Het is nu do maart 28, 2024 3:23 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 3 berichten ] 
VitalityII, nadere info gezocht 
Auteur Bericht
reinaart
Bericht VitalityII, nadere info gezocht
Ik ben op zoek naar meer, en vooral meer gedetailleerde info dan in de meeste boeken/op de meeste sites te vinden is. De meeste bronnen komen niet verder dan dit (ontleend aan go2war2.nl):

"
The Scottish 52nd Lowland Division had been committed to carry out the amphibian landings at the south bank of Zuid-Beveland (Vitality II) . A fleet of 25 LCAs (Landing Craft Assault – known from the Normandy landings), 176 Buffaloes (amphibian carriers on tracks) manned by the 5th Assault Regiment and the 11th Royal Tank Regiment and 27 Terrapins (amphibian trucks on wheels) were applied to ferry the 156th Brigade (of the 52nd Lowland Division). During the night of 25 to 26 October the crossing of the Scheldt was made from Terneuzen. Towards 05:00 the first troops landed ashore under cover from artillery gun fire. The German resistance was weak. The steep slope of the sea dyke appeared to be the biggest hurdle and had to be partly blown up in order to enable the amphibian trucks to drive ashore. After two hours all men were on land and dispersed in skirmishing order over the peninsula. The Buffaloes were used to evacuate part of the civilian population. "

Ik vind het vreemd dat er over een operatie van deze omvang zo weinig te vinden is (zowel info als foto's). Wellicht bestaan er locale geschiedschrijvingen (Oost-Zeeuws Vlaanderen/ Zuid-Beveland) waarin hierover wat te vinden is ? De directe aanleiding voor mijn vraag is een video filmpje dat ik nog niet kende:

http://www.twenot-forums.nl/viewtopic.php?f=2&t=27435

Zoals uit bovenstaande link duidelijk zal zijn heb ik in "Battle for Antwerp" van J.L. Moulton nog de zinnigste info gevonden.

Arjan


di dec 18, 2012 11:14 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: VitalityII, nadere info gezocht
Zoek naar onder andere CMHQ-154. In diverse andere CMHQ rapporten staat ook het één en ander. Ook in The London Gazette staan uitgebreide naoorlogse verslagen. Ook de beide boeken Zeeland 1940-1945 bevatten wat informatie. Diverse andere boeken over Zeeland hebben nadere data. Via National Archives in Kew kan je wellicht de rapporten van de diverse eenheden opvragen. Als je me een pb stuurt met je mail kan ik diverse rapporten die ik heb je toemailen. Kan wel even duren, ben beetje druk momenteel.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di dec 18, 2012 11:26 pm
Profiel WWW
reinaart
Bericht Re: VitalityII, nadere info gezocht
Bedankt voor de vlotte reactie Wilco. Heb een pb verstuurd.

Groet,

Arjan


di dec 18, 2012 11:57 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 3 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group