Het is nu do maart 28, 2024 6:48 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 6 berichten ] 
Welke troepen vochten bij brug Arnhem Market Garden? 
Auteur Bericht
Screaming Eagle
Bericht Welke troepen vochten bij brug Arnhem Market Garden?
Is er misschien iemand die mij kan vertellen welke onderdelen er daadwerkelijk aan de strijd rondom de verkeersbrug bij Arnhem tijden Market Garden hebben meegevochten?
Uiteraard het 2e battaljon van de 1ste Britse luchtlandingsdivisie maar welke andere onderdelen sloten zich via de "Lion"route bij hen aan?
Zijn er ook cijfers bekend per onderdeel met slachtoffers, gevangenen etc.?
Ik dacht dat het totaal om 700 man zou gaan die daadwerkelijk bij de brug zijn geweest.


di sep 30, 2014 4:12 pm
dick ernst
Bericht Re: Welke troepen vochten bij brug Arnhem Market Garden?
2nd battalion/1st parachute brigade; A, B compagnie en gedetacheerde troepen van brigade staf en een verkenningsgroep bijelkaar ongeveer 750 man


vr jan 02, 2015 4:56 pm
sherman2000
Bericht Re: Welke troepen vochten bij brug Arnhem Market Garden?
In het airborne museum in Oosterbeek hangt in de kelder bij de uitgang een heel overzicht m.b.t de gesneuvelden enz.
Ook is in dit museum alles te vinden wat met de brug bij Arnhem te maken heeft gehad, kortom een museum wat heel interessant is en dubbel en dwars het entree geld waard, ikzelf kom hier zeker 1 keer per jaar en ben al diverse malen veteranen tegen gekomen die terug keren naar het felbevochten hotel, het museum zit in het originele hotel Hartensteijn. Nog een tip, wandel eens de perimeterwalk en overal staan bordjes met wat er op die plek gebeurt is, deze start vanaf het museum en kijk vooral goed rond in de bossen en ontdek de bomen met oorlogsschade of de overwoekerde foxhole,s, die staan niet op de borden maar zijn wel te ontdekken of de mortier en granaatinslagen, ik wandel graag in dit mooie gebied maar ben er altijd een beetje stil van als ik weer in mijn auto stap naar mijn veilige huis, wetende dat er in dit kleine stukje bos zoveel jonge mensen zijn gestorven voor onze vrijheid, ik stop ook altijd bij de airborne begraafplaats die ook aangegeven staat op de borden, hier rusten meer dan 1800 militairen die bij Arnhem gesneuveld zijn, echt indrukwekkend.


do jan 08, 2015 1:21 am
jw1985
Bericht Re: Welke troepen vochten bij brug Arnhem Market Garden?
Afbeelding

1. 1st Para Brigade HQ
2. 1st Para HQ, Aid Post and German POWs
3. Battalion HQ
4. Mortar Platoon
5. 250 Light Composite RASC
5a. Mortuary
6,7,8,9. Battalion HQ and Supply Company, Glider pilots, 9th Field Company RE.
10. 1st Airborne Anti-Tank Battery HQ
11. Various Units
12. B Company
13. No.1 Platoon
14. No.1 Platoon Machine-gun Platoon
15. 1st Airlanding Anti-Tank Battery HQ and 9th Field Company HQ
16. A Company, replaced by 9th Field Company RE
17. No2 Platoon. replaced by 9th Field Company RE.
18. B Company platoon, reinforced by No. 2 Platoon.
19,20,21,22. No.3 platoon.
23,24. No.8 Platoon, 3rd Battalion, part of 1st Para Brigade HQ
25. Part of 1st Para Brigade HQ (position lost on Monday)
26. (The School) RAOC and Signals, HQ Troop 1st Para Squadron RE, Signals Parts A and B Troop of 1st Para Squadron RE, C Company HQ and No.9 Platoon of 3rd Battalion.
27. Parts of A Troop of 1st Para Squadron RE.


do jan 08, 2015 8:12 pm
John45
Bericht Re: Welke troepen vochten bij brug Arnhem Market Garden?
Nummer 1 moet zijn Para Bde HQ
Edit Jean: Ok schrijffoutje aangepast


vr jan 09, 2015 11:46 am
Dennis
Bericht Re: Welke troepen vochten bij brug Arnhem Market Garden?
sherman2000 schreef:
In het airborne museum in Oosterbeek hangt in de kelder bij de uitgang een heel overzicht m.b.t de gesneuvelden enz.
Ook is in dit museum alles te vinden wat met de brug bij Arnhem te maken heeft gehad, kortom een museum wat heel interessant is en dubbel en dwars het entree geld waard, ikzelf kom hier zeker 1 keer per jaar en ben al diverse malen veteranen tegen gekomen die terug keren naar het felbevochten hotel, het museum zit in het originele hotel Hartensteijn. Nog een tip, wandel eens de perimeterwalk en overal staan bordjes met wat er op die plek gebeurt is, deze start vanaf het museum en kijk vooral goed rond in de bossen en ontdek de bomen met oorlogsschade of de overwoekerde foxhole,s, die staan niet op de borden maar zijn wel te ontdekken of de mortier en granaatinslagen, ik wandel graag in dit mooie gebied maar ben er altijd een beetje stil van als ik weer in mijn auto stap naar mijn veilige huis, wetende dat er in dit kleine stukje bos zoveel jonge mensen zijn gestorven voor onze vrijheid, ik stop ook altijd bij de airborne begraafplaats die ook aangegeven staat op de borden, hier rusten meer dan 1800 militairen die bij Arnhem gesneuveld zijn, echt indrukwekkend.


Mooi hoe je dit omschrijft, dit museum waar je het over hebt staat ook nog op mijn to do lijst, ben er helaas nog nooit geweest maar moet gauw verandering in komen.


wo feb 18, 2015 5:35 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 6 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group