STIWOT Forum
Forum van Stichting Informatie Wereldoorlog Twee

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Utrechters maken spectaculaire oorlogsserie
Ga naar Pagina: Vorige | 1, 2 | Alle berichten

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie   Print    STIWOT Forum Forum Index -> WOII Actueel
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Harro

BerichtAuteur: Harro    Geplaatst: Zo Feb 28, 2010 8:37 pm    Onderwerp: Reageer met quote

LOL, dus hier wordt een oproep tot dvd-piraterij goedgepraat met het argument dat de makers van de dvd "hun knaken toch wel bij elkaar klauwen". Dan kunnen we die pakjes boter ook wel stelen onder het mom van "ach, de supermarkt verdient zijn geld toch wel". Nog mooier is je uitspraak dat je van mening bent dat niet iedere artistieke uiting intellectueel eigendom is. Totaal niet relevant waar het deze serie op dvd betreft. Of ben je ook van mening dat niet elk pakje boter in de supermarkt eigendom is van de winkelier? Rolling Eyes

Laatst aangepast door Harro op Zo Feb 28, 2010 9:40 pm, in totaal 1 keer bewerkt

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Frank M
Projectleider

BerichtAuteur: Frank M    Geplaatst: Ma Mrt 01, 2010 12:33 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Die klauwen hun knaken toch wel bij elkaar. Wees niet bang. Semi ervaringsdeskundig hier. Eens per jaar van de royalties uit eten is ook leuk.
Degene die hun geld wel verdienen in die bussiness zijn de ditributeurs/verkopers. De marges op cd's en dvd's zijn weerzinwekkend. Voor de maker valt dat wat meer tegen. Zeker als het je beroep is, dan is een keertje uit eten wel erg mager in de 365 dagen die het jaar telt.. We hobbyen er niet allemaal wat bij. Desondanks moeten ook gewoon de mensen en de bedrijven die het risico durven nemen om iets uit te brengen (want het gaat ook heel vaak mis), daarvoor beloond worden. Dat doe je niet met illigaal downloaden.
Quote:
Ik ben niet van mening dat iedere artistieke of wat voor uiting dan ook, direct intellectueel eigendom is. In de begindagen van de creatieve carrierre kiept iedereen zijn spul op straat. Blijkt het naderhand geld op te leveren, mag je ervoor lappen en heeft de persoon ineens schade geleden door dat wat hem in het zadel hielp. Contradictie in termino.
Natuurlijk blijft het intellectueel eigendom, zelfs al staat het op internet. Ik kan ter promotie afbeeldingen of samples van mijn werk op het net gooien, maar dat wil niet zeggen dat het daarom niet meer van mij is. Mensen interpreteren de gemakkelijke verkrijgbaarheid als de vrijheid om het van het net te plukken en vervolgens te verspreiden. Dat wil nog niet zeggen dat het ook daadwerkelijk netjes is, om nog maar te zwijgen van de legaliteit er van. Maar goed, ik weet dat je niet de enige bent die er zo over denkt. Je bent wel moedig genoeg om er voor uit te komen. Ik denk dat je uiteindelijk je zelf in de vingers snijdt: simpelweg om het feit dat er op een gegeven moment te weinig wordt verdiend om nieuw spul uit te brengen of omdat de wil om risico's te lopen weg is bij de uitgevers/distributeurs.

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Comu

BerichtAuteur: Comu    Geplaatst: Ma Mrt 01, 2010 12:55 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Nee hoor. Hier wordt geen oproep geplaatst. Slechts aangegeven dat dit niet echt de tijd is om ruig te gaan investeren in home entertainment. De vergelijking met een pakje boter is even wat anders.
Eten. Levensbehoefte 1.
Entertaiment. Levensbehoefte 38.
En in tijden van crisis vallen de hardste klappen altijd onderin, dus ik zeg niet dat het goed is, maar wel dat ik de jatmozen SNAP!
De eerste juiste stap door de entertainment industrie is al eens een keer gemaakt. Zie het succes van I-tunes. Het legaal downloaden voor een appel en een ei via het internet. Het is 2010. Platenzaken, hitlijsten, moviemeters en dat soort 80's erfgoed is gewoon uit. Het hoeft voor mij allemaal niet gratis, maar in een tijd van knowledge & habit sharing, ben ik toch even minder geneigd om door takkeweer naar de DVD winkel te lopen en er dan 20 euro voor neer te tellen, als ik het legaal voor 5 euro kan downen.
Ik pleit voor meer sharing via het internet. Je ziet hoeveel mensen er tegenwoordig hun succes danken aan youtube. Pak een Esmee Denters. Wat willen ze nu? Eerst groot worden door de hype op het net en je daarna leegplukken? Ga maar optreden of in een TV programma zitten.(Wat ook al via Kijk en luister(belasting)geld wordt betaald)
Ik zie het als een logische ontwikkeling. De speciaalzaken zwichten ook steeds meer door de komst van grote supermarkten. Andere tijden, andere kansen.

De artiest mag van mij verdienen en de maatschappij die het mogelijk maakt ook een beetje. Die zullen toch meer aan de kwantiteit verdienen dan aan de kwaliteit. Maar moet ik ook Breukhoven nog bij gaan sponsoren? Dat is de eerste schakel die er al uit kan door de komst van internet.
En dan nog het punt van intellectueel eigendom. Waarschijnlijk schiet de halve wereld me van mijn sokken, maar eigendom is het pas als de factuur is betaald.

Vrij simpele handelsregel. Ik ben niet begonnen over een pakje boter. Wie zegt dat de franchisenemer zijn factuur aan bv. Schuitema al heeft voldaan en wie zegt dat Schuitema op haar beurt al gelapt heeft aan FrieslandCampina? Wie zegt dat de facturen aan de boeren al zijn afgerekend? Als de boer op zijn strepen gaat staan, breng je dan je pakje boter terug naar de supermarkt omdat je iets gekocht hebt wat niet het rechtmatige eigendom van de winkelier was?

Er staat hier in de kast een boek met mijn naam als auteur op de cover en de rug. Hell, er staat zelfs een foto van mezelf op de achterkant. Als je er uit wilt citeren of het plagieren, be my guest. Als je wilt kun je het hele worddocument, de snedes van de cover, back etc, nog van me doorgemaild krijgen ook. Wat is intellectueel eigendom? Gelezen, beluisterd of bekeken willen worden of jezelf ermee af vullen? Intellectueel eigendom voor teveel geld slijten is wat er geprobeerd wordt.

Lees Sibbel er even op na in het VU blaadje. Pagina 30.

http://www.vu.nl/nl/Images/VUMAG_0902_tcm9-83098.pdf

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Harro

BerichtAuteur: Harro    Geplaatst: Ma Mrt 01, 2010 1:03 pm    Onderwerp: Reageer met quote

En nu het antwoord op de vraag: mag je deze serie illegaal downloaden? Nee, dat mag niet dus prachtig zo'n pleidooi maar of ze dit intellectueel eigendom nou te duur slijten of niet, het blijft piraterij als je het illegaal download. Dat jouw eigen intellectueel eigendom (een boek) je niet interesseert geeft niet het recht te bepalen wat we met het eigendom van een ander doen.

En kom nou niet opeens aan met takkeweer en naar de winkel lopen want je constateerde zelf al dat je kan reserveren bij Bol. En dat heb je ook keurig gedaan dus mooie woorden maar je houdt je uiteindelijk ook gewoon aan de regels. Ergo: "Green-Beret" riep op tot iets dat illegaal is en heel veel mooie woorden praten dat niet recht.

Laatst aangepast door Harro op Ma Mrt 01, 2010 1:07 pm, in totaal 1 keer bewerkt

Naar boven
Comu

BerichtAuteur: Comu    Geplaatst: Ma Mrt 01, 2010 1:23 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb het ook over legaal downloaden, he? Wat Sibbel zegt in dat interview: Als het eenmaal aan het publiek is getoond en iedereen het van de TV op heeft kunnen nemen of via Youtube heeft kunnen downloaden dan is het volksbezit. En geen intellectueel eigendom meer. Zo zouden meer mensen in de entertainment bussiness moeten denken.
Ik heb 'm inderdaad gereserveerd. In de hoop er een mooi doosje enzovoorts erbij te krijgen.

Erg off topic, maar leuk ter lering ende vermaek: http://video.google.com/videoplay?docid=-663444017206435069#

Maar voor bv. "The Bridge at Remagen" gaat er geen bol.com deze dagen nog 15 euro o.i.d. aan me verdienen. 2 euries en je hebt 'm legaal. Hoe dat technisch en effectief te werk gaat, moet je aan mijn vrouw vragen. Very Happy Ben geen ICT-er. Wink

Naar boven
Jelle Y.

BerichtAuteur: Jelle Y.    Geplaatst: Do Mrt 04, 2010 1:44 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Harro schreef:
Heb ik al gezien...

Ik zat te denken: mist dit forum niet een topic Humor?

Dat kan na-oorlogse humor zijn zoals Jiskefet maar ook tijdens de oorlog verschenen er moppen, grappige pamfletten en zijn er vast tal van grappige verhalen ontstaan.

Het lijkt mij een prettige afwisseling naast al het serieuzere werk.

"We few, we happy few, we band of brothers;
For he to-day that sheds his blood with me
Shall be my brother"

Laatst aangepast door Jelle Y. op Do Mrt 04, 2010 1:45 pm, in totaal 1 keer bewerkt

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Comu

BerichtAuteur: Comu    Geplaatst: Do Mrt 04, 2010 2:56 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Jelle Y. schreef:
Harro schreef:
Heb ik al gezien...

Ik zat te denken: mist dit forum niet een topic Humor?

Dat kan na-oorlogse humor zijn zoals Jiskefet maar ook tijdens de oorlog verschenen er moppen, grappige pamfletten en zijn er vast tal van grappige verhalen ontstaan.

Het lijkt mij een prettige afwisseling naast al het serieuzere werk.

Niet zo gek, eigenlijk.

Naar boven
Green-Beret

BerichtAuteur: Green-Beret    Geplaatst: Wo Mrt 10, 2010 9:57 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Comu schreef:
Nee hoor. Hier wordt geen oproep geplaatst. Slechts aangegeven dat dit niet echt de tijd is om ruig te gaan investeren in home entertainment. De vergelijking met een pakje boter is even wat anders.
Eten. Levensbehoefte 1.
Entertaiment. Levensbehoefte 38.
En in tijden van crisis vallen de hardste klappen altijd onderin, dus ik zeg niet dat het goed is, maar wel dat ik de jatmozen SNAP!
De eerste juiste stap door de entertainment industrie is al eens een keer gemaakt. Zie het succes van I-tunes. Het legaal downloaden voor een appel en een ei via het internet. Het is 2010. Platenzaken, hitlijsten, moviemeters en dat soort 80's erfgoed is gewoon uit. Het hoeft voor mij allemaal niet gratis, maar in een tijd van knowledge & habit sharing, ben ik toch even minder geneigd om door takkeweer naar de DVD winkel te lopen en er dan 20 euro voor neer te tellen, als ik het legaal voor 5 euro kan downen.
Ik pleit voor meer sharing via het internet. Je ziet hoeveel mensen er tegenwoordig hun succes danken aan youtube. Pak een Esmee Denters. Wat willen ze nu? Eerst groot worden door de hype op het net en je daarna leegplukken? Ga maar optreden of in een TV programma zitten.(Wat ook al via Kijk en luister(belasting)geld wordt betaald)
Ik zie het als een logische ontwikkeling. De speciaalzaken zwichten ook steeds meer door de komst van grote supermarkten. Andere tijden, andere kansen.

De artiest mag van mij verdienen en de maatschappij die het mogelijk maakt ook een beetje. Die zullen toch meer aan de kwantiteit verdienen dan aan de kwaliteit. Maar moet ik ook Breukhoven nog bij gaan sponsoren? Dat is de eerste schakel die er al uit kan door de komst van internet.
En dan nog het punt van intellectueel eigendom. Waarschijnlijk schiet de halve wereld me van mijn sokken, maar eigendom is het pas als de factuur is betaald.

Vrij simpele handelsregel. Ik ben niet begonnen over een pakje boter. Wie zegt dat de franchisenemer zijn factuur aan bv. Schuitema al heeft voldaan en wie zegt dat Schuitema op haar beurt al gelapt heeft aan FrieslandCampina? Wie zegt dat de facturen aan de boeren al zijn afgerekend? Als de boer op zijn strepen gaat staan, breng je dan je pakje boter terug naar de supermarkt omdat je iets gekocht hebt wat niet het rechtmatige eigendom van de winkelier was?

Er staat hier in de kast een boek met mijn naam als auteur op de cover en de rug. Hell, er staat zelfs een foto van mezelf op de achterkant. Als je er uit wilt citeren of het plagieren, be my guest. Als je wilt kun je het hele worddocument, de snedes van de cover, back etc, nog van me doorgemaild krijgen ook. Wat is intellectueel eigendom? Gelezen, beluisterd of bekeken willen worden of jezelf ermee af vullen? Intellectueel eigendom voor teveel geld slijten is wat er geprobeerd wordt.

Lees Sibbel er even op na in het VU blaadje. Pagina 30.

http://www.vu.nl/nl/Images/VUMAG_0902_tcm9-83098.pdf

Helemaal mee eens Smile Very Happy

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage Yahoo Messenger MSN Messenger
Harro

BerichtAuteur: Harro    Geplaatst: Do Mrt 11, 2010 12:24 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Green-Beret schreef:
[Helemaal mee eens Smile Very Happy

Harro schreef:
En nu het antwoord op de vraag: mag je deze serie illegaal downloaden? Nee, dat mag niet dus prachtig zo'n pleidooi maar of ze dit intellectueel eigendom nou te duur slijten of niet, het blijft piraterij als je het illegaal download.

Wetten en regels zijn er niet om te negeren als je ze belachelijk vindt.

Laatst aangepast door Harro op Do Mrt 11, 2010 12:26 pm, in totaal 1 keer bewerkt

Naar boven
Kevin
Projectleider

BerichtAuteur: Kevin    Geplaatst: Do Mrt 11, 2010 2:49 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Persoonlijke meningen over downloaden en over auteursrecht zijn ook niet relevant. Het forumregelement is duidelijk zat:

Quote:
Auteursrecht
Een stuk tekst, groot of klein, genoteerd door een andere auteur op internet, in boek, brief, tijdschrift enz., mag nooit zonder toestemming van auteur of uitgever worden overgenomen en gepubliceerd. Ook niet op een forum. Ditzelfde geldt voor afbeeldingen van anderen. Alleen ter verduidelijking van een eigen tekst, mag als onderdeel van die tekst een kort citaat worden geplaatst met bronvermelding. Dit citaat moet echter wel onderdeel vormen of duidelijk ter verduidelijking van een eigen tekst worden geplaatst. Een citaat op zich is formeel niet toegestaan.

Quote:
Downloaden
Als STIWOT hebben we besloten niets toe te staan wat volgens de Nederlandse wet niet geoorloofd is of wat volgens de wetgeving nog onduidelijk is. Alleen datgene wat onomwonden als legaal kan worden beschouwd is toegestaan.

Op dit moment is het zo dat volgens de Nederlandse wet het illegaal is om muziek, afbeeldingen, films e.d. waar auteursrechten op rusten te uploaden. Downloaden van dergelijke zaken is volgens de Nederlandse wet niet verboden, maar staan we hier op het forum niet toe omdat het gewoon niet netjes is tegenover de rechthebbenden.

Dat zijn de regels en die hier gelden en daar zullen we het mee moeten doen.

Avatar: Wilm Hosenfeld (1895 - 1952), helper en redder van Polen en Joden, waaronder Władysław Szpilman (bekend van The Pianist).

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
wo2-freak

BerichtAuteur: wo2-freak    Geplaatst: Do Mrt 11, 2010 6:56 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ga hem niet kopen, €40,- voor een serie waar door de media weinig aandacht aan word besteed en wat mij helemaal niet bekend is... denk dat het een slechte serie is. Geef liever 40 +nog een paar euro's uit aan een serie als BoB (deel 2 dan).

Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    STIWOT Forum Forum Index -> WOII Actueel Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina: Vorige | 1, 2 | Alle berichten
Pagina 2 van 2

Ga naar: