Het is nu do maart 28, 2024 8:55 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 5 berichten ] 
Identificatie 'medewerkers' Sicherheitsdienst 
Auteur Bericht
erikjor
Bericht Identificatie 'medewerkers' Sicherheitsdienst
Hallo,

Tijdens mijn zoektocht over de SD in Groningen (Blokhuis) kwam ik op dit forum terecht en misschien dat iemand een antwoord heeft op mijn vragen.

Droeg een medewerker, informant of agent van de Sicherheitsdienst altijd een identiteitsbewijs van de SD? In Groningen werd een familielid vermoord omdat hij een informant voor de Sicherheitsdienst zou zijn geweest.

Hoe kan men dit weten is mijn vraag dan?

Ik vond wel enkele documenten van deze persoon maar niets wat lijkt op een SD document of identiteitsbewijs, als er al een lidmaatschalskaart was of zoiets dergelijk, hoe heeft deze er dan uitgezien?

Erik


di feb 19, 2013 2:11 pm
erikjor
Bericht Re: Identificatie 'medewerkers' Sicherheitsdienst
Bedankt voor de uitleg.

Dat van die dekmantel dacht ik inderdaad ook, het zou trouwens eerder een Z-Mann, H-Mann of U-Mann geweest kunnen zijn.

Misschien dat het verzet trouwens een reden 'verzon' of alleen een vermoeden had om hem te liquideren, een andere ooggetuige vertelde dat hij een SD identiteitskaart droeg maar dit heeft mij verder niemand kunnen bevestigen.

Ik zal de documenten die er nog zijn over Blokhuis nog maar eens goed gaan bestuderen.

Erik


di feb 19, 2013 6:39 pm
erikjor
Bericht Re: Identificatie 'medewerkers' Sicherheitsdienst
kniébolo schreef:
Ik kan niet geloven dat een Nederlandse collaborateur rondliep met een SD-indentiteitsbewijs
op zak.

Kun je aangeven wat je precies bedoelt met z-, h- en u-Mann?


Z-männer, Zubringer. Speciale agenten die de SD informatie verschaften.
H-männer, Helfershelfer. Informanten die de SD van dienst waren vanwege vooral egoïstische en bedenkelijke motieven.
U-männer, Unzuverlässige. SD’ers die beschouwd werden als onbetrouwbaar en corrupt en onder streng toezicht stonden.

Bron: Sicherheitsdienst


di feb 19, 2013 7:35 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht Re: Identificatie 'medewerkers' Sicherheitsdienst
Die laatste, "Unzuverlässige", gaat eigenlijk ook om informanten, niet om SD'ers. Ik heb dat op de bronpagina even aangepast.

Verder kan ik me wel vinden in wat kniébolo beweert. SD-medewerkers in uniform (en met SS-rang) hadden een identificatiebewijs. Informanten en plaatselijke agenten/spionnen werden weliswaar betaald door de SD, maar ze speelden slechts informatie door en hadden dus geen officiële functie/SS-rang. Je mag aannemen dat ze dus geen identificatiebewijzen hadden. Is ook niet handig voor een spion. :wink:

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


di feb 19, 2013 10:46 pm
Profiel WWW
AlexDekker
Bericht Re: Identificatie 'medewerkers' Sicherheitsdienst
Inmiddels doe ik alweer wat langer onderzoek naar NSB-burgermeester A.G. Jongsma, deze gaf zich meerdere malen uit als 'SD'er'. Nu was hij dat beslist niet. Hij had wel sporadisch contact met de SD gehad, in Krommenie gebruikte hij 'SD' vooral om mensen te intimideren.


ma jan 22, 2018 9:38 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 5 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group