Het is nu vr maart 29, 2024 1:42 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 3 berichten ] 
Kerstmis in oorlogstijd - Groningen 
Auteur Bericht
DanielBos
Bericht Kerstmis in oorlogstijd - Groningen
Beste mensen,

Ik ben erg benieuwd naar hoe Kerstmis in oorlogstijd werd gevierd door de inwoners van de (stad en/of provincie) Groningen. Ik heb hiervoor al in meerdere boeken en dagboeken gekeken en ook online gezocht, maar ik kan er maar heel weinig over vinden, wat ik vrij opmerkelijk vind.

Mijn vraag is eigenlijk, is er iemand hier die meer over dit onderwerp weet? Of misschien een boek/bron weet waar ik meer over dit onderwerp kan lezen? Ik ben bijvoorbeeld heel benieuwd naar hoe de mensen omgingen met het feit kerst een feest van licht is, maar dat er tijdens de oorlog de avondklok/verduistering was ingesteld.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Met vriendelijke groet,
Daniël Bos


di dec 02, 2014 1:15 am
Eisbein
Bericht Re: Kerstmis in oorlogstijd - Groningen
DanielBos.

Dat werd nagenoeg precies zo gevierd als voor de oorlog. Kerstboom, kerkgang door de gelovige, afhankelijk van het geloof wel of niet cadeautjes onder de boom, en het belangrijkste het feestmaal.

In de oorlog was dat vaak afhankelijk van de plek waar men woonde en het geld dat men bezat plus je kennissenkring.

Op het platte land met het bezit van konijnen en kippen was meer op tafel te brengen.

De luxe van de huidige, soms buitenissige, feestmaaltijden bestond toen normaal niet, dus was de zwarte handel voor simpele zaken in de steden bloeiend.

De gespreksstof, terwijl de dreunende bommenwerpers hun weg zochten naar Duitsland, was aangepast aan de dagelijkse situatie en naarmate de oorlog vorderde vaak gebonden aan de tragiek van de familie.

Kerst als feest van het licht was een mooie kreet in de kerk maar men dacht toch meer aan overleven.

Even buiten het onderwerp.

Ik kreeg een PB van jou over een eerder door mij summier beantwoord voorval.
De specifieke kennis stond ooit in een van de laatste jaargangen van het Contactblad Aantreden van de EXPOGE.
Tot op heden zit ik te dubben om dit meer bekendheid te geven maar ik vind het tot nog toe voor de familie te beschamend .
Wat je gelezen hebt in Trouw (1944) klopt dus niet.

Groet, Eisbein.


di dec 02, 2014 5:56 pm
DanielBos
Bericht Re: Kerstmis in oorlogstijd - Groningen
Hartelijk bedankt voor je reactie, ook voor het antwoord op mijn PB. Ik begrijp inderdaad dat erg beschamend voor de familie was en nog steeds is. Ik heb zelf familie in die regio wonen en vandaar dat ik eigenlijk van nature meer geïnteresseerd was in het voorval.


di dec 02, 2014 6:22 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 3 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group