Het is nu za apr 20, 2024 8:31 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 14 berichten ] 
Stap voor stap... 
Auteur Bericht
Harro
Bericht Stap voor stap...
...


wo aug 31, 2005 4:53 pm
IA002
Bericht 
Volgens de Jong, deel 3, lag daar een grensbataljon dat resulteerde onder bevelhebben Overijssel...
Jammer genoeg noemt hij geen onderdeel bij naam...

Kan het het 16e Grensbataljon geweest zijn... In 'Slagschaduwen over Nederland, van WA Poort en TH N J Hoogvliet staat:...na de opgedragen vernielingen in de Achterhoek te hebben uitgevoerd.... Tevens wordt gesproken over 1-I-35-RI

http://www.geocities.com/Pentagon/Barracks/1247/tbo.htm

In 'Vijf oorlogsdagen en hun 20 jarige voorgeschiedenis 'van J J C P Wilson (!) staat o.a. (niet letterlijk ) dat er 5 grensbataljons ten oosten van de IJssel lagen. Hier bevonden zich 45 grenswachten die 130 bruggen moesten vernielen, 18 aspergeversperingen moesten opwerpen en op 31 plaatsen 'verhakingen'moesten worden gesteld.

Wordt dus een dagje SMG voor je :mrgreen:


wo aug 31, 2005 10:14 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11907
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Via Mei 40 van oa Herman Amersfoort en een soldaat doet zijn plicht van Teo van Middelkoop (die beide de Nederlandse Militaire verslagen bij het SMG hebben gebruikt) heb ik voor het artikel op Go2War2 wel het 1 en ander gevonden hierover. Maar toch wordt ook daarin met name het stuk voor het bereiken van de IJssel (Schnelle Gruppe Nord moest immers oorspronkelijk in Deventer de IJssel oversteken) nagenoeg altijd overgeslagen.
Voor de militaire historie is dit vaak als minder belangrijk afgeschilderd, immers de grenstroepen hadden eigenlijk alleen maar tot doel het overschrijden van de grens te signaleren en eventueel indien mogelijk bruggen tussen de grens en de eerste verdedigingslinie, de IJssel te vernielen.
Het gebied waar de LEibstandarte binnentrok was in ieder geval bevelsgebied van het Territoriaal Bevel Overijssel.
Hiertoe behoorden De groepen IJssel-zuid en -noord en de 11e Genie Compagnie. Langs de gehele grens lagen 5 bataljons bestaande uit Grensdetachementen. Maar welk bataljon nu precies waar lag, wordt nergens genoemd. Ik denk inderdaad dat je daarvoor toch zelf in de verslagen zal moeten duiken.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


do sep 01, 2005 8:08 am
Profiel WWW
Grebbeberg.nl
Bericht 
Het vak tussen Nordhorn en Haaksbergen werd door 5GB verdedigd. Men had de beschikking over 10 groepen in lichte versterkingen langs de grens, en drie steunpunten rond Goor. Het vak hieronder tussen Haaksbergen en Aalten was van 16GB. Die hadden 5 groepen aan de grens gesposteerd en twee steunpunten meer naar het westen. Alle reguliere infanterie eenheden lagen achter de IJssellinie.


do sep 01, 2005 4:54 pm
Grebbeberg.nl
Bericht 
Vergeten. 9.GB bezette het vak Almelo - tot ten noorden van Coevorden

Qua belevenissen:

Bij Losser werd een Duitse jager neergeschoten door de grenspost [5.GB]

Bij Klooserhaar [9.GB net ten noorden van 5.GB] werd door een groep grenstroepen de tegenstander anderhalf uur lang tegengehouden. Dit waren Duitse eenheden van 1.KD.

Bij Langeveen [9.GB], grenzend aan het vak 5.GB werd ook anderhalf uur stand gehouden tegen de Duitse troepen

Bij het hele stuk oost van Enschede werd de eerste uren niet door de Duitsers [526.ID] aangevallen. Toen dit later wel gebeurde gebeurde hier niets noemenswaardig.

In Groenlo [16.GB] werden de Nederlanders niet eens opgemerkt en reden de SS eenheden gewoon langs hun post.

Bij Hardenberg [9.GB] werd de brug over het Overrijselskanaal pas opgeblazen toen de Duitsers er al voor lagen. De brug over de achterliggende Overijsselse Vecht viel echter in Duitse handen. Werd heroverd en alsnog opgeblazen.

De pantsertreinen naar Zutphen en Deventer werden slechts vertraagd door sabotage. Dit werd telkens snel opgelost.

Grosso modo kan men stellen dat vrijwel alle versperringen [verhakkingen, asperges, putringen en opgeblazen bruggen] werden gesteld, op enkele lokale uitzonderingen na. Algemeen gezien werd alleen in het noorden in het vak van 9.GB hier en daar aanzienlijke vertraging opgelopen door de Duitsers. Zij waren vooraf op de hoogte van de Nederlandse versperringesmaatregelen en hadden geschikte maatregelen genomen. De snelle opmars naar de Yssel werd er amper door gehinderd.


do sep 01, 2005 5:16 pm
Harro
Bericht 
Bedankt voor de reactie tot nu toe. Ik ga ze op mijn gemak bestuderen en zal me daarna weer hier melden.


do sep 01, 2005 9:45 pm
Harro
Bericht 
...


vr sep 09, 2005 12:21 pm
Grebbeberg.nl
Bericht 
Wellicht is iets bekend. Mij niet. Er waren zoveel bruggen! Alleen in de provincies Drente, Friesland en Groningen werden door de Nederlanders al ruim 260 bruggen opgeblazen. Het resultaat ervan was puur de vertraging die de Duitse logistieke trein opliep. Die is op drie plaatsen significant geweest: het noorden (1ste Kavalerie Division), het midden (Groep 227.ID en SS Leibstandarte) en het zuiden voor zowel de eenheden van het 18e en 6e leger. Het kostte de Duitsers een tot twee dagen vertraging en daarna voortdurend een lage logistieke efficiency. Dat heeft vooral in het centrumfront parten gespeeld, zij het niet dat de hier opererende 6e leger en 4e leger in principe toch de instructie hadden niet te voortvarend op te treden totdat Sedan was genomen. Het heeft dus vooral ergernis opgeleverd.


vr sep 09, 2005 7:16 pm
IA002
Bericht 
... Nee de Regge niet, maar als je de boeken lees van Duitse kant en de verslagen van die tijd mbt de inval in Nederland dan was de propaganda machine flik op hol geslagen. Ze bliezen de dingen enorm op. Er werd soms gesproken van 'zware tegenstand' terwel bekend is dat het maar een maar soldaten waren, zonder zware wapens... Wat in de verslagn dus staat klopt dus vaak niet


za sep 10, 2005 5:49 pm
Harro
Bericht 
Bedankt Pietje, Allert, maar ook in deze thread heb ik geen zin om nog langer mijn werk te delen met het internet.


zo sep 11, 2005 12:22 pm
Grebbeberg.nl
Bericht 
Gustav schreef:
maar ook in deze thread heb ik geen zin om nog langer mijn werk te delen met het internet.


Want? Volgens mij word je toch goed geholpen door de bezoekers? Laat je niet zo kennen. Je krijgt alom lof voor je werk.


zo sep 11, 2005 12:50 pm
Harro
Bericht 
Want ik heb geen probleem met het delen van mijn manuscript met anderen maar ik pas als er zich mensen mee bemoeien die vanuit een negatieve instelling t.o.v. van mijn persoon, bewust of onbewust niet goed lezen.


zo sep 11, 2005 12:55 pm
Grebbeberg.nl
Bericht 
Ik heb met je te doen! Wat zit jij jezelf in de weg zeg.


zo sep 11, 2005 12:56 pm
Harro
Bericht 
Nee hoor, ik heb er immers geen last van. Ik heb je gewoon niets te zeggen, behalve dat je moet leren lezen voordat je een arrogante, denigrerende, pseudo-wetenschappelijke toon tegen mij aanslaat.


zo sep 11, 2005 1:04 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 14 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group