Het is nu do maart 28, 2024 4:12 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 11 berichten ] 
Verbod op discussie over persoonsgegevens 
Auteur Bericht
claus buryn
Bericht Verbod op discussie over persoonsgegevens
De topic 'persoonsgegevens' was niet bedoeld om ontevredenheid over de moderatoren en hun beleid te uiten, maar om een discussie op gang te brengen.
De Nederlandse archieven zitten er zelf ook wat mee en hun beleid is niet overal hetzelfde.
In andere landen heeft men weer andere ideeen over privacy. Zo kreeg ik van een Zweeds archief ooit ongevraagd de namen, adressen en telefoonnummers van nabestaanden toegezonden van een persoon waar ik onderzoek naar deed. Schrok ik toch wat van.
In Duitsland verschilt het per gemeente. Soms werken ze vlot mee aan een onderzoek, soms maken ze verder onderzoek vrijwel onmogelijk op grond van de privacy wetgeving. Probeer eens medewerking te krijgen van Poolse archieven ...

Ik denk dat het niet in de eerste plaats gaat om de toelaatbaarheid van het plaatsen van gegevens op een website, maar meer om hoe men individueel met die gegevens omgaat.

Het Nationaal Archief verbiedt sinds enige tijd het kopieeren of fotograferen van documenten uit oorlogsarchieven. Dit op grond van juridische problemen, maar zeker ook omdat het veel tijd bespaart: vroeger moest een archiefmedewerker alle gekopieerde stukken doorlezen op namen van mogelijk nog in leven zijnde personen en die met een viltstift doorhalen.
Een beetje onzin, omdat je die namen wel mocht overschrijven, zodat je ze in theorie later weer in kon voegen.
Ook las men artikeltjes door, voordat die gepubliceerd mochten worden. Nu is dat dus eigen verantwoordelijkheid.
Het verbod op kopieeren maakt onderzoek vrijwel onmogelijk: hoeveel A-4 tjes kan je op een dag uit een dik dossier overschrijven? (wat dus wel mag).
Er gaan stemmen op om de hele zaak, al die oorlogsarchieven met beperkingen, na 70 jaar (nu) gewoon vrij te geven.


Mijn voorstel zou zijn om gegevens die makkelijk van het internet te halen zijn als 'publiek' te beschouwen en daar dan verder niet moeilijk over te doen. De forumleden mogen verondersteld worden serieuze onderzoekers/geinteresseerden te zijn.


za sep 27, 2014 10:42 pm
Avatar gebruiker
Bram Dermout

Geregistreerd:
di aug 13, 2013 2:31 pm
Berichten: 255
Bericht Re: Verbod op discussie over persoonsgegevens
Het beleid is er nu eenmaal zo...en dat heeft zijn nut al bewezen in het verleden.

Ik heb er geen problemen mee


zo sep 28, 2014 9:00 am
Profiel
claus buryn
Bericht Re: Verbod op discussie over persoonsgegevens
Nou nee, problemen heb ik er zelf ook niet mee, Bram, dat is niet het punt.
Wat is het 'bewezen nut' van het huidige beleid? Kan je daar een voorbeeld van geven?
Ik ben het niet zonder meer oneens met 'het beleid' maar vroeg me af of het beleid wel helemaal bij de tijd was.
Als er goede argumenten bestaan om het huidige beleid aan te houden, prachtig.


zo sep 28, 2014 10:44 am
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: Verbod op discussie over persoonsgegevens
Dit forum staat open voor velerlei pluimage, van serieuze onderzoekers, tot gewoon geïnteresseerden en vele anderen. Er kan in mijn ogen niet zonder meer van worden uitgegaan dat van "De forumleden mogen verondersteld worden serieuze onderzoekers/geinteresseerden te zijn."
Toestaan van publicatie vergt dat moderatoren actief en intensief moeten gaan controleren of bepaalde persoonsgegevens openbaar zijn of niet. Beste is dan om één lijn te trekken, de makkelijkste, en dus NIET publiceren.
Mochten bepaalde 'onderzoekers/geïnteresseerden' dergelijke data wel willen uitwisselen, dan kan simpelweg gemeld worden dat de poster van een tekst dergelijke gegevens heeft en dat deze middels 'PB' kunnen worden uitgewisseld.
Daarnaast zie ik weinig toegevoegde waarde in discussietopics van het publiceren van dergelijke persoonsgegevens.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


zo sep 28, 2014 8:56 pm
Profiel WWW
claus buryn
Bericht Re: Verbod op discussie over persoonsgegevens
Dat lijkt mij een heel goede reden, Wilco, met als kanttekening, dat tegenwoordig vrijwel alle persoonsgegevens op straat liggen en 'openbaar' zijn.
Je hoeft maar een elektronische wind te laten en je brievenbus stroomt vol met reclamemateriaal voor luchtverfrissers.
Het 'privacy' probleem speelt in deze tijd overal op alle niveaus, niet alleen bij Tweede Wereldoorlog onderzoek.

De reden die Jean onlangs gaf voor het verwijderen van adresgegevens, was, dat je zo per ongeluk kon stuiten op familieleden, die nog op dat adres woonden, leek mij niet sterk.
Bram Dermouts commentaar, dat het nu eenmaal de regel is, is ook minder overtuigend.

Dat een discussie topic 'persoonsgegevens' niet voor iedereen interessant is en weinig 'toegevoegde waarde' heeft, lijkt mij geen reden om de topic meteen stop te zetten, zoals Jean deed.
Dat 'mag' hij volgens het reglement doen, zelfs zonder opgave van reden, maar het is het botte bijltje hanteren.

Actieve onderzoekers, zeker als ze met plannen rondlopen om iets te publiceren, lopen dikwijls tegen de vraag aan of iets nu wel of niet vermeld mag worden. Niet alleen de vraag: 'wat zegt de wet' speelt, maar ook de vraag 'is het wel netjes'. Dan is het verhelderend om te weten hoe anderen daarmee omgaan. De moderatoren vervullen een zekere voorbeeld functie.

Het STIWOT forum herbergt leden van zeer diverse pluimage - de meeste onderwerpen interesseren mij absoluut niet, maar ik vel er geen waardeoordeel over. Ik heb ooit via een suikerzakjesverzamelaar een café kunnen vinden, waar tijdens de oorlog een arrestatie had plaatsgevonden; ik kijk dus niet neer op hobbyisten of zo.

Maar terug on topic. Misschien zou het forum reglement gewoon kunnen vermelden dat persoonsgegevens, anders dan geboren te - overleden te niet mogen?


ma sep 29, 2014 10:48 am
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: Verbod op discussie over persoonsgegevens
Tsja je kan alles wel tot in de puntjes vastleggen. In de huidige forumregels staat dat inbreuk op iemands privacy niet is toegestaan.
Inbreuk op privacy is geregeld middels de Nederlandse wetgeving, waar wij ons volgens diezelfde forumregels aan hebben te houden.
Moet het dan nog weer specifieker worden vastgelegd? Lijkt mij beter gewoon het gezonde verstand te gebruiken. Gewoon bij je houden en als iemand er om vraagt kan je ze altijd overdragen.

Publiek maken van dergelijke gegevens heeft geen enkele toegevoegde waarde op welke discussie dan ook. Ik kan me geen enkele discussie voorstellen die anders of minder kan verlopen zonder de publicatie van dergelijke gegevens. Wel kan ik me voorstellen dat het publiceren van dergelijke gegevens voor nabestaanden problemen kunnen opleveren. Let op ik heb het duidelijk over dit discussieforum.

Wat ik iets anders vind dan artikelen op internet die duidelijk aan bepaalde onderzoek eisen voldoen en aan hun bronvermelding laten zien dat bepaalde gegevens openbaar zijn.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma sep 29, 2014 12:04 pm
Profiel WWW
claus buryn
Bericht Re: Verbod op discussie over persoonsgegevens
Ik ben het met je eens, Wilco. Meer regels maken het niet makkelijker of duidelijker.

Even wat achtergrond: Die adresgegevens kwestie kwam onlangs op onder het onderwerp 'Wie kent Teun'.
Een forumlid meldde toen betreffende ene J.v.K.:

"Ik weet dat hij het laatst in de koepel in Breda gezeten heeft en in 1959 vrij is gekomen. Zijn dochter Elske van Kooten) is getrouwd geweest met mijn vader. Van Kooten heeft voorts tot eind jaren 80 in Amsterdam gewoond.

Dat keek ik even na op het Stadsarchief van A'dam en vond dat dat niet juist was: De man verhuisde naar Utrecht. Het noemen van het adres in Utrecht kan bij de zoon van een dochter van J.v.K. niet als inbreuk op zijn privacy zijn overgekomen en de uitleg door Jean voor het verwijderen van het adres leek - in eerste instantie - wat overbodig.

Maar goed, het is dus gewoon een regeltje, waar moderatoren zich aan houden, begrepen. In het algemeen een verstandige regel, overbodig of niet.

Wat betreft je punt betreffende goede bronvermelding:
Je hebt het over artikelen op het internet. Vallen bijdragen op het STIWOT forum daar buiten?
Kijk eens naar de onlangs geplaatste bijdrage 'Dilemma'. De schrijver begint het stuk met:

"Tijdens het struinen in een hoop documenten kreeg ik de cassatiezaak voor de BIJZONDERE RAAD van CASSATIE in handen m.b.t. verzetsstrijder D.C. Jesse."

Vervolgens citeert hij uitvoerig uit dat stuk. Het wordt duidelijk dat het een document betreft dat in de verzameling Centraal Archief Bijzondere Rechtspraak van het Nationaal archief thuis hoort en dat is zonder toestemming gesloten voor het publiek.
Met toestemming mag je daar dus wel uit over nemen, vermits je de Wet Beschermings Persoonsgegevens op de letter belooft na te leven. Het lijkt mij sterk dat je zo'n tekst, al dan niet bewerkt, zonder nadere uitleg op een forum mag zetten.

Overigens ook een onderwerp dat verder bijna niemand scheen te interesseren en dat minder kijkers trok dan dit onderwerp.


ma sep 29, 2014 1:16 pm
claus buryn
Bericht Re: Verbod op discussie over persoonsgegevens
Ik wil nog even verwijzen naar een oud forum onderwerp:

'Fotovraag Skorzeny commando's'

Hier worden de rouwadvertenties van Arend de Bruin gegeven, met het huisadres. Goed dat is wat anders, want als het in de krant staat is het 'openbaar'. Aleen om aan te geven dat adresgegevens ook uit volstrekt openbare bronnen afkomstig kunnen zijn.

Voorts wordt in die topic uitvoerig besproken wat de voorwaarden zijn bij het raadplegen van een CABR-dossier - overigens ook te vinden op de website van het N.A.

Als aanvulling op die uiteenzetting: fotograferen mag dus echt niet, ook niet via het oogje op je laptop (dat wordt door de bewakers afgeplakt.) Wat wel schijnt te mogen, ik zag mensen het doen: Koop spraak>schift conversie software en spreek de tekst van een document in op je computer. Dan krijg je geen schrijfkramp. De Wbp blijft wel van toepassing.

Wat betreft het nut 'van dergelijke gegevens'.

Bij het onderwerp 'Wie kent Teun' komt behalve J.v.K ook H.K. ter sprake. Diens pers.krt. Stadsarch. A'dam laat zien, dat H.K. een zoon J.K. had, die op 6 juli 1941 de dood vond te Husiatun, Oekraine - dus toen Duitsland die stad bezette. De pers.krt. van J.K.. bevestigt dat en geeft: 'Beroep: Geen; SS. Nationaliteid: doorgehaald Ned. > Vr. Dat is toch interessante aanvullende info betreffende H.K? - maar wel 'dergelijke info.'

Het oorspronkelijke en 'gesloten' onderwerp 'persoonsgegevens' is inmiddels (op mijn verzoek) geheel verwijderd, zodat de titel van deze discussie wat vreemd wordt, maar ja.


ma sep 29, 2014 1:53 pm
Avatar gebruiker
Bram Dermout

Geregistreerd:
di aug 13, 2013 2:31 pm
Berichten: 255
Bericht Re: Verbod op discussie over persoonsgegevens
Beste Claus Buryn,

Met mijn opmerking was ik inderdaad niet volledig.
Wat ik ermee bedoelde is dat er destijds bij STIWOT een lijn is getrokken waarbij men de voor en nadelen heeft overwogen van dergelijke regel.

Heden ten dage kan je nooit uitsluiten dat iemand met foute bedoelingen op dergelijk forum terechtkomt. Wanneer hier dan informatie staat die eigenlijk niet openbaar is, kan je wel raden wat er kan gebeuren.
Nu, dit is uiteraard niet de enige vorm van misbruik van gegevens, er zijn nog vele andere vormen mogelijk zonder foute bedoelingen van een persoon in kwestie. Maar als een of andere gek, het in zijn hoofd haalt die informatie te misbruiken en familieleden te belagen...wie is dan aansprakelijk?

Wanneer de Nederlandse wetgeving een regelgeving heeft omtrent inbreuk op de privacy kan je niet anders dan dit te volgen. Vroeg of laat word je aansprakelijk gesteld als blijkt dat je je er niet aan hield als forumbeheerder, ik spreek uit ervaring.

En ja ook in België hebben we dergelijke wetgeving. Daar kan je zelfs middels een simpelweg schrijven melden dat je gegevens van de website moeten, met serieuze boetes tot gevolg indien het verzoek niet wordt ingewilligd.

Maar waar de grens te trekken? Informatie die openbaar staat, gebruiken is dat opnieuw informatie openbaar plaatsen? Het lijkt me dat hier een dubbele invalshoek is. Voor sommigen zal dit antwoord nee zijn, voor anderen ja. Maar zoals gezegd, dit werd overwogen door het bestuur van STIWOT en met oog voor de wetgeving

Zoals eerder gesteld door Jean in een vorig onderwerp, kan je melden dat de gegevens bij jou te bekomen zijn.


di sep 30, 2014 7:56 am
Profiel
claus buryn
Bericht Re: Verbod op discussie over persoonsgegevens
Re: Verbod op discussie over persoonsgegevens

O.K. Bram,
Dat begrijp ik, al leidt het soms tot komische uitwisselingen:

'Piet de Jong'
"Wie heeft voor mij het adres van voormalig premier, minister van defensie, duikbootkapitein en BBO chef Piet de Jong?
…..
Bestuurslid:
En voor het geval iemand toch het adres blijkt te hebben... wees even zo vriendelijk het NIET hier neer te zetten. Daar hebben we PM's voor...
…..
Projectleider:
Piet de jong woont in Den Haag volgens de website Parlement en Politiek, mogelijk kan je hem in het telefoonboek vinden. Er staat maar 1 P.J.S. de Jong in."

Wat betreft 'de een of andere gek':
Gerenommeerde journalisten/schrijvers komen daar mee weg:

Begin 2010 is het boek “Vogelvrij - De jacht op de Joodse onderduiker” van de hand van S. van der Zee verschenen.
Het boek, dat uit drie delen bestaat, handelt over de verraders van Joodse gezinnen, waaronder dat van Anne Frank, in de Tweede Wereldoorlog. Het bevat onder meer resultaten van dossieronderzoek in het Nationaal Archief te Den Haag en het Nederlands Instituut voor Oorlogsdocumentatie (hierna: NIOD) te Amsterdam. Verder is een interview met B. Joseph opgenomen, over het verraad van Joodse gezinnen in de Tweede Wereldoorlog. Deze persoon is door Van der Zee opgespoord aan de hand van dossiergegevens uit het Nationaal Archief.

http://www.rvdj.nl/2010/29

Het N.A. gaf indertijd trouwens toe, dat ze S.v.d.Zee inzage hadden gegeven in diverse CABR-dossiers die hij, aangezien de personen waarover ze gingen nog in leven waren, nooit onder ogen had mogen krijgen.

De door mij geïnitieerde discussie gaat nu allleen tussen mij en STIWOT vertegenwoordigers - die ik dank voor hun toelichtingen op hun beleid. Ik hoop dat forumleden die tegen privacy kwesties aanlopen er ook wat aan hebben gehad.

Auteursrecht en plagiaat zou een ander onderwerp kunnen vormen, maar dat laat ik rusten.

P.S.
Wel jammer dat moderator Jean, die de oorspronkelijke thread 'persoonsgegevens' stopzette', zich niet in de discussie mengt, terwijl hij er kennelijk een eigen mening over het onderwerp heeft. PB's die ik aan hem richtte bleven onbeantwoord en leverden mij een waarschuwing op.


zo okt 12, 2014 10:25 am
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: Verbod op discussie over persoonsgegevens
Er valt helemaal niets te discussiëren, het niet toelaten van adresgegevens is een gezamenlijke beslissing van het bestuur. Dus uw interpretatie van mijn persoonlijke mening kronkelt enkel in uw eigen gedachten gang.
Uw waarschuwing heeft niets te maken met bovenstaande en is ook na wederzijds beraad uitgevoerd. Gebruik uw kennis liever voor echte wo2 gerelateerde zaken, daar hebben we meer aan.
Einde discussie.

_________________
Ni dieu, ni maitre


zo okt 12, 2014 11:11 am
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 11 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group