Het is nu di maart 19, 2024 7:58 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 149 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 10  Volgende
Een nieuwe kijk op operatie "Market Garden" 
Auteur Bericht
nl11279
Bericht Re: Een nieuwe kijk op operatie "Market Garden"
In essentie wel echt iets voor insiders, die de nieuwswaarde goed kunnen inschatten.

Voor de eerste keer, alles op 1 rijtje, wat betreft Nijmegen, dat in ieder geval.

Nou, ik ben benieuwd.

1 Prettige avond allen!


zo aug 07, 2011 8:55 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: Een nieuwe kijk op operatie "Market Garden"
Wij zijn ook benieuwd :wink:

_________________
Ni dieu, ni maitre


zo aug 07, 2011 8:59 pm
Profiel
philip reinders
Bericht Re: Een nieuwe kijk op operatie "Market Garden"
Het verhaal van Bestebreurtje is opgeschreven in de jaren 50/60 door hem zelf in De Militaire Spectator, exacte ben ik even kwijt.

In de nationaal archives in Kew bevindt zich een dossier over Jan van Hoof, ik zal even kijken of ik het nummer terug kan vinden

En zoals ik altijd vermeld, het is makkelijk lullen na zoveel jaar met al de feiten en facts.

Maar toch nog even een vraag waarom zou de voorzitter geen commentaar mogen geven?


di aug 16, 2011 8:42 am
Jochen S.
Bericht Re: Een nieuwe kijk op operatie "Market Garden"
Hallo philip,

Wat bedoel je met 'makkelijk lullen na zoveel jaar met feiten en facts'? Ik vind het goed van nl11279 dat hij overtuigd is van zijn gelijk en idd. een andere kijk probeert te leveren op het gebeuren van 67 jaar geleden. Niks mis mee daar hij een mooie bronvermelding kan overleggen. We zijn de laatste jaren overspoeld door dezelfde lauwwarme zeik aan WO2 lectuur zonder enige vorm van primair onderzoek, boeken met 'nog nooit gepubliceerde foto's' door mensen die kennelijk genoeg geld hebben om de archieven leeg te roven en zo naam proberen te maken, 'bekende en gewaardeerde' auteurs met een ongelofelijke arrogantie door steeds te hameren op hun hele goede pers. kontakt met honderden vnl. hoge en hooggedecoreerde officieren van verschillende WSS divisies, daarbij voor de makkelijkheid maar even de afschuwelijke oorlogsmisdaden begaan door deze mannen vergetend onder 't mom van 'want het is niet het doel van m'n onderzoek'. Ik zeg dus niet dat je het resultaat van nl11279 zomaar moet accepteren maar lees eerst het boek en oordeel dan, geef opbouwende kritiek en ga positief een discussie aan. Zo, moest even m'n ei kwijt....

---


di aug 16, 2011 3:33 pm
nl11279
Bericht Re: Een nieuwe kijk op operatie "Market Garden"
Hallo STIWOT,

2 Weken geleden een geprinte versie van m'n e-book opgestuurd, ter review. 72 Pagina's A5-formaat, niet echt een dikke pil. Is er al wat te melden of moet ik nog een tijdje in spanning blijven?

Ik ben zooooooooo benieuwd.


do aug 25, 2011 7:59 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: Een nieuwe kijk op operatie "Market Garden"
Zoals ik je ook al persoonlijk heb meegegeven, was ik met vakantie en heb hem dus pas net binnen. 72 pagina's in Engels is niet een dikke pil, maar een recensie maken of recenseren vergt wel wat meer dan alleen lezen. Dat vergt ook diverse bronnen checken op de beweringen en zoals beloofd zou ik ook diverse zaken hier in de discussie brengen.
Daarnaast, ik heb helaas niet de mogelijkheid al mijn tijd alleen aan dit boek te besteden. Gezin, werk en andere klussen vergen ook de nodige aandacht.

Mijn eerste oordeel zonder in details te treden, een net en interessant boekwerk. Ik kan niet zeggen dat ik je conclusies deel, maar stof tot nadenken en uitzoeken geeft het wel. Ik mis wel behandeling van diverse andere bronnen in de vormgeving van je conclusies zoals After Action Report en overige Field Orders die er ook waren. Daarnaast krijg ik wel het gevoel dat de wijze waarop de tekst is opgezet de lezer vooropgezet naar een conlusie wordt toegeleid. Het komt mij over als dit is mijn conclusie en via de opzet van de tekst ko je automatisch op die conclusie uit. Persoonlijk lees ik liever analyse van de bronnen waaruit dan de conclusie wordt gesynthetiseerd, bij het lezen krijg ik een gevoel dat het hier omgekeerd is gedaan. Tot slot voor nu lees ik enkele meningen in de tekst die nogal persoonlijk overkomen omdat ze niet met analyse worden ondersteund. Maar op die details kom ik nog wel terug.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


do aug 25, 2011 8:11 pm
Profiel WWW
nl11279
Bericht Re: Een nieuwe kijk op operatie "Market Garden"
Wilco,

Het gaat om de analyse van de nieuwe informatie, toch? De alom "gerespecteerde" passages uit After Action Reports e.d. zijn al honderd maal de wereld rond gegaan (en vaak uit hun verband gerukt). Kortom: niet echt interessant (en zoals ik al eerder schreef bevatten ze niet alle waarheden).

Inderdaad, in de inleiding kom ik al met mijn conclusies. Dat is natuurlijk om de aandacht te trekken van de lezer. In het boek worden die conclusies gestaafd, dat leek me een goed plan.

Succes met nadenken en uitzoeken!

En ik zal m'n geduld verder op de proef stellen...


do aug 25, 2011 8:40 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: Een nieuwe kijk op operatie "Market Garden"
Dat is dus precies mijn reservering rond wat ik tot nu toe gelezen heb. Allereerst is het geen nieuwe informatie, maar infomratie dat al vanaf het schrijven beschikbaar is, maar dat terzijde. Je kan gewoonweg niet stellen dat deze "nieuwe informatie" ineens alleen gelden en alleen juist en correct is. Je moet juis dan die nieuwe informatie in verband brengen met de overige zaken uit de diverse rapporten en het geheel benaderen. Anders doe je juist precies hetzelfde als waarvan je de andere onderzoekers verwijt, namelijk uit het verband rukken en niet alle waarheden beschrijven. Kortom hiermee loop je het gevaar al een selectie te maken van dat betrek ik wel en dat niet. Als je dit verbind met je conclusies, komt de schijn naar boven dat er een bewuste selectie is gemaakt om je conclusies te staven. Volgens mij hoort het andersom. Alle bronnen (primaire) onderzoeken, inclusief je eigen "nieuwe bronnen" en dit geheel analyseren en daaruit je conclusies trekken.

Het gaat mij niet om je inleiding, maar om de gehele tekst. Ik kom daar regelmatig persoonlijke meningen in tegen die niet door de direct aanwezige inhoud wordt gestaafd en die de lezer dus hierdoor al op een bepaald spoor zetten die automatisch leid naar je in de inleiding vermelde conclusie. Daarnaast kan ik zelfs met jou eigen tekst een geheel tegenovergestelde conclusie trekken. Maar laten we bepaalde zaken later maar analyseren omdat ik uiteraard ook bepaalde zaken verkeerd kan interpreteren. Dus ik wil voorstellen om diverse zaken straks gewoon eens in discussie te brengen, wellicht komen we dan met ons allen tot de juiste inzichten.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


do aug 25, 2011 8:56 pm
Profiel WWW
nl11279
Bericht Re: Een nieuwe kijk op operatie "Market Garden"
Wilco,

Wat bedoel je met "Allereerst is het geen nieuwe informatie, maar infomratie dat al vanaf het schrijven beschikbaar is, maar dat terzijde"?


do aug 25, 2011 9:17 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: Een nieuwe kijk op operatie "Market Garden"
Zoals ik al schrijf, de rapporten die je als 'nieuwe informatie' aanhaalt zijn niet nieuw, althans niet voor mij.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


do aug 25, 2011 9:18 pm
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: Een nieuwe kijk op operatie "Market Garden"
Het blijft in mijn ogen denkelijk een unicum in de Nederlanden dat een auteur zijn mening toets aan een medium als dit.
Een ander standpunt innemen dan de geschreven geschiedenis vraagt moed en siert nl...
Als een schrijver als Kershaw met een afwijkende mening afkomt wordt dit algemeen, enkel met wat gemompel, aanvaard dus waarom nu niet.
Maareuh het moet wel onderbouwd zijn, en als de kanttekeningen van Wilco juist zijn dan onstaan er problemen.
Ik vermoed dat een openbaring van een aantal bemerkingen over de scriptie op het forum de discussie kan helpen, enkel als het copywright niet geschonden wordt natuurlijk.

_________________
Ni dieu, ni maitre


do aug 25, 2011 9:18 pm
Profiel
nl11279
Bericht Re: Een nieuwe kijk op operatie "Market Garden"
Ok ok,

Duidelijkheid, prima! Niet overhaast reageren.

Welke rapporten Wilco?


do aug 25, 2011 9:21 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: Een nieuwe kijk op operatie "Market Garden"
Uiteraard, ik zal dan ook niet zozeer teksten uit het boekwerk hier in discussie brengen, maar wel de gegevens uit historische bronnen en hoe die te interpreteren, want dat is denk ik de hele cruks.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


do aug 25, 2011 9:21 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: Een nieuwe kijk op operatie "Market Garden"
Mogelijk praten we langs elkaar heen, ik kan in ieder geval in je boekwerk geen bronnen en gegevens uit de historie vinden die voor mij nieuw waren.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


do aug 25, 2011 9:23 pm
Profiel WWW
nl11279
Bericht Re: Een nieuwe kijk op operatie "Market Garden"
Wilco, ken je de inhoud van al deze bronnen?

Brigade-General Heinz Harmel, commander of the 10th SS Panzer Division "Frundsberg", 1956, "Der Freiwillige"

Captain J.E. Adams, 1947, Fort Benning

Combat interviews, conducted by US Army Center of Military History

Field Order No.1, 508 PIR, 13 September 1944

Historical Officer Captain Westover, US Army Center of Military History, 1945, "The American Divisions in operation Market"

Interview Historical Officer Captain Westover with Colonel Lindquist, 14 September 1945

Letter Captain Adams, 2 November 1945

Letter General Gavin to Historical Officer Captain Westover, 17 July 1945

Lieutenant Howard A. Greenawalt, 3rd Platoon leader, "G" Company

Lieutenant Kenneth L. Johnson, 1949, Fort Benning

Lieutenant Robert L. Sickler, 1948, Fort Benning

Major Benjamin F. Delamater, 1947, Fort Benning

Nationaal Archief, Den Haag, Ministerie van Defensie: Commissie Onderzoek Waalbrug (1946) 1949-1952 (1975-1988), nummer toegang 2.13.128

Statistical study 82nd Airborne Division, 31 October 1944

Unit Journal 508 PIR


do aug 25, 2011 9:31 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 149 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 10  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group