Het is nu ma dec 11, 2017 7:51 am

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Justitie wil geen nazi-dagbladen in digitaal archief 
Auteur Bericht
Nieuws Bot

Bericht Justitie wil geen nazi-dagbladen in digitaal archief
Gepubliceerd op: 10 augustus 2010

DEN HAAG - De Koninklijke Bibliotheek (KB) wil nazistische publicaties uit de Tweede Wereldoorlog opnemen in hun openbaar digitaal krantenarchief. Dit archief, met honderden jaren aan krantenartikelen, is voor iedereen via internet te doorzoeken. Het ministerie van Justitie is hier niet blij mee.

Edwin Klijn is projectmanager van het project Historische kranten. ,,In principe gaan we dat betwiste materiaal beschikbaar stellen," zegt hij tegen de VPRO, ,,maar eerst willen we hierover een expertbijeenkomst houden waar voor- en tegenstanders aan het woord komen. Het is bedoeld om het draagvlak te meten van zo'n besluit, alhoewel de KB zelf de verantwoordelijkheid draagt hiervoor."

Het ministerie van Justitie heeft de KB twee maanden geleden afgeraden het 'foute' materiaal, uit onder andere Volk en Vaderland, Storm, orgaan van de SS, en het rabiaat antisemitische strijdblad De Misthoorn, online beschikbaar te stellen. Het zou zelfs kunnen leiden tot vervolging door het OM voor verspreiden van haatdragende teksten.

,,Als alle aanwezigen ons ontraden om die nazistische publicaties beschikbaar te stellen, zullen we dat zeker in heroverweging nemen. Als erfgoedinstelling willen we echter geen inhoudelijk oordeel geven over het materiaal, dat we ter beschikking stellen. We stellen het alleen ter beschikking en zeggen verder niet of het goed of fout is," aldus Klijn.

Overgenomen van: AD.nl

di aug 10, 2010 10:48 pm
Profiel WWW
Projectleider
Kevin

Bericht 
Justitie schiet naar mijn mening te ver door. Het verspreiden van haatdragende teksten zou enkel strafbaar moeten zijn als het doel ook daadwerkelijk haatzaaien is. Hier betreft het overduidelijk het beschikbaar stellen van historisch materiaal voor onderzoek en educatie door een gerespecteerd instituut. Door mensen kennis te laten nemen van deze documentatie wordt de misdadige aard van het nazisme verder blootgelegd, waarmee haatzaaien juist voorkomen kan worden.

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo - de Berlijnse dierentuin en de Tweede Wereldoorlog
* De boodschapper uit de hel - Kurt Gerstein
* Een rechter in Auschwitz - Konrad Morgen

wo aug 11, 2010 12:55 pm
Profiel WWW
Comu

Bericht 
Een regeerakkoord opstellen met de PVV. Da's pas haatzaaien. :lol:
Dat justitie zich nog steeds bezighoudt met het roomser zijn dan de paus. Gaan ze straks ook nog undercover de diverse musea door?

wo aug 11, 2010 1:00 pm
Profiel WWW
Dennis

Bericht 
Kevin schreef:
Justitie schiet naar mijn mening te ver door. Het verspreiden van haatdragende teksten zou enkel strafbaar moeten zijn als het doel ook daadwerkelijk haatzaaien is. Hier betreft het overduidelijk het beschikbaar stellen van historisch materiaal voor onderzoek en educatie door een gerespecteerd instituut. Door mensen kennis te laten nemen van deze documentatie wordt de misdadige aard van het nazisme verder blootgelegd, waarmee haatzaaien juist voorkomen kan worden.

niks aan toe te voegen, helemaal mee eens.

wo aug 11, 2010 1:06 pm
Profiel WWW
muncio

Bericht 
Ik vind het idd een beetje te ver doorschieten!.
Volgens mij kan je overal genoeg lezen over de verschrikkingen van de Nazi's dan zie ik deze publicaties niet als haatzaaien.

wo aug 11, 2010 1:16 pm
Profiel WWW
Projectleider
Kevin

Bericht 
Comu schreef:
Gaan ze straks ook nog undercover de diverse musea door?

Precies waarom ik bezwaar maak. Als je het beschikbaar stellen van historisch materiaal gelijkschaard aan haatzaaien, waar leg je dan de grens? Mag je een toespraak van Hitler integraal online zetten? Mag je antisemitische propagandaplaatjes afdrukken bij een boek over de Holocaust? En ga zo maar door. Het zal zo'n vaart heus niet lopen, maar het schept wel een precedent.

Schrijver van:

wo aug 11, 2010 1:17 pm
Profiel WWW
muncio

Bericht 
Idd waar stel je de grens?

wo aug 11, 2010 1:18 pm
Profiel WWW
Ries

Bericht 
Zo las ik eens dat stickertjes met hakenkruisjes niet meer in bouwpakketjes meegeleverd worden. Slaan we niet een beetje te ver door in het land van Haider op klompen?

wo aug 11, 2010 1:18 pm
Profiel
muncio

Bericht 
Meen je dat Ries? tjong dat vind ik echt buiten proporties.

wo aug 11, 2010 1:20 pm
Profiel WWW
Ries

Bericht 
Ik weet dat niet zeker. Heb het gelezen, of misschien gehoord. Zelf ben ik (helaas)niet zo'n plakker.

wo aug 11, 2010 1:26 pm
Profiel
Projectleider
Kevin

Bericht 
Volgens mij geldt dat voor Duitsland Ries. Maar ik kan me goed voorstellen dat die wetgeving ook zijn invloed heeft op de Nederlandse modelbouwmarkt.

Schrijver van:

wo aug 11, 2010 1:33 pm
Profiel WWW
Ries

Bericht 
Je hebt gelijk Kevin, nu schiet het verhaal me weer wat completer te binnen. Het was inderdaad Duitsland. En alhoewel mijn opmerking daardoor eigenlijk off-topic is geworden, blijft het natuurlijk te zot voor woorden.

Ik ben overigens een fel tegenstander van het verbieden van publicaties met welke politieke achtergrond dan ook.

wo aug 11, 2010 1:49 pm
Profiel
Projectleider
Wilco_Vermeer

Bericht 
Het geldt niet alleen voor Duitsland. Ook in Nedelrand is het verhandelen van Nazi-symbolen niet toegestaan (hoewel de juridische grondslag aanvechtbaar is). De meeste modelbouwfabrikanten hebben dat opgevat als een signaal om geen hakenkruizen in hun modeldozen te doen.

Hoewel ik jullie mening allemaal deel, begrijp ik de houding van Justitie wel. De koninklijke bibliotheek is een overheidsinstelling en vraagt bij dergelijke zaken advies aan justitie, dat is een heel normale gang van zaken. Justitie kijkt hierbij alleen maar naar hoe de wetgeving er volgens haar uitziet en heeft derhalve de KB "AFGERADEN" (dus niet verboden) om dit te doen. Justitie doet niet anders dan handelen naar de door de door ons gekozen parlementariërs vastgestelde wetgeving.

Ik zou het een goede zaak vinden als de KB wel tot publicatie overgaat en hoop dan juist WEL dat justitie tot vervolging overgaat. Een rechtzaak hierover zou juist eindelijk eens juridisch kunnen vaststellen of publicatie van historisch materiaal juridisch gelijk staat aan publiceren van haatdragende informatie.

wo aug 11, 2010 1:55 pm
Profiel WWW
Comu

Bericht 
Justitie kan zich beter druk maken om de rommel die je bij de NVU in de webshop kunt kopen.

wo aug 11, 2010 1:56 pm
Profiel WWW
Projectleider
Wilco_Vermeer

Bericht 
Justitie geeft altijd andere overheidsinstellingen advies. Het is wel wat anders als een overheidsinstantie als de KB zaken gaat publiceren. Daar moet de overheid achter kunnen staan.

wo aug 11, 2010 2:00 pm
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende