Het is nu do maart 28, 2024 4:32 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 7 berichten ] 
Transport Franse krijgsgevangenen 
Auteur Bericht
reinaart
Bericht Transport Franse krijgsgevangenen
Momenteel een drietal foto's van Franse krijgsgevangenen in Walsoorden, een dorpje aan de Westerschelde dat niet ver van ons huis ligt. Het betreft hier waarschijnlijk (wachten op) het transport met de suikerbieten-tram van de Zeeuwsch-Vlaamsche Tramweg Maatschappij :

http://www.ebay.de/sch/i.html?_odkw=&_o ... &_from=R40

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Deze foto is voor het toenmalige tramstation gemaakt:

Afbeelding
Afbeelding

Kennelijk zijn er tussen 30 mei en 4 juni 1940 52.290 krijgsgevangenen per suikerbieten-tram vervoerd. Weet iemand toevallig waar die uiteindelijk terechtkwamen? Hier nog een stel foto's uit Terneuzen of omgeving:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Arjan


zo feb 23, 2014 10:38 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: Transport Franse krijgsgevangenen
Zij vertrokken naar Duitsland.
Mooie foto's Arjan
Citaat:
...In mei 1940 trokken de vele voorbijvarende schepen op het Hollands Diep de aandacht van inwoners van Willemstad . Het waren grote schepen, zgn. rijnaken, propvol met voornamelijk Belgische krijgsgevangenen en een minderheid Franse krijgsgevangenen. Deze gevangenen werden via de grote rivieren naar Duitsland vervoerd. Vanuit onder meer het Gentse werden de gevangen militairen naar Walsoorden gebracht. Deze tocht verliep deels per tram, deels te voet, via Axel en Zaamslag en verder naar Walsoorden.
Hier werd ingescheept en ging de reisweg via een kanaal door Zuid-Beveland, het Hollands Diep, de Waal en de Rijn richting Duitsland

_________________
Ni dieu, ni maitre


ma feb 24, 2014 11:10 am
Profiel
reinaart
Bericht Re: Transport Franse krijgsgevangenen
Bedankt Jean! Deze krijgsgevangenen vertrokken dus vanuit Walsoorden en waren niet zoals ik eerst dacht aangekomen per boot, ik kon dit laatste ook al niet goed begrijpen. Ik heb in het verleden ook wel foto's op ebay gezien van aken vol met krijgsgevangenen, jammer genoeg heb ik die niet opgeslagen.

Groet,

Arjan


ma feb 24, 2014 12:14 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: Transport Franse krijgsgevangenen
http://www.flickriver.com/places/Nether ... en/search/
http://users.telenet.be/jacqueline.gern ... dex_27.htm
http://www.kustvaartforum.com/viewtopic.php?f=3&t=6525 (onderaan)

_________________
Ni dieu, ni maitre


ma feb 24, 2014 12:43 pm
Profiel
reinaart
Bericht Re: Transport Franse krijgsgevangenen
Bedankt voor de interessante links Jean, ik had nog nooit van de ramp met de Rhenus 127 gehoord. Intussen heb ik overigens vernomen dat de foto's van de bietentram die ik eerder plaatste alle in Axel zijn gemaakt en niet in Terneuzen. Hier nog een stel foto's, nog 1 van Axel, 3 van Zaamslag en 3 van Walsoorden (Beeldbank Zeeuwse Provinciale Bibliotheek):

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik ben overigens lang bezig geweest met het lokaliseren van het café in Walsoorden waar de tram stopte. Het blijkt dat dit café in de zeventiger jaren gesloopt is bij de dijkverzwaring en de voormalige bloemfabriek die hier naast lag (afgebrand in 1922) is intussen onherkenbaar verbouwd in een Anton Pieck-stijl door een fantasierijke Belg :mrgreen: :

Afbeelding
Afbeelding

Arjan


di feb 25, 2014 2:39 pm
Avatar gebruiker
Drentse Gerrit

Geregistreerd:
vr jul 26, 2013 2:06 pm
Berichten: 213
Woonplaats: Assen
Bericht Re: Transport Franse krijgsgevangenen
Indrukwekkende foto's Reinaart!
Bedankt voor plaatsen.

_________________
Zij waren jong, hielden van het leven,
zij hebben het geriskeerd, zij hebben het gegeven,
opdat het uwe mooi zal zijn.

Andre Boude, para operatie Amherst


vr feb 28, 2014 9:28 pm
Profiel
reinaart
Bericht Re: Transport Franse krijgsgevangenen
Deze foto's zijn ten noorden van Jabbeke gemaakt (Cathilleweg), wellicht waren deze Belgische krijsgevangenen ook op weg naar Duitsland via Zeeuws-Vlaanderen?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Arjan


di maart 11, 2014 12:56 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 7 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group