Het is nu do maart 28, 2024 6:29 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1 bericht ] 
Economische collaboratie Seelöwe 
Auteur Bericht
reinaart
Bericht Economische collaboratie Seelöwe
Over de economische collaboratie m.b.t. operatie Seelöwe is veel interessante info te vinden in “Rotterdam Oorlogshaven”. Wat feiten op een rij : in totaal werden zo’n 2.200 voor Seelöwe gevorderde binnenvaartschepen aangepast op werven in Duitsland, Frankrijk, Nederland en België. In principe werden de schepen omgebouwd in het land van herkomst. In Nederland zijn 800 schepen gevorderd, in België 300. In Nederland geschiedde de ombouw in de regio’s Amsterdam ( NDM / NSM, ADM en Verschure) en Rotterdam ( Wilton-Fijenoord, RDM, Gusto, Piet Smit Jr. en Van der Giessen) . Op de Nederlandse werven werd keihard gewerkt om de klus te klaren. Van zes uur ’s morgens tot tien uur ’s avonds met uitzondering van de zaterdag en zondag waarop “slechts” tot één uur ’s middags gewerkt werd. Eind Augustus was het ombouw werk al voltooid.

Het boek van Baart bevat ook het verweerschrift van de RDM-directie n.a.v. de beschuldiging van economische collaboratie :

“Ontkopte lichters. Een zucht van verlichting ging bij ons op, toen we merkten, dat de inval in Engeland met dergelijke volstrekt ontoereikende middelen geïmproviseerd werd. Wij zijn altijd vast overtuigd geweest, dat in geval van operaties met gebruik dezer schepen door de duitsers, dit slechts tot een grote overwinning onzer bondgenoten kon voeren.”

Dit was de verdedigingslijn die de werven na de oorlog ook gebruikten als verontschuldiging voor de bouw van andere vaartuigen zoals Siebel Fähren en Marinefährprähme. Het waren nu eenmaal alle “ongeschikte, onzeewaardige vaartuigen” m.a.w. er was dus niets mis mee om die te bouwen ….

Feit is evenwel dat de lichters helemaal zo beroerd nog niet waren als de RDM-directie wilde doen geloven. Over de zeewaardigheid van de Prähme schrijft Peter Schenk in “Landung in England”:

“Später erwiesen sich die Prähme seetüchtiger als erwartet. Bei den Übungen nahmen sie auch bei Seegang 4-5 wenig Wasser und lagen gut in der See. Und selbst bei Windstärke 6-8 wurden bei einer Übung der 17.ID nur die äusseren Schotten von zwei Prähmen eingedrückt.”

Als Seelöwe was uitgevoerd en tot succes had geleid (in mijn ogen niet onmogelijk) dan zou dat voor een groot deel te danken/wijten zijn geweest aan de inzet van de Nederlandse werven en hun werknemers.

Een stel foto’s van schepen tijdens oefeningen bij Rotterdam, ontkopt en aangepast door Verschure & Co Scheepswerf en Machinefabriek N.V. Amsterdam. Vandaar ook de letter “V” op de schepen.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Arjan


wo jan 13, 2016 6:04 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1 bericht ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group