Het is nu do maart 28, 2024 2:22 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
gecrasht Duits vliegtuig 
Auteur Bericht
jw1985
Bericht Re: gecrasht Duits vliegtuig
Nog maar een tip (waarvan ik geen idee heb of het wat oplevert :wink: )

In het archief van Het CEGESOMA, Studie- en Documentatiecentrum Oorlog en Hedendaagse Maatschappij bevindt zich een verslag getiteld: D.11 Oorlogsgebeurtenissen in Sint-Amands

Zie: http://webcache.googleusercontent.com/s ... clnk&gl=nl

Page 8

Mogelijk is in dit document wat extra informatie te vinden over deze oorlogsgebeurtenis in St. Amands.

een bezoekje aan CEGESOMA (Luchtvaartsquare 29 - 1070 Brussel) kan wat licht op de zaak werpen.


do aug 20, 2015 5:57 pm
basieleke
Bericht Re: gecrasht Duits vliegtuig
Bij navraag burgerlijke stand gemeente Sint-Amands om een overlijdingsakte van Maddicks George bleek dit niet te bestaan.
Ook niet van de drie andere personen die bij deze crash zijn omgekomen. Het schijnt dat zelfs tijdens de eerste gemeenteraad van 1945 het ongeval met de Duitse vlieger als zijnde niet gebeurd werd afgedaan, omdat die vlieger daar niet moest zijn. Rare uitleg natuurlijk, maar wel waar .
Mijn vraag is echter " Hoe geraak ik aan een officieel overlijdingsakte van Maddicks George? ".
Alle tips zijn welkom.
Bedankt jw1985 voor uw vorige hulp.


vr sep 25, 2015 3:10 pm
jw1985
Bericht Re: gecrasht Duits vliegtuig
Ik vermoed dat de akte van een overleden Britse militair niet op de plaats van overlijden (in dit geval St. Amands) werd opgemaakt.

Ik kan dit niet bevestigen, maar de reden dat ik dit denk heeft te maken met de manier waarop dit momenteel voor Nederlandse gesneuvelde militairen is geregeld:

De afgifte van een verklaring van overlijden zal (meestal) door een medisch officier (arts) te velde zijn geschied. Aangifte van overlijden vindt dan in de gemeente Arnhem plaats
Bron: http://www.fomat.nl/aktenBW.html

Volgens mij moet je je richten op de volgende vragen:

Hoe regelde het Britse leger de aangifte van een in het Buitenland gesneuvelde militair?

Werd de aangifte gedaan in Groot-Brittannië?
(vergelijkbaar met het voorbeeld van Nederlandse militairen waarbij dit dus in Arnhem gebeurt)

Zo ja, in welke Britse stad werden deze aangiften gedaan?

Ik weet dat dit een hoop speculatie van mij is, maar misschien kom je iets verder.


wo sep 30, 2015 6:57 pm
basieleke
Bericht Re: gecrasht Duits vliegtuig
Bedankt jw1985 voor de info. Ik ga terug kontakt opnemen met de Engelse ambassade, een tijdje geleden had ik nog geen naam, maar nu kunnen ze mij misschien wel helpen.
Ik hou je wel op de hoogte, nogmaals bedankt voor je hulp jw1985 :D


wo sep 30, 2015 7:20 pm
Avatar gebruiker
Bram Dermout

Geregistreerd:
di aug 13, 2013 2:31 pm
Berichten: 255
Bericht Re: gecrasht Duits vliegtuig
In mei komt er een boekje uit...76 pagina's omtrent George Maddicks.
Het boek is verkrijgbaar via Chris Lauwers.

Voor diegene met FB: https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater


wo apr 20, 2016 10:19 pm
Profiel
Avatar gebruiker
Bram Dermout

Geregistreerd:
di aug 13, 2013 2:31 pm
Berichten: 255
Bericht Re: gecrasht Duits vliegtuig
Ook op deze webpagina staat meer:

http://www.stanny-van-grasdorff.be/webd ... 40/45.html (klik onderaan op "lees meer") en dan onderaan de volgende pagina


do apr 28, 2016 11:46 am
Profiel
Chris Lauwers
Bericht Re: gecrasht Duits vliegtuig
Begin juni 2015 vroeg ik Bram Dermout via Filip Doms (8-Mei Comité) om 'een Engelse soldaat' op te zoeken. Deze kwam om bij een brand door een onbemand neergestort vliegtuig op een woonhuis aan de Kaai te Sint-Amands aan de Schelde, op nieuwjaarsnacht 1944-1945. Er kwamen hierbij nog een grootvader en twee neefjes om ( 8 en 9 jaar). Deze slachtoffers waren bekend, maar van de Britse soldaat vond men geen spoor meer terug, behalve een oude foto van zijn dochtertje. Hij was namelijk bevriend met mijn vader/ouders en ze hadden op oudejaar als afscheid foto's uitgewisseld, met de belofte contact te houden. Het mocht niet zijn :cry: Het was zoeken naar een speld in een hooiberg, met alleen een voornaam en datum van overlijden. ( Te lezen in het boek 'Dorp in oorlog' ( St-Amands WO II ) Na opzoekwerk kon men al op 29 juni 2015 op dit forum lezen ( Bram Dermout: 'Die George Maddicks is inderdaad die gesneuvelde soldaat... ik belde net met zijn dochter... bedankt jongens voor de hulp!'
Dit alles resulteerde in contact met de 80- jarige dochter Jeanette ( het kleine meisje van op de oude foto) en haar nageslacht in Engeland, een bezoek aan het graf van George Maddicks ( Westerbegraafplaats Gent) en het boek 'Een Engelse soldaat, George' ( 8 mei 2016, eigen beheer). Als auteur en dochter van... bezocht ik reeds 2 x de familie in Thetford, als een ere salut aan 'onze vaders'. Op 11 november 2016 om 19 u wordt een gedenkplaatje voor George Maddicks/burgerslachtoffers van de Kaaibrand onthuld aan het huldemonument, Kerkstraat te Sint-Amands.
George heeft nu een familienaam, een achtergrond... hij is thuisgekomen.
Op mijn beurt wil ik Bram Dermout een allen die meegewerkt hebben hem terug te vinden zeggen: bedankt jongens voor de hulp... een dikke merci! X :D

Chris


wo nov 09, 2016 11:46 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: gecrasht Duits vliegtuig
Bedankt voor de aanvulling Chris ;)

_________________
Ni dieu, ni maitre


do nov 10, 2016 9:46 am
Profiel
jw1985
Bericht Re: gecrasht Duits vliegtuig
Ik zou graag het boek 'Een Engelse soldaat, George' aanschaffen.

via de link naar de facebookpagina in deze topic kom ik niet verder. Chris (of Bram), zou je me informatie kunnen geven over hoe ik dit boekje kan bestellen?


do nov 10, 2016 11:01 am
Chris Lauwers
Bericht Re: gecrasht Duits vliegtuig
Het boekje 'Een Engelse soldaat, George' is te koop/te bestellen aan 12, 50 euro bij de auteur via e-mailadres: chriske_@telenet.be en kan eventueel na overschrijving van het bedrag ook met Bpost verzonden worden aan de meerprijs van 2, 50, = 15, 00 euro.

Gegevens zijn ook terug te vinden op Facebook onder Chris Lauwers, Sint-Amands. (Stuur pb)
De Facebookpagina 'George' is momenteel in wording... :)


do nov 10, 2016 11:46 am
jw1985
Bericht Re: gecrasht Duits vliegtuig
Zojuist heb ik een e-mail gestuurd, Chris :wink:


vr nov 11, 2016 11:00 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group