Het is nu vr maart 29, 2024 1:40 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 8 berichten ] 
Panhard 178 2eGRDI Huijbergen 
Auteur Bericht
reinaart
Bericht Panhard 178 2eGRDI Huijbergen
Ik zag laatst op Zeelandnet een amateurfilmpje gemaakt in Middelburg mei 1940. Hierop zijn Franse Panhard pantserwagens te zien bij de abdij. Vroeg me af van welke eenheid deze waren en het blijkt de 2e GRDI te betreffen:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nu heb ik in mijn archief heel wat foto's van een Panhard van deze afdeling genaamd "la corsaire" en ben eens gaan kijken of ik die kon lokaliseren. Op een van de foto's is een deel van een kloosterachtig gebouw te zien en dit lijkt het St.Marie Klooster te Huijbergen te betreffen. Ik zag ook dat een bemanningslid van zo'n Panhard in Huijbergen gesneuveld is. Wellicht was la corsaire wel het voertuig van Adrien Coudrier :

http://www.zuidfront-holland1940.nl/ind ... coudrier-a

Afbeelding

Er zijn een aantal foto's gemaakt waarop het huidige multifunctionele centrum "De Kloek" (Dorpsstraat) te zien is maar kennelijk is de pantserwagen ook verplaatst.


Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Deze foto's tonen een andere plek, op deze is het klooster te zien (vanwege de bomen is een nu foto van het klooster uit deze hoek niet mogelijk):

Afbeelding

Afbeelding

Ik denk dat dit het pand is op de laatste foto (gepleisterd en met andere dakbedekking/dakkapellen):

Afbeelding

Helaas is er bar weinig over van de originele huizen.

Arjan


ma apr 20, 2015 1:25 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: Panhard 178 2eGRDI Huijbergen
Mooie reeks Arjan

_________________
Ni dieu, ni maitre


ma apr 20, 2015 2:18 pm
Profiel
reinaart
Bericht Re: Panhard 178 2eGRDI Huijbergen
Bedankt Jean, voor de liefhebbers een interessant bestand:

http://grca.free.fr/historique_grdi/27/ ... orique.pdf

Mijn Frans is niet geweldig maar vreemd genoeg geen verwijzing naar het verlies van een pantserwagen inclusief bemanning.:


14 Mai 1940 :
L’avant-garde arrive à Huijbergen vers 1 h 30, procède à la reconnaissance du
village suivie immédiatement du Lt-Colonel commandant le 2ème GRDI ; de son côté
l’ennemi occupe le village par le côté opposé, appuyé par des engins blindés ; il en résulte
un moment de confusion ; l’avant garde du 2ème GRDI réagit, résiste un certain temps,
s’accroche aux lisières Ouest du village qu’elle peut tenir jusqu’à 4 heures. Sous la
protection des A.M elle se replie sur Hogerhide où les 2 GR , après avoir tenu le champ
d’aviation et le carrefour à l’Est du village, ont organisé la résistance. Un peloton d’A.M est
conservé à la disposition du 27ème GRDI.
L’ennemi exécute des tirs très nourris de 105 et de 77 sur les lisières Est de
Hogerhide ; ils sont complétés par des tirs indirects de mitrailleuses, en général fort bien
ajustés qui plaquent les défenseurs au sol. L’ennemi délaisse la vaste clairières à l’Est
d’Hogerhide et s’infiltre par les lisières des bois bordant cette clairières au Nord et au Sud.
Des tirs très efficaces sont exécutés au canon et à la mitrailleuse par l’E.M.C et le peloton
d’A.M ; les infiltrations ennemies sont stoppées ; ces infiltrations ne sont d’ailleurs qu’un
masque ; la menace ennemie se précise surtout au Nord d’Hogerhide par les bois dont la
défense devait être assurée par les hollandais et au Sud en direction générale
d’Huijbergen – Ossendrecht.
Aucune nouvelle du 12ème GRDI tenant bergen of Zoom ; une reconnaissance du
2ème GRDI envoyé en liaison n’a pu atteindre ce point d’appui, la route Korteven – Bergen
of Zoom étant occupée par les allemands.
Vers 11 heures, le Lt-Colonel d’Astafort qui s’est rendu au PC du commandant
du groupement de GR à Bérendrecht donne l’ordre de décrochage et de repli sur Anvers
par Zandvliest, Bérendrecht, Stabrock. Le décrochage du GR est très pénible ; il est
toutefois opéré dans de bonnes conditions grâce à l’appui de son peloton d’A.M qui
s’emploie magnifiquement.
Aux abords de Berendrecht, les belges qui ne se préoccupent pas du repli des
éléments français ont fait sauter un pont au moment de l’arrivée de l’escadron moto ; la
destruction est heureusement incomplète et après quelques réparations les pelotons
peuvent passer.
Le décrochage d’Hogerhide est terminé ; aussitôt après le commandant du GR
blessé 2 fois dans la matinée est pris d’une faiblesse et doit être évacué ; il est remplacé
momentanément dans son commandement par le Capitaine Aublin.
Passage en territoire Belge où le GR ramène sur ses véhicules autos et motos
une compagnie du 58ème RI isolée qui n’a plus ses moyens de transport ; elle a été
recueillie vers 11 h 45.
Vers 14 heures arrivée à Anvers ; l’E.H.R et l’E.M.C sont dirigés sur SaintNicolas,
l’escadron moto sur Eckeren où cantonne le 2ème GRDI.

Groet,

Arjan


ma apr 20, 2015 3:00 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: Panhard 178 2eGRDI Huijbergen
Ik heb even wat rondgeneusd en het blijkt dat men in de begin uren van 14 mei 1940 de Panhard le corsaire ( 2ème GRDI) uit dienst is gesteld door een kleine brand, er staat wel niet bij of dit van technische aard is of bewust (na uitvallen om technische of gevechts redenen).
http://www.mvcgfrance.org/menu2/vehicul ... nhard.html

_________________
Ni dieu, ni maitre


ma apr 20, 2015 3:14 pm
Profiel
reinaart
Bericht Re: Panhard 178 2eGRDI Huijbergen
Merci Jean, weer een foto van la Corsaire erbij :) . Enorm hoeveel foto's van dit voertuigwrak gemaakt zijn. Is me al eerder opgevallen dat er van bepaalde voertuigwrakken erg veel foto's bestaan. Veel Duitse soldaten hadden fotocamera's en deze wrakken lagen kennelijk langs frequent gebruikte marsroutes. Ik heb ook wel begrepen dat Duitse soldaten van hogerhand werden aangemoedigd om foto's te maken omdat dat de band met het thuisfront zou versterken (foto's werden naar huis gestuurd). Als ik me niet vergis had het 2e GRDI 15 pantserwagens, waarvan 1 radiowagen en 2 reserve voertuigen. Wel is er gek genoeg een foto van een voertuig, "la pirate" genaamd, dat roepnummer 16 had . Verder zijn er foto's van "le Lynx" en l'Invincible. Getuige volgende foto's deed laatstgenoemde zijn naam niet echt eer aan :mrgreen:

Afbeelding
Afbeelding

Tenslotte zijn er foto's van "la Trombe". Ik las ergens op internet dat deze foto's in le Cavelet (tussen Cambrai en Saint-Quentin) op 18 mei gemaakt zijn. Verrassend genoeg was het erg eenvoudig om streetview beelden van deze locatie te vinden :

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hier nog wat info over de strijd bij le Catelet:

http://forum.axishistory.com/viewtopic.php?t=110720

De bemanning van la Trombe heeft wel erg veel meegemaakt in die tijd en het verbaast me dat ze binnen zo'n relatief korte tijd van Brabant naar Frankrijk geraakt zijn. Mocht iemand nog toevallig foto's van 2e GRDI Panhards hebben dan hoor ik dat graag .

Arjan


ma apr 20, 2015 9:55 pm
reinaart
Bericht Re: Panhard 178 2eGRDI Huijbergen
Ik heb inmiddels nog wat foto's gevonden van 2eGRDI Panhards. Drie nieuwe namen: "le chat huant", "le chat-pard" en "l'intrepide". Voor zover ik weet is laatstgenoemde ook in Brabant achtergelaten. Ik heb een foto gevonden in een album van de 225.Infanterie Division waarbij als locatie Roosendaal vermeld is. Persoonlijk twijfel ik aan Roosendaal (zo'n locatie werd pas veel later op zo'n foto gekrabbeld) ik denk dat het voertuig verwoest is bij een bombardement op de rijksweg Breda-Tilburg maar dat is moeilijk te zeggen.
Grappig is de cartoon olifant op het portier :

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

edit: Ik zie nu pas dat het nummerbord van het voertuig op de eerste foto niet hetzelfde is als dat van de andere foto's. Toch hebben beide voertuigen dezelfde cartoon afbeelding :shock:

Arjan


wo apr 22, 2015 11:20 am
reinaart
Bericht Re: Panhard 178 2eGRDI Huijbergen
Het mysterie is opgelost, de foto uit het album van de 225.Infanterie Division (warfare through the lens) is niet van l'intrépide maar van l'invincible :) . Beide (no.12 en 13) zaten in hetzelfde peleton dus wat dat betreft niet onlogisch dat alle voertuigen van dit peleton de cartoon olifant op het portier hadden staan. Als ik het volgende uit Zuid-front Holland bekijk dan denk ik dat beide voertuigen in de buurt van Huijbergen zijn achtergelaten. Opvallend ook hoe dit relaas afwijkt van de officiële Franse geschiedschrijving :mrgreen: :


Twee andere Franse verkenningseenheden lagen in de sector Hoogerheide – Woensdrecht. Het waren de restanten van de Groupe Beauchesne voorzien van Panhard zware pantserwagens en antitankgeschut, die bij het vliegveld bovendien met het eskadron H-35 lichte tanks van de Groupe Lestoquoi waren versterkt, dat uit België was aangevoerd (nadat het in Nederland voordien niet was aangesloten geweest bij de Groupe). Dat eskadron had de beschikking over twaalf tanks plus een commandotank. Ter plaatse lagen tevens delen van 38.RI [25.DIM]. Bovendien was er een verzameld verband met voormalige Peeltroepen (alsmede de sectie van de kapitein Isaäcs uit Willemstad), dat door overste Van der Schrieck [voorheen C-Vak Bakel] werd geleid en door deze officier was georganiseerd tot een bruikbare formatie voor lichte verdedigingstaken. De Frans-Nederlandse bezetting van deze sector was dus een pluriform verband, geleid door kolonel de Beauchesne, maar qua gevechtskracht en vuurkracht op papier beter toegerust dan de beide bataljons SS troepen die men tegenover zich zou krijgen, die naast infanterie slechts enkele lichte pantserwagens hadden.

De beide bataljons SS kwamen uit verschillende regimenten. SS Deutschland viel aan richting Woensdrecht, met zuidelijk aangeleund het SS regiment Germania. In beide gevallen met een bataljon voorop. De Nederlanders hadden opdracht gekregen om de bossen tussen Huijbergen en Bergen op Zoom te bezetten en die actief te verdedigen. Daartoe had het Nederlandse contingent overigens slechts lichte wapens ter beschikking. Dat kolonel Beauchesne ondertussen zijn CP verhuisde naar een locatie diep op Belgisch grondgebied werd de Nederlanders niet verteld. Bovendien werd niet met hen gedeeld dat de verdediging zich intussen nog meer naar het zuiden verplaatste. Daarop trokken ook de Nederlanders terug naar het zuiden. Franse troepen kwamen echter tijdens die terugtocht in gevechtsaanraking met de voorste Duitse eenheden. Dat gebeurde bij Huijbergen en Hoogerheide. Opvallend is dat bij die tweede plaats zelfs Franse tanks en pantserwagens waren betrokken, die tegen de lichte Duitse troepen aanzienlijke verliezen leden in plaats van hen danig afbreuk te doen. Een groot deel der Fransen – met name van 2.GRDI dat bij Huijbergen lag – gaf zich over en een groot aantal Panhard pantserwagens stond uitgeschakeld langs de kant van de weg. Talloze Franse voertuigen en vele uitrustingstukken werden achtergelaten. De Duitse bataljons joegen de Fransen na tot op Belgisch grondgebied. Met name in de grensstreek Essen – Wildert kwam het tot enige korte maar felle gevechten. De Fransen trokken zich grotendeels rap terug en de Duitsers staakten uiteindelijk de opmars vlak over de Belgische grens. Noord-Brabant was echter van geregelde Franse troepen ontdaan door de Duitsers. Bovendien was de opmarsroute richting Zuid-Beveland en Walcheren geopend.

Arjan


do apr 23, 2015 11:06 am
reinaart
Bericht Re: Panhard 178 2eGRDI Huijbergen
Ik zag vanavond dat er een boek verschenen is over de avonturen van AMD Panhard 178 "Fracas" van de 2e GRDI in België, Nederland en Frankrijk. In de eerdere axishistoryforum link over Catelet werd ook al verwezen naar de vlucht van generaal Giraud en de "lift" die hij kreeg in dit voertuig.

Concerning General Giraud, he leaves Wassigny during the evening too in a car with his staff officer and a NCO. Arrived at a dozen km of Le Catelet he is informed of the presence of enemy troops. They leave the car. During 3 hours they walk in the fields to avoid German troops. They arrive in Le Catelet, thinking that they will join the rest of the HQ. There is a skirmish with several German soldiers and then they hide is a forest. On May 19 morning, General Giraud is luckily rescued by a Panhard 178 armored car south-west of Bohain. It is the Panhard 178 'Fracas' from Aspirant Alain de Mierry. They will try all the day to find a way to exit but they are encircled. Finally, General Giraud will be captured around 22h00 or 23h00 on May 19.


Het boek:

http://marguerite.1940.monsite-orange.f ... index.html

Generaal Giraud was feitelijk een soort Houdini :) :

http://nl.wikipedia.org/wiki/Henri_Giraud

http://blog.festung-koenigstein.de/fluc ... onigstein/

Vraag me wel af of het boek interessant is als geschiedschrijving.

Arjan


za apr 25, 2015 12:09 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 8 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group