Het is nu do maart 28, 2024 11:46 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Remi van Duinwijck, een leven van één jaar 
Auteur Bericht
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht Remi van Duinwijck, een leven van één jaar
Misschien is het herkenbaar voor jullie, maar als ik op allerlei fora over de Tweede Wereldoorlog rondkijk, bekruipt me wel eens het gevoel dat we soms vergeten over welk leed we het eigenlijk hebben. We praten met elkaar heel erg makkelijk en soms misschien zelfs wat onbeschaamd over hele verschrikkelijke dingen.

Wanneer je, zoals ik, veel leest en schrijft over de Holocaust ben je veel met cijfers, data en andere algemene feiten bezig. Vaak zijn deze feiten zo abstract dat ik er weinig gevoel bij heb. Het wordt voor mij pas echt confronterend als ik het verhaal of gezicht van een slachtoffer ken. Daarom wil ik i.p.v. dat ik schrijf over een veelomvattend onderwerp eens een heel kort, maar ontzettend droevig verhaal neerzetten over één van de ongeveer 6 miljoen slachtoffers van de Holocaust. Geen bekende, belangrijke persoon, maar een Joods jongetje van ongeveer 1 jaar oud. Zijn werkelijke naam is Koenraad Huib Gezang, maar tijdens de oorlog stond hij bekend als Remi van Duinwijck.

In oktober 1942 werd Remi als vondeling opgenomen in de crèche bij de Hollandsche Schouwburg in Amsterdam waar Joodse kinderen werden ondergebracht in afwachting van deportatie. Hij was vernoemd naar de hoofdpersoon uit het bekende boek “Alleen op de wereld” van Hector Malot. De volledige naam die hem gegeven werd, was Remi van Duinwijck. Zijn achternaam verwees naar de straat in Bloemendaal waar hij op 16 oktober 1942 gevonden was “gekleed in roze reiszak met kaper, roze gebreid jasje met mutsje, wollen luier, twee katoenen luiers, wollen kamizool”. Mevrouw Pimentel, de leidster van de crèche, behandelde het jongetje, “een prachtige baby met grote bruine ogen en zwart haar”, als haar eigen kind.

Met zijn grote bruine ogen wist Remi zelfs SS-Hauptsturmführer Ferdinand aus der Fünten te vertederen. Aus der Fünten was belast met de dagelijkse leiding over het Zentralstelle für jüdische Auswanderung (Centraal bureau voor Joodse emigratie) en verantwoordelijk voor de deportaties van Joden vanuit Nederland. Ook andere SS’er waren weg van de baby. Een ooggetuige vertelt dat het jongetje door hen in de armen genomen werd, wat heel ongebruikelijk was. Remi kreeg van één van hen zelfs een teddybeer, waarschijnlijk van Aus der Fünten die vrijwel elke dag zijn oogappel in de crèche bezocht schijnt te hebben.

Het crèchepersoneel dacht dat in elk geval één kind veilig was. Het tegendeel was echter waar. De speciale aandacht die Aus der Fünten aan Remi gaf, had heel andere gevolgen dan dat aangenomen werd. “Het heeft hem zijn leven gekost,” aldus verzetsvrouw Semmy Glasoog, “want als Aus der Fünten niet elke dag bij hem was langsgekomen, hadden we hem laten ontsnappen.” Door de dappere inspanningen van onder meer het verzet en het crèchepersoneel werden veel Joodse kinderen gered, maar Remi werd in april 1943 gedeporteerd – de teddybeer schijnt meegegaan te zijn op transport.

Remi kwam om als één van de ongeveer 6 miljoen slachtoffers van de Holocaust. Zestig jaar later werd hij op een foto herkend door zijn broer die de oorlog, net als zijn vader, wel overleefde. Pas toen kon men de echte naam van het jongetje achterhalen: Koenraad Huib Gezang. Volgens het Digitaal Monument Joodse Gemeenschap in Nederland was hij op 29 januari 1942 geboren en overleed hij op 21 mei 1943 in vernietigingskamp Sobibor waarheen hij via kamp Westerbork gedeporteerd was. Hij werd niet ouder dan 1 jaar...

Afbeelding
Een foto van Remi.
Bron: Verzetsmuseum Amsterdam


Bronnen:
- Documentaire “Verzet in Nederland, The Walter Süskind story”
- Digitaal Monument Joodse Gemeenschap in Nederland
- Hollandsche Schouwburg
- Verzetsmuseum Amsterdam

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


wo jul 04, 2007 7:07 pm
Profiel WWW
Cathaleine
Bericht 
indrukwekkend en droevig verhaal.


wo jul 04, 2007 7:14 pm
muncio
Bericht 
Confronterend, indrukwekkend verhaal.


wo jul 04, 2007 7:41 pm
-Spitfire-
Bericht 
Erg mooi verhaal Kevin!


wo jul 04, 2007 8:22 pm
ankea
Bericht 
Het verhaal van een slachtoffer is idd heel confronterend. Dit verhaal geeft precies de waanzin van de oorlog weer!


za jul 21, 2007 9:19 am
ErnstJan
Bericht 
Indrukwekkend verhaal. Is het ook bekend waarom Aus der Fünten zoveel aandacht had voor Remi/Koenraad?


za jul 21, 2007 10:31 am
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
ErnstJan, uit de bronnen blijkt niks anders dan dat Aus der Fünten gewoon vertederd was door het jongetje. Dat lijkt me een logische verklaring, alhoewel dit natuurlijk ontzettend moeilijk is te rijmen met het feit dat Aus der Fünten datzelfde jongetje - en vele andere kinderen van die leeftijd - liet afvoeren naar een vernietigingskamp.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


za jul 21, 2007 10:36 pm
Profiel WWW
ErnstJan
Bericht 
Ja dat is idd wel erg raar..


ps, was hij ook niet 1 van de 'vier van Breda'?


za jul 21, 2007 11:03 pm
John S.
Bericht 
Kevin:
Citaat:
natuurlijk ontzettend moeilijk is te rijmen met het feit dat Aus der Fünten datzelfde jongetje - en vele andere kinderen van die leeftijd - liet afvoeren naar een vernietigingskamp.


Ernst Jan:
Citaat:
Ja dat is idd wel erg raar..



Voor ons heden ten dage een 'raar' iets, maar voor en Nazi in de jaren 40 geen uitzondering.


zo jul 22, 2007 10:13 am
ErnstJan
Bericht 
Jumpmaster schreef:
Kevin:
Citaat:
natuurlijk ontzettend moeilijk is te rijmen met het feit dat Aus der Fünten datzelfde jongetje - en vele andere kinderen van die leeftijd - liet afvoeren naar een vernietigingskamp.


Ernst Jan:
Citaat:
Ja dat is idd wel erg raar..



Voor ons heden ten dage een 'raar' iets, maar voor en Nazi in de jaren 40 geen uitzondering.
Nee, maar dat maakt het juist zo ontzettend eng.


zo jul 22, 2007 1:21 pm
JanJacobus
Bericht Re: Remi van Duinwijck, een leven van één jaar
Door het televisieprogramma Kruispunt is op zondag 12 februari een aflevering gewijd aan dit onderwerp.
http://www.rkk.nl/kruispunt/archief/2012/detail_objectID739923.html


di feb 14, 2012 12:43 am
Marcoo
Bericht Re: Remi van Duinwijck, een leven van één jaar
Heel indrukwekkend verhaal. Heb zelf een kindje van 1 jaar, krijg er kippenvel van....


wo feb 15, 2012 1:13 pm
Avatar gebruiker
Jelle Y.

Geregistreerd:
do jul 23, 2009 11:43 am
Berichten: 3092
Woonplaats: Leeuwarden
Bericht Re: Remi van Duinwijck, een leven van één jaar
Bedankt voor je indrukwekkende verhaal Kevin.

Het doet mij sterk denken aan nog z'n vreselijk verhaal wat ik ooit voor het eerst uit de mond van Lars hoorde tijdens een rondwandeling in Kamp Vught. Ook daar kreeg ik kippenvel van afschuw van:

"Michiel Prins is drie maanden te vroeg geboren in het kamp Vught. Vlak nadat Michiel was geboren, werd hij samen met zijn moeder op spoor gezet richting het doorvoerkamp Westerbork. Michiel was nog erg zwak en moest daarom goed warm gehouden, mensen gaven de moeder van Michiel dekens en voedsel om hem levende te houden. Zodra ze bij het kamp aankwamen, werd Michiel meteen naar het ziekenhuis gebracht. Niemand mocht bij Michieltje komen, want ze waren dan bang dat ze Michiel besmette met een virus. Iedereen dacht dat hij het niet ging redden, totdat Gemmeker, kampcommandant op dat moment, zich over Michiel, die maar tweeënhalf pond woog, ontfermde. Ondertussen was de moeder Michiel al op het transport gezet richting een van de vernietigingskamp. Toch zorgde Gemmeker nog goed voor Michiel, hij liet uit zijn kelder een fles cognac komen. En hij zorgde dat Michiel zondevoeding kreeg, en om de twee uur enkele druppeltjes cognac. De baby sterkte aan tot een baby van zes pond. Door de goede zorg die ze Michiel hadden gegeven, dachten de mensen in het kamp dat ze het echt goed met hun voorhadden. Maar niets was minder waar, nadat hij was aangesterkt werd hij alsnog op het transport gezet. "

_________________
Jelle
Awards/Persons Editor

"The Navy can lose us the war, but only the Air Force can win it. The fighters are our salvation, but the bombers alone provide the means of victory." Winston Churchill


wo feb 15, 2012 3:45 pm
Profiel
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht Re: Remi van Duinwijck, een leven van één jaar
Ook al zo'n hartverscheurend verhaal, Jelle. Het zijn zulk soort verhalen die denk ik nog meer aangrijpen dan de kille statistieken en huiveringwekkende beschrijvingen van de vernietigingskampen.

Daarom is het In Memoriam project van Aline Pennewaard en Guus Luijters zo belangrijk.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


wo feb 15, 2012 5:18 pm
Profiel WWW
koos24
Bericht Re:
Kevin schreef:
ErnstJan, uit de bronnen blijkt niks anders dan dat Aus der Fünten gewoon vertederd was door het jongetje. Dat lijkt me een logische verklaring, alhoewel dit natuurlijk ontzettend moeilijk is te rijmen met het feit dat Aus der Fünten datzelfde jongetje - en vele andere kinderen van die leeftijd - liet afvoeren naar een vernietigingskamp.



Ik denk dat er een spanningsveld is tussen "gevoel" en het uitvoeren van bevelen of misschien wel in het geval van Aus der Fünten
het opstellen van die bevelen.

Ik het boek "Doodgewone mannen" van Christopher Browning staat ook zo'n opmerkelijk verhaal van een soldaat die de rabbijn uit zijn woonplaats herkent, een geanimeerd gesprek met hem voert en hem vervolgens executeert.


zo feb 19, 2012 9:58 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group