Het is nu do maart 28, 2024 10:25 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
[Adoptiegraf] Benjamin S. Hynoski: 331st Inf/83rd Div 
Auteur Bericht
T(h)ijs
Bericht [Adoptiegraf] Benjamin S. Hynoski: 331st Inf/83rd Div
Het graf dat mijn oma al vrij vroeg in de historie van Margraten geadopteerd heeft van een Amerikaanse bevrijder. Ik heb de stichting gevraagd of zij een historie hebben van dit graf. Ik ben namelijk wel benieuwd naar de eerste datum van haar adoptie.

Gegevens:

Benjamin S. Hynoski
Staff Sergeant, U.S. Army
Service # 33875150
331st Infantry Regiment, 83rd Infantry Division
Entered the Service from: Pennsylvania
Died: Sun 2-Mar-45
Buried at: Plot C Row 15 Grave 26
Netherlands American Cemetery
Margraten, Netherlands
Awards: Purple Heart

Date of Birth: 01-05-1913
Date of enlistment: 24-01-1944
Place of enlistment: Harrisburg, PA

Uit de IDPF bleek dat hij uit het plaatsje Shamokin, PA komt en getrouwd was met Bertha Hynoski. Geen vermelding van kinderen. Daarnaast kwam daaruit naar voren dat hij in de E. Co. van 331st zat en in de buurt van Erft Canal near Neuss om het leven is gekomen. Via Dave Curry kreeg ik een stukje over de history van E. Co. op de 2 van Maart '45.

Citaat:
2 March was a red letter day for the 331st Infantry. Elements of the
regiment were the first to reach the Rhine and the regimental command
post saw more close action than at any time since Normandy.

At 2330, the 1st battalion on the left flank of the 330th moved
thorugh Hinterfield in the direction of Heide-Bruche and Meer. The
2nd Battalion resumed operations toward the Rhine at 0130, with the
mission of taking Nixhutte Grimlinghouserbruke and the group of
buildings at 295885 on the banks of the Rhine. At 0140, Company G
reported that they had occupied Nixhutte, and by 0230, Company F had
cleared Grimlinghauserbrucke and taken a few prisoners. Company E,
however, seemed to have struck the German forces in the area. Two
platoons led by Captain Oliver ran into stiff resistance near 295885.
In the dark, the Germans closed in from the flanks and captured thirty-five
men including Captain Oliver and Lieutenant Welch and
inflicting some casualties. The 2nd platoon, however, reached the
Rhine at 0500 and claimed the honor of being the first troops to do
so. By 1130, it was obvious that Company E would need some help to
kill or capture the Germans remaining in the area. Company G, a
platoon of F and a company of tanks moved to the southern edge of
Neuss, left the platoon of F to protect their rear and then swung
east toward 295885. By 1500, the area was cleared and 200 prisoners
captured. By 1900, the battalion was buttoned up with Company G
consolidated on the Rhine, Company F in Grimlinghauserbrucke, and
Company E in the southern edge of Neuss after being completely
relieved by Company G.


Daarna kreeg ik mailtje van een meneer uit California die in E. Co. 1st Plt. had gezeten en mij wat vertelde over die dag. Hij was gevangen genomen en afgevoerd als POW. Recentelijk had hij kennis gemaakt met een meneer waarvan de schoonvader in E. Co. 2nd Plt. als runner had gefungeerd. Die had de rosters van 2 Maart '45 bewaard en daarop stond S/Sgt Benjamin Hynoski als E. Co. 2nd Plt, Squad Leader voor 3rd Squad met KIA achter zijn naam. Hij gaat een kopie maken en die krijg ik per post. Helaas was zijn schoonvader overleden dus die kon hij niet meer vragen of hij Benjamin Hynoski gekend heeft.

Wat links die ik nog tegenkomen ben.

NARA
http://aad.archives.gov/aad/record-detail.jsp?dt=893&rid=4375638

wwiimemorial.com entry door een neef
http://www.wwiimemorial.com/registry/search/pframe.asp?HonoreeID=132899

Ik heb nog niet de moed samengeraapt om de neef of een andere Hynoski in PA te bellen. Wel zou de rosterlijst van toen gematched worden tegen de rosterlijst van huidige veteranen om te kijken of er nog mensen zijn die ik aan kan schrijven. Daarnaast wil ik nog SF 180 in gaan vullen maar daar heb ik nog geen tijd voor gezien.


Afbeelding


vr jun 08, 2007 12:12 pm
T(h)ijs
Bericht 
Een kleine update, ik heb het roster van 2 maart '45 inmiddels via email ontvangen en ik krijg via de post nog wat extra zaken.

Afbeelding

Daarnaast heb ik n.a.v. Swinny ook eens een post gedaan op het City Data forum, benieuwd wat daaruit komt.


za jun 09, 2007 11:07 pm
T(h)ijs
Bericht 
Kleine update, er is waarschijnlijk contact met de neef die de wwiimemorial.com entry gemaakt heeft.


di jun 12, 2007 11:26 am
T(h)ijs
Bericht 
Een update m.b.t. de adoptie historie van Ben Hynoski. Ik had de stichting gevraagd of ze nog een historie hadden van dit graf. Vandaag lag er een kopie van het adoptiekaartje in de bus wat voor mij persoonlijk interessante informatie gaf.

Het graf is al geadopteerd tussen 1946-1948 toen de begraafplaats de huidige vorm nog niet had. Hierop staat dan ook de originele plek van het graf wat ook in de IDPF zo staat, U-5-110. Dit is inmiddels doorgekrabbeld op 6-12-1950 met de plek waarop hij nu ligt, C-15-26. Daarnaast wat adreswijzigingen van mijn Oma toen ze getrouwd is etc.

Ik wist niet dat graven op de oude begraafplaats ook geadopteerd werden maar hieruit blijkt dat dat wel zo het geval is.


di jun 19, 2007 6:09 pm
reinoud
Bericht 
T(h)ijs schreef:

Ik wist niet dat graven op de oude begraafplaats ook geadopteerd werden maar hieruit blijkt dat dat wel zo het geval is.


De mogelijkheid tot adoptie bestaat al vanaf het begin.

Mijn opa heeft bijvoorbeeld in april '46 3 graven geadopteerd.
2 Jongens zijn gerepatrieerd, en een graf wordt nog altijd verzorgd door mijn oom.

Het betreft
S Sg Joel N. Grubb
334th Inf Reg, 84th Inf Div

B-11-2



Veel succes met je zoektocht.
Je hebt zo te zien al heel wat interessante info.


wo jun 20, 2007 3:23 pm
T(h)ijs
Bericht 
Wederom een kleine update, ik hoop dat ik dit weekend tijd zie om de boel in een coherent verhaal te zetten. Een foto uit '44 welke ingescand is door zoon van een neef van Ben. Ik ben zo vrij geweest om om betere kwaliteit te vragen :)

Hij is degene in het witte shirt rechts. Die het meest van de foto is 'gevallen'.

Afbeelding

Ik denk dat ik nu wel een compleet verhaal heb, ik weet waar hij ongeveer gesneuveld is en ik ga daar zaterdag even kijken. Daarnaast neemt zijn dochter die hij nooit gezien heeft nog contact op. Overigens kon geen van de E.Co. 331st Inf mannen Ben herinneren dus ze dachten dat hij een replacement was, achter die historie wil ik nog wel even aan. Dat moet uit de SF-180 info komen toch?


do jun 28, 2007 10:44 am
T(h)ijs
Bericht 
Twee weken geleden ben ik op zaterdag naar Neuss gereden, ik had via de kaarten van de after action reports al gezien waar de 331st op 2 maart 'vastgezeten' had en ik wilde deze plek bezoeken. Gek genoeg is de plek deze dag waarschijnlijk nog zoals deze was in '45. Zie onderstaande plaatje van Google Earth, de 331st kwam van links naar rechts en bij de twee weilanden waar er een rood puntje in staat werden ze door duitse weerstand tegengehouden op 1 Maart '45, voor referentie, net rechts van de kaart af ligt de Rijn:

Afbeelding

Staand in het veld vanuit het perspectief van 331st Regiment op 1 Maart '45 :
Afbeelding

Op 2 maart '45 zijn ze dit veld overgetrokken verder Neuss in en rond 11 uur in de morgen moeten ze dit gezien hebben, en volgens de analen als eerste van de geallieerden:

Afbeelding

Ik weet niet of Ben dit nog gehaald heeft maar ik vond het wel indrukwekkend om in een stukje historie rond te lopen. Het gebied lijkt niet veranderd sinds 1945 en hier en daar zijn nog sporen te vinden van die tijd. Een aparte belevenis.


vr jul 13, 2007 10:14 am
T(h)ijs
Bericht 
Schitterend weer vanmorgen op Margraten, alleen toen ik om half 12 weer weg ging was het alweer erg heet. Vandaag alle mannen van 331st/83rd die in de periode van 1-4 Maart overleden zijn op de foto gezet.

Afbeelding

Toen ik thuiskwam lag er een brief op de deurmat van de dochter van Ben :!: Een heel verhaal met fotos van haar, dr kinderen en kleinkinderen. Ze doet niet veel met internet dus binnenkort maar eens wat fotos afdrukken en richting de states sturen :D


za jul 14, 2007 3:58 pm
T(h)ijs
Bericht 
Dat valt nog niet mee, een brief met de hand schrijven ;) Ik heb van de neef van de dochter begrepen dat ze overweegt om hierheen te komen om haar vader te bezoeken en the whole family encourages her to do so.


za jul 28, 2007 10:30 pm
-Spitfire-
Bericht 
Dat zou leuk zijn als de familie het graf zou komen bezoeken, hou ons op de hoogte! :wink:


zo jul 29, 2007 10:53 am
T(h)ijs
Bericht 
Inmiddels ook antwoord gehad op mijn aanvraag voor de OMPF. Die is verbrand natuurlijk maar over een paar weken probeer ik het nog eens. Daarnaast heb ik aardig contact met de 83rd InfDiv Assoc en ik ga een artikeltje over Ben en de gebeurtenissen rond de 331st/83rd op 2 maart schrijven.


di okt 09, 2007 8:48 am
T(h)ijs
Bericht 
Ik had het ook al bij de buren gepost maar hier alsnog. Ik heb, in samenwerking met Dave Curry van de 83rd Infantry Division Association, al een tijdje een website draaien met daarop de After Action Reports van verschillende 83rd eenheden. Op dit moment zijn de AAR's op regiment niveau (je hebt zo ook lager, company en zelfs platoon niveau voor zover ik weet) van de volgende regimenten beschikbaar:

- 329th IR juli-44 t/m mei-45
- 330th IR juli-44 t/m mei-45
- 331st IR juli-44 t/m mei-45

Tzt hoop ik meer After Action Reports van aan 83rd gekoppelde eenheden te kunnen plaatsen maar dat hangt een beetje af van degenen die de 'dode bomen' After Action Reports hebben.

De site is hier: http://83rdinfdivdocs.org/

Voor degene die graag meer informatie zoekt over de 83rd Infantry Division ten tijde van WO2 kan ik ook aanraden te kijken op de Google Group. Opgericht door leden van de association zelf: http://groups.google.com/group/83rd-infantry

Overigens ga ik eind van het jaar op bezoek bij de dochter van Ben en daar zie ik erg naar uit.


di mei 05, 2009 2:55 pm
T(h)ijs
Bericht 
Ik heb de familie inmiddels bezocht en dat was een geweldige ervaring :) Daar zijn ook een tweetal kranten artikelen over verschenen, voor de mensen die geinteresseerd zijn:

http://www.newsitem.com/news/kindness_of_strangers

http://www.newsitem.com/news/strangers_ ... nally_meet

Tijdens het bezoek heb ik een film over de Memorial Day ceremonie laten zien en ze waren zo onder de indruk dat ze waarschijnlijk in Mei 2010 op bezoek komen zodat Connie het graf van haar vader kan zien.


ma okt 12, 2009 10:33 pm
Pieter F
Bericht 
Erg leuk om te horen! Moet een aparte ervaring geweest zijn?


di okt 13, 2009 4:50 pm
-Spitfire-
Bericht 
Moet een zeer bijzondere ervaring geweest zijn Thijs!


di okt 13, 2009 5:54 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group