldaten hebben zeker een“bijzondere oefening”.
Maar het schieten houdt aan en men ziet de Hollandse militairen door de straten
sluipen. Intussen passen enkele manschappen van het Vrijwillig Landstormkorps
Vaartuigendienst op de Nieuwe Haven de tactiek van de “verschroeide aarde” toe,
door een aantal aldaar gemeerd liggende schepen in brand te steken en tot zinken
te brengen. Zwarte rookwolken stijgen hoog de lucht in. Het geweer- en mitrailleur-
vuur duurt inmiddels voort en men hoort nu zelfs het fluiten van kogels, welke over
de stad vliegen. Al spoedig dringt het tot velen door, dat er iets bijzonders gaande
is en kort daarop hoort men dan ook, dat er Duitsers rond en zelfs in de stad zijn.
Bewoners van de Oude Haven zien intussen Duitsers op motorrijwielen of lopend
de stad binnenkomen. Maar de nog overvallen Hollandse militairen, die in feite niet
voldoende op de hoogte zijn met de werkelijke situatie, weren zich dapper en
vuren uit alle macht op de aanrukkende vijand. Van achter de pilaren in “De Beurs”
beschieten zij de vijandelijke soldaten, die door de straat komen. Een op de hoek
van het Vischslop verschijnende Duitse militair wordt neergeschoten en blijft dodelijk
gewond liggen.

Helaas wordt echter ook een Hollandse militair dodelijk getroffen en wel op de hoek
van de Nieuwe Boogerdstraat – Nieuwe Haven. Het is de soldaat Levinus Daane,
geboren op 30 maart 1912, afkomstig uit Yerseke. Zijn naam zal in onze gedachten
blijven voorleven, omdat hij viel bij de verdediging van onze stad en wij brengen
hem dan ook alsnog vanaf deze plaats onze eerbiedige hulde.


Ondanks het taaie verzet van onze soldaten blijkt het niet mogelijk te zijn de vijand
tegen te houden en omstreeks 8.00 uur wordt het vuren gestaakt. Zierikzee is nu in
Duitse handen!

Spoedig ziet men overal groepjes Hollandse militairen aankomen met de handen
omhoog, ze zijn thans krijgsgevangenen. Ze worden allen naar de “Zelke” gebracht,
vanwaar ze de andere dag verder worden getransporteerd. Welk een droeve dag is
de 17e mei 1940 voor Zierikzee. Onze eigen soldaten zitten in krijgsgevangenschap,
terwijl vijandelijke militairen door de straten patrouilleren. Zij, die dit alles hebben
meegemaakt, zullen het wel nimmer vergeten. Zij kunnen zich ongetwijfeld nog ge-
makkelijk de boeventronies der bezetters voor de geest halen. Vanuit de Stadhuis-
toren ziet men intussen de Duitsers met motorrijwielen over de Westhavendijk rijden,
terwijl zij het havenhoofd ook benaderen vanaf de zeedijk bij Cashoek. De bezetting
van het havenhoofd kost echter niet veel moeite, aangezien de Hollandse militairen
het reeds enige dagen tevoren hebben verlaten.
Zo is dan Zierikzee door de Duitse troepen bezet.

Vrijdag 17 mei 1940: een historische dag voor deze stad …..


Finus Daane is overleden op vrijdag 17 mei 1940 ten 05:30 uur
te Zierikzee

Hij werd dezelfde dag begraven op de Algemene Begraafplaats
te Zierikzee in een militair graf

Finus heeft op zaterdag 25 mei 1940 op de Algemene Begraaf-
plaats aan de Molenlaan te Yerseke in Vak 9, Graf 74 zijn laatste
rustplaats gevonden.

Afbeelding
Foto: www.online-begraafplaatsen.nl


Enkele bronnen:

"Nederlandse gesneuvelden in de meidagen 1940"
J.W. de Leeuw.
Uitgeverij Aspekt, Soesterberg 2012.

"De strijd in Zeeland, Mei 1940"
C.D. Kamerling.
Staatsdrukkerij en Uitgeversbedrijf, 's-Gravenhage 1954.

"Zierikzee tijdens de oorlogsjaren 1940 – 1945"
L.A. Verburg
Uitgave: N.V. Drukkerij v/h Lakenman & Ochtman, Zierikzee, 1945


krantenbankzeeland.nl

oorlogsgravenstichting.nl

www.online-begraafplaatsen.nl

_________________
Alles sal reg kom as ons almal ons plig doen


di mei 17, 2016 12:00 pm
Profiel
Avatar gebruiker
arwanda1465

Geregistreerd:
za sep 18, 2010 8:40 pm
Berichten: 615
Woonplaats: Ergens in Nederland
Bericht Re: Ter herinnering aan..
Adolf Johan RÖVEKAMP (19 jaar)

Afbeelding
=== Nog geen foto beschikbaar ===


Geboren vrijdag 10 december 1920 te Pematang Siatar, Sumatra (NOI)

Zoon van Anton RÖVEKAMP en Komiwier MISAKI

Woonde bij zijn pleegouders in Blaricum (NH)

Student eerstejaars sociale geografie aan de Universiteit van Amsterdam


Adolf was tijdens de mobilisatie en meidagen als Dienstplichtig Korporaal
ingedeeld bij 2 - 9 Afdeling Depot Motor Artillerie te Woerden (ZH)


Woerden 10 mei 1940

04.00 uur
Mededeling van de telefoonwacht ontvangen dat vreemde vliegtuigen over
Woerden vliegen en worden beschoten. Verder dat bericht was ontvangen
dat Duitse troepen onze grenzen hadden overschreden.

04.05 uur
Cdt’n. 9e en 11e Afdeling ingelicht; de bezetting van de mitrailleur op de H.B.S.
ingesteld. Op de wegen naar Linschoten, Kamerik, Leidse en Utrechtsestraatweg
wachten geplaatst. Het gehele Depot doen wekken en geconsigneerd in de
gebouwen. Patronen uitreiken. Cdt. Luchtbeschermingsdienst gewaarschuwd.


± 04.00 uur
Alarm!. De vijandelijkheden met Duitsland zijn aangevangen. Verschijnen van
vele vijandelijke vliegtuigen boven Woerden. Uitzetten van posten Utrechtse-
straatweg – v.d. Valk Boumanlaan – Station - Blokpost 8 en Kattebroek.
Detachement van 50 man bij viaduct Linschoterweg. Posten in omgeving van
Wilhelminaschool en Oudelandscheweg.
Op H.B.S. lichte mitrailleur (de enige bij het Depot Motor Artillerie aanwezige)
opgesteld. ter bestrijding van laagvliegende vliegtuigen.


08.50 uur
Melding van het vermoedelijk landen van parachutisten richting Linschoten.
Een vrachtauto met 1 vaandrig en 20 man ter onderzoek uitgezonden.

09.00 uur
Duitse vliegtuigen trachten te landen op de betonweg Utrecht - Den Haag.
Een detachement van 1 vaandrig 1 sergeant en 20 korporaals naar deze
weg gezonden om nabij viaduct stelling te nemen om landingen tegen te gaan.

10.00 uur
Het detachement op de betonweg gecontroleerd. Zijn goed opgesteld en gedekt.
Geen verdere landingspogingen uitgevoerd.

10.20 uur
De Afd. Cdt’n. opgedragen het maken van schuilloopgraven met behulp van o.a.
balen stro.

10.30 uur
Een gevangen genomen Duitse Officier en 3 Duitse Onderofficieren ondervraagd.
Werden door een Nederlands vliegtuig brandend naar beneden geschoten.
De Officier gevangen gezet in de H.B.S., de 3 anderen aan de gemeente politie
ter insluiting overgegeven.

11.35 uur
Een Duits vliegtuig, laag overvliegend, door mitrailleur van Depot Motor Artillerie
beschoten. Dit vliegtuig bij Vleuten brandend naar beneden gestort, vermoedelijk
door vuur uit Lu.A. geschut getroffen.


± 12.00 uur
Bij de lichte mitrailleur ingedeelde sergeant van Loon treft een vijandelijk vliegtuig,
dat bij Veldhuizen brandend neerstort.
Een G-1 schiet een Duits vliegtuig in brand. De bemanning bestaande uit één
Officier en 3 Onderofficieren worden krijgsgevangen gemaakt. De Officier (de 1e
luitenant Florin) bij 2-9 Depotafdeling gevangen gezet, de Onderofficieren op het
politiebureau.



13.00 uur
De betonweg Utrecht - Leiden gebombardeerd.

13.15 uur
Bericht dat 4 korporaals van het bewakingsdetachement betonweg zijn gewond.
De Geneeskundige dienst gewaarschuwd om hulp te verlenen.


± 14.00 uur
Bomaanval op viaduct Linschoterweg. 5 man van het detachement Klatt
(dpl. korporaals Slump, Rövekamp, van Herk, van de Kamp en Harteveld) gewond,
waarvan de eerste 4 genoemde ernstig. (Rövekamp inmiddels overleden).
Een patrouille uitgezonden naar een neergeschoten vijandelijk vliegtuig bracht
daaruit enige kaarten, aantekeningen en onderdelen van een mitrailleur mee.
De bemanning was om het leven gekomen.


14.00 uur
Er blijken 4 korporaals vrij ernstig te zijn gewond, 1 minder ernstig. Deze worden
vervoerd naar ziekenzaal Woerden. Militair Hospitaal Utrecht gewaarschuwd,
deze zal een chirurg zenden. De korporaals voorlopig verbonden door Officier
van Gezondheid Sauer en Kühler. Vrachtauto om 08.50 uitgezonden meldt zich
terug. Niets waargenomen


Uit het “Oorlogsdagboek Depot Motor Artillerie”
Commandant: Majoor de Pauw
27 mei 1940

Uit het “Oorlogsdagboek 9e Depotafdeling Depot Motor Artillerie”
Commandant: W.L.A. du Calliée Muller
28 mei 1940



Adolf RÖVEKAMP overleed aan zijn verwondingen, mitrailleurschoten in de buik,
op zaterdag 18 mei 1940, ten 08.30 uur, in het ziekenhuis te Woerden

Afbeelding
Algemeen Handelsblad, maandag 20 mei 1940


Adolf heeft dinsdag 21 mei 1940 zijn laatste rustplaats gevonden op
de Algemene Begraafplaats aan de Woensbergweg 11 te Blaricum (NH)
in Cirkel 19

Afbeelding
Foto: Oorlogsgravenstichting


Enkele bronnen:

"Nederlandse gesneuvelden in de meidagen 1940"
J.W. de Leeuw.
Uitgeverij Aspekt, Soesterberg 2012.

"Een kwetsbaar centrum van de geest",
De Universiteit van Amsterdam tussen 1935 en 1950.
P.J. Knegtmans
Uitgave: Amsterdam University Press, Amsterdam 1998


oorlogsgravenstichting.nl

www.delpher.nl

_________________
Alles sal reg kom as ons almal ons plig doen


wo mei 18, 2016 12:00 pm
Profiel
Avatar gebruiker
arwanda1465

Geregistreerd:
za sep 18, 2010 8:40 pm
Berichten: 615
Woonplaats: Ergens in Nederland
Bericht Re: Ter herinnering aan..
Pieter de BRUIN (26 jaar)

Afbeelding
Foto: Oorlogsgravenstichting


Geboren zondag 1 februari 1914 te Gouderak (ZH)

Zoon van Machiel de BRUIN en Maria BLANKEN

Afbeelding
Foto: Oorlogsgravenstichting


Pieter diende als Dienstplichtig Soldaat bij 1-I-3 R.I. (1e Compagnie, Ie Bataljon, 3e Regiment Infanterie)

Het onderdeel van Pieter was gelegerd in de "Peel-Raamstelling" in Vak Schaijk net achter het dorp
Mill in Noord-Brabant. In de vroege ochtend van 10 mei 1940, om circa 04.30 uur, brak een Duitse
pantsertrein gevolgd door een goederentrein bij Mill door de verdedigingslinie waardoor een bataljon
infanterie in de rug van de verdedigers terecht kwam en de strijd aanbond met de bezetting van de
kazematten en bij behorende loopgraven.

Afbeelding
Kaart: www.zuidfront-holland1940.nl

Na de ontlading van het bataljon reed, na het omrangeren, de pantsertrein terug in de richting Gennep,
maar kwam ter hoogte van de Nederlandse stelling in aanraking met de inmiddels door de Nederlandse
verdedigers alsnog gestelde aspergeverspering. De trein ontspoorde en liep danige schade op, waarbij
ook enkele wagons in het defensiekanaal vielen.

Afbeelding
Foto: www.spiegel.de

Afbeelding
Foto: www.mill.nl

Tijdens het ontstane gevecht tegen Duitsers uit de pantsertrein en goederentrein is Pieter in de omgeving
van de spoorlijn gewond geraakt. Na het einde van de strijd is Pieter gewond afgevoerd naar het circa 55
kilometer verder gelegen Duitse Hamb, bij Geldern, Provinz Rheinland, en daar opgenomen in het Reserve
Feldlazarett.

In dit Feldlazarett is Pieter de Bruin op woensdag 22 mei 1940 overleden aan zijn verwondingen.



Pieter is op zaterdag 25 mei 1940 begraven in naburige Kapellen, Kreis Geldren,
Provinz Rheinland, Duitsland op het kerkhof in veld II, rij 3,graf 1.


Afbeelding
Schoonhovensche Courant, woensdag 26 juni 1940

Afbeelding
Schoonhovensche Courant, vrijdag 28 juni 1940


Afbeelding
Schoonhovensche Courant, vrijdag 28 juni 1940


Op zaterdag 24-8-1940 werd Pieter herbegraven te Gouderak op de Algemene Begraafplaats in vak A graf 6


Afbeelding---Afbeelding
Schoonhovensche Courant, maandag 26 augustus 1940


Afbeelding

Afbeelding
Foto's: Oorlogsgravenstichting


Enkele bronnen:

"Nederlandse gesneuvelden in de meidagen 1940"
J.W. de Leeuw,
Uitgeverij Aspekt, Soesterberg 2012.

"De verdediging van Noord-Limburg en Noord-Brabant, Mei 1940"
V.E. Nierstrasz,
Staatsdrukkerij en Uitgeversbedrijf, 's-Gravenhage 1953.


oorlogsgravenstichting.nl

kranten.samh.nl

www.zuidfront-holland1940.nl

_________________
Alles sal reg kom as ons almal ons plig doen


zo mei 22, 2016 12:00 pm
Profiel
Avatar gebruiker
arwanda1465

Geregistreerd:
za sep 18, 2010 8:40 pm
Berichten: 615
Woonplaats: Ergens in Nederland
Bericht Re: Ter herinnering aan..
Augustinus Antonius (August) PIJNENBURG (47 jaar)

Afbeelding
Foto: Gedenkboek LAD en LWD

Geboren maandag 20 februari 1893 te Alphen en Riel (NB)

Zoon van Antonius Wilhelmus PIJNENBURG en Anna HUIJBEN

Op dinsdag 3 augustus 1926 treedt August in het huwelijk,
te Alphen en Riel, met Maria Johanna Ida van OOSTERHOUT

Uit dit huwelijk 7 kinderen

Op woensdag 12 januari 1938 komt Maria te overlijden

August is uitbater van plaatselijke café “De Stad Londen” en tevens postduiven
liefhebber. Ook is August vrijwilliger van de Luchtwachtpost Alphen. Vrijwilligers
van de luchtwachtposten deden in militair uniform een ongewapende dienst op de
hoge gebouwen in de omgeving om telefonische melding te maken van naderende
vijandelijke vliegtuigen. De aangesloten vrijwilligers waren vaak oud militairen, maar
ook burgers die naast hun huidige baan als slager, bakker, schilder etc., enige uren
per dag het luchtruim bewaakten tegen indringers. Bij een oefening kreeg de groep
vrijwilligers van de luchtwachtpost een rijksdaalder als vergoeding. Dat bedrag werd
meestal in de vorm van sigaren en bier in het café van August “soldaat” gemaakt.


Afbeelding
Nieuwe Tilburgsche Courant, donderdag 18 januari 1940


De mobilisatie van het gehele korps Luchtwachtdienst vond plaats in april 1939 en in
september van dat jaar functioneerde de dienst zoals dat in oorlogstijd min of meer
de bedoeling zou zijn. In het gehele land trotseerden de vrijwilligers, ook in Alphen,
nachtenlang de winterkou op kerktorens, hoge daken en op heuvels gebouwde uitkijk-
posten.

Luchtwachters in actie
Afbeelding
Foto: www.75jaarslagomdegrebbeberg.nl


Vrijdag 10 mei 1940, al in de zeer vroege ochtend hebben de luchtwachters het druk
met het uitoefenen van hun taak. Honderden Duitse bommenwerpers en transport-
toestellen schenden het Nederlandse luchtruim. De meldingen van de luchtwachters
uit het gehele land komen tezamen op de drie Hoofdluchtwachtbureau’s en op het
Centraal Luchtwachtbureau te ‘s-Gravenhage.

Door de snelle opmars van de Duitsers in de buitengebieden werd ook het meldings-
gebied van de Luchtwachtdienst steeds kleiner. Het aantal luchtwachtposten, dat nog
kon melden, werd steeds minder. Gehoorzaam aan de gegeven consignes trokken de
luchtwachters, waar dit maar enigszins mogelijk was, terug op de nog niet bedreigde
plaatsen, waar nieuwe luchtwachtposten werden opgericht.

Zondag 12 mei 1940, eerste Pinksterdag, tevens Moederdag. Om 1 uur in de nacht
worden de luchtwachters uit Alphen gewekt. De commandant deelt hun mee dat de
telefoonverbinding met het Groepsbureau te Breda is verbroken. Er valt vanuit hun
post te Alphen niets meer te melden. De luchtwachters krijgen opdracht zich per
fiets naar Breda te verplaatsen en zich daar te melden.


Die eerste nacht valt de groep al snel uiteen. De ene helft verdwaalt in het bos bij
Chaam en wordt door een toevallig passerende kapitein terug naar huis gestuurd,
de andere helft krijgt onderweg van weer een andere officier orders de koers te
verleggen naar Hoogerheide. Twee van hen, August Pijnenburg en Frans Horevoorts
die ‘door bandenpech waren achtergesukkeld’, raken de groep kwijt maar komen die
dag wel als enigen in Hoogerheide aan. In dit dorp vlakbij de vliegbasis Woensdrecht
nemen zij vanaf de plaatselijke kerktoren nog minimaal twee nachten de luchtwacht-
dienst waar. Pijnenburg maakt van de gelegenheid gebruik om op 13 mei drie van zijn
kinderen te bezoeken op een kostschool in het nabijgelegen Huijbergen. Pijnenburg, op
dat moment 47 jaar, heeft grote twijfels. Zijn vrouw is twee jaar daarvoor gestorven en
zijn zeven kinderen zullen als wezen opgroeien indien hem iets overkomt. Uiteindelijk
overtuigen de katholieke broeders die de kostschool bestieren hem ervan dat hij geen
keus heeft; als hij weigert loopt hij de kans de kogel te krijgen wegens desertie. In die
dagen waren berichten in de krant verschenen dat een dergelijk standrechtelijk vonnis
in Breda in enkele gevallen daadwerkelijk was voltrokken.

Laatste bericht van August Pijnenburg aan zijn familie (13 mei 1940).

Afbeelding
Afbeelding
Foto: Luchtwachtgroep Alphen (N.Br.)

Op 14 mei komt Pijnenburg in de ochtend een laatste maal langs op de kostschool om
afscheid te nemen van zijn kinderen. Daarna fietsen hij en Horevoorts verder richting
Zeeuws-Vlaanderen. In Sas van Gent zien ze hun dorpsgenoten weer, die na een over-
nachting in een schuur bij Meer, via Wuustwezel en Putte naar Antwerpen zijn gefietst.
De chaos onderweg was groot; de weg van Antwerpen naar Breda was vol met vluchte-
lingen uit Breda op weg naar het zuiden en Franse troepen die noordwaarts trokken.


De reis gaat nog steeds verder westwaarts. Op 15 mei komt men in het grensdorpje
Retranchement nabij Sluis in Zeeuws-Vlaanderen. Hier volgt inkwartiering en in dit
laatste stukje nog onbezette Nederland wordt ’s-avonds, rond 18.30 uur ook nog
Prins Bernhard gesignaleerd.

Prins Bernhard te Sluis 15-16 mei 1940
Afbeelding
Foto: www.jansiebelink.nl

Op donderdag 16 mei ontvangen de luchtwachters hun eerste militaire exercitie en
doen zelfs patrouillediensten en te Groede doen ze luchtwachtdiensten op 17 mei.
De toestand in Zeeuws-Vlaanderen verslechtert met de dag en vele plaatsen worden
ontruimd. Op 18 mei volgt het bevel om zich naar Damme in België te verplaatsen.
Vandaar gaat het naar Oostende en Oudenburg en door naar de West-Vlaamse kust-
plaats De Panne, vlak aan de grens met het Franse Duinkerken. Hier vinden ze op
zondag 19 mei onderdak in de leegstaande Villa Donny vlak aan het strand.
De mannen uit Alphen zijn dan een week onderweg op hun fietsen met bepakking
en postduiven en hebben circa 500 km afgelegd.


Afbeelding
Foto: www.depannetheek.be


Een luchtwachter uit Terneuzen, zondag 19 mei 1940:

"We trappen door op onze fietsen naar De Panne.
Geweldige files auto’s met vluchtelingen bewegen zich, langs de brede boulevard
door de duinen, in de richting van de Franse grens. Terzijde van de weg ligt een
complete uitrusting van een Hollands soldaat, die vermoedelijk een burgerkostuum
heeft kunnen bemachtigen. De broodzak pikken we in, aangezien deze doelmatiger
is dan de aktetas, die we bij ons hebben. Nog vóór negen uur zitten we in De Panne
achter een kopje koffie de andere jongens op te wachten, die nog per vrachtauto
achterop moeten komen. Omstreeks elf uur is het hele stelletje weer compleet.

De hele luchtwachterskolonie wordt ondergebracht in Villa Donny, welke tijdens
het badseizoen voor pension wordt gebruikt en waar we ons eindelijk eens heerlijk
kunnen wassen. We zijn niet te vroeg op onze bestemming. Door het vele fietsen
van de laatste twee dagen hebben we onze “rechter achterwang” doorgereden en
zijn werkelijk blij van de zich bij ons bevindende verpleegster een beetje zalf te
kunnen krijgen.
Vanaf de Villa hebben we een ruim uitzicht over de Noordzee en West-Vlaanderen,
terwijl we met het blote oog Duinkerken duidelijk kunnen zien liggen. In het gebouw
is aan elke post een ruime kamer toegewezen. Meubilair is nergens aanwezig. Zelfs
geen stoel om op te zitten. We eten en slapen op de vloer. We zijn hier bijeen met
de manschappen van de posten Breda, Roosendaal, Bergen op Zoom, Hoogerheide,
Waalwijk, Zundert, Alphen (NB) en Terneuzen.
We zijn dus de enige Zeeuwen in het grote gezelschap."



Op maandag 20 mei staat iedereen vroeg in de morgen “gepakt en gezakt” klaar om
verder te reizen via Duinkerken. De grens blijft echter gesloten en men kan dus niet
vertrekken. Zo blijft hun waarschijnlijk de ramp met het s.s. Pavon bespaard. Op dit
schip vertrekken op 20 mei in de avond, circa 1500 Nederlandse militairen, waaronder
ook luchtwachters. Het schip wordt gebombardeerd waardoor er circa 52 Nederlanders
het leven laten.

Op dinsdag 21 mei vetrekken de luchtwachters naar het twee kilometer noordelijk
gelegen kustdorp Sint Idesbald. De mannen slapen de eerste nacht op stoelen in een
café. De volgende dag vinden ze onderdak in een kasteeltje aan het strand, net buiten
het dorp. De navolgende dagen zijn er geen verplaatsingen voor de luchtwachters. Men
heeft een rustdag en op vrijdag 24 mei is het grote wasdag. Het is de in deze periode
een komen en gaan van Engelse troepen die via Duinkerken en De Panne naar Engeland
trachtten over te steken. De Duitse Luftwaffe is nadrukkelijk aanwezig en voert meerdere
keren in het inschepingsgebied diverse bombardementen uit, met alle gevolgen van dien.
Ook vallen er op maandag 27 mei enige brandbommen op circa 50 meter van het kasteeltje
waar de luchtwachters hun intrek hebben genomen. Vele luchtwachters gaan dan ook die
avond overnachten in de schuilkelder



Dinsdag 28 mei 1940, Om 5.00 uur in de ochtend worden de luchtwachters gewekt
en helpen de Engelse militairen met het lossen van een munitieschip. Regelmatig
moeten zij dekking zoeken voor Duitse vliegtuigen die rondcirkelen boven het voor
anker liggende schip. Er gebeurt gelukkig niets en om 14.00 uur is het schip gelost
en kunnen de luchtwachters eten. Na het eten lopen de luchtwachters wat op en
neer als er plotseling een vernietigend bombardement gevolgd door een mitrailleur-
beschieting plaats vindt. Er vallen veel gewonden waaronder de sergeant Cornelis
Johannes Blankers (43 jaar) commandant van de Luchtwachtpost Zundert en de
soldaat August Pijnenburg van Luchtwachtpost Alphen. Hulp komt ter plaatse.
De gewonden antwoorden echter niet meer op de gestelde vragen.
Er wordt gebeden voor de zielerust van sergeant Blankers die inmiddels is overleden.
De Rode Kruisdienst is aanwezig om hulp te verlenen aan de vele gewonden. In een
vrachtwagen heeft het ziekenvervoer plaats. Ook August wordt overgebracht naar
een overbevolkt noodlazeret in De Panne.

August Pijnenburg sterft aan zijn bekomen verwondingen in de avond van Woensdag
29 mei 1940, “na geduldig geleden pijn”, in het noodlazeret in De Panne aan de kust
van België. August laat, als weduwenaar, 7 kinderen in Nederland achter.

Op vrijdag 31 mei 1940 wordt August, in aanwezigheid van vijf kameraden van de
Luchtwachtpost Alphen, in een massagraf op de Gemeentelijke Begraafplaats van
De Panne, aan de Kerkstraat, begraven.


Afbeelding
Nieuwe Tilburgsche Courant, dinsdag 4 juni 1940


Afbeelding
Afbeelding
Nieuwe Tilburgsche Courant, dinsdag 4 juni 1940


Dinsdag 25 juni 1940 worden er te Alphen 3 gesneuvelde militairen uit het dorp herbegraven op het heldenkerkhof tegen
de Noordwand van de kerk. Enige tijd later er zal ook een vierde gesneuvelde op het heldenkerkhof worden herbegraven.

AfbeeldingAfbeelding
Nieuwsblad van het Zuiden, woensdag 26 juni 1940


Enkele weken later, op zaterdag 29 juni 1940, wordt August Pijnenburg, bij de vier
elders gesneuvelde militairen uit het dorp, herbegraven op het heldenkerkhof
tegen de Noordwand van de kerk in Alphen, in de schaduw van de kerk, in graf 5.

Pas op vrijdag 28 juni 1940, een dag voor de herbegrafenis van August worden
zijn kinderen in Huijbergen op de hoogte gesteld van het overlijden van hun vader.


Afbeelding
Afbeelding
Nieuwe Tilburgsche Courant, maandag 1 juli 1940


August Pijnenburg, rechts, in graf 5
Afbeelding
Foto: Luchtwachtgroep Alphen (N.Br.)


Afbeelding
Nieuwe Tilburgsche Courant, zaterdag 13 juli 1940


August is maandag 29 maart 1954 herbegraven in het Erehof op de RK Begraafplaats aan de Molenstraat
te Alphen.

Afbeelding
Foto: Google Street View (augustus 2010)

Afbeelding
Foto: www.findagrave.com (Moos Raaijmakers)


Renovatie graven Alphen

Het Erehof met zes Nederlandse en achttien Poolse oorlogsgraven op de RK begraafplaats in Alphen is
onlangs (2015) gerenoveerd. De aanleiding van de renovatie was de slechte kwaliteit van de grasmat,
het ontbreken van borderbeplanting, de kapotte omlijsting en een vervallen muurtje. Ook was er te
weinig ruimte voor het grote aantal bezoekers tijdens de jaarlijkse herdenking. De restaurantie is tot
stand gekomen in samenwerking met de consul, de heer Van Riel, en dhr. Domen van de afdeling
Groen van de gemeente Alphen Chaam.

Afbeelding
Foto: Oorlogsgravenstichting


Enkele bronnen:

"Nederlandse gesneuvelden in de meidagen 1940"
J.W. de Leeuw.
Uitgeverij Aspekt, Soesterberg 2012.

"Luchtwachtgroep Alphen (N.Br.) in de meidagen 1940", Dagboeknotities
P. van de Hout.
Uitgave: Het Nieuwe Centrum B.V., Tilburg 1982.

"De Luchtverdediging mei 1940", Band II
F.J. Molenaar
Staatsuitgeverij, ’s-Gravenhage, 1970.

"De strijd in Zeeland, Mei 1940"
C.D. Kamerling.
Staatsdrukkerij en Uitgeversbedrijf, 's-Gravenhage 1954.

"Gedenkboek voor de Vrijwillige Landstormkorpsen Luchtwachtdienst en Luchtafweerdienst"
C.A. de Bruijn en A.C. Verschoor.
A. W. Sijthoff’s Uitgeversmij N.V., Leiden 1949.

"Luchtwachtpost No. 90"
D.J.Marijs.
Uitgave: Ververs Drukkerij, Terneuzen, 1941.


dnbanne.home.xs4all.nl/luchtwachters

nl.tracesofwar.com

oorlogsgravenstichting.nl

www.bhic.nl

www.erelijst.nl

www.findagrave.com

www.genealogieonline.nl

www.jansiebelink.nl

_________________
Alles sal reg kom as ons almal ons plig doen


zo mei 29, 2016 12:00 pm
Profiel
Avatar gebruiker
arwanda1465

Geregistreerd:
za sep 18, 2010 8:40 pm
Berichten: 615
Woonplaats: Ergens in Nederland
Bericht Re: Ter herinnering aan..
Rudolf SHAMIER (44 jaar)


Afbeelding
===== Geen foto beschikbaar =====


Geboren vrijdag 16 december 1898 te Weltevreden, Batavia, Java (NOI)

Zoon van Johan Pieter Rudolph SHAMIER en Adeline Betsy Celestine de PRIL

Op woensdag 20 juli 1921 gehuwd te Soerabaja, Oost-Java (NOI) met Amalia Henriëtte GÜNTHARDT

Uit dit huwelijk dochter Joyce Ruth geboren op zondag 27 maart 1932 te Banjoewangi, Oost-Java

Rudolf was vanaf 1930 tuin employe bij onderneming Djengkol.


Bij het uitbreken van de Japanse vijandelijkheden op 8 december 1941 werden de strijdkrachten volledig
gemobiliseerd en kwam Rudolf als militie soldaat der infanterie K.N.I.L. onder de wapenen met als stam-
boeknummer 43898.


Bij de capitulatie op 8 maart 1942 van de geallieerde troepen op Java maakte het Japanse leger 88.800
krijgsgevangenen. Hiervan 66.900 KNIL-militairen en 21.900 Britten, Australiërs en Amerikanen.
Van de KNIL-militairen ontsnapten er 9200 en gingen er 57.700 man in krijgsgevangenschap, waaronder
19.800 niet-europeanen.

Direct na de capitulatie werden de militairen in hun kazernes geïnterneerd. Velen wisten de weg om in de
avond naar huis te ontsnappen om daarna voor het appèl weer terug te zijn. Vanuit Tokyo werd een strak-
ker regime gedicteerd: voor het verlaten van het kamp riskeerde men nu de doodstraf. In mei 1942 zijn
daarop in vele kazernes executies uitgevoerd.


Op 9 maart 1942 werd Rudolf krijgsgevangene gemaakt en op 15 augustus 1942 werd hij, met vele andere
krijgsgevangenen, overgebracht naar het kort daarvoor ingerichte Japanse No. 4 Branch Camp of Java POW
Camp 475 bij Malang op Java. Onder het beheer van No. 4 Branch Camp op Java vielen 4 sub-kampen allen
te Malang. Het is niet bekend in welk sub-kamp Rudolf gevangen heeft gezeten.


Japanse interneringskaart van Rudolf
Afbeelding
Foto: www.gahetna.nl


In februari 1943 werden de kampen in Malang gesloten en werden er circa 5000 krijgsgevangenen over-
gebracht naar Thailand om daar aan de Birma spoorweg te gaan werken.


De Birma spoorweg had een lengte van 415 km. Het transport erheen ging per trein: vier dagen gehurkt
in goederenwagons vanaf Singapore door het hele schiereiland van Malakka. Daarna 220 km in geforceer-
de dagmarsen langs een modderspoor, een stukgereden olifantenpad.

Bij de spoorweg moest gewerkt worden in de rimboe; de kampementen moesten uit bamboe en atap
worden gebouwd. De geallieerden bombardeerden de Birma spoorweg en de kampementen herhaal-
delijk en beseften aanvankelijk niet dat in de kampementen krijgsgevangenen opgesloten zaten.



Een kamp aan de Birma spoorweg
Afbeelding
Foto: www.gastdocenten.com


Het werk was zwaar: 2 tot 3 kubieke meter grond of rots moest er per man per dag verzet worden.


Afbeelding
Foto: www.thailandblog.nl


Afbeelding
Foto: tipsthailand.nl


Het klimaat was moordend, de aanvoer van voedsel stagneerde herhaaldelijk en bij de medische verzorging
moest men woekeren met wat men had. Verwondingen, infecties, het ontbreken van geneesmiddelen en
gangreen maakten veel amputaties noodzakelijk. Het aantal krijgsgevangenen en dwangarbeiders dat om-
kwam was zeer hoog.



De dagelijkse begrafenis
Afbeelding
Foto: www.gastdocenten.com


Het werk duurde 10 maanden en was gereed in augustus 1943. Hieraan werkten 61.000 geallieerde
militairen en 190.000 romusha's (¹). Omgekomen zijn 15.000 militairen, waarvan 3.100 uit het KNIL,
en tenminste 180.000 romusha's.



De dagelijkse begrafenisstoet
Afbeelding
Foto: www.gastdocenten.com


Op vrijdag 28 mei 1943 wordt Rudolf ernstig ziek. Zaterdag 5 juni 1943 om 15.00 uur sterft,
Rudolf op 44 jarige leeftijd aan “accute enteritis” (acuut opgetreden diarree en braken).


Rudolf Shamier is na de oorlog herbegraven op het Kanchanaburi War Cemetery te Thailand,
in Vak 5, rij A, nummer 63.


Afbeelding
Foto: Oorlogsgravenstichting (2008)


Op het Kanchanaburi War Cemetery te Thailand rusten nu totaal in 6980 oorlogsslachtoffers. Hiervan zijn
er 5084 afkomstig uit de Gemenbest landen en 1896 van Nederlandse afkomst.


Afbeelding
Foto: www.cwgc.org


(¹) Een romusha (romoesja) was veelal een, uit Java afkomstige, arbeider die tijdens de Tweede Wereld-
oorlog onder aan slavernij grenzende omstandigheden voor de Japanse bezetter moest werken.


Enkele bronnen:

burmarailway.blogspot.nl
oorlogsgravenstichting.nl
pow.s-o-o.nl
www.britain-at-war.org.uk
www.cwgc.org
www.gahetna.nl
www.gastdocenten.com

_________________
Alles sal reg kom as ons almal ons plig doen


zo jun 05, 2016 12:00 pm
Profiel
Avatar gebruiker
arwanda1465

Geregistreerd:
za sep 18, 2010 8:40 pm
Berichten: 615
Woonplaats: Ergens in Nederland
Bericht Re: Ter herinnering aan..
Reginald Ellithorne ALLEN


Afbeelding
===== Geen foto beschikbaar =====


Pilot Officer (Pilot)

Service nr. 146982

Royal Air Force Volunteer Reserve

Piloot bij het 15e Squadron te RAF Mildenhall, Suffolk, Engeland

Op 11 juni 1943 was de Sterling Mark III BF 571 LS-U met als piloot
Reginald E. ALLen ingedeeld een bij een bombardement op het Duitse
Düsseldorf.

De overige bemanningsleden waren:

Flight Engineer Sgt. S. WRIGHT, RAF
Navigator Sgt. A.C. LAKE, RAF
Bomb Aimer Sgt. H.C. RELPH, RAF
Wireless op Sgt. W.S. CHAMP, RAF
Air Gunner Sgt. L.W.J. DAWSON, RCAF
Air Gunner Sgt. T.K. FOWLER, RAF



Het toestel steeg op 11 juni 1943 ten 23.36 uur LT op van Mildenhall

In totaal namen er 783 vliegtuigen deel in de aanval op Düsseldorf en
wel 326 Lancasters, 202 Halifaxes, 143 Wellingtons, 99 Stirlings en 13
Mosquitos.

Van deze operatie keerden 38 toestellen niet terug op hun basis, t.w.:
14 Lancasters, 12 Halifaxes, 10 Wellingtons, 2 Stirlings – waaronder
de Stirling BF 571 LS-U van Reginald E. ALLEN.

Het toestel werd op 12 juni 1943 geraakt door Duits luchtafweergeschut
en stortte in de Noordzee circa 25 kilometer zuidwest van Den Helder.

Alleen het lichaam van Reginald spoelde aan op het strand van Ameland
nabij kilometerpaal 13 en werd aangetroffen op donderdag 1 juli 1943
om 07.30 uur.

Reginald E. ALLEN werd op maandag 5 juli 1943 met Duitse militaire eer
begraven op de Algemene begraafplaats te Nes, Ameland in Vak D, Rij 13,
Graf 7

Afbeelding
Foto: www.ameland-ww2.nl


Afbeelding
Foto: www.cwgc.org


Van de overige bemanningsleden is geen laatste rustplaats bekend. Hun namen leven voort op de diverse
panelen van "The Air Forces Memorial", or Runnymede Memorial, in Englefield Green, near Egham, Surrey,
England.

Afbeelding
Foto: www.626-squadron.co.uk


Enkele bronnen:

ameland.waddengebiedindeoorlog.nl
www.626-squadron.co.uk
www.ameland-ww2.nl
www.cwgc.org
www.findagrave.com
www.studiegroepluchtoorlog.nl

_________________
Alles sal reg kom as ons almal ons plig doen


zo jun 12, 2016 12:00 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1012 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57 ... 68  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group