| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
Nieuws Bot

|
Auteur: Nieuws Bot Geplaatst: Di Mrt 02, 2010 7:14 pm Onderwerp: Levenslang geëist tegen SS'er Boere |
|
|
Gepubliceerd op: 2 maart 2010
In het proces tegen de Nederlandse SS’er Heinrich Boere heeft de officier van justitie vanochtend een levenslange gevangenisstraf geëist. Boere (88) staat in Aken terecht voor drie moorden die hij pleegde in 1944.
Hij was toen lid van een SS-commando dat meer dan vijftig onschuldige Nederlandse burgers vermoordde als represaille voor aanslagen van het verzet.
Boere heeft in december bekend dat hij heeft deelgenomen aan de liquidatie van Frits Bicknese, Teun de Groot en Frans Kusters. Volgens zijn advocaat had hij geen andere keus dan de orders op te volgen die hij kreeg. Als hij dat niet had gedaan, had zijn eigen leven gevaar gelopen, aldus de verdediging.
Officier van justitie Ulrich Maass is er niet van overtuigd dat er sprake was van zo’n Befehlsnotstand. Daarom eiste hij vanochtend de maximale straf voor Boere.
Boere werd in Nederland in 1949 bij verstek ter dood veroordeeld voor zijn aandeel aan de zogenoemde Silbertanne-moorden. Hij ontsnapte naar Duitsland en wist uitlevering aan Nederland te voorkomen, omdat hij ook het Duitse staatsburgerschap bezit.
De afgelopen weken heeft zijn verdediging de nodige tegenslagen moeten incasseren. Zo moest Boere toegeven dat hij lid was geweest van de NSB, terwijl hij dat lidmaatschap eerder had ontkend. Daarnaast werd door de advocaten van Boeres slachtoffers, de Nebenkläger, bewijs aangedragen voor Boeres deelname aan het verraad van onderduikhelpers in het Limburgse dorp Helden-Panningen. Zeven van hen overleefden het concentratiekamp niet.
Overgenomen van: NRC _________________ De automatische nieuws-user van STIWOT
Laatst aangepast door Nieuws Bot op Di Mrt 02, 2010 7:43 pm, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
| Naar boven |
|
 |
Rednas

|
Auteur: Rednas Geplaatst: Di Mrt 23, 2010 3:06 pm Onderwerp: |
|
|
Hij is ondertussen veroordeeld tot levenslang maar gaat in hoger beroep.
Wat ik mij afvraag is in hoeverre hij zich niet kon verhalen op een naoorlogse regeling dat men niet veroordeeld werd als men enkel de bevelen opvolgde. Ik weet niet de precieze details hiervan, maar naar ik meen was dit in het leven geroepen omdat anders de halve Duitse samenleving in het gevang zou komen. |
|
|
| Naar boven |
|
 |
Vin1
|
Auteur: Vin1 Geplaatst: Di Mrt 23, 2010 4:47 pm Onderwerp: |
|
|
Ik las op nu dat hij in hoger beroep gaat en dat dit nog wel jaren kan gaan duren. Wat de kans onwaarschijnlijk zou maken dat hij nog achter de trailies zou komen....
Zie citaat van Nu.nl:
Hoger beroep
Boere gaat in hoger beroep tegen zijn straf. Dat heeft zijn advocaat Gordon Christiansen kort na de uitspraak van de rechtbank in Aken gezegd.
Zolang de veroordeling niet definitief is, zal Boere niet achter de tralies verdwijnen, verwacht zijn advocaat. ''En dat gaat waarschijnlijk nog jaren duren.'' Gezien de hoge leeftijd van de Nederlandse oorlogsmisdadiger en zijn slechte gezondheid is het de vraag of Boere ooit nog in de cel zal belanden.
Fouten
Het Federale Hof in Karlsruhe buigt zich in hoger beroep over het vonnis van Heinrich Boere. Die hoge rechterlijke instantie doet niet het hele proces over, maar zal alleen kijken of de rechtbank in Aken geen juridische fouten heeft gemaakt.
Daarna kan Boere eventueel nog naar het Europese Hof om zijn levenslange veroordeling aan te vechten.
Boere hoorde zijn straf uiterlijk onbewogen aan. Tijdens de motivering van de rechtbank sloeg hij zelfs zijn ogen toe. Volgens Christiansen reageerde Boere naar hem ook rustig op zijn veroordeling. ''Hij had hier rekening mee gehouden en zich hier op ingesteld. Natuurlijk zijn we er niet tevreden mee.'' _________________ "If your pictures aren't good enough, you aren't close enough." Robert Capa |
|
|
| Naar boven |
|
 |
Vin1
|
Auteur: Vin1 Geplaatst: Di Mrt 23, 2010 4:49 pm Onderwerp: |
|
|
Verwijderen aub.
Dubbele post....bleef weer hangen. _________________ "If your pictures aren't good enough, you aren't close enough." Robert Capa
Laatst aangepast door Vin1 op Di Mrt 23, 2010 4:59 pm, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
| Naar boven |
|
 |
Lauw

|
Auteur: Lauw Geplaatst: Za Mrt 27, 2010 12:28 am Onderwerp: |
|
|
De aanklager en advocaten schijnen een juridische constructie te gaan bedenken om hem in de tussentijd (afwachting hoger beroep) achter de tralies te krijgen, daar zijn advocaten schijnbaar niets meer in huis hebben om hem te verdedigen. Hoe ze dat willen aantonen weet ik ook niet. Ik hoorde het geloof ik in De wereld draait door deze week. _________________ Avatar: Gerrit Kleinveld en K.P. Berg (kampcommandant Amersfoort) |
|
|
| Naar boven |
|
 |
wo2-freak
|
Auteur: wo2-freak Geplaatst: Za Mrt 27, 2010 12:35 am Onderwerp: |
|
|
Mensen gaan er altijd bij een oud iemand (88 word niet door iedereen gehaald) vanuit dat ze binnen de kortste keren komen te overlijden. Misschien niet écht bij iedereen, maar wel bij deze (oud)SS'er. Voor hetzelfde geld word deze man 100 jaar oud. Dus denk ''positief'': gun deze man 10 jaar extra... maar dan achter de tralies. _________________ Winston Churchill: ''Never in the field of human conflict was so much owed by so many to so few.'' |
|
|
| Naar boven |
|
 |
Comu

|
Auteur: Comu Geplaatst: Za Mrt 27, 2010 12:39 pm Onderwerp: |
|
|
Het hoger beroep wordt overigens gereviseerd door een bepaalde club, hoorde ik op radio 1. Met een beetje mazzel wordt het hoger beroep niet eens gehonoreerd. _________________ "De ergste vorm van ongelijkheid is proberen ongelijke dingen gelijk te maken." Aristoteles |
|
|
| Naar boven |
|
 |
Amedee
|
Auteur: Amedee Geplaatst: Zo Mrt 28, 2010 1:20 pm Onderwerp: |
|
|
Wat ik nu ga zeggen heeft niets te maken met
mijn politieke of ideologische gedachten.
Ik zou graag zeggen dat met oorlogsmisdadigers
die ondertussen op leeftijd zijn met niet meer moet afkomen
met doodstraffen of levenslange gevangenisstraffen.
Deze mensen zijn dikwijls hoogbejaard.
Ik denk niet dat het veel uithaald mensen van in de 70 jaar
nog te straffen. Ze zijn oud en mankeren verschillende dingen.
Ze zullen inderdaad zware misdaden gepleegd hebben,
zonder twijfel.
Houd liefst rekening met hun leeftijd.
Dit alles omdat ik een oude vader had die in 2001 gestorven is.
Ik ga er vanuit dat de nabestaanden van slachtoffers
gewoon een soort van wraak willen hebben.
Het volstaat naar mijn mening
van de misdadiger in het openbaar zijn
excuses laten uiten en vervolgens
in een rusthuis nodige verzorging krijgen.
Gaan we een weerloze oude man die sukkelt
met zijn gezondheid in een cel steken ?
Ik veroodeel wel zijn daden.
Ik hoop dat ik op begrip kan rekenen.
Alles met de beste bedoelingen.
Groeten! _________________ Geloof in God.
" es leben das heilige deutsches reich"
( Klaus von Stauffenberg) |
|
|
| Naar boven |
|
 |
Harro

|
Auteur: Harro Geplaatst: Zo Mrt 28, 2010 1:53 pm Onderwerp: |
|
|
Dus de pijn, gevoelens en emoties van de overlevenden en nabestaanden die soms al decennia vechten om zo'n man veroordeeld te krijgen tellen dan even niet meer mee? Misschien dat je jouw standpunt eens face to face met Teun de Groot moet veroordelen: jammer voor jou dat je al zestig jaar verbeten gerechtigheid zoekt voor de moord op je vader en soms wanhopig moest toezien hoe Boere in Duitsland een vredig bestaan leefde, maar nu het eindelijk zover is vind ik hem te oud om nog te straffen. Is dat fair?
Publieke excuses zijn een heel moeilijk punt (zijn al eerder in dit forum ter sprake gekomen). Mensen die totaal geen spijt hebben maar wel spijt kunnen veinzen komen dan heel makkelijk weg met hun daden.
Bovendien, waar leg je de grens. Tot welke leeftijd moet iemand zorgen dat hij uit handen van justitie blijft voordat we hem vrijstellen van vervolging? En komt er naast die leeftijdsgrens dan ook een grens tussen ernstig en minder ernstig? Boere pleegde drie moorden, Demjanjuk is aangeklaagd voor bijna dertigduizend moorden. Wat als ze bijvoorbeeld Dutroux pas hoogbejaarde leeftijd hadden opgespoord, ging hij dan ook vrijuit voor meervoudige kindermoord? Dilemma's waar ik niet graag voor zou staan. _________________ Also spricht der Narr: 'der Umgang mit Menschen verdirbt den Charakter, sonderlich wenn man keinen hat.'
Laatst aangepast door Harro op Zo Mrt 28, 2010 1:58 pm, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
| Naar boven |
|
 |
Jan1981
|
Auteur: Jan1981 Geplaatst: Zo Mrt 28, 2010 3:14 pm Onderwerp: |
|
|
| Quote: |
Geloof in God.
" es leben das heilige deutsches reich"
( Klaus von Stauffenberg |
)
Ik ben zelf ook christelijk, en weet als deze man overlijdt, zal hij door God Rechtvaardig behandeld worden.
Ik geloof echter niet, dat je een oorlogsmisdadiger omwille van zijn hoge leeftijd en slechte gezondheid mag laten lopen.
Het gaat de slachtoffers niet om wraak, maar om gerechtigheid. _________________ "There is no sweeter feeling than the Rude Jurkin, lettin you know that youre chute has opened! |
|
|
| Naar boven |
|
 |
HKBA44
Geregistreerd op: 24-7-2009 Berichten: 226 Woonplaats: Flanders Fields
|
Auteur: HKBA44 Geplaatst: Zo Mrt 28, 2010 4:57 pm Onderwerp: |
|
|
Beste Amedee, ik las laatst in een lezersbrief uit een bekende Belgische krant, bijna dezelfde bewoordingen die u gebruikt. Enkel stond er nog bij dat je het vermoorden van die verzetsstrijders kan legimiteren omdat hij in opdracht werkte en je de "partizanen" uit die periode kon vergelijken met terroristen....
Het is maar uit welke hoek je het bekijkt. _________________ Ni dieu, ni maitre |
|
|
| Naar boven |
|
 |
Harro

|
Auteur: Harro Geplaatst: Zo Mrt 28, 2010 5:43 pm Onderwerp: |
|
|
En dan gaat het bij de misdaden van Boere nog niet eens om het vermoorden van verzetsstrijders. Hij nam vrijwillig dienst in een doodseskader dat willekeurig en zonder proces mensen ombracht die ervan verdacht werden min of meer contacten te hebben met het verzet. Vaak zelfs enkel omdat zij bekend stonden als "anti-Duits". Mensen die je verdenkt dienen in hechtenis te worden genomen, verhoord, aangeklaagd, verdedigd en dan is het aan een onafhankelijke rechter. Ze horen geen slachtoffers te worden van sluipmoordenaars in dienst van de overheid. Dit had Boere destijds ook kunnen en moeten beseffen.
Over de vergelijking met terroristen: dat is geen legitimering. De Duitsers zagen zichzelf destijds als de legitieme overheid in Nederland en derhalve zagen zij hun justitieel apparaat als legitiem. Een overheid die mensen zonder proces laat ombrengen (sterker - die de moorden niet eens opeist) enkel op basis van verdenkingen is een criminele overheid die criminele bevelen geeft. Iedere ambtenaar en andere dienaar van die overheid die deze bevelen opvolgt begaat een misdaad tegen de menselijkheid en is daarvoor zelf verantwoordelijk (dat wil zeggen, kan zich niet beroepen op Befehl ist Befehl of de fabel dat je bij weigering zelf tegen de muur ging) en moet de strafrechtelijke consequenties daarvoor zelf dragen. Boere is dus strafrechtelijk verantwoordelijk voor zijn daden omdat hij bevelen uitvoerde waarvan hij moest begrijpen dat die misdadig waren - ook al legitimeerden het regime ze. _________________ Also spricht der Narr: 'der Umgang mit Menschen verdirbt den Charakter, sonderlich wenn man keinen hat.' |
|
|
| Naar boven |
|
 |
wo2-freak
|
Auteur: wo2-freak Geplaatst: Zo Mrt 28, 2010 5:53 pm Onderwerp: |
|
|
Wat Harro zegt gebeurt voor een gedeelte nog steeds trouwens. In sommige landen krijgen mensen een paar honderd jaar, als ze er van verdacht worden contact te hebben met het verzet. Dat is in Turkije iig wel zo. _________________ Winston Churchill: ''Never in the field of human conflict was so much owed by so many to so few.''
Laatst aangepast door wo2-freak op Zo Mrt 28, 2010 5:56 pm, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
| Naar boven |
|
 |
Harro

|
Auteur: Harro Geplaatst: Zo Mrt 28, 2010 6:09 pm Onderwerp: |
|
|
Klopt, al Turkije geen goed voorbeeld. Maar landen die dat tegenwoordig doen zijn net zo fout bezig. _________________ Also spricht der Narr: 'der Umgang mit Menschen verdirbt den Charakter, sonderlich wenn man keinen hat.' |
|
|
| Naar boven |
|
 |
wo2-freak
|
Auteur: wo2-freak Geplaatst: Zo Mrt 28, 2010 6:28 pm Onderwerp: |
|
|
Bedoel je dat Turkije geen goed voorbeeld is? Heb de laatste tijd wat artikelen gelezen over wat er daar allemaal aan de hand is en de straffen die zij daar geven..
Vergelijking: vermoord in Nederland de koningin, je krijgt hoogstwaarschijnlijk levenslang.
Maar gooi je in Turkije als 15 jarig kind stenen naar de politie, dan krijg je al 15 jaar celstraf.
Misschien ''leuk'' om te lezen, je ziet er gelijkenissen in terug met de Nazi's tijdens WO2: word je verdacht van samenwerking met ''terroristen'' /verzet, dan heb je geen schijn van kans:
Hoezo rechtvaardig?
7,5 jaar voor stenen gooien.. _________________ Winston Churchill: ''Never in the field of human conflict was so much owed by so many to so few.''
Laatst aangepast door wo2-freak op Zo Mrt 28, 2010 6:32 pm, in totaal 4 keer bewerkt |
|
|
| Naar boven |
|
 |
|
|
|