Het is nu di maart 19, 2024 6:49 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
MarderI in Antwerpen 1944 
Auteur Bericht
reinaart
Bericht MarderI in Antwerpen 1944
Hallo,
Er is een vrij bekende foto van een Duitse MarderI (een Duits 7.5cm Pak40 antitank kanon op het chassis van een Lorraine Schlepper) in het centrum van Antwerpen bij de bevrijding in 44. Aan de foto is te zien dat dit voertuig is buitgemaakt door leden van het verzet. Waarschijnlijk behoorde dit voertuig toe aan de Duitse 719. Panzerjäger Kompanie (719.ID) die oorspronkelijk over 10 van deze dingen beschikte.
De foto is ondermeer hier te vinden (alsmede een illustratie):
http://libellule.heavy.jp/site/vehicules/Marder-1.html
Ik heb trouwens ook nog een andere foto van dit voertuig gevonden die gemaakt is in de buurt van de Eiermarkt. Graag zou ik willen weten waar dit voertuig is buitgemaakt (ik vermoed bij Merksem) en hoe. Ik neem aan dat er in boeken over het verzet in Antwerpen wel iets over zal staan. Fernand misschien? Alvast bedankt.

Arjan


ma okt 11, 2010 1:53 pm
Harro
Bericht 
Ik weet alleen wat Martin Block erover kon vertellen op AHF (en de zeer nauwkeurige aanvulling van "silvanski") maar dat is jouw eigen topic dus dat heb je allemaal al gelezen.

http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... 0&t=169156


ma okt 11, 2010 3:34 pm
reinaart
Bericht 
Klopt Harro, ik vestig nu mijn hoop op lokale Vlaamse kennis/literatuur m.b.t. de bevrijding van Antwerpen :) .

Groet,

Arjan


ma okt 11, 2010 4:02 pm
Paddy
Bericht 
Knap, ik wist van de tanks in handen van de Franse Résistance, enfin omgevormd tot reguliere eenheid, tijdens de gevechten rond St-Nazaire maar dit was mij volledig onbekend.

Grtz


ma okt 11, 2010 8:22 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht 
De twee foto's zijn genomen in de Schoenmarkt, net aan het oud Bischoppelijk paleis, ze zijn van voor en achter gemaakt.
Ik heb nog niet de tijd gehad om in men boeken te zoeken over evt. plaats van buitname,maar dat zal eerstdaags gebeuren.

Een aantal onder de leden van het verzet dragen een wit pak-overall wat wijst op de witte Brigade (Fidelio).
De ster op de Marder kan evt. wijzen op Amerikaanse aanwezigheid, wat dan weer een later tijdstip dan 4 september verklaard, de Engelsen en in hun kielzog de Canadezen bevrijden Antwerpen op 4 september. De Amerikanen kwamen een pak later.
Als de Marder in Merksem zou zijn buitgemaakt dan spreken we over begin oktober,want men heeft nog een maand nodig gehad om deze plaats te bevrijden.
In elk geval ik ga binnen een poosje mijn boeken eens doornemen.

_________________
Ni dieu, ni maitre


di okt 12, 2010 2:07 pm
Profiel
Paddy
Bericht 
De Amerikaanse ster werd op alle westerse geallieerde voertuigen aangebracht als algemeen kenteken om spijtige vergissingen te vermijden.

Grtz


di okt 12, 2010 2:25 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht 
Eerst even informeren alvorens te posten.
GrtZ

_________________
Ni dieu, ni maitre


di okt 12, 2010 2:31 pm
Profiel
Paddy
Bericht 
Hallo HKBA44,

Had je het op mijn post?

Grtz.


di okt 12, 2010 2:54 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht 
Yep, je spreekt hier over "op alle westerse geallieerde voertuigen aangebracht " en dat is niet juist. Het gebeurde soms. Dus geen veralgemening.

Al spreek ik niet tegen dat het verzet die ster heeft gekozen als algemeen herkenningspunt en daarom schrijf ik ook "De ster op de Marder kan evt. wijzen op Amerikaanse aanwezigheid"

Dus, met het woordje evt. kan je alle richtingen uit en daarom schreef ik het.

_________________
Ni dieu, ni maitre


di okt 12, 2010 3:22 pm
Profiel
Paddy
Bericht 
Tiens, zeker dat ik het eens gelezen heb...
Trouwens net nog aan het bladeren geweest in Militaria Magazine, HS n° 23 "Market Garden" en daar zie je op Britse jeeps en halftracks (niet op de tanks, die hadden te veel schrik van de Pak's (met reden)) met de witte US ster op de motorkap en de zijkanten.
Nu, terwijl ik dat hier typ en er over denk, de witte US ster zal aanvaard geweest zijn als algemeen herkenningsteken wat inderdaad niet betekent dat ze op alle voertuigen zal aangebracht zijn, ok.
Soms zelfs niet op de US tanks wegens mooi mikpunt zoals ik hierboven zei.
Daarentegen kan je moeilijk ontkennen dat ze door alle Westerse geallieerden is gebruikt op hun voertuigen.
Amerikanse aanwezigheid in Antwerpen? Ja, maar toch niet ten tijde van de Bevrijding wat een Brits/Belgisch Verzet aangelegenheid was.
Bon, tot straks of morgen, nu de tuin opruimen of straks zie ik sterrekes... 8)

Grtz.


di okt 12, 2010 3:46 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht 
Zoals ik al schreef, "de Engelsen en in hun kielzog de Canadezen bevrijden Antwerpen op 4 september. De Amerikanen kwamen een pak later. ".

Verder ontken ik dat ze op ALLE Westerse geallieerden voertuigen zijn gebruikt, zoals je zelf bovendien een regel hoger zelf vermeld en een regel lager nogmaals ontkend.

Veel plezier verder in de tuin.

_________________
Ni dieu, ni maitre


di okt 12, 2010 4:02 pm
Profiel
reinaart
Bericht 
Bedankt voor jullie inbreng dusver heren. De ster lijkt mij inderdaad een algemeen gebruikt teken om aan te geven dat het voertuig niet langer in Duits beheer was. Net zo goed als de Duitsers meestal een groot Balkenkruis kalkten op buitgemaakte geallieerde voertuigen (hakenkruis kwam ook wel voor). Het lijkt me logisch te veronderstellen dat de foto's niet direct na de bevrijding gemaakt zijn omdat de beschildering van het voertuig redelijk zorgvuldig gedaan is (het aanbrengen van de vlag bv.). Wat me opvalt is dat het voertuig onbeschadigd lijkt te zijn dus het is natuurlijk mogelijk dat het ergens door de Duitsers achtergelaten is vanwege brandstofgebrek, een afgelopen rupsband of motorstoring.

Arjan


di okt 12, 2010 5:26 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht 
Volgens SOMA zijn de foto's genomen op 10 september 1944 en bemand door de Witte Brigade.

Tot nu toe heb ik verder niet veel gevonden, enkel dat er op de Linkeroever een aantal "Verplaatsbare Duitse artillerie eenheden bevonden die de stad beschoten. (Bron: Kolonel Harry) dit zou kunnen wijzen op de aanwezigheid van enkele artillerie Marders.

Het zal twijfelachtig zijn dat "onze" anti tank Marder vanop de Linkeroever is overgebracht, daar er op dat ogenblik geen rechtstreekse verbinding was, tunnel was geblokeerd, gedeeltelijk opgeblazen.
Maar ik zoek verder.

_________________
Ni dieu, ni maitre


ma okt 18, 2010 12:36 pm
Profiel
reinaart
Bericht 
Hartelijk bedankt voor de info, die datum klinkt inderdaad aannemelijk. Ik denk ook niet dat er Marders geweest zijn op de linkeroever. De 719.ID naderde Antwerpen immers vanuit het noorden en volgens Martin Block zijn er geen andere eenheden met deze voertuigen in de buurt geweest. De 712.ID zat veel verder naar het westen. Volgens J.L.Moulton (battle for Antwerp) werd er vanaf de linkeroever geschoten met 88mm en 20mm geschut, blz.30: "Three hundred yards short of the docks they were fired on by 20-mms and 88s from across the Scheldt, and the troops pushed on alone." Is het U trouwens bekend wanneer de Duitsers de Waaslandtunnel en de voetgangerstunnel blokkeerden? De Duitsers in Antwerpen waren duidelijk verrast door het snelle oprukken van de Britten maar met het blokkeren van de tunnels zijn de Duitsers toch kennelijk nog op tijd geweest.

Groet,

Arjan


ma okt 18, 2010 2:37 pm
Kriegsberichter
Bericht 
................


za nov 13, 2010 12:41 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group