Het is nu do maart 28, 2024 11:18 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 3 berichten ] 
info over (de ontsnapping van) mijn opa, Kamp Amersfoort 
Auteur Bericht
Marleen
Bericht info over (de ontsnapping van) mijn opa, Kamp Amersfoort
Ik ben op zoek naar informatie over mijn opa, die volgens mijn vader, oom en tante rond Kerstmis of Oudejaarsnacht 1944 is ontsnapt uit Kamp Amersfoort. Samen met een dorpsgenoot of collega.

Helaas kan geen medewerker uit Kamp Amersfoort dit bevestigen. Hoewel het verhaal bijna in zijn geheel overeenkomt met het verhaald dat verteld wordt in zowel het boek als de documentaire van Kamp Amersfoort.

Mijn opa werd tijdens de Razzia van Rotterdam opgepakt, terwijl hij op zijn werk was. Al schietend kwamen de soldaten binnen en wisten zij de inmiddels weggedoken werknemers te vinden. Zij werden met zijn allen naar de Kuip gebracht, alwaar zij naar Amersfoort vertrokken. Te voet..

3 of 4 dagen later zijn zij daar aangekomen.
Mijn opa's naam was Gijs(bert) van Dieren uit Capelle aan den IJssel (Capelle West destijds ook wel Keeten genoemd)

Rond Kerst 1944 of nieuwjaarsdag 1945 was mijn oma samen met een andere vrouw, van wie de man in Amersfoort vast zat (Volgens mij heette deze Both) op de fiets naar Amersfoort gegaan om daar een extra pakketje af te leveren.
Toen zij bij het hek aankwamen wenkte zij de bewakers om te vragen of zij ervoor konden zorgen dat hun mannen aan het hek kwamen.
In eerste instantie zeiden de bewakers, zelf de pakketjes wel over te brengen aan de mannen, maar aangezien mijn oma daar absoluut geen vertrouwen in had ( ze stonken naar de drank en leken aangeschoten) stond ze er op ze zelf aan mijn opa over te dragen.
Uiteindelijk stemden de bewakers in en werden mijn opa en die andere man gehaald. Ik weet niet of dit de gewoonte was, maar mijn opa mocht door het hek naar buiten en aan de andere kant van de poort het pakje in ontvangst nemen.
En toen de bewakers die veels te druk met hun drankjes waren, niet oplette zei mijn oma tegen mijn opa:'Snel, trek mijn (lange) jas aan en rijdt rustig weg op de fiets!' Dat hebben ze toen gedaan, terwijl ook mijn oma en die andere vrouw uit het gezichtsveld van de bewakers verdwenen.

Mijn opa is toen terug gefietst naar Capelle en zij hebben zich onderweg nog verstopt. Na twee weken kwam hij aan in Capelle. Mijn oma was toen inmiddels ook alweer terug. Via haar oom vonden ze een onderduikadres voor mijn opa en die andere man en werden er valse identiteitspapieren geregeld (hij zat in het verzet of had connecties met het Capelse verzet)

Een aantal jaar geleden kwamen wij in een winkel, de nabestaanden van die andere man tegen. Die vertelde precies hetzelfde verhaal aan mij.

Desondanks is er niets bekend over mijn opa in Kamp Amersfoort en zegt men dat er ook geen van Dieren betrokken was bij een ontsnapping.

wie o wie weet er meer over ontsnappingen uit Kamp Amersfoort en/of kent het verhaal van mijn opa en kan mij daar meer over vertellen.
Kan het zo zijn dat ze onder een andere naam zijn ingeschreven in Kamp Amersfoort, of kwam dat nooit voor?

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen in mijn zoektocht.

Hartelijk dank alvast, Marleen van Dieren


za mei 30, 2015 10:00 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht Re: info over (de ontsnapping van) mijn opa, Kamp Amersfoort
Interessant verhaal, Marleen. Lijkt me wel lastig om hiervoor bewijzen te vinden. Heb je al eens geïnformeerd bij de Internationale Zoekdienst van het Rode Kruis in Bad Arolsen of ze in de kamparchieven gegevens over je opa hebben?

https://www.its-arolsen.org/english/

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


zo mei 31, 2015 7:48 pm
Profiel WWW
Eisbein
Bericht Re: info over (de ontsnapping van) mijn opa, Kamp Amersfoort
Marleen.

Tussen de avonturen van uw opa en nu liggen veel familie verjaardagen waar na het nuttigen van vele kopjes thee de tongen los en de fantasie ging stijgen.

Daarom heb ik lang getwijfeld om een kleine reactie te schrijven.

Uw opa werkte in november nog in een fabriek.

Vraag is welke fabriek dat was, want wegens gebrek aan grondstoffen waren de meeste gesloten en die er nog werkzaam waren stonden productief in dienst van de Deutsche Wirtschaft.

Ook Duitse soldaten die schietend een fabriek binnenkomen is nogal dom, want kogels die ricochetteren kennen geen vriend of vijand.

Bovendien zij wilden levende arbeidskrachten voor de Endsieg.

De voettocht naar Amersfoort was er een met veel kansen om te ontsnappen, de bevolking was zeer inventief en hielp daarbij fantastisch.

Dat verhaal over bewakers die opa buiten de omheining lieten is zeer twijfelachtig gezien de zeer lage sociale status en de te verwachten straffen.

Alleen voor seks, drank en geld lieten zij wel eens vrouwen binnen het hek komen, nooit gevangenen daar buiten.

Zij stonden onder zeer strenge controle en de straffen waren extreem.

Heeft u het standaardwerk: "De razzia van Rotterdam. 10-11 november 1944. Auteur B.A. Seijes. Uitg. Martinus Nijhof. 's-Gravenhage 1951" gelezen, dan is de voettocht van opa u bekend en zal zijn verblijf tot kerstmis 1944 in Kamp Amersfoort organisatorisch buiten de standaard gegevens vallen.

Het was/is uw opa dus succes gewenst met de zoektocht.


ma jun 01, 2015 1:34 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 3 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group