Het is nu do maart 28, 2024 11:18 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auschwitz Birkenau 
Auteur Bericht
Maich
Bericht Auschwitz Birkenau
Hallo ,

Ik lees al een tijdje mee op het forum en vind er een hoop nuttige info .
Na de laatste 2 jaar ( vaak met verbazing ) verschillende boeken te hebben gelezen over Auschwitz en dan over met name Birkenau heb ik afgelopen Augustus een bezoek gebracht aan het kamp .
Dit heeft echt een enorme indruk op me gemaakt en is niet te bevatten , maar bovenal heeft het me nog veel meer verbaasd . Wat ik me bijvoorbeeld afvraag is , er zijn enorm veel mensen vermoord daar , dat staat niet ter discussie , maar waarom is er door de Duitsers zoveel moeite gedaan om het een mooi uiterlijk te geven...??
Kijkend naar bijvoorbeeld het poortgebouw , de functie van het gebouw is gruwelijk maar '' uiterlijk '' gezien is het een mooi gebouw en zo zijn er nog meer gebouwen op het terrein .
Wat mij ook verbaasde is de Ornamententuin die er was , deze heb ik er zelf niet gezien , daarvoor was er te weinig tijd , maar er zijn foto,s van . Dan vraag ik me echt af ...wat was daar nou de bedoeling van ?? Is dat sarcasme....?? Duitse punctaliteit ???
ik bedoel het is zo dubbel ....

Gr, Maich.


ma okt 03, 2011 11:11 am
rjajo
Bericht Re: Auschwitz Birkenau
Noem het maar bedrog voor de gene die aankwamen.... ze dachten toen ze daar aankwamen het ziet er hier zo mooi uit dat al die gruwel daden waar over gesproken was niet waar zouden zijn .. dus de mensen liepen mee als makke schapen, niet wetende wat hun te wachten stond !


ma okt 03, 2011 12:46 pm
Maich
Bericht Re: Auschwitz Birkenau
Dat bedrog is bekend van Treblinka ( ? ) , maar ook Treblinka en de andere vernietigingskampen ( Aktion Reinhard )
waren niet zo degelijk en goed gebouwd en goed uitziend zoals Birkenau .
Majdanek is qua functie vergelijkbaar met Birkenau maar bouwtechnisch toch anders .
Het lijkt of Birkenau gebouwd is om heel lang mee te kunnen . Kan het te maken hebben met de stiptheid van commandant Hoss ?
Toch iemand die er om bekend stond erg punctueel te zijn .

Gr, Maich.


ma okt 03, 2011 10:04 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht Re: Auschwitz Birkenau
Treblinka had (net als Belzec en Sobibor) slechts een tijdelijk doel: het uitroeiien van de Joden uit het Generalgouvernement. Birkenau daarentegen was bedoeld om gevangenen ook voor een langere tijd te kunnen onderbrengen om te fungeren als dwangarbeiders. Bovendien was het onderdeel van een mislukt prestigeproject van de SS om van Auschwitz een modelstad te maken.

Er had bij Auschwitz I bijvoorbeeld ook een hoofdkwartier voor de kampcommandant gebouwd moeten worden ter waarde van 3,3 miljoen mark. Op de bouwtekeningen zijn o.a. 36 kamers te zien voor de commandant, een ruime ontvangsthal, een speciale suite voor Himmler en een tentoonstellingspaviljoen. Je leest hierover meer in Auschwitz van 1270 tot heden van Robert Jan Pelt en Debórah Work (blz. 225-229).

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


ma okt 03, 2011 11:03 pm
Profiel WWW
Maich
Bericht Re: Auschwitz Birkenau
@Kevin , dank je wel voor de info en de tip .
Zal eens kijken of ik het boek ergens kan krijgen .

Maich .


di okt 04, 2011 10:54 pm
Avatar gebruiker
Gerd

Geregistreerd:
za mei 22, 2004 10:36 am
Berichten: 1133
Woonplaats: Tollembeek, België
Bericht Re: Auschwitz Birkenau
Niet alles is trouwens door de Duitsers gebouwd: zo stonden er in Auschwitz I al heel wat gebouwen, die dienst hadden gedaan als Pools legerkamp.


wo okt 05, 2011 8:05 pm
Profiel
muncio
Bericht Re: Auschwitz Birkenau
Neem nu het Theresienstadt gedeelte dat was een farce!.


wo okt 05, 2011 11:16 pm
Maich
Bericht Re: Auschwitz Birkenau
Birkenau is vanaf de grond opgebouwd door de Duitsers , Auschwitz 1 daarentegen bestond al en is door de Duitsers aangepast en uitgebreidt voor gebruik als concentratiekamp . Ook Therezienstadt was een al bestaand fort waar de Duitsers na wat aanpassingen gebruik van konden maken . Idd was dit een farce , een zogenaamd modelkamp .
Daarom onderscheid Birkenau zich van de rest , de kwaliteit en het uiterlijk van de stenen gebouwen zoals Poortgebouw , Sauna enz.
En als je dan nagaat dat het maar een doel had , Dood ! Dat maakt het voor mij zo dubbel .


do okt 06, 2011 6:44 pm
John S.
Bericht Re: Auschwitz Birkenau
Auschwitz 1 was een reeds bestaand kamp, dat door de Nazi's is uitgebouwd, maar wel zijn 'dorpse' karakter heeft gehouden.
Auschwitz 2, Birkernau is een vernietigingsfabriek, waarbij de Nazi's nauwelijks moeite ebben gedaan om het te maskeren. Dit itt Sobibor of Treblika bijv.


De massale vergassingen vonden voorla vanafhet derde kwartaal van 1943 plaats. Op dat moment waren crematoria 2,3,4 en 5 klaar voor de vernietiging van duizenden mensen per dag.

Tot die tijd werden er 'kleine'' hoeveelheden vergast in Auschwitz 1.

De meeste Nederlandse Joden die in Auschwitz2 zijn vermoord heben het kamp nooit van binnen gezien. Zij werden uitgeladen op de zgn. Judenrampe, ongeveer 1,5 km van het beroemde poortgebouw van Birkenau. Zij die werden geselecteerd voor de dood gingen rechts-buitenom het kamp en werden daar in het zogen. Witte en Rode Huis vermoord. Die lagen iets buiten het centrale kamp (ten noord-oosten) en waren tot gaskamers omgebouwde Poolse boerderijtjes. Op die plek zijn ongelofelijk veel mensen vermoord. Gruwelijk detail. Op de plek waar vele duizenden mensen zijn vermoord en verbrand hebben Polen 'gewoon' hun huis en tuin gebouwd. Alsof er niets aan de hand is....

Toen de grote gaskamers en crematoria(2 t/m 5) ingebruik werden genomen waren de meeste Nederlandse Joden al vermoord.

Vergeet trouwens niet dat er slechts ongeveer 400000 mensen geregistreerd zijn in Auschwitz. Diegenen die vergast zijn, zijn niet geregistreerd, waardoor het moeilijk blijft om een juiste schatting te maken. Het museum Auschwitz denkt zelf dan er tussen de 1 en 1,5 miljoen mensen zijn vermoord in Auschwitz alleen...


vr okt 07, 2011 6:27 pm
Paddy_ABL
Bericht Re: Auschwitz Birkenau
In 1990 bezocht ik Auschwitz & Birkenau en kocht daar onderstaand boek. Een klepper van meer dan 1.000 blz, uitsluitend samengesteld uit transcripties van documenten die gevonden waren na de bevrijding van de streek. De aankomst van een "lading" werd als volgt omschreven:
21 Oktober 1943: Mit einem Transport des RSHA aus Holland sind 1007 Juden aus dem Lager Westerbork eingetroffen. In dem Transport befinden sich 87 Kinder, 407 Männer und 306 Frauen im Alter bis zu 50 Jahren sowie 207 ältere Menschen. Nach der Selektion werden 347 Männer, die mit den Nummern 157889 bis 158235 gekennzeichnet werden, und 170 Frauen die die Nummern 65493 bis 65662 erhalten, als Häftlinge ins Lager eingewiesen. Die übrigen 490 Deportierten werden in den Gaskammern getöted.

Afbeelding


vr okt 07, 2011 6:48 pm
Maich
Bericht Re: Auschwitz Birkenau
Er zijn foto,s en afbeeldingen genoeg van het beroemde poortgebouw dat volgens zeggen gebouwd is in 1941 (?) enkel als toren ,
dit is ook zichtbaar op tekeningen die gemaakt zijn van het uitstappen op de zogenaamde Judenrampe .
Hierop ziet men duidelijk op de achtergrond het poortgebouw zonder de linker en rechtervleugel .
Deze zouden er later in 1943 aangebouwd zijn .
Foto,s van de SS Bauleitung uit 1941 tonen echter de bouw van het kamp en ook de bouw van het poortgebouw met de ( van binnen gezien ) in aanbouw zijnde linkervleugel . De rechtervleugel met poortboog heeft hetzelfde dak als de poorttoren . De linkerervleugel daarentegen wijkt af van het geheel . Weet iemand hier iets meer van ? Sinds ik er in Augustus geweest ben blijven dat soort vragen steeds weer terug komen ...waarom zoveel moeite voor idd een vernietigingsfabriek . dat hele bouwproces intrigeert mij om een of andere reden .

Maich .


za okt 08, 2011 12:09 am
Paddy_ABL
Bericht Re: Auschwitz Birkenau
Na het lezen van "Auschwitz van 1270 tot heden van Robert Jan Pelt en Debórah Work" krijg je nog meer vragen, vooral over het concept "museum"
Voor Auschwitz I bvb.: De huidige parkeerplaats was het vroegere appelplein. De naast het kamp gelegen woonwijk was een door de Duitsers gebouwde uitbreiding van de voormalige cavaleriekazerne. Deze werd uit het concept museum geschrapt wegens "te netjes".


zo okt 09, 2011 12:09 pm
John S.
Bericht Re: Auschwitz Birkenau
Op 24-8 1943 reed de eerste trein met Nederlandse Joden door de beroemde poort van Birkenau. Er zouden er nog 14 volgen.
In totaal zijn er 93 transporten naar Auschwitz geweest. Hetgeen bevestigt dat de meeste Nederlandse Joden op de Judenrampe buiten het kamp zijn uitgeladen en geselecteerd voor leven of dood.


zo okt 09, 2011 3:51 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht Re: Auschwitz Birkenau
Comu schreef:
Ik zag gisteren bij Albert Heijn het boek "De man die naar Auschwitz wilde" liggen. [...] Iemand bekend met dit boek?

Zie dit topic op het forum of de recensie op Go2War2.nl.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


zo okt 09, 2011 4:06 pm
Profiel WWW
sauerkraut
Bericht Re: Auschwitz Birkenau
Men had er alle baat bij om de slachtoffers zo mak mogelijk in de "doucheruimtes" te krijgen.
Ze moesten op alle mogelijke manieren gerustgesteld worden, want een paniekerige meute
van enkele honderden mensen krijg je niet zomaar in een tamelijk kleine ruimte gedreven.
Vandaar de organisatorische opzet met bloemperkjes, vergezeld van geruststellende woorden,
soms zelfs door muziek van een strijkje of orkestje. De meeste slachtoffers voelden totaal
geen onraad en gingen als makke schapen de gaskamer in.
De nazi's waren meesters in het bedenken van eufemismen voor afschuwelijke dingen, het
decor van de vernietigingskampen sluit daar naadloos bij aan.


zo okt 09, 2011 6:15 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group