Het is nu vr maart 29, 2024 5:27 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 13 berichten ] 
Gräbner op de brug... 
Auteur Bericht
Harro
Bericht Gräbner op de brug...
Kan iemand mij in het kort uitleggen waarom de Spähgruppe van Viktor Gräbner over de Arnhems brug trok? Wisten ze van de aanwezige para's aan de voet van de brug?

Pietje, Philip? Alvast bedankt.


vr jun 24, 2005 10:35 pm
hansie3
Bericht 
Bij mijn weten trokken ze over de brug om de sperrlinie aan de Dreyenseweg te versterken, Ze daarbij werden totaal verrast door de britten aan de voet van de brug. De eerste paar voertuigen stoven met hoge snelheid over de brug en bereikten veilig de binnenstad en sloten zich aan bij de sperrlinie, de rest werd aan flarden geschoten. Doordat de brug smal was konden ze nergens heen en daardoor vielen er vele slachtoffers, ze waren 'sitting ducks'. De commandant Victor Grabner wordt tot op de dag van vandaag vermist....men zegt dat zijn Britse humber staffcar de rijn in is gevallen.


vr jun 24, 2005 11:12 pm
Maj.Cain
Bericht 
Naar mijn weten kwamen ze net van Nijmegen terug van een recon daar.
Ik dacht niet dat ze versterking waren voor Dreyenoordseweg, maar ik kan het ook fout hebbben.
De rest wat beschreven wordt ben ik het mee eens :wink:


za jun 25, 2005 12:57 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht Re: Gräbner op de brug...
Gustav schreef:
Kan iemand mij in het kort uitleggen waarom de Spähgruppe van Viktor Gräbner over de Arnhems brug trok?

Wilfried Schwarz was tijdens Market Garden chef-staf Ic van 9.SS Panzer Division Hohenstaufen en chef-staf Ia van 2.SS Panzer Korps en als zodanig was hij degene die de bevelen van Bittrich aan Grabner doorgaf. Het bevel aan Grabner hield volgens Schwarz in dat deze die morgen met zijn gepantserde colonne over de verkeersbrug moest trekken, de Britse tegenstand aan de noordzijde snel moest breken om vervolgens ten westen van de brug een Sperrlinie op te richten.
Schwarz ontkent dan ook met nadruk dat Grabner de overtocht over de brug naar Arnhem ‘op eigen houtje’ zou hebben uitgevoerd zoals velen geloofden. De waas van geheimzinnigheid, die tot op heden over de actie van Grabner over de Rijnbrug heeft gehangen, is met deze onthulling van Schwarz opgetrokken.

Gustav schreef:
Wisten ze van de aanwezige para's aan de voet van de brug?

Grabner wist van de parachutisten aan de noordzijde van de brug, hij had goed contact met het hoofdkwartier (alle SPW’s van de verkenningsafdeling bezaten een radioinstallatie).

Gustav schreef:
Pietje, Philip? Alvast bedankt.

Geen dank :wink:.

Bron: Peter Berends, Een andere kijk op de slag om Arnhem.


za jun 25, 2005 3:20 pm
Profiel
Harro
Bericht 
Super! Precies wat ik wilde weten 8)


za jun 25, 2005 4:08 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
barry schreef:
Wilfried Schwarz was tijdens Market Garden chef-staf Ic van 9.SS Panzer Division Hohenstaufen ...

De chef-staf van een divisie is de Ia, niet de Ic.

barry schreef:
... en chef-staf Ia van 2.SS Panzer Korps en als zodanig was hij degene die de bevelen van Bittrich aan Grabner doorgaf.

Een Panzerkorps heeft geen chef-staf maar een chef van de Generale Staf. (Chef des Generalstabes.) De Ia van een Korps is ook iemand anders dan de CdG.


za jun 25, 2005 5:05 pm
Profiel
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Het spijt me zeer...
...heb het altijd al een waardeloos boek gevonden :wink:.

- http://www.tweede-wereldoorlog.nl/forum ... .php?t=136


za jun 25, 2005 8:52 pm
Profiel
Fighter
Bericht Kleine correctie
Een kleine correctie betreffende de vermissing van Viktor Gräbner

Viktor Gräbner is na de slag om de brug 21 september gevonden. Hij was in zijn Engelse verkenningswagen verbrand.
Na eerst te zijn begraven op de Zypendaalseweg (tijdelijke begraafplaats), is hij later gebracht naar IJsselstein (Duits Militair Kerkhof). Daar is hij begraven als onbekende soldaat.

Onderstaande uittreksel van de Deutsche Kriegsgräberfürsorge

Nachname: Gräbner
Vorname: Viktor-Eberhard
Dienstgrad: Hauptsturmführer
Geburtsdatum: 24.05.1914
Geburtsort: Borsdorf
Todes-/Vermisstendatum: 18.09.1944
Todesort: Arnheim

Viktor-Eberhard Gräbner ruht auf der Kriegsgräberstätte in Ysselsteyn (Niederlande) .
Unter den Unbekannten


zo jul 24, 2005 3:15 pm
IA002
Bericht 
Broodje Aap verhaal ?

Wat is de bron van dat hij op Zijpendaal begraven heeft gelegen? (Graf nummer?)

Als ze niet zijn graf kunnen aanwijzen op IJsselstein, hoe weten ze dan uberhaupt dat hij er ligt...

Hij is overgens niet voor niets vermeld als Vermisst (Vermisstendatum)


ma jul 25, 2005 10:58 pm
Fighter
Bericht Hallo Pietje
Wat betreft Zijpendaal, daar kom ik nog op terug. Zal eerst alles goed nakijken en als bericht plaatsen.

Wat betreft Vermisst, je leest niet helemaal goed, want er staat Todes-/Vermisstendatum, dat betekend dat het kan gaan om een vermissing of een datum van overlijden. Dat hij gesneuveld is op 18 september 1944 staat als een huis boven water.

Ze hebben hem in een vorm van een massagraf gelegd waarin meerdere soldaten geplaatst worden. De meesten van deze soldaten zijn onbekend, maar hij ligt daar bij.

We kunnen toch wel rustig stellen dat de Deutsche Kriegsgräberfürsorge niet zomaar iets plaatst als bericht over een gesneuvelde soldaat.
Dat hij begraven ligt in IJsselstein is zeker.


ma jul 25, 2005 11:44 pm
Panzermeyer
Bericht 
Viktor Gräbner, is dat de man die met wat Duitse voertuigen over die brug gaat in de film A Bridge too far? Hij komt opgegeven om in zijn voertuig door Britse paratroopers. In de film doen ze in ieder geval alsof de Duitse soldaten ervan wisten, je ziet ze ook voorbereiden om die huizen aan te vallen over de brug.. (logisch ook, in die nacht werd er een munitie depot kapot geschoten, lijkt me dan aannemelijk dat de vijand zich daar bevind..)

Tevens een vraag waarom hij een Brits voertuig tot zijn beschikking had..?

Afbeelding

Walther Harzer (left) on parade alongside Viktor Graebner (centre).


di jul 26, 2005 12:50 pm
gunslinger
Bericht 
Voor mij ligt het duitse debakel op de brug, nog teveel aan het "deraufgangers" gedrag van de waffen ss, wat het tactisch slagen van een aanval soms om zeep hielp.
Een tactiek die in de eerste jaren veel sucses had, maar tegen de geallieerden niet meer toegepast kon worden, maar steenvast vaak weer toegepast werdt, met alle gevolgen van dien.
Te vaak stuiten deze ongecontroleerde aanvallen, op goed verdedigde stellingen, met catastrofaal gevolg


di jul 26, 2005 2:16 pm
IA002
Bericht 
Citaat:
Wat betreft Vermisst, je leest niet helemaal goed, want er staat Todes-/Vermisstendatum, dat betekend dat het kan gaan om een vermissing of een datum van overlijden. Dat hij gesneuveld is op 18 september 1944 staat als een huis boven water.



Ik las het goed, gesneuveld op de brug, maar zijn graf is nooit geindentificeerd, dus vermist...



Citaat:
Ze hebben hem in een vorm van een massagraf gelegd waarin meerdere soldaten geplaatst worden


Ben zeer benieuwd naar je bron hieromtrent.

Citaat:
We kunnen toch wel rustig stellen dat de Deutsche Kriegsgräberfürsorge niet zomaar iets plaatst als bericht over een gesneuvelde soldaat


Tsja, dat hoop je natuurlijk, maar een vriend van me wist onlangs nog hun te wijzen op het feit dat er iemand op hun begravenplaats lag, met verkeerd gespelde naam, terwijl de persoon met juist gespelde naam als vermist stond geboekt.... Familie is er dus eigelijk na 60 achter gekomen waar hij lag begraven, terwijl de heren die de boel beheren kennelijk enkel het gras maaien:idea: Ben dus niet zo onder de indruk wat instellingen zeggen.


di jul 26, 2005 7:48 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 13 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group