Het is nu do maart 28, 2024 9:41 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 6 berichten ] 
'the making of' VERSLAG WW II, Living History Event ASSEN 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker
Drentse Gerrit

Geregistreerd:
vr jul 26, 2013 2:06 pm
Berichten: 213
Woonplaats: Assen
Bericht 'the making of' VERSLAG WW II, Living History Event ASSEN
Gisteren, zaterdag 12 april 2014, was het zover. De World War II, Living History Event, op het oefen terrein in Baggelhuizen ging van start. Jeroen Koppes had laten weten ook deze kant op te komen. Aangezien ik er vlakbij woon, leek het mij ook een mooie gelegenheid om wat plaatjes te schieten voor Stiwot en gelijk mijn 6 jarige zoon Rob mee ten nemen. Dit soort bijeenkomsten zijn voor kinderen een uitgelezen gelegenheid om begeleid door uitleg van hun ouders eens realistisch nagespeelde situaties te bekijken, die tijdens de tweede wereldoorlog plaatsvonden.

Afbeelding

Rob en ik gingen per fiets die kant op. Om 14:00 uur zou de ‘mock-battle’ aanvangen, maar aan het geratel van verschillende wapens te horen, werd er de hele ochtend al ‘gevochten’ in de bossen. Op geruime afstand van de kampementen, zag Rob ineens een klein groepje Amerikaanse soldaten in het bos. We legden de fietsen in de berm en gingen samen achter een boom zitten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rob zag aan de andere zijde van het bos ineens een grote groep Duitse militairen door het bos patrouilleren. Het kleine groepjeAmerikanen vlak bij ons ging in dekking, de ‘Duitsers’ hadden nog niets in de gaten. De spanning steeg. Rob vroeg mij of ‘onze’ groep aan ging vallen. Ik legde uit dat het groepje dat overduidelijk in de minderheid was, waarschijnlijk verstopt zou blijven, in de hoop dat ze niet ontdekt zouden worden. Maar… legde ik uit, als ze ontdekt worden, dan gaan ze wel vechten. ‘We moeten hier nu weg!’, zei Rob beslist, ‘straks worden wij geraakt!’. De vooraf gegeven uitleg, over losse flodders en toneelspel, was Rob door het realistische plaatje helemaal kwijt. Het was duidelijk; Rob was in de Tweede Wereld oorlog beland.

Afbeelding

Afbeelding

Terwijl ik de ‘toneelspel’ uitleg herhaalde, trokken de Duitsers verder. Onze groep ging vlak bij ons langs en verdween weer in het bos. Een gevecht bleef uit. Gezien de schoten die her en der hoorbaar waren, was dat op andere plaatsen anders. Met Rob fietste ik verder, waarbij we op verschillende plaatsen soldaten konden zien in het bos. Rob was helemaal onder de indruk.

Afbeelding

Afbeelding

Aangekomen bij de indrukwekkende kampementen liep ik al vrij snel Auke, ‘onze man uit Groningen’ tegen het lijf. Met zijn drieën volgden we de diverse bezienswaardigheden, die om ons heen gebeurden. Per sms was me inmiddels duidelijk geworden dat ook Jeroen was aangekomen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Auke, Rob en ik volgden in het bos een tafereel van Duitsers, die op de hielen gezeten, in dekking gingen. Kort hierop brak een hevig gevecht uit. Op het moment dat de Duitse soldaten de strijd gingen verliezen, dook er plotseling een bevlogen ‘oorlogsverslaggever op’. Jawel, Jeroen! Hij was nog net op tijd om vast te leggen dat de mannen gevangen werden genomen. Onder het schreeuwen van instructies en verwensingen werden de mannen gevangen genomen, waarbij e e n van hen, die de instructies niet snel genoeg opvolgde, een beste schop in de ‘pokkel’ kreeg.

Afbeelding

Afbeelding

Na dit tafereel groeven wij ons netjes in bij het lint (wij wel…) langs het ‘mock battle’ terrein, waar Jeroen en ik beide een slordige 300 foto’s schoten. Jeroen heeft gisteravond al het verhaal op wo2actueel gezet.

http://www.wo2actueel.nl/artikel/3169/O ... t-2014.htm

Jeroen en Auke, bedankt voor de gezelligheid! En top Jeroen dat je helemaal naar het hoge noorden bent geraced om hierbij aanwezig te zijn. Hieronder nog enige impressiefoto’s van het geslaagde evenement. Vandaag gaat het nog tot 15:00 uur door.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rob…; is hij echt dood?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Zij waren jong, hielden van het leven,
zij hebben het geriskeerd, zij hebben het gegeven,
opdat het uwe mooi zal zijn.

Andre Boude, para operatie Amherst


zo apr 13, 2014 11:56 am
Profiel
Avatar gebruiker
arwanda1465

Geregistreerd:
za sep 18, 2010 8:40 pm
Berichten: 611
Woonplaats: Ergens in Nederland
Bericht Re: 'the making of' VERSLAG WW II, Living History Event ASSE
Gerrit .... Toppie .... :!:

André :wink:

_________________
Alles sal reg kom as ons almal ons plig doen


zo apr 13, 2014 3:14 pm
Profiel
Avatar gebruiker
Drentse Gerrit

Geregistreerd:
vr jul 26, 2013 2:06 pm
Berichten: 213
Woonplaats: Assen
Bericht Re: 'the making of' VERSLAG WW II, Living History Event ASSE
André, bedankt! De Amherst 2014 herdenking was wat mij betreft een mooi eerbetoon aan de dappere mannen die 69 jaar geleden in Drenthe (de meeste dan) gedropt werden. Ook op andere Amherst gerelateerde plaatsen is herdacht en zijn er bloemen gelegd. Goede zaak...opdat we niet vergeten...

_________________
Zij waren jong, hielden van het leven,
zij hebben het geriskeerd, zij hebben het gegeven,
opdat het uwe mooi zal zijn.

Andre Boude, para operatie Amherst


zo apr 13, 2014 7:19 pm
Profiel
Roel R
Bericht Re: 'the making of' VERSLAG WW II, Living History Event ASSE
De Britten zitten goed in de rantsoenen, te beoordelen aan de strak zittende pakjes :D


ma apr 14, 2014 8:16 am
ruud (rjajo)
Bericht Re: 'the making of' VERSLAG WW II, Living History Event ASSE
Gerrit mooi verslag, bedankt


wo apr 16, 2014 5:37 pm
Avatar gebruiker
Drentse Gerrit

Geregistreerd:
vr jul 26, 2013 2:06 pm
Berichten: 213
Woonplaats: Assen
Bericht Re: 'the making of' VERSLAG WW II, Living History Event ASSE
Roel, er waren wel meer met 'strakke pakjes' :wink: niks mis mee :)
Ruud, graag gedaan!

_________________
Zij waren jong, hielden van het leven,
zij hebben het geriskeerd, zij hebben het gegeven,
opdat het uwe mooi zal zijn.

Andre Boude, para operatie Amherst


wo apr 16, 2014 8:14 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 6 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group