Het is nu vr maart 29, 2024 12:45 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 11 berichten ] 
Nazi goud 
Auteur Bericht
Quindo
Bericht Nazi goud
Goedemiddag Allemaal,

Ik ben nieuw hier op het forum dus vergeef me als ik de zoekfunctie niet goed heb gebruikt.

Ik ben al een tijd geintreseerd in de verhalen rond om het verborgen nazi goud.

Nu heb ik al heel wat gelezen en gezien hieromtrend maar tot op heden heb ik nog nergens een officieel Duits document gezien waarin wordt gesproken over het verbergen van nazi goud, bestaat zo'n document?

Alvast bedankt


za nov 27, 2010 5:02 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht 
Als er een document moest bestaan, dan spraken we nu over het gevonden goud i.p.v het verborgen, de vele mythes die de ronde doen houden natuurlijk het vuurtje brandend.

Tijdens de zware bombardementen stuurden de Duitsers hun (voor het grootste gedeelte zelf gestolen) goud reserve in veiligheid naar mijnen in Duitsland.
De bekendste was de Merkers Salt Mine waar het grootste gedeelte is teruggevonden.

Over het bestaan van andere plaatsen bestaan "getuigenissen" maar deze zijn tot nu toe niet hard gemaakt. Wat niet wil zeggen dat er niets lag.

Operation Bernhard (aanmaken van vals geld) is wel gedocumenteerd en was vanaf 1945 tot nu toe voer voor menig duikwerk in de Oostenrijkse Toplitzsee.

Ik heb ooit wat gelezen over een CIC man die tijdens de oorlog en na de oortlog zich hier in verdiept heeft, buiten de Toplitzsee heeft hij niet veel gevonden, maar ja dat zeggen ze misschien allemaal :wink: .

_________________
Ni dieu, ni maitre


za nov 27, 2010 6:12 pm
Profiel
Quindo
Bericht 
allereerst bedankt voor je reactie.

Uiteraard ben ik het eens met je over dat als er een document zou zijn we dan nu zouden spreken over het gevonden goud.

Wat betreft de getuigenissen waar je over spreekt zijn die mischien gedocumenteerd?

Die CIC man waar je over spreekt heb je daar mischien een naam van?


za nov 27, 2010 6:28 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht 
De CIC man is Wilhelm Hoettl (ex. SS ex SD , ja idd. mooie CV) die onder het pseudoniem Walter Hagen, een antal boeken over het onderwerp schreef. Oa:Operation Bernhard,en het meest bekende:Hitler's Paper Weapon.

Die "getuigenissen" kunnen allerlei zijn zie bijvoorbeeld de waanzinnige graaf taferelen in het dorpje Deutschneudorf waar, na een getuigenis in een notaboekje van een voormalige radio-operator van de Luftwaffe de Duitse coördinaten zijn gevonden van een vindplaats, op een oude mijnsite nabij het dorp Deutschneudorf

http://history.howstuffworks.com/world- ... /printable

Er is uiteindelijk niets gevonden, en zo blijft het vuurtje branden... 8)

_________________
Ni dieu, ni maitre


zo nov 28, 2010 1:06 pm
Profiel
Quindo
Bericht 
Wederom bedankt voor je info, erg intresant om eens wat meer in te duiken.

Mmm de CV van wilhelm poe niet best :wink:

Maar nogmaals `bedankt ik heb weer wat te lezen vandaag


zo nov 28, 2010 2:59 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht 
Maar opgepast, Wilhelm Hoettl was een raar mannetje, je mag niet alles geloven wat hij schrijft. Maar hij was wel een insider.

_________________
Ni dieu, ni maitre


zo nov 28, 2010 3:35 pm
Profiel
Quindo
Bericht 
Thanks ik zal het zeker in de gaten houden ik ga eens even lekker er induiken


zo nov 28, 2010 9:01 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Dit topic heb ik verplaatst naar "Derde Rijk".

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


wo dec 15, 2010 12:44 pm
Profiel WWW
Ronald Visser
Bericht 
In het Engels talige boek “Monuments Men” (ISBN 978 1 84809 103 0) van Robert M. Edsel in samen werking met Brett Writter zijn er zo’n 10 pagina’s gewijd aan het Nazi goud en geld. Ik heb geprobeert hieronder een samenvatting van te maken.

Op 6 April 1945 tijdens speruur houdt een jeep met daarin twee MP’s een tweetal misplaatste Franse vrouwen aan, waarvan een zwanger, die onderweg zijn naar de stad Kieselbach om een vroedvrouw te bezoeken. Na ondervraging bij de US XII Corps Provost Marshal’s office wordt hun verhaal bevestigd, waarna de MP’s besluiten om de vrouwen naar de stad te rijden. Tijdens deze tocht, onderweg naar de stad Kieselbach, valt het een van de MP’s op dat de heuvel net buiten de stad Merkers tekenen van mijnbouw vertoond. Navraag bij de vrouwen leverdt het antwoord op dat er goud in de mijn ligt, goud baren wel te verstaan.

Twee dagen later komen Monuments Men voor de US Third Army, Robert Posey en Lincoln Kirstein aan bij de mijn in Merkers die op dat moment bewaakt wordt door twee complete infanterie batteljons met aanvullingen van elementen van twee meer tank batteljons. De mijn bevind zich op een diepte van zo’n 620 meter en is bereikbaar met een oude gamelle lift. Beneden aangekomen is het een drukte en lawaai van geweld, schaduwen, rennende mannen, stoom, water, metalen machine onderdelen en schreeuwende officeren dit alles nog eens versterkt door de echo’s. Zij passeren een groep soldaten die een berg papier geld aan het verplaatsen is wat bij de lift lag, hierna komen ze bij een opgeblazen bank kluis deur aan waar ze een officier zien die met een helm vol gouden munten een foto laat maken. Achter deze officier ligt Kamer Nummer 8, de grote Nazi schatkamer. De kamer is ongeveer 150 feet lang, 75 feet breed en 20 feet hoog zonder verder enige steunpilaren, met een rij lampen die van het plafond hangen en een treinspoor op de grond. In de kamer liggen op de grond duizende bruine zakken de maat van een brood en allemaal keurig dicht geknoopt aan de bovenkant. Ze zijn opgestapeld 4 hoog en 5 wijd, 20 rijen per sectie met een looppad tussen iedere sectie, de achterste secties zijn zo ver weg dat ze de paden of de zakken niet meer kunnen onderscheiden. Het lijken wel stippen in de verte en iedere zak is gevuld met goud. Andere kamers in de mijn bevatten onder anderen; schilderijen, beeldhouw werken, oude Egyptiesche papyrus rollen, Byzantijnse mozaieken, Romijnse en Griekse kunst, Islamitische tapijten en nog veel meer. Majoor Perera een officier van Third Army rapporteerde een eerste schatting van, 8.198 goud staven, 711 zakken met Amerikaanse 20 dollar goud stukken, meer dan 1300 zakken met overige goud stukken, honderden zakken met buitenlands geld, $2,76 miljard in Duitse rijksmarken met verder nog meer buitenlands geld, zilver, platinum en de drukplaten van de Duitse overheid om geld mee te drukken. Een bank medewerker die in de mijn aanwezig was, de heer Veick, bevestigde dat dit het grootste deel was van de reserves van de Duitse staatsbank.

In de ochtend van 12 April bezoeken de generals, Dwight Eisenhower, Omar Bradley, Manton Eddy, George Patton en Otto Weyland de mijn. Tijdens hun afdaling in de mijn merkt Patton op dat in het geval dat de kabel zou breken de promoties in het Americaanse leger erg gestimuleerd zouden worden, vanuit het donker gromt Eisenhower “okay George, that’s enough, no more wise cracks till we are above ground”. In kamer 8 bekijken ze de rijen met goud en geld met een waarde van honderden millionen dollars, in de kamer er naast bekijken ze een aantal schilderijen waarbij Patton de opmerking maakt dat het voor hem een waarde heeft van 2,50 dollar en dat ze het beste in een kroeg zou kunnen hangen. Hij was aan het kijken naar een gedeelte van de wereld beroemde collectie van het Kaiser-Friedrich museum in Berlijn. Andere kamers zijn gereserveerd voor de SS, hierin bevinden zich gouden en zilveren schalen en vasen, allemaal platgeslagen om het opslaan te vergemakkelijken. Kisten vol met sieraden, horloges, zilver bestek, kleding, brillen en gouden sigaretten houders, de laatste hoeveelheid buit die de SS had afgenomen van de holocaust slachtoffers en nog niet was omgesmolten. Er waren verder nog 8 zakken met gouden ringen, het meerendeel trouwringen. Een soldaat opend een zak en haalt er een handvol gouden vullingen uit. Tijdens de lunch vraagt Eisenhower wat er moet gebeuren met de buit, doelende op de Duitse goud baren en geld, Patton antwoord dat hij er wapens voor zou kopen of anders medailles zou laten maken “For every son of a bitch in the third army”.

De gehele operatie om alle goederen weer uit de mijn te krijgen was in handen van Kolonel Bernstein, Eisenhouwer’s finacieel adviseur voor burgerzaken.


za jan 01, 2011 3:51 pm
RainbowRob
Bericht 
Jean schreef:
Als er een document moest bestaan, dan spraken we nu over het gevonden goud i.p.v het verborgen, de vele mythes die de ronde doen houden natuurlijk het vuurtje brandend.

Tijdens de zware bombardementen stuurden de Duitsers hun (voor het grootste gedeelte zelf gestolen) goud reserve in veiligheid naar mijnen in Duitsland.
De bekendste was de Merkers Salt Mine waar het grootste gedeelte is teruggevonden.

Over het bestaan van andere plaatsen bestaan "getuigenissen" maar deze zijn tot nu toe niet hard gemaakt. Wat niet wil zeggen dat er niets lag.

Operation Bernhard (aanmaken van vals geld) is wel gedocumenteerd en was vanaf 1945 tot nu toe voer voor menig duikwerk in de Oostenrijkse Toplitzsee.

Ik heb ooit wat gelezen over een CIC man die tijdens de oorlog en na de oortlog zich hier in verdiept heeft, buiten de Toplitzsee heeft hij niet veel gevonden, maar ja dat zeggen ze misschien allemaal :wink: .


Over het maken van vals geld en het eventueel dumpen ervan in de toplitzsee staat een aardig artikel in historia.


di jan 11, 2011 5:57 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht Re: Nazi goud
De Israëlische onderzoeksjournalist Yaron Svoray gaat in de Stolpsee op zoek naar "nazi-goud" ter waarde van 1 biljoen pond. Dat meldt The Telegraph. Het is niet voor het eerst dat onderzoek zicht richt op dit meer, want in de jaren 80 zou de Oost-Duitse Stasi hier ook al gezocht hebben naar het goud.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


vr feb 22, 2013 11:52 pm
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 11 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group