Het is nu do maart 28, 2024 10:44 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Hitler was geen held in WO I... 
Auteur Bericht
Harro
Bericht Hitler was geen held in WO I...
http://www.telegraaf.nl/buitenland/7427 ... buitenland
Citaat:
Aberdeen - Het beeld van Adolf Hitler als dappere soldaat in de Eerste Wereldoorlog is volkomen onterecht. Hij had een veilig baantje ver van de loopgraven, achter het front.

"Het beeld dat Hitler gevaarlijk werk deed door tussen de loopgraven te rennen om berichten af te leveren, klopt gewoon niet," zegt historicus Thomas Weber van de Universiteit van Aberdeen. Dat dat beeld toch al negentig jaar bestaat, hebben we grotendeels te danken aan nazi-propaganda.

Hitler was inderdaad koerier, maar niet tussen de loopgraven. Zijn werk speelde zich zo'n drie tot vijf kilometer achter het front af. Onder zijn collega-soldaten stond Hitler bekend als 'achterlandvarken'. Dat heeft Weber opgediept uit persoonlijke archieven van soldaten die in hetzelfde regiment diende als de jonge Adolf. Dat Hitler desondanks twee keer onderscheiden werd voor zijn dapperheid, had hij te danken aan zijn goede contacten met hoge officieren.


wo aug 18, 2010 6:06 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Tsja, toch heeft hij voor zijn aktiviteiten het EK2 en EK1 ontvangen. Maar ja, klopt daarvoor hoefde je geen held te zijn.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


wo aug 18, 2010 7:19 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Jelle Y.

Geregistreerd:
do jul 23, 2009 11:43 am
Berichten: 3092
Woonplaats: Leeuwarden
Bericht 
Hier een iets uitgebreidere versie van het verhaal.

Ironisch om te lezen dat de aanbeveling voor een van z'n IJzeren Kruisen door z'n Joodse Adjudant :mrgreen: werd gedaan.

_________________
Jelle
Awards/Persons Editor

"The Navy can lose us the war, but only the Air Force can win it. The fighters are our salvation, but the bombers alone provide the means of victory." Winston Churchill


wo aug 18, 2010 9:49 pm
Profiel
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Tsja, één van zijn beste studievrienden was een Jood.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


wo aug 18, 2010 9:55 pm
Profiel WWW
Ries
Bericht 
Wilco_Vermeer schreef:
Tsja, één van zijn beste studievrienden was een Jood.


Over wie heb je het nu? En over welke studie?


wo aug 18, 2010 10:06 pm
Avatar gebruiker
Jelle Y.

Geregistreerd:
do jul 23, 2009 11:43 am
Berichten: 3092
Woonplaats: Leeuwarden
Bericht 
Het was meer dat Hitler een viend had die studeerde: Kubizek studeerde aan het conservatorium in Wenen terwijl Hitler niet was geslaagd voor het toelatingsexamen voor de kunstacademie.

_________________
Jelle
Awards/Persons Editor

"The Navy can lose us the war, but only the Air Force can win it. The fighters are our salvation, but the bombers alone provide the means of victory." Winston Churchill


wo aug 18, 2010 11:53 pm
Profiel
Ries
Bericht 
Ik heb me een tijdlang nogal intensief verdiept in de persoon Hitler en had eigenlijk een geheel andere indruk van de man dan nu uit de woorden van Thomas Weber zou moeten blijken.

Als voorbeeld een verhaal dat lijnrecht tegenover dat wat Weber beweert staat:

Al in de twintiger jaren van de vorige eeuw probeerden tegenstanders van Hitler de man zwart te maken door openlijk aan zijn moed en verleden tijdens WO1 te twijfelen. Keer op keer spande Hitler processen aan die hij zonder uitzondering won.
Ter illustratie: in 1932 was er een rechtzaak tussen de Echo der Woche uit Hamburg en Hitler, waarbij Hitler het tijdschrift beschuldigde van smaad. De grootste troef van de Echo der Woche was de sociaaldemocraat en veteraan Michel Schleehuber. Schleehuber diende net als Hitler in 16.RIR en was voor en na de oorlog vakbondsman. Min of meer een natuurlijke vijand van Hitler dus. Tot ontzetting van de Echo – die dacht dat de race gelopen was - verklaarde de man: 'Ich kenne Hitler seit dem Ausmarsch mit dem bayerischen Reserve Infanterie Regiment 16. Ich habe Hitler als einen guten Soldaten und tadellosen Kameraden kennengelernt. Ich habe nie beobachtet, daß Hitler sich irgendwie vom Dienst gedrückt oder der Gefahr entzogen hätte. Ich war vom Ausmarsch bis zum Heimmarsch innerhalb der Division und habe später bis zum Schluß nie etwas Nachteiliges über Hitler gehört. Ich war erstaunt, später in die Zeitungen Ungünstiges zu lesen, ich stehe Hitler politisch vollkommen fern und gebe dieses Urteil nur ab , weil ich Hitler als Kriegskameraden hoch schätze.'

En zo kan ik nog een hoop andere verklaringen vinden.

Nu is het makkelijk te beweren dat je voor het krijgen van een EK II. Klass of EK I. Klasse geen held hoefde te zijn, maar het hielp wel. Zeker als je Gefreiter was. Want het EK1 werd zeer zelden aan onderofficieren verleend, en al helemaal zelden aan een simpele Gefreiter. Ik vraag me dan ook af hoelang de verklaring van Weber standhoudt dat Hitler deze medaille te danken had aan zijn goede contacten met de officieren van het 16. RIR. Waarom is hij dan nooit bevorderd? Een domme jongen was het niet…

Naast het EK.I en EK.II ‘won’ Adolf Hitler op 17 september 1917 nog het Militärverdienstkreuz III. Klasse mit Schwertern, kreeg hij op 9 mei 1918 het Regimentsdiplom für hervorragende Tapferkeit en op 25 augustus 1918 de Dienstauszeichnung III. Klasse. Ik kan me niet voorstellen dat dit allemaal beloningen voor slijmgedrag waren.

Verder kan ik me nauwelijks voorstellen dat Hitler de oorlog op kilometers afstand van het front doorbracht. Hoe kan het anders dat hij tijdens de Slag aan de Somme door een granaatscherf vrij ernstig gewond raakte en in 1918 gasblindheid opliep?

Nou wil ik het nieuwe boek van Thomas Weber niet bij voorbaat afkraken, maar wat ik er tot nu toe over gelezen heb gaat lijnrecht in tegen de tientallen ooggetuigenverslagen die ik heb verzameld over Hitlers frontjaren en die m.i. voor een deel – voor zover mogelijk – onverdacht zijn.

Met andere woorden: ik ben reuze benieuwd in hoeverre Weber zijn andere inzichten over Hitler kan waarmaken en sta er overigens open voor.


do aug 19, 2010 12:28 am
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Hitler verborg aanvankelijk voor zijn vriend dat hij niet was toegelaten zodat ze op dat moment als studievrienden een kamer deelden., althans volgens August Kubizek in zijn eigen boek over Hitler.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


do aug 19, 2010 12:31 am
Profiel WWW
Ries
Bericht 
Jelle Y. schreef:
Het was meer dat Hitler een viend had die studeerde: Kubizek studeerde aan het conservatorium in Wenen terwijl Hitler niet was geslaagd voor het toelatingsexamen voor de kunstacademie.


Ik snap niet wat daar zo bijzonder aan is. Het ging erover dat beweerd werd dat de beste vriend van Hiler een jood was, en dat was August Kubizek niet.


do aug 19, 2010 12:43 am
Ries
Bericht 
Wilco_Vermeer schreef:
Hitler verborg aanvankelijk voor zijn vriend dat hij niet was toegelaten zodat ze op dat moment als studievrienden een kamer deelden., althans volgens August Kubizek in zijn eigen boek over Hitler.


Dan moet je me toch eens het paginanummer geven van waar dat precies staat.

Hitler deed op 1 en 2 oktober 1907 toelatingsexamen aan de Academie voor Schone Kunsten te Wenen en werd afgewezen. Kubizek was hiervan op de hoogte.
August Kubizek kwam op 22 februari 1908 in Wenen aan, trok in bij Hitler die een kamer had in de Stumpergasse 31 en bleef daar tot juli 1908.
In september 1908 deed Hitler opnieuw toelatingsexamen en werd opnieuw afgewezen.

Kubizek ergerde zich juist aan het feit dat Hitler tot in de middag in bed bleef liggen, een beetje rondlummelde en uitgesproken lui was. Het waren dus ook geen 'namaakstudievrienden'.

August Kubizek, Adolf Hitler, mein Jugendfreund, Leopold Stocker Verlag (ISBN 3-7020-0971-X).


Afbeelding
Recente foto van Stumpergasse 31 in Wenen, helaas staat het pand in de steigers

Afbeelding
Gang naar de binnenplaats

Afbeelding
De kamer die Hitler huurde bevond zich achter een van deze ramen.


do aug 19, 2010 1:42 am
Avatar gebruiker
Jelle Y.

Geregistreerd:
do jul 23, 2009 11:43 am
Berichten: 3092
Woonplaats: Leeuwarden
Bericht 
Ries schreef:
Jelle Y. schreef:
Het was meer dat Hitler een viend had die studeerde: Kubizek studeerde aan het conservatorium in Wenen terwijl Hitler niet was geslaagd voor het toelatingsexamen voor de kunstacademie.


Ik snap niet wat daar zo bijzonder aan is. Het ging erover dat beweerd werd dat de beste vriend van Hiler een jood was, en dat was August Kubizek niet.


Dat weet ik ook niet of Kubizek Jood was. Het is de enige vriend van Hitler die ik ken

_________________
Jelle
Awards/Persons Editor

"The Navy can lose us the war, but only the Air Force can win it. The fighters are our salvation, but the bombers alone provide the means of victory." Winston Churchill


do aug 19, 2010 8:35 am
Profiel
Ries
Bericht 
Mij is uit niets bekend dat Kubizek joods bloed had en ik zou het graag vernemen als het wel zo zou zijn.


do aug 19, 2010 10:30 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Emile Maurice was toch Joods? Was Hitler ook niet goed bevriend met Kunsthandelaar Morgenstern in Wenen, eveneens Joods. Zijn huisgenoot Joseph Neumann en goede vriend was Joods. Rudolf Redlich, Simon Robinson, eveneens twee Joodse vrienden van Hitler?

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


do aug 19, 2010 11:27 pm
Profiel WWW
Ries
Bericht 
En wie van deze vijf was nou de studievriend waar je het eerder over had?


do aug 19, 2010 11:54 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Ik stel slechts een paar vragen Ries, heb geen behoefte aan woordspelletjes.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr aug 20, 2010 4:56 pm
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group