Het is nu vr maart 29, 2024 12:02 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
28th Inf 8th Div in het Hurtgenwald. 
Auteur Bericht
Staf
Fedor

Geregistreerd:
do feb 21, 2008 6:20 pm
Berichten: 1642
Bericht Re: 28th Inf 8th Div in het Hurtgenwald.
Aanrader: Hürtgenwald 1944/1945 van Rainer Monnartz.

Daarnaast is ook de Zeitreiseführer Eifel 1933-1945 handig (al is er wel heel veel overlap). Zijn beiden wel hoofdzakelijk geörienteerd op het centrale deel van het Hürtgenwald.

_________________
Avatar: Lt. Friedrich Lengfeld - No man hath greater love than he who layeth down his life for his enemy.


do sep 22, 2011 6:23 pm
Profiel
Ries
Bericht Re: 28th Inf 8th Div in het Hurtgenwald.
Ik ontving zojuist de volgende e-mail van amazon.de:

Voraussichtlicher Versand dieser Artikel: 23. September 2011
1 "Zeitreiseführer Eifel 1933-1945"
Alexander Kuffner; Taschenbuch; EUR 14,36
Auf Lager.
Verkauf durch: Amazon EU S.a.r.L.

Bedankt voor je tips Fedor. Omdat ik eigenlijk in de hele Eifel geïnteresseerd ben heb ik voor de tweede gekozen.

Deze foto nam ik maandag in de buurt van Hürtgen, mijn auto klem door wegpiraten:

Afbeelding


do sep 22, 2011 7:07 pm
Staf
Fedor

Geregistreerd:
do feb 21, 2008 6:20 pm
Berichten: 1642
Bericht Re: 28th Inf 8th Div in het Hurtgenwald.
Ries schreef:
Bedankt voor je tips Fedor. Omdat ik eigenlijk in de hele Eifel geïnteresseerd ben heb ik voor de tweede gekozen.

Goede keuze dan. Deze gids pakt ook een stuk Ardennenoffensief, Wolfburg, FHQ Felsennest en nog wat andere zaken mee en het besproken gebied loopt tot Prüm in het zuiden en Bad Münstereifel in het oosten.

_________________
Avatar: Lt. Friedrich Lengfeld - No man hath greater love than he who layeth down his life for his enemy.


do sep 22, 2011 9:07 pm
Profiel
muncio
Bericht Re: 28th Inf 8th Div in het Hurtgenwald.
Ries schreef:
Ik ontving zojuist de volgende e-mail van amazon.de:

Voraussichtlicher Versand dieser Artikel: 23. September 2011
1 "Zeitreiseführer Eifel 1933-1945"
Alexander Kuffner; Taschenbuch; EUR 14,36
Auf Lager.
Verkauf durch: Amazon EU S.a.r.L.

Bedankt voor je tips Fedor. Omdat ik eigenlijk in de hele Eifel geïnteresseerd ben heb ik voor de tweede gekozen.

Deze foto nam ik maandag in de buurt van Hürtgen, mijn auto klem door wegpiraten:

Afbeelding


haha goede zaak :lol:


do sep 22, 2011 10:59 pm
Ries
Bericht Re: 28th Inf 8th Div in het Hurtgenwald.
Fedor schreef:
Goede keuze dan. Deze gids pakt ook een stuk Ardennenoffensief, Wolfburg, FHQ Felsennest en nog wat andere zaken mee en het besproken gebied loopt tot Prüm in het zuiden en Bad Münstereifel in het oosten.


Je tip bleek goed, Fedor. Ik heb het boekje net binnen en het ziet er smakelijk uit. Lekker compact; als basis lijkt het me voldoende informatie te geven. Bedankt!


di sep 27, 2011 1:40 pm
muncio
Bericht Re: 28th Inf 8th Div in het Hurtgenwald.
Comu schreef:
Die schapen zien er ook wel smakelijk uit, Ries, als je van een mals stukje lende houdt. :wink:

Kevin of Ries, hebben jullie voor mij een ISBN nummer? Thanks. Ik wil volgend jaar die kant eens op.


Vent google gewoon es ,luiaard, dit kom ik tegen aangezien ik het ook wel een interessant boekwerk vind.

ISBN-10: 3938208422
ISBN-13: 978-3938208427


di sep 27, 2011 3:42 pm
muncio
Bericht Re: 28th Inf 8th Div in het Hurtgenwald.
http://www.vanstockum.nl/boeken/geschie ... 5-7718946/


di sep 27, 2011 3:50 pm
Ries
Bericht Re: 28th Inf 8th Div in het Hurtgenwald.
muncio schreef:
http://www.vanstockum.nl/boeken/geschiedenis-algemeen/regionale-en-stadsgeschiedenis/de/zeitreisef%C3%83%C2%BChrer-eifel-1933-1945-7718946/


Ik zou het bij interesse hier bestellen: http://www.amazon.de/Zeitreisef%C3%BChr ... 765&sr=8-1 Ze zijn goedkoop, hebben het op vooraad, rekenen geen verzendkosten en leveren binnen enkele dagen.


di sep 27, 2011 5:37 pm
muncio
Bericht Re: 28th Inf 8th Div in het Hurtgenwald.
Comu schreef:
Hé, ik heb niet zoveel tijd als jij, Dennis. :lol:


Tijd tijd ! :shock: een dag heeft 24 uur tsss dat geneuzel op facebook is zeker geen tijd haha :lol:


do sep 29, 2011 4:03 pm
muncio
Bericht Re: 28th Inf 8th Div in het Hurtgenwald.
@ comu ach alsof mij dat wat doet haha je ziekt maar een end heen en fc bal op het dak is een baan van 70 uren per week heb ik het idee :lol:


vr sep 30, 2011 8:41 pm
muncio
Bericht Re: 28th Inf 8th Div in het Hurtgenwald.
8)


zo okt 02, 2011 10:50 am
9thDivision
Bericht Re: 28th Inf 8th Div in het Hurtgenwald.
Comu schreef:
Jawel, dat is om jou te zieken. En FB keil ik er altijd in een secondetje tussendoor. Dat jij zoveel tijd nodig hebt voor FC bal op het dak. :lol:

On topic: Wie was er nu echt te verwijten dat er zo'n grote slachting plaatsvond daar bij het Hürtgenwald? Was de leiding eigenwijs? Werkten de informatiediensten niet?

Ik heb drie docu's maar het sluit niet allemaal op elkaar aan.

Die film: "When trumpets fade" is natuurlijk geen afspiegeling en het is leuk om als soldatenroman te kijken, maar een paar dingen wil ik weleens weten die daar ook in naar voren komen.

De substaf zou geprotesteerd hebben tegen het opperbevel dat men dit geen slim plan vond.
Hoe waren de weersomstandigheden en welke invloed hadden die?
Hoe sterk zat Duitsland nog in het materieel als de geallieerden al zover waren gekomen en Duitsland aan twee kanten toch tot de laatste stuiptrekking werd gedwongen.



Hallo allemaal, hier weer eens een berichtje van mij.

When Trumpets Fade is een vrij matige film. Er zitten een paar minuten in die de moeite waard zijn.
Ook jammer dat je alleen de 28e Divisie in beeld ziet, terwijl er zoveel anderen gevochten hebben.

Over "wie was er verantwoordelijk voor het Hurtgen bloedbad" valt veel te zeggen.

De meeste Duitse soldaten in het Hurtgen gebied waren oudere mannen. Dankzij het terrein was 1 oude soldaat plus een machine geweer op een goede plek genoeg om een Amerikaans patrouille een dag bezig te houden.
Hetzelfde voor de bemanning in de bunkers. Uiteraard zijn er ook goed getrainde Duitse troepen geweest, maar het geeft een goed beeld weer over hoe Hitler dacht. "Zet maar wat oude mannen in de Siegfried Linie".
Dit was ook de gedachte bij de commanders van de Geallieerden. Met goede moet werden er verkenningsmissies ingezet om de Siegfried Linie te doorbreken. Toen er vrij weinig tegenstand was, werd besloten om door het Hurtgen gebied te trekken, richting Schmidt, en zo ook de weg tussen Monschau en Duren in handen te krijgen, en hiermee een belangrijk wegen netwerk in handen te hebben. Vanaf deze posities was het mogelijk om door te stoten naar hartje Duitsland.
In eerste instantie werd er ook niet gekeken naar de dreiging van de verschillende dammen in het Hurtgen gebied.
Ook de Duitsers hebben hier niet direct aan gedacht, omdat deze in de veronderstelling waren dat de Geallieerden vooral de stad Aken in handen wilden krijgen.
En zo werd er een begin gemaakt aan een 6 maanden durende slag. De ene groep na de andere werd het bos in gestuurd. Terwijl overlevende company commanders hun ongenoegen lieten merken bij hun leidinggevende, werd er niet geluisterd. De Army Group Commanders trokken hun eigen plan. Toen het Ardennen Offensief voorbij was, hebben verschillende Divisies hun doelen kunnen bereiken in het Hurtgen gebied. Maar, het was toen al te laat. Teveel doden en gewonden in de lange Hurtgen strijd. Het Ardennen Offensief was een "mooie battle", met veel heldenmoed en veel beelden en fotos van de Generaals die trots lieten zien dat ze de Duitsers daar verslagen hadden! Opvallend is, dat in de jaren na de oorlog tot een aantal jaar geleden het Hurtgenwald Offensief in vrijwel geen enkel geschiedenis boek terug komt. Het is echt in de doofpot gestopt.

De afgelopen jaren heb ik voor mijn boek vrij veel veteranen van de 9th Infantry Division gesproken, en allemaal waren ze het er over eens, dat de hogere leidinggevende de oorzaak waren voor deze bloederige slag. Omar Bradley mag dan wel een aantal mooie overwinningen op zijn naam hebben staan, maar hij heeft ook heel veel Amerikanen de dood in gejaagd met zijn besluit om niet om het Hurtgen heen te trekken, maar gewoon zijn troepen er recht doorheen te laten gaan.

Uiteraard zijn dit niet de enigste problemen geweest.
Andere oorzaken waarom het zo moeilijk ging in het Hurtgen:

In Normandie was er een mooie samenwerking tussen de Infantry, Armored Divisions, en de Airforce.
Infantry Divisions hadden steun van de Armored Divisions, en andersom, en veel luchtsteun dmv bombardementen hielpen de snelle opmars in Frankrijk.
In het Hurtgenwald was het vrijwel onmogelijk om deze tactiek toe te passen.
Tanks die werden ingezet konden lang niet op iedere plek komen waar de infanterie moest vechten.
Het terrein had te veel heuvels en dalen, teveel bos. Ook was het daarom moeilijk om airsupport in te zetten.

Voor mijn boek heb ik overigens wel alle informatie weten te verzamelen over de samenwerking tussen de infanterie, armored divisions, luchtsteun en de Field Artillery. De Field Artillery is een grote steun geweest voor de infanterie soldaten in het Hurtgen.

Het weer was natuurlijk zeer ongunstig.
Regen en later ook sneeuw zorgde voor slechte omstandigheden. Iedereen heeft het over Easy Company in Band of Brothers, over de erge beschietingen in Bois Jaques bij Bastogne...nou, dit was dagelijkse kost voor de mannen van de infanterie divisies in het Hurtgenwald.
Dit hoorde ik zelfs nog afgelopen weekend toen ik met een veteraan belde ivm mijn research. Hij vroeg mij of ik die aflevering gezien had, en vertelde dat hij zo'n 2 maanden in die omstandigheden in het Hurtgen had doorgebracht. Kou, beschietingen, en onmogelijke opdrachten vanuit de opperbevelhebbers.

In mei ga ik weer een aantal onderzoeken doen in het Hurtgenwald. Ik heb de afgelopen maanden de Field Artillery posities onderzocht van de 9e Infanterie Divisies. Door berekeningen van hun posities en bereik, heb ik een prachtig beeld van het effect van de artillery vuursteun voor de troepen. Op het moment ben ik alle rapporten en interviews met veteranen aan het samenvoegen, en het is ongelooflijk hoe mooi alles in elkaar past. Infanterie, luchtsteun, armored division steun, en field artillery steun...tot op de datum en tijden nauwkeurig vallen al deze rapporten netjes in elkaar. Ongelooflijk hoe hard er daar gevochten is, en hoe weinig aandacht er aan gegeven wordt.

Ik kan echt uren door typen en praten over de Hurtgen slag... :mrgreen:


wo dec 07, 2011 8:47 am
muncio
Bericht Re: 28th Inf 8th Div in het Hurtgenwald.
Mooi werk 9th Division!.
Idd de film When the Trumpets Fade is een matige film om een goede indruk te krijgen van de slag in het Hurtgenwald.

Heb je alleen vanuit de Amerikaanse kant dat je het boek belicht of ook delen van de Duitse kant zoals 24. Luftwaffe FestungsBN dat voornamelijk uit jonge Duitsers bestond die in de buurt van Raffelsbrand vochten, 89 ID, 275 VGD, 12 VGD, 353 ID ?.

Heb je een overzicht van legeronderdelen die bij de 9 ID zijn ingezet buiten de 39, 47 en 60 IR? Ik heb alleen staan de Co H 32d Armd rgt.


za dec 10, 2011 1:13 pm
Staf
Fedor

Geregistreerd:
do feb 21, 2008 6:20 pm
Berichten: 1642
Bericht Re: 28th Inf 8th Div in het Hurtgenwald.
Mooi stuk 9thDivision. Ik ben benieuwd naar je boek (toch wel ook met foto's hoe het ertegenwoordig uitziet + routebeschrijving hoop ik ;)

Ik ben me momenteel door Das Verstummte Hurra aan het worstelen (moeilijk Duits en een verhaal dat beklijft). Het boek is in romanvorm geschreven, waarbij de schrijver put uit eigen ervaringen en zich wel houdt aan gebeurtenissen zoals deze werkelijk gebeurd zijn. Oorlog op klein niveau, over een Amerikaans en een Duits peleton. Een keihard verhaal.

Overigens staan in het boek "echte" foto's, waarvan ik het grootste deel nog niet kende. Pijnlijk realistische foto's bovendien...

Kortom een boek wat niet zozeer historisch is, maar wel gruwelijk aangeeft wat de strijd in het Hürtgenwald op manschappenniveau heeft ingehouden.

_________________
Avatar: Lt. Friedrich Lengfeld - No man hath greater love than he who layeth down his life for his enemy.


za dec 10, 2011 5:38 pm
Profiel
9thDivision
Bericht Re: 28th Inf 8th Div in het Hurtgenwald.
Hallo allemaal.
Klinkt als een mooie boek Fedor, ga ik ook eens opzoeken, bedankt voor de tip!

Nog een kleine toevoeging op mijn verhaal. Na lang speuren heb ik eindelijk de Order van General Eisenhower gevonden, die mede verantwoordelijk is geweest voor de vele slachtoffers in het Hurtgen.

"Combat units are authorized to base daily replacement requisitions on anticipated losses forty-eight hours in advance to expedite delivery of replacements. To avoid building up over strength, estimates should be made with care". – Signed, Dwight D. Eisenhower.

Deze telegram stuurde hij naar de commanders van de 12th Army group, en met name Bradley and Hodges hebben hier gehoor aan gegeven door veel nieuwe troepen aan te vragen, en het bos in te sturen. Zo was er geen duidelijk overzicht van het aantal doden en gewonden op dat moment. Dit kwam pas later naar boven.

Muncio, ivm de Duitse visie in mijn boek...ik heb niet heel veel informatie over de Duitse kant op dit moment. Ik heb nu zo'n 5 jaar onderzoek gedaan naar de 9th Infantry Division, en alleen al voor de 10 dagen actie in October heb ik zo'n 500 pagina's rapporten van alle onderdelen die erbij betrokken zijn. De informatie van de andere dagen en weken komen hier nog eens bij, en ik heb dus een bestand van meer dan duizend pagina's. Dit is alleen voor de 9th Division. Als ik dit ook nog voor de Duitse kant moet uitzoeken, ben ik nog eens 5 jaar bezig denk ik! ;). Ik heb vaak geprobeerd om in contact te komen met Duitse veteranen, maar deze willen allemaal niet meewerken, of er over praten. Volgend jaar zal ik waarschijnlijk wel in contact komen met 2 Duitse veteranen, en hoop zo wat meer en betere informatie te krijgen.
Maar, op dit moment heb ik wel een aantal Duitse rapporten en kaarten die ik verwerk in bepaalde delen, en al zal gewoon algemene informatie over de betrokken Duitse troepen in het boek komen.
En ja, ik wil er ook wat "toen en nu" foto's in verwerken, en zal gedetailleerde kaarten toevoegen van plekken waar flink gevochten is. :mrgreen:

IVM de attachements bij de 9th Division:
Ik verwijs niet graag naar wikipedia artikelen, maar na wat onderzoek blijkt dat de lijst met Attachements die er op de wikipedia website staat, vrij correct is. Deze lijst ben ik ook in een ouder document tegengekomen, en is vrijwel identiek.

http://en.wikipedia.org/wiki/9th_Infantry_Division_%28United_States%29#Attachments

In het Hurtgenwald zelf zijn ook de 15th engineers, 26th, 34th, 60th en 84th Field Artillery Battalions en de Ninth Reconnaissance Troops actief geweest. De 746th Tank Battalion heeft veel steun geleverd.

Ik kan echt uren over het Hurtgenwald doortypen...zo interessant!

Groeten, Yuri


zo dec 11, 2011 7:18 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group