Het is nu wo apr 24, 2024 7:28 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 144 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Poteau 1944... 
Auteur Bericht
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
Ja, research, dat snap ik. Maar waar vind je die info? Het zal wel niet in gewone boeken van het ardennenoffensief staan, in de bieb vast ook niet... Waar dan wel?

Ironclad


do feb 10, 2005 8:48 pm
Profiel
Harro
Bericht 
Deze thread zit boordevol aanwijzingen :mrgreen:


do feb 10, 2005 8:51 pm
ErnstJan
Bericht 
correspendentie met veteranen, archieven in duitsland oa. heeft die mij verteld.

sorry Gustav dat ik het allemaal vertel... :mrgreen:


do feb 10, 2005 8:56 pm
ErnstJan
Bericht 
Gustav schreef:
Deze thread zit boordevol aanwijzingen :mrgreen:


shit jij had ook al geantwoord dubbel sorry!!! 8)


do feb 10, 2005 9:03 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
Interessant... Gustav, jij moet wel goede connecties hebben om zomaar met veteranen te kunnen praten en archieven te mogen doorspitten...

Ironclad


do feb 10, 2005 9:03 pm
Profiel
ErnstJan
Bericht 
euh zou jij het niet kunnen? met veteranen praten tis gewoon een kwestie van op juiste moment je mond opendoen...

maar goed dit is way off-topic!! :mrgreen:


do feb 10, 2005 9:04 pm
Harro
Bericht 
Goed, hoe pak je zoiets aan:

- Veel gesprekken en briefwisselingen met veteranen van de betreffende eenheid,
- De Deutsche Dienststelle (WASt) in Berlijn voor persoonlijke gegevens (diensttijd, medisch),
- De NARA voor nog meer persoonlijke dossiers van officieren,
- De BA-MA in Freiburg voor Kriegstagebücher van eenheden, subeenheden en medische officieren,
- De Volksbund voor graven en persoonlijke gegevens,

Maar er zijn veel meer bronnen.


do feb 10, 2005 9:06 pm
Harro
Bericht 
Ironclad schreef:
Interessant... Gustav, jij moet wel goede connecties hebben om zomaar met veteranen te kunnen praten en archieven te mogen doorspitten...


Archieven mag iedereen door(laten)spitten. Connecties bij veteranen zijn sterk afhankelijk van toeval en een goede reputatie.


do feb 10, 2005 9:08 pm
ErnstJan
Bericht 
Gustav schreef:
Maar er zijn veel meer bronnen.




en die houd gustav voor zich...anders word hij zo nutteloos op het forum.... :twisted: :D


do feb 10, 2005 9:08 pm
Harro
Bericht 
ErnstJan schreef:
en die houd gustav voor zich...anders word hij zo nutteloos op het forum.... :twisted: :D

Dat niet. Maar als je moet beloven geen namen te noemen dan moet je dat ook niet doen. Kwestie van vertrouwen. Om die reden bevatten die biografietjes in deze thread niet alle info die ik over betreffende personen heb. Laten we sommige bronnen aanduiden als "bevriende bronnen" 8)


do feb 10, 2005 9:15 pm
ErnstJan
Bericht 
Gustav schreef:
ErnstJan schreef:
en die houd gustav voor zich...anders word hij zo nutteloos op het forum.... :twisted: :D

Dat niet. Maar als je moet beloven geen namen te noemen dan moet je dat ook niet doen. Kwestie van vertrouwen. Om die reden bevatten die biografietjes in deze thread niet alle info die ik over betreffende personen heb. Laten we sommige bronnen aanduiden als "bevriende bronnen" 8)


zie pm...

maar ik snap het!


do feb 10, 2005 9:16 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
Gustav schreef:
Archieven mag iedereen door(laten)spitten.

Serieus? Als ik info wil zoeken in een archief mag dat? Ook als er info van de Tweede Wereldoorlog in staat?

Ironclad


do feb 10, 2005 9:16 pm
Profiel
Harro
Bericht 
Natuurlijk Ironclad. NIOD mag je zo in, Freiburg en Berlijn wel even een afspraak maken en NARA is wat ver weg maar als je in een mail even exact omschrijft wat je zoekt dan zoeken ze het op en sturen vrijblijvend een factuur. Volgens mij is het bij het IWM niet veel anders.


do feb 10, 2005 9:22 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
Ik meen toch vaak gehoord te hebben dat (omstreden) informatie vaak pas laat of helemaal niet vrij wordt gegeven.
Bijvoorbeeld over gebeurtenissen in de oorlog die ze liever geheim hielden.

Ironclad


do feb 10, 2005 9:31 pm
Profiel
Harro
Bericht 
Of in links:

De Deutsche Dienststelle in Berlijn: www.dd-wast.de

Het Bundesarchiv-Militärarchiv (BA-MA) in Freiburg: http://www.bundesarchiv.de/aufgaben_org ... /freiburg/

De National Archives, College Park Maryland (NARA): http://www.archives.gov/facilities/md/archives_2.html

Gräbernachweis des Volksbundes Deutsche Kriegsgräberfürsorge e.V.: www.volksbund.de en dan met name de zoekfunctie: http://www.volksbund.de/graebersuche/content_suche.asp

:!: Let wel: dit is gericht op Duitse archiefstukken en dossiers van militairen.


do feb 10, 2005 9:32 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 144 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 37 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group